XXL Nutrition

wie windsurft hier ? advies gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CQ_Demolisher

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
19 jan 2003
Berichten
3.267
Waardering
1
ik ga van de zomer een maandje aan een binnenmeer zitten en ik ben op zoek naar een goedkoop maar degelijk plankje(+zeil+giek uiteraard) om te leren surfen

waar koop ik het, wat is een normale prijs, welke merken, waar op te letten etc etc?

alle tips zijn welkom
 
mn neef is kampioen kite surfer , die zal er ook wel verstand van hebben, ik zal is vragen! Ruben lenten heet ie btw, hij was ook op veronice laatst met dta programma over dat srufen enzo.
 
Zorg als beginner voor een plank met voldoende drijf-vermogen (volume). Eigengewicht + gewicht plank en tuigage + 20 kilo is voldoende om het zeil o pte kunnen hijsen. Daaronder heb je een sinker waarmee je dus alleen waterstarts kunt maken (niet echt handig voor een beginner alhoewel het wel DE manier van starten is uiteraard). Geen speed-boards of extreme slalomboards dus. Oh, als je naar binnenwater gaat met ondiep water langs de kust (noordoosthoek ijsselmeer bijvoorbeeld) let dan ook o pde lengte van je skeg. Bij een te grote lengte fungeert hij als een ploeg door de zanderige ondergrond en dat is niet fijn.

Ik geloof niet dat er nog echte deuren verkocht worden (model ten cate windsurfer van 1980), dus de meeste plankjes zullen wel voldoen. Maar een iets gematigd model is voor een beginner nog steeds aan te raden. Ietwat zwaarder en trager, maar wel stabieler.

Neem ook niet een al te groot zeil... op zich wel leuk, maar zwaar en onhandig... in het begin moet je techniek leren (erg veel van de plank afvallen). Pas daarna kun je wat meer prestatie-gericht gaan surfen. Begin dus met een gematigd zeil (ook weer niet te klein, want dat is alleen leuk bij extreem harde wind). Gelukkig worden er geen onhandelbare driehoekszeiltjes meer verkocht, maar zijn de zeilen voorzien van latten en zijn ze veel korter (als in kortere giek nodig), stabieler en handelbaarder.

Denk ook aan een pak (het is tesnlotte niet altijd mooi warm weer en ditto water), een trapeze (om je armen te kunnen ontlasten) en wellicht zelfs een drijfvestje (handig als je ergens in een vaargeul terecht komt bij aflandige wind).

Veel plezier ! (toevallig in Friesland ?)

PS: kite-surfen is GEEN windsurfen.
 
Me pa is fanatiek windsurfer. heeft zo'n gaaf geel Axxis F2 board met die draak erop en een stel zeilen voor verschillende windsterktes.wel lache. hij zegt altijd; degenen die niet kunnen surfen die gaan kite boarden haha.
 
Mars zei:
Me pa is fanatiek windsurfer. heeft zo'n gaaf geel Axxis F2 board met die draak erop en een stel zeilen voor verschillende windsterktes.wel lache. hij zegt altijd; degenen die niet kunnen surfen die gaan kite boarden haha.

F2 axxis... mooi boardje inderdaad. (maar niet echt voor een beginner, tenzij je vrij fanatiek bent).
 
Nee idd me pa surft ook op zee en dat is geloof ik ook niet als beginner te doen.
 
nee ik ga surfen in Polen..heb wel al een beetje ervaring..vroeger in nederland ook wel gesurft..


bump
 
Mars zei:
Me pa is fanatiek windsurfer. heeft zo'n gaaf geel Axxis F2 board met die draak erop en een stel zeilen voor verschillende windsterktes.wel lache. hij zegt altijd; degenen die niet kunnen surfen die gaan kite boarden haha.

Wat een homo
 
advies..
les nemen ..
& als je al les hebt genomen nog eens les nemen
je kan het niet op je eigen oefenen..dan maak je je straalbelachlijk ..
je moet de techniek leren of bijschaven; hoe je veilig alles behandeld; wind leren inschatten; positie op plank;
& altijd iemand derbij hebben voor moest het fout lopen.. ok tis mb een meer maar je zou niet den eerste zijn die der verzuipt omdat hij de boom tegen zin kop krijgt.
Dus altijd een zwemvestje aandoen .. want in een meer kan soms sterke stroming zijn. Stroming die je naar onder trekt & je der houdt.
 
Kheb nog een plank + zijl 25 euro mag je hem op komen halen :) pm me als je geintresseerd bent
 
Venetian zei:
advies..
les nemen ..
& als je al les hebt genomen nog eens les nemen
je kan het niet op je eigen oefenen..dan maak je je straalbelachlijk ..
je moet de techniek leren of bijschaven; hoe je veilig alles behandeld; wind leren inschatten; positie op plank;
& altijd iemand derbij hebben voor moest het fout lopen.. ok tis mb een meer maar je zou niet den eerste zijn die der verzuipt omdat hij de boom tegen zin kop krijgt.
Dus altijd een zwemvestje aandoen .. want in een meer kan soms sterke stroming zijn. Stroming die je naar onder trekt & je der houdt.
tja hm
er is daar geen mogelijkheid tot lessen(sterker nog er is daar helemaal niets) en surfen ga ik sowieso doen..dat ik me belachelijk maak maakt me niets uit. Ik wil gewoon wat te doen hebben daar.
Wat veiligheid betreft heb je gelijk; ik zal altijd iemand erbij houden en ook een veiligheidsvest dragen. Het meer is vrij diep(88 meter) en zal dus ook wel verraderlijk zijn als je ver van de kant gaat. Ik ga verder sowieso niet met aflandige wind het water op. Bedankt voor het meedenken!
 
Back
Naar boven