XXL Nutrition

Wie kan/wil mij helpen met mijn macro verdeling

Bezoekers in dit topic

Ja soms zit ik eronder..bijv in het weekend. Ik blijf schommelen soms 2 kilo eraf en kan zo ook eind vd week 4 kilo zwaarder zijn. Heb ook lang koolhydraatarm gegeten maar merk dat ik qua sporten gewoon weinig progressie zie terwijl ik toch echt fanatiek sport. Ik wil nu dus graag weten hoe ik nu mn macro's het beste kan indelen. Ik eet clean en geen rommel uit pakjes etc.
2-4kg schommelingen binnen een week maken het extreem moeilijk om te meten of je nu gestaag afvalt of niet. Van koolhydraatarm afstappen geeft ook zulke vocht schommelingen inderdaad. Daar en macros heb je nu al een goed beeld over gekregen..

Wat wel nog kan is dat die schommelingen over de weken gemiddeld iets lager uitkomen. Bijvoorbeeld van 86 > 84 > 86 > 83.9 komen er uiteindelijk toch steeds iets lagere minimale gewichten tevoorschijn. Als je het goed bijhoudt dan kun je dat er hopelijk in gaan zien.

En het moment van wegen maakt ook uit, als je gewicht door eten enzo binnen een dag ook 2-4kg veranderd dan maakt verschillend meten het nog lastiger. Als je dagelijks op een vast moment (het liefst meteen bij het opstaan na een wc bezoek en voor te eten) je gewicht meet en dat in een app of iets bijhoudt dan kun je de vooruitgang het beste meten. Als je die grafiek in een app hebt kun je die hier ook delen om te kijken of wij er een gemiddelde vooruitgang in zien.

Soms zijn er met het volledige eetdagboek erbij ook patronen in te zien die goed passen bij de koolhydraat inname, of van het dieet afwijken in het weekend.

Ongeveer 3 weken op deze manier
Dit is zeker met die vochtschommelingen nog heel kort om te kunnen beoordelen of het dieten werkt. Je kunt bij het veranderen van eetschema of door hormonale invloeden een paar weken lang zoveel vocht vasthouden dat je niks op de weegschaal merkt terwijl je eigenlijk hele kilo's aan vet aan het verliezen bent. Hou het nog even aan om inderdaad in de nieuwe eetgewoonte te stabiliseren en omdat je misschien vanaf nu pas beter kunt gaan zien wat je gewicht hiermee doet. De overgang kan ook nog bijdragen aan vocht vasthouden?

Ik kan me niet voorstellen dat je met bijna 20k stappen per dag en 1600kcal geen vet zou afvallen, dus hopelijk wordt met de tijd een gemiddelde daling zichtbaar. Ik zou het nog 3-4 weken geven.
 
Laatst bewerkt:
Het was misschien ook een verkeerd geplaatste opmerking van mijn (overkomt me wel vaker) Met zulke schommelingen, een redelijk overgewicht en een radicale aanpassing in eetgewoontes moet je nu eerst gewoon een tijdje een stabiel patroon aanhouden en het niet gaan zoeken in details. Als TS zo actief is als ze zegt zou ze met 1600kcal gewoon afmoeten vallen. Is dat niet het geval zou ik adviseren om nog eens te kijken naar de wijze van het bijhouden van het eten. Weeg je alles af, of maak je je shakes met een scoop en tel je je plakjes rosbief?
Ik weeg echt alles af. Ik gebruik yazio pro. Las net van iemand dat 2 gram per kilo teveel zou zijn voor mijn gewicht. Volgens mn laatste meting zou mijn ik 52,8 kilo lean spiermassa moeten zijn als ik dat zo goed omschrijf
 
Ik weeg echt alles af. Ik gebruik yazio pro. Las net van iemand dat 2 gram per kilo teveel zou zijn voor mijn gewicht. Volgens mn laatste meting zou mijn ik 52,8 kilo lean spiermassa moeten zijn als ik dat zo goed omschrijf
Nou, dan heb je dus circa 106 gram eiwitten nodig. 86 gram vetten lijkt me ook een beetje too much, kan je ook best wat grammen in verlagen als je je koolhydraten wilt verhogen.

Ik zou alsnog toch eens je manier van tracken herbekijken. In je voedingsschema worden verschillende producten vermeld zonder hoeveelheid. Of zoals "een halve banaan", hoeveel gram is dit? Je hoeft niet levenslang alles te wegen en te tracken maar in het begin kan dit wel handig zijn om later nauwkeuriger te kunnen schatten.
. Ik heb jaren koolhydraatarm gegeten en zat op 5 gram koolhydraten 25 gram eiwit en 70 gram vetten.
Dit doet mij ook vermoeden dat er ergens iets niet klopt met het tracken. Dit zijn 750 calorieën, moest je dit jarenlang hebben gedaan was je nu vel over been geweest.
 
Ik weeg echt alles af. Ik gebruik yazio pro. Las net van iemand dat 2 gram per kilo teveel zou zijn voor mijn gewicht. Volgens mn laatste meting zou mijn ik 52,8 kilo lean spiermassa moeten zijn als ik dat zo goed omschrijf
Die 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht is ook niet heilig en eigenlijk pas echt nodig als je het maximale uit de sproet wilt halen, met een dergelijk LBM zou ik in jou geval zo'n 100-120 gram eiwit per dag eten, 50-60 gram vet en de rest aanvullen met koolhydraten tot 1600kcal. Als je dan zoals chrisk zegt je elke ochtend na het toiletbezoek weegt dan weet je over een week of 2 meer.
 
Sorry bedoel 5% koolhydraten 25% eiwitten en 70% vetten🙈
 
Ik ga met al jullie tips aan de slag👍 dank jullie wel voor jullie tips en hou jullie op de hoogte hoe t gaat🙏
 
Sorry bedoel 5% koolhydraten 25% eiwitten en 70% vetten🙈
Das een keto dieet, ik weet niet of dat je bedoeling is?
Wat Steks denk ik bedoelt is meer richting 40% koolhydraten, 30 %eiwit en 30% vetten

Dat we het ene in grammen noemen, en het andere in percentages, maakt 't ook verwarrend
 
Das een keto dieet, ik weet niet of dat je bedoeling is?
Wat Steks denk ik bedoelt is meer richting 40% koolhydraten, 30 %eiwit en 30% vetten

Dat we het ene in grammen noemen, en het andere in percentages, maakt 't ook verwarrend
Klopt zo at ik. Maar wil dit dus niet meer. Ik heb zo jaren gegeten maar ben erdoor echt beperkt wat ik mag eten en merk ook dat het met t gezin steeds moeilijker werd te combineren. Ik wad de enige met deze leefstijl. Heb daarom 1 dag hoe ik at vermeld en hoe ik nu ben gaan eten maar de vraag of ik zo ook mn macros goed verdeel en of mn kcal kloppen oft dat ze te hoog zijn omdat ik er tot nu niet mee afval. Vandaar mijn hulp vraag naar macro verdeling.
 
Back
Naar boven