XXL Nutrition

wie kan mij helpen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

hhello

Novice
Lid geworden
19 sep 2016
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
87kg
Wie kan mij helpen?

Ik ben 24 jaar, 87 kg en 177 cm lang.

Wie kan mij tip geven m.b.t. mijn eet- of sportschema, waardoor ik zal gaan afvallen?

Er zijn verschillende sites waarbij je je calorie behoefte kan berekenen. Bij mijn oude schema heb ik gebruik gemaakt van 2050 kcal per dag en dan 1550 voor een lage dag. Mijn huidige schema komt ook ong. uit op 2050 kcal per dag.

Gemiddeld sta ik 4 dagen per week voor een groep kleuters, ( 3 dagen vaste inval en 2 dagen wisselend) dus loop daarbij heel wat heen en weer.

Voor de zomervakantie heb ik zelf een eetschema opgesteld, waarbij ik 2 dagen rond mijn verbruik zat, en daarna 1 dag 500 kcal eronder. Hiermee viel ik heel wisselend(afvallen, week erna weer aankomen, daarna weer wat afvallen enz.), maar uiteindelijk wel redelijk geleidelijk 5 kg mee af in ongeveer 7 maanden tijd tot ongeveer 84 kg. Daarna is het 1 maand stabiel gebleven.

Hierna ben ik op vakantie geweest, na de vakantie zat ik op 87 kg en dat zit ik nu, na 8 weken nog steeds met onderstaand schema.

Na de vakantie heb ik mijn schema omgegooid omdat het niet praktisch was om tussendoor op school 2 boterhammen te eten. Verder heb ik niet altijd tussenmiddag de tijd om crackers te smeren. Ook miste ik een stukje fruit in de ochtend. Nu wisselt het of ik sla of brood eet. Op dit moment eet ik op maandag en dinsdag sla, en woensdag brood. Do en vrij is wisselend ( hangt ervan af op welke school ik les geef)

Sporten doe ik meerdere keren per week. Zo doe ik meestal 4 keer per week ( di, do, za, zo). Hierbij doe ik kracht training voor borst, schouders, rug/buik en benen, ik word hierbij ook sterker. Verder probeer ik 1x per week ook nog te boksen.

Verder heb ik 2 jumpers knieën, wat betekent dat ik geen kracht mag zetten op mijn knieën. Ook zijn in mijn rug de aanhechtingen van mijn SI-gewricht ontstoken. Hier kan en mag ik in principe wel gewicht op zetten, maar hier ben ik ook voorzichtig mee.

Ik heb het een en ander op papier gezet en hoop op een aantal tips van jullie zodat ik meer vet kwijt zal raken.

Dit is mijn eetschema van de afgelopen tijd.

´s ochtends:

1 eiwitshake met melk (250 ml)
Brinta (60 gr) met melk (400 ml)


Tussendoor:

1 stuk fruit

Lunch:

Sla tomaat, pakje kipfilet, dressing op basis van water en azijn

Of

3 tot 4 boterhammen ( met rookvlees en 1 met pindakaas)


Tussendoor:

50 gr gemixte noten

Bakje rauwkost ( wisselend wortel, paprika, komkommer, tomaat)
2 eieren


’s avonds:

Rijst of aardappeltjes

Groente

Stukje vlees.

Af en toe magere vruchtenyoghurt


’s Avonds 20.00

Biscuitje

Soms een klein stukje pure chocolade


Mijn oude schema:

´s ochtends:

1 eiwitshake met melk (250 ml)
Brinta (60 gr) met melk (400 ml)

Tussendoor:

2 boterhammen (ei en rookvlees)


Lunch:

5 crackers met wisselend beleg ( kipfilet of huttenkase) en een ei


Tussendoor:

1 boterham met rookvlees


’s avonds:

Rijst/aardappeltjes

Groente

Stukje vlees

Magere vruchtenyoghurt


’s avonds later

Ei

Kipfilet

Stuk fruit.


Lage dag:

Tussendoor rijstewafels en een ei ipv brood

Lunch: 2 boterhammen ipv crackers

’s avonds geen rijst
 
Laatst bewerkt:
Voor de zomervakantie heb ik zelf een eetschema opgesteld, waarbij ik 2 dagen rond mijn verbruik zat, en daarna 1 dag 500 kcal eronder. Hiermee viel ik heel wisselend(afvallen, week erna weer aankomen, daarna weer wat afvallen enz.)

Dan doe je in elk geval iets niet goed.
Als je aan het eind van de rit (lees dag) onder de streep in een deficit eindigd dan MOET je afvallen

De rest van je voeding is een opsomming van wat je eet, misschien kun je even wat getalletjes er bij zetten.
Globaal bekeken zal het wel een 2.000 Kcal zijn ja.

Weet je zeker dat je alles mee telt in je berekening (braadvet / suiker in koffie / tussendoortje / alles wat je drinkt) ?

Misschien kun je de App My Fitnespall gebruiken, dat is een handige hulp.
 
Kan haast niet geloven hoe weinig kcal je eet... Volgens mij zit je veel te laag in verhouding tot wat je sport
 
Kan je je nog herinneren met welke site je je caloriebehoefte hebt berekend? Wanneer ik jouw huidige stats invul in de Harris Benedict formule (met activiteitsniveau 3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week) kom ik al uit op een basisbehoefte van 2629 kcal per dag. Let wel, dit is een schatting. Ieder lichaam is anders, en bij sommigen ligt die basis behoefte wat hoger en bij sommigen wat lager. Dat is een kwestie van uitproberen.

Wil je aankomen, dan eet je 300-500 kcal boven je onderhoud. Wil je afvallen, dan uiteraard zo'n 300-500 eronder. Je calorieën kun je onderverdelen in macronutriënten en wat deze betreft, wordt er op dit forum in de meeste gevallen het volgende aangehouden:
1 gram vet per kg lichaamsgewicht (1 gram vet = 9 kcal)
2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht (1 gram eiwit = 4 kcal)
De rest vul je op met koolhydraten. (1 gram koolhydraat = 4 kcal)

Mijn tip voor nu is, probeer eens een goede week je calorieën intake nauwkeurig bij te houden in een app zoals MyFitnesspal. Je zal je eten en drinken moeten afmeten/afwegen, maar op deze manier kun je precies zien hoeveel kcal jij binnenkrijgt op een dag en ook de macroverhoudingen :)
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Pörkölt, lángos en lecsó, ziet er goed uit ! ;)
 
Allemaal bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb een paar weken geleden al een paar weken bijgehouden wat ik gegeten heb, en dit ook in my fitnesspal ingevoerd.
Hierbij heb ik niet alles precies afgewogen, maar 1x gewogen en de keren daarna op het zicht dezelfde hoeveelheid gepakt. Dit is wel inclusief alle frisdranken, verder drink ik alleen water of thee. Exculsief de boter die ik in de pan doe.

ik heb even snel gekeken naar een willekeurige dagen, hierbij zit ik ronde de 2100 tot 2400 kcal per dag. Ik zal later deze week kijken hoe de verhouding vet, eiwit en koolhydraten is en dat voor die dagen in een schemaatje zetten.
 
Op het zicht gaat niet werken.
Gokken gaat niet werken.

Doe het goed en weeg gewoon en tel alles.
 
Ik zou ook zeker wel je boter tracken!
 
Het beste is om alles zo nauwkeurig mogelijk bij te houden dus echt alles op de gram afwegen.

Een vast voedingsschema kan ook, maar dan is er weinig ruimte voor variatie.

Om het voor jezelf makkelijker te maken zou je lepels met vaste maten kunnen kopen. Ik gebruik zelf voor mijn olie 1.25 ml of 2.5 ml lepels bijv.
 
Alles afwegen,niet gokken en niet bij benadering. Anders gaat het niets worden vrees ik.

Bij gokken of bij benadering zit je ene keer mss net boven onderhoud andere keer net onder waardoor je gewoon blijft staan.Of telkens net boven onderhoud waardoor je bijkomt ipv af te vallen.

Ik zou ook alles tracken. boter op brood, suiker in de koffie,1 koekje bij de koffie enz.... (dit zijn maar wat voorbeelden) Deze dingen kunnen op het eind van de dag je dieet ook omzeep helpen.
 
Ik heb zelf 2 jumpers knieën ...

Huisarts heeft aangegeven dat ik alleen mag fietsen in een licht verzet, geen legpress en andere oefeningen waarbij in kracht op mijn knieën zet.
Ik heb er al last van als ik een trap op loop.
 
Huisarts heeft aangegeven dat ik alleen mag fietsen in een licht verzet, geen legpress en andere oefeningen waarbij in kracht op mijn knieën zet.
Ik heb er al last van als ik een trap op loop.

Een huisarts heeft meestal niet de juiste kennis op dit gebied, beter ga je naar een fysio.
 
Ik heb vanaf maandag alles eens goed bijgehouden en dan blijkt dat ik hoger uitkom dan dat ik dacht.
In een excel bestandje heb ik deze 3 dagen bijgehouden in de app. verder drink ik water en thee, die staan er niet in, wat ik anders heb gedronken aan sap staat er wel in.

alvast bedankt!
 
Ik zou maar even opnieuw gaan rekenen.
Brinta bevat geen 383kcal per 60 gram maar 383 kcal per 100 gram...
Perzikyoghurt bevat per 213 gram geen 326 gram koolhydraten...
 
Ik zie het inderdaad. Toen ik de app een tijd geleden ben gaan gebruiken, heb ik gekeken of de waardes klopten. Deze klopten toen, daarna niet meer iedere keer gecontroleerd.
Nu alles aangepast waar ik de verpakking nog van had. Ik heb het vorige document weggehaald en nu hopelijk de goede waardes erbij staan.

Bij de dagen dat ik brood op heb, staan 2x 3 boterhammen, maar dit moeten er maar 1x3 zijn
 

Bijlagen

  • 2016-09-26 week eten.xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 114
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven