Fitness Seller

Wie kan/wil mij helpen met mijn macro verdeling (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

JJust_73

Novice
Lid geworden
4 jun 2021
Berichten
22
Waardering
2
Lengte
1m68
Massa
85kg
Vetpercentage
33%
Hoi.
Zou iemand mij kunnen helpen mijn energie behoefte en macro berekening uit te rekenen.
Ik ben een vrouw van 48 met een actief beroep in een slagerij. Ernaast ga ik 3 tot 6 x per week naar de sportschool. Mijn vetpercentags is rond de 32 % en ik weeg 86 kilo en ben 168 lang. Ik heb berekeningen gemaakt en kom uit op 1602 kcal. Maar ik val hier dus helemaal niks op af. Kan iemand berekenen met bovenstaande gegevens of dit wel juist is en wat hier dan de beste macro verdeling bij kan zijn. Qua sport wil ik vooral vet verliezen en gaan shapen.

Groetjes
 
Als je niet afvalt op dat aantal kcal, minder eten of meer cardio.
Maar aangezien je 86 weegt lijkt t me sterk dat je niet afvalt op 1.6k kcal, dus volgens mij tel je niet alles goed op(bv olie, boter... in de pan etc etc) waardoor je boven 1.6k uitkomt
 
Tot op de eetlepels olie aan toe scan ik alles in yazio. Ik heb wel al last van overgangsklachten moet ik er nog bij melden. Ik zou ook graag willen weten wat de beste macro verdeling is voor vetverlies.
 
Die 1602 is slechts een richtlijn. Kan best zijn dat het nog iets te hoog is, maar dat weet je pas als je een tijdje goed bijhoudt wat je binnen krijgt. Kans is groter dat je nu toch meer binnen krijgt dan je denkt.
 
Hou je deze kcal elke dag van de week aan? Hoe lang is je lichaamsgewicht al stabiel?
 
Hou je deze kcal elke dag van de week aan? Hoe lang is je lichaamsgewicht al stabiel?
Ja soms zit ik eronder..bijv in het weekend. Ik blijf schommelen soms 2 kilo eraf en kan zo ook eind vd week 4 kilo zwaarder zijn. Heb ook lang koolhydraatarm gegeten maar merk dat ik qua sporten gewoon weinig progressie zie terwijl ik toch echt fanatiek sport. Ik wil nu dus graag weten hoe ik nu mn macro's het beste kan indelen. Ik eet clean en geen rommel uit pakjes etc.
 
En die 4kg erbij na het weekend komt niet van een uit de hand gelopen junk maaltijd? Zelf ben ik na het weekend ook zo 3kg zwaarder puur door een paar goeie junkmaaltijden met veel zout. Dus dan ga je met name vocht vasthouden maar dit duurd meestal 2 dagen dan is die 3kg ook weer eraf. Zelf weeg ik dagelijks maar ik kijk uiteindelijk na het weekgemiddelde omdat er tussen maandag en vrijdag geregeld 2 a 3kg verschil zit. Maar goed ik denk persoonlijk net als de rest dat je meer binnen krijgt dan je verbrand. Dus dan kun je 2 dingen doen, of je kcals verlagen of je cardio verhogen.
 
Even voor de duidelijkheid je kunt afvallen op junkfood en aankomen op gezond eten. Het gaat uiteindelijk om de kcals. Vroeger maakte ik ook die fout om geen zak chips te pakken maar een zak walnoten in het weekend. Het is wel gezonder en beter voor je lichaam maar kwa kcal's zijn die noten ook nog meer!
 
Als je constant een KCal tekort hebt dan is het volgens thermodynamica niet mogelijk dat je gewicht aanzet. Misschien soms door verschillen in je vochthuishouding (bijv door veel zout of warm weer), maar op lange termijn zou er een neerwaardse trent te zien moeten zijn in je gewicht.

Ergens maak je een rekenfout of vergeet je eten te noteren. Als er meer energie je systeem uitgaat (verbrand) dan dat het binnenkrijgt (eten) dan moet je afvallen. Tenzij je een boom bent en werkt op fotosynthese.
 
En die 4kg erbij na het weekend komt niet van een uit de hand gelopen junk maaltijd? Zelf ben ik na het weekend ook zo 3kg zwaarder puur door een paar goeie junkmaaltijden met veel zout. Dus dan ga je met name vocht vasthouden maar dit duurd meestal 2 dagen dan is die 3kg ook weer eraf. Zelf weeg ik dagelijks maar ik kijk uiteindelijk na het weekgemiddelde omdat er tussen maandag en vrijdag geregeld 2 a 3kg verschil zit. Maar goed ik denk persoonlijk net als de rest dat je meer binnen krijgt dan je verbrand. Dus dan kun je 2 dingen doen, of je kcals verlagen of je cardio verhogen.
Nee ik eet juist in het weekend minder en ik eet geen junkfood. Eet ook zoutloos en maak echt alles zelf met echt voedsel zogezegt. Ik zet dagelijks ongeveer 18000 stappen tijdens werk en train in elk geval 3x na werk ongeveer een uur in de sportschool kracht maar probeer vaker te gaan. Ik heb thuis een spinbike waar ik me soms ook op uitleef als ik daar de tijd voor heb. Maar minder eten is geen probleem want nu eet ik vaak nog extra omdat ik mn kcal nog niet gehaald heb. Maar hoe kan ik deze dus t beste verdelen. Hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden qua eiwitten vetten en koolhydraten. Ik heb jaren koolhydraatarm gegeten en zat op 5 gram koolhydraten 25 gram eiwit en 70 gram vetten.
 
Ik heb jaren koolhydraatarm gegeten en zat op 5 gram koolhydraten 25 gram eiwit en 70 gram vetten.
Je hebt jezelf jaren flink ondervoedt dus?

Drink je trouwens alcohol?
 
Even voor de duidelijkheid je kunt afvallen op junkfood en aankomen op gezond eten. Het gaat uiteindelijk om de kcals. Vroeger maakte ik ook die fout om geen zak chips te pakken maar een zak walnoten in het weekend. Het is wel gezonder en beter voor je lichaam maar kwa kcal's zijn die noten ook nog meer!
Ja dit klopt wel. Heb eens een docu gezien van iemand die op dieet ging met mac donalds. Ik eet idd ook die noten ipv chips
 
Hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden qua eiwitten vetten en koolhydraten.
Per kg lichaamsgewicht:

2g eiwitten
1g vet
De rest koolhydraten

Merk je dat je helemaal leeg raakt qua energie, dan ga je hoger in je koolhydraten en wat lager in je vetten.
 
Je hebt jezelf jaren flink ondervoedt dus?

Drink je trouwens alcohol?
Ja eigelijk wel en wil gewoon weer terug naar de juiste koolhydraten ik drink geen alcohol. Uitsluitend bruiswater koffie en thee
 
Per kg lichaamsgewicht:

2g eiwitten
1g vet
De rest koolhydraten

Merk je dat je helemaal leeg raakt qua energie, dan ga je hoger in je koolhydraten en wat lager in je vetten.
Top. Ga ik hiermee aan de slag. Qua kcal iets gaan zakken of nog zo laten? Ben dus 168 lang 48 jaar redelijk actief en train 3 maar probeer 5x per week te trainen
 
Ja eigelijk wel en wil gewoon weer terug naar de juiste koolhydraten ik drink geen alcohol. Uitsluitend bruiswater koffie en thee
Dat laatste doet niet zoveel qua kcal. De caffeïne verhoogt zelfs je hartslag in rust waardoor je nog meer verbrand en meer kcal zou kunnen eten op een dag.

Ik denk dat je lichaam nu aan het herstellen is van een lange periode ondervoeding.

Hoelang ben je nu bezig met dit voedingschema van 1600kcal? Tot wanneer was je aan her ondervoeden?
 
Ongeveer 3 weken op deze manier
 
En heb ongeveer 8 jaar kharm gegeten
 
Dan kan het nog wel een tijdje duren voor je gewicht stabiliseert. Je lichaam moet weer wennen.

Geef het tijd en ga zo door. Eet rondt die 1600kcal met de verhoudingen die ik je gaf en dan komt het wel goed.

Oja, en drink voldoende water. Hoe meer water je drinkt des te minder vocht je vasthoudt.
 
Back
Naar boven