AndroidHealthClinic

Wijdere grip de moeite waard?

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Na10 weken geen training ben ik nu weer wat maandjes bezig en mijn squat en deadlift gaat beter dan ooit. Alleen mijn bench wil niet. Het lijkt of ik niet genoeg kan archen, alles voelt instabiel en onnodig zwaar.

Nu heb ik besloten om bench iig even te resetten. Maar nu denk ik eraan om meteen mijn grip aan te passen. Ik bench relatief smal, pink 3-4cm van de ring. Is het in the long run een goed idee om nu eens met pinkie op de ringen te benchen? Het voelt nog een beetje kut, maar op lange termijn een hogere bench?
 
Je bedoeling is om door een wijdere grip je arch verbeteren?
 
Pinken op de ring vind ik niet een superbrede greep. Het kan zijn dat je uiteindelijk inderdaad meer benched omdat je pecs meer aangesproken worden.
 
Je bedoeling is om door een wijdere grip je arch verbeteren?

Het hoofddoel is meer benchen, maar mijn arch en stabiliteit zou zeker beter kunnen.

Pinken op de ring vind ik niet een superbrede greep. Het kan zijn dat je uiteindelijk inderdaad meer benched omdat je pecs meer aangesproken worden.

Ja precies, mijn grip nu is erg smal. Jij denkt dat ik uiteindelijk beter af ben met een iets bredere grip?
 
Ja precies, mijn grip nu is erg smal. Jij denkt dat ik uiteindelijk beter af ben met een iets bredere grip?
Geen idee. Denk dat gewoon proberen het beste is. Het is heel individueel.
 
Misschien wat mobiliteit en rek oefeningen doen voor je rug wat misschien kan helpen met je arch?
 
Ik ben zelf ooit juist meer gaan benchen door smaller te pakken, van ringvinger op de ring naar pinkie net niet op de ring. IMO is echter bij bench het allerbelangrijkste dat je de setup kiest die waar je langduring heel bij blijft. Daar zul je op de lange termijn altijd het meeste van gaan benchen.
 
Misschien wat mobiliteit en rek oefeningen doen voor je rug wat misschien kan helpen met je arch?

Das inderdaad een goed idee. Denk dat mijn arch slechter is geworden nu ik op kantoor werk. Betrap mezelf weleens op een kromme bovenrug houding.

Ik ben zelf ooit juist meer gaan benchen door smaller te pakken, van ringvinger op de ring naar pinkie net niet op de ring. IMO is echter bij bench het allerbelangrijkste dat je de setup kiest die waar je langduring heel bij blijft. Daar zul je op de lange termijn altijd het meeste van gaan benchen.

Hmm dit zet me wel aan het denken.. Heb het gevoel dat ik met een iets wijdere grip mijn schouders meer belast.
 
het gevoel dat ik met een iets wijdere grip mijn schouders meer belast.
Terecht gevoel. Let erop dat de positie van de elleboog in min of meer een lijn naar de pols wijst.
 
Hmm dit zet me wel aan het denken.. Heb het gevoel dat ik met een iets wijdere grip mijn schouders meer belast.

Het idee is zo breed mogelijk te pakken zonder dat je schouders of iets anders eronder lijden.

Terecht gevoel. Let erop dat de positie van de elleboog in min of meer een lijn naar de pols wijst.

Van elleboog naar pols is altijd een lijn. De juiste formulering is dat onderarmen loodrecht op het vlak van de vloer of bench staan. De polsen mogen licht gebogen zijn, maar de bar moet zo in de hand liggen dat hij 'op' de onderarm rust. Geen hoek van bijna 90 graden tussen hand en pols dus.
 
Moeilijk om in te schatten hoe wijd je grip nu is zonder foto/filmpje, maar over het algemeen werkt een wijde grip het beste.
Waar je ook naar moet kijken is naar op welke fase van de bench je failt. Bottom, middle, lockout ?

Arch en stabiliteit kan je verbeteren door je schouderbladen naar elkaar en naar je reet toe te trekken, dan je benen in zoverre naar je toe trekken zodat je je bovenrug keihard in de bench drukt.
(let op dat je bij veel federaties je voeten plat op de grond moet houden)

Ik zou zeggen post eens een filmpje van wat lifts.
 
Back
Naar boven