Fitness Seller

Wie kan me helpen met mijn bloedwaarden?

Bezoekers in dit topic

TommyBB

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
3 mei 2012
Berichten
24
Waardering
2
Lengte
1m86
Massa
97kg
Vetpercentage
14%
Hey Guys,

Heb net de waarden van mijn bloed onderzoek terug gekregen:

SHBG: 59 (17 - 52)
Testosteron: 16 (7 - 25)
Vrij testosteron: 226 (140 - 520)

Ik ben een man van 32 jaar, en doe vanaf 17 jaar aan kracht training. Ik heb nog nooit gekuurd of op een andere manier hormonen toegediend gekregen. De waarden tussen haakjes zijn referentie waarden. Waar ik een beetje van schrik is de ogenschijnlijk hoge SHBG waarde en de relatief lage vrije testosteron waarde.

Zijn er hier mensen die deze waarden kunnen interpreteren en inschatten wat het effect is?

Denken jullie dat HRT een optie zou kunnen zijn? Zin echt een beetje met de handen in het haar ;(

Ik moet overigens wel toevoegen dat ik veel moe ben (eigenlijk al jaren).

Alvast bedankt!

Thomas
 
Hey Guys,

Heb net de waarden van mijn bloed onderzoek terug gekregen:

SHBG: 59 (17 - 52)
Testosteron: 16 (7 - 25)
Vrij testosteron: 226 (140 - 520)

Ik ben een man van 32 jaar, en doe vanaf 17 jaar aan kracht training. Ik heb nog nooit gekuurd of op een andere manier hormonen toegediend gekregen. De waarden tussen haakjes zijn referentie waarden. Waar ik een beetje van schrik is de ogenschijnlijk hoge SHBG waarde en de relatief lage vrije testosteron waarde.

Zijn er hier mensen die deze waarden kunnen interpreteren en inschatten wat het effect is?

Denken jullie dat HRT een optie zou kunnen zijn? Zin echt een beetje met de handen in het haar ;(

Ik moet overigens wel toevoegen dat ik veel moe ben (eigenlijk al jaren).

Alvast bedankt!

Thomas

Wat kon de huisarts je verder vertellen hierover? Heb je hetzelfde verhaal al aan hem voorgelegd?
 
SHBG is iets te hoog maar testosteronwaardes zijn normaal. Waarom zou je dan HRT moeten volgen? Je zou iets moeten vinden om je SHBG te verlagen.
Het is niet omdat je dikwijls moe bent dat dit aan je testosteronwaardes ligt. Ik heb ook al periodes van vermoeidheid gehad. Daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
 
Ben nog niet bij de huisarts langs geweest. Volgens het lab was de hoge SHBG waarde "waarschijnlijk niet klinisch relevant". Zit mijn vrije testosteron niet aan de lage kant?

Wat zou ik self kunnen doen om mijn SHBG te kunnen verlagen?

Thanks!
 
Graag wil ik je even verwijzen naar een ander ouder (maar redelijk recent) topic:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f192/laag-testosteron-laag-shbg-334066/

Ik denk dat je daar wel aardig uit kan halen. Gr
Had deze post al een keer eerder bekeken, maar word er nog steeds niet veel wijzer van. Het probleem is dat ik alle symptomen van een testosteron tekort vertoon. Vermoeidheid die gedurende de dag erger word, snel geïrriteerd stemmingswisselingen, neerslachtig, weinig tot geen behoefte aan coïtus enz. Wat ik ervan weet is dat de hoeveelheid vrij testosteron bepalend is. Mijn vrij testosteron zit aan de lage kant toch? Ik heb ook begrepen dat je, ondanks waarden binnen referentie waarden, behoorlijk wat klachten kunt hebben. Het liefste zou ik, ook gezien de hoge SHBG waarde een bezoek brengen aan een endocrinoloog. Maar jah, ik heb een zeer behoudende huisarts, dus die gaat me waarschijnlijk nooit doorsturen. What to do????
 
Ben nog niet bij de huisarts langs geweest. Volgens het lab was de hoge SHBG waarde "waarschijnlijk niet klinisch relevant". Zit mijn vrije testosteron niet aan de lage kant?

Wat zou ik self kunnen doen om mijn SHBG te kunnen verlagen?

Thanks!

vrij testosteron stijgt als SHBG zakt.
 
Ik geloof niet in testoboosters maar geloof wel dat je te weinig testosteron en vrij testosteron kan hebben door bepaalde tekortkomingen. Zorg er voor dat je voldoende vit D in je lichaam hebt. Ik ben nu niet meer aan het kuren en heb voor het ogenblik toch een goed libido en ik ben toch 54 jaar. Ik heb de indruk dat dit nog een stuk hoger ligt sinds ik ook drie keer per dag een lepel rode maca neem. Rode maca poeder kost ook niet veel. Heb vandaag nog is 500gr besteld. Kost minder dan 15 EUR. Ik neem ook 4000 iu vit D per dag voor het ogenblik. Ik nam wel al jaren 1000 tot 2000 iu vit D per dag. Mucuna, magnesium, zink, carnitine: allemaal zaken die goed zijn voor een optimale testosteronwaarde of goed libido.

---------- Post toegevoegd 17 September 2013 om 17:38 ----------

Gevonden op internet. Niet dat ik er echt in geloof maar misschien dat anderen hier meer over kunnen zeggen.

Supplementen voor een natuurlijke testosteronverhoging
Bij hoge aromatase activiteit (omzetting van testosteron in oestrogeen):
Laag vrij testosteron, hoog oestradiol, gemiddeld totaal testosteron

Zink: 50 mg per dag
Acetyl-L-carnitine: 1000 à 2000 mg per dag
Muira puama: 850 mg per dag
Chrysine: 1500 mg per dag
Quercetine: 500 à 1000 mg per dag
Gewichtsverlies
Geen alcohol
Vermijd leverbelastende medicatie

Bij overmatige activiteit van SHBG (coïtushormoon bindend globuline):
Laag vrij testosteron, laag oestrogeen, hoog totaal testosteron
Verlaag aromatase activiteit (zie boven)

Saw palmetto extract (Zaagpalm, Serenoa Repens): 320 mg per dag
Urtica dioica extract (netel, wortel): 240 mg per dag
Cruciferen of broccoli extract: 400 mg per dag
DHEA: 15 tot 75 mg per dag (onder toezicht van een arts)

Laag vrij testosteron, laag totaal testosteron, laag oestrogeen

DHEA: 15 tot 75 mg per dag (onder toezicht van een arts)
Eventueel natuurlijk testosteron (bio-identiek) onder toezicht van een arts
Algemene testosteronboosters
Selenium: 200 µg per dag
Vitamine A: 5.000 IE per dag
Vitamine E: 400 IE gemengde tocoferolen en tocotriënolen
 
2.5mg winstrol of anavar schijnt shbg sterk te verlagen.
 
heb een doorverwijzing gekregen van mijn huisarts voor de endo. Laat jullie weten wat hier de uitslag van is, alvast bedankt guys!

Thomas
 
Je waardes zijn gewoon goed hoor. Zeker voor je leeftijd is je testosteron vrij hoog. Is normaal dat SHBG dan hoger is.

Je vrij testosteron is goed in verhouding met je totaal testosteron, dus je SHBG maakt niets uit. DHT bind het sterkste aan SHBG, dus alleen maar goed.

Heel goede waardes dus, TRT zou meest idiote keuze ooit zijn.

Check men topic test boosters als je SHBG toch zou willen verlagen. Dit kan met magnesium. zink, calcium of brandnetel gedaan worden.

Je moet ook rekening houden met dat testosteron zich ook bind aan albumine, maar nog werkzaam is. Dus vrij testosteron zegt niet alles op zichzelf.

Je oestrogeen waardes waren ook handig geweest. Meestal geeft een hoger SHBG een hoger oestrogeen aan. Maar gezien je test goed is waarschijnlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven