AndroidHealthClinic

Wie eet hier wel eens lever?

Bezoekers in dit topic

apfelstrudel

Enormous Athlete
15 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2008
Berichten
40.399
Waardering
53.739
Lengte
1m86
Massa
105kg
Vetpercentage
25%
Beste DBB'ers,

Ik zat te denken om het eten van rund- of kalfslever in m'n eetschema te implementeren. Lever bevat naast de goede eiwitjes veel vitaminen en mineralen. En is cheap.

Nu vroeg ik mij echter af: Hoe vaak en hoeveel per week is wijs? Lever zit vol met vit A en teveel vit A is ook weer niet goed. Ik zat te denken aan 1 of 2x per week 200g. Ik had gezocht op het forum naar info maar kon niets vinden hierover, dus vandaar dit topic.

Zijn er hier mensen die wel eens lever eten?

Alle tips (en lekkere recepten) zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Oja, vooral runderlever is heerlijk! Gewoon opbakken met wat uitjes, peper en zout. Hmmm.
Vitamine A wordt aangeraden op 800-1000 mcg/dag door het voedingscentrum.
 
Vanuit huis uit heb ik geleerd niet vaker dan 1x pweek lever te eten (hierbij telt leverworst en dat soort troep niet)
 
Hier nog een lever liefhebber :D
ZIjn goede macro's en het kan op zich prima. Er zijn velen die orgaanvlees niet lekker vinden en men zegt je moet het niet te vaak eten.
Maar 1 a 2 x per week 200 gram is geen probleem. Deed dat vroeger ook vaak.

Lekkerste blijf ik toch kippenlevertjes vinden.

Wat spekjes of bacon bakken daar de kippenlevertjes bij en dan wat paprika en ui erdoor bakken. Simpel maar oh zo lekker! :)

Bij plakken runder/varkenslever moet je wel oppassen dat je het niet te lang bakt. Dan wordt het erg droog. Gewoon even kort om en om bakken. Dan met gebakken uien en peper en zout. Als je het in de oven wil bereiden dan een plakje spek eromheen tegen het uitdrogen. Met tomaten erbij en wat ui.

zo weet ik er nog wel meer. :)
 
Hier nog een lever liefhebber :D
ZIjn goede macro's en het kan op zich prima. Er zijn velen die orgaanvlees niet lekker vinden en men zegt je moet het niet te vaak eten.
Maar 1 a 2 x per week 200 gram is geen probleem. Deed dat vroeger ook vaak.

Lekkerste blijf ik toch kippenlevertjes vinden.

Wat spekjes of bacon bakken daar de kippenlevertjes bij en dan wat paprika en ui erdoor bakken. Simpel maar oh zo lekker! :)

Bij plakken runder/varkenslever moet je wel oppassen dat je het niet te lang bakt. Dan wordt het erg droog. Gewoon even kort om en om bakken. Dan met gebakken uien en peper en zout. Als je het in de oven wil bereiden dan een plakje spek eromheen tegen het uitdrogen. Met tomaten erbij en wat ui.

zo weet ik er nog wel meer. :)
Hier nog een lever liefhebber :D
ZIjn goede macro's en het kan op zich prima. Er zijn velen die orgaanvlees niet lekker vinden en men zegt je moet het niet te vaak eten.
Maar 1 a 2 x per week 200 gram is geen probleem. Deed dat vroeger ook vaak.

Lekkerste blijf ik toch kippenlevertjes vinden.

Wat spekjes of bacon bakken daar de kippenlevertjes bij en dan wat paprika en ui erdoor bakken. Simpel maar oh zo lekker! :)

Bij plakken runder/varkenslever moet je wel oppassen dat je het niet te lang bakt. Dan wordt het erg droog. Gewoon even kort om en om bakken. Dan met gebakken uien en peper en zout. Als je het in de oven wil bereiden dan een plakje spek eromheen tegen het uitdrogen. Met tomaten erbij en wat ui.

zo weet ik er nog wel meer. :)
Klinkt heel goed. Ik weet dat ik vroegah toen ik rond de 10 was kippenlever echt ontzettend smerig vond. Maar dat vond ik ook van asperges en die vind ik nu geweldig. Smaken ontwikkelen natuurlijk als je ouder wordt. Ik ben benieuwd.

Vanuit huis uit heb ik geleerd niet vaker dan 1x pweek lever te eten (hierbij telt leverworst en dat soort troep niet)
Hoeveel gram per keer ongeveer?
 
Klinkt heel goed. Ik weet dat ik vroegah toen ik rond de 10 was kippenlever echt ontzettend smerig vond. Maar dat vond ik ook van asperges en die vind ik nu geweldig. Smaken ontwikkelen natuurlijk als je ouder wordt. Ik ben benieuwd.

Hoeveel gram per keer ongeveer?
Vroeger lustte ik ook nooit olijven.. als kind.. maar nu. :D
Smaken veranderen he! Dus ja... wie weet zal je het nu zalig vinden.
Ook erg lekker mits goed klaargemaakt.. tong (en dan bedoel ik geen visje. ;) )
Maar ben wel benieuwd hoe je het vind. :)

Als ik dan lever at was het iig 200 gram... Veel te lekker gewoon!

Nog zoiets waar iedereen van grilt... echte bakbloedworst (liefst de engelse black pudding) met gebakken uien. Kort en hard bakken. De buitenkant wordt dan krokant en de binnenkant blijft smeuig... Ja.. velen verklaren mij voor gek... Maar een echt full cooked English breakfast is wel mijn ding (zonder die vieze worstjes) :o
 
Weet echt niet hoeveel gram, maar snelle google geeft wel aan dat 1x pweek max is en vaker je te veel vit a geeft?
Ik weet er niet het fijne van
 
Waarom geen kippenlever? Eet me echt hele rond als Mn moeder die dingen heeft gemaakt.
 
Waarom geen kippenlever? Eet me echt hele rond als Mn moeder die dingen heeft gemaakt.
Ik las dat kalfslever wel zacht was qua smaak. En een plak bakken leek mij makkelijker dan kleine levertjes.

En waarschijnlijk vanwege het kippenlever trauma van vroeger :roflol:
 
  • Like
Waarderingen: ACE
Ik las dat kalfslever wel zacht was qua smaak. En een plak bakken leek mij makkelijker dan kleine levertjes.

En waarschijnlijk vanwege het kippenlever trauma van vroeger :roflol:
Vertel het kippenlever verhaal :p
 
Ik heb laatst ook nog een gerecht met kippenlever gegeten. Nog steeds net zo smerig als 25 jaar geleden. :kots:

Misschien dat kalfslever beter is. Leverworst vind ik weer wel lekker op z’n tijd.
 
wat levert mij dat op?
 
Worden die maaltijden ook aan huis geleverd?
 
Ik wil vaker runderhart en -lever gaan eten ivm ijzer. Verder zijn de macro's goed en is het gezond. Jammer dat het meeste lever in de supermarkt varkensvlees is, eet ik liever niet.
 
Ik wil vaker runderhart en -lever gaan eten ivm ijzer. Verder zijn de macro's goed en is het gezond. Jammer dat het meeste lever in de supermarkt varkensvlees is, eet ik liever niet.
Heeft varkenslever een hoog cholesterolgehalte? voor 1x/wk is dat toch wel te doen? (varken is ook niet mijn favoriet)
 
Heeft varkenslever een hoog cholesterolgehalte? voor 1x/wk is dat toch wel te doen? (varken is ook niet mijn favoriet)
Wordt zo goed als niet opgenomen.
 
Back
Naar boven