MuscleMeat

wijsheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

maniac

Puny human
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 nov 2002
Berichten
7.335
Waardering
54
hoe komen sommige van jullie eigenlijk aan jullie "wijsheid" op het gebied van fysiologie, anatomie en training enzo?
 
ik ben fysio en heb dus aardig wat boeken staan in mijn kliniek en thuis en verder lezen op het net en in de bladen
 
Wat voor bladen lees je dan las ik vragen mag?
En weet je nog wat leuke sites met info?
 
Ik ben inspanningsfysioloog. Paar jaartjes college volgen, jaartje stage doen en veel lezen over de onderwerpen die ik interessant vind.
Nu ben ik beroepsmatig niet echt bezig als inspanningsfysioloog maar wel met algemene fysiologie. En door vragen op het board en mijn eigen training wordt ik ook aangezet het een en ander na te lezen. :)

Ik heb trouwens een aantal fysiologie boeken dubbel, iemand
interesse?
 
Lezen lezen lezen, het hoort nu eenmaal bij de hobby
 
idd...veel lezen.Dit roept echter toch een vraag op... hoe weet je nu welke info echt betrouwbaar is?
 
ervaring, ondervinding en een gezond verstand robrecht... :)
 
Originally posted by robrecht10
idd...veel lezen.Dit roept echter toch een vraag op... hoe weet je nu welke info echt betrouwbaar is?

Dat is inderdaad lastig. Toen ik net begon met krachtsport las ik ook muscle en fitness bladen enzo. Alles wat gedrukt staat geloof je dan. Nu weet ik dat er een hoop onzin tussen zit. De reclames van supplementen zijn zelfs bijna altijd uit hun verband gerukte feiten.

Tegenwoordig is het nog erger met het internet. Iedereen die denkt dat hij het weet kan zijn 'kennis' publiceren.

Ik denk dat het niet te doen is om met zekerheid te onderscheiden wat waar is en wat niet op dit gebied als je geen medisch gerichte opleiding hebt gedaan. En zelfs dan ben je er niet. Zoals je misschien zult merken zijn de experts het vaak ook niet met elkaar eens. Het gebied van krachttraining en ergogene middelen is ook geen harde wetenschap zoals de klassieke natuurkunde (aannemende dat deze de kennisgebieden zijn waarover we discussieren).
 
Originally posted by Kris
Ik ben inspanningsfysioloog. Paar jaartjes college volgen, jaartje stage doen en veel lezen over de onderwerpen die ik interessant vind.
Nu ben ik beroepsmatig niet echt bezig als inspanningsfysioloog maar wel met algemene fysiologie. En door vragen op het board en mijn eigen training wordt ik ook aangezet het een en ander na te lezen. :)

Ik heb trouwens een aantal fysiologie boeken dubbel, iemand
interesse?

Depends on what it is en hoeveel je er voor wilt hebben, anders, ja :)
 
Van alle tijdschriften die er op de markt zijn vind ik dat Flex nog de beste info verspreid, alle andere tijdschriften (tja, behalve Muscle & Fitness, maar dit is softer) zijn allemaal sterk merkgebonden en hun theorieën worden aangepast aan de producten die ze verkopen i.p.v. omgekeerd. Voor het overige is er veel info terug te vinden op het net, meestal wel in het engels. Natuurlijk kan je een deel wijsheid halen uit vakliteratuur, maar dit vereist in vele gevallen wel al een opleiding in die richting om het geheel juist te kunnen interpreteren. Aan de hand van wat ik hier op deze site al gezien heb denk ik wel dat de antwoorden die er worden gegeven de juiste info bevatten. Conclusie : als je goede raad nodig hebt, vraag het op deze site.
Wat fabrikanten van producten vertellen is vaak wel waar, maar dan 100 x overdreven. Maar ja, aangezien diegenen die het sterkst overdrijven uitgegroeid zijn tot de grootste merken...
J-Tech heeft een mooie affiche gemaakt met een knipoog naar al die merken die overdrijven (tja, ik heb 'm zelf gemaakt:D ).
Hopelijk geraakt deze affiche volgend jaar zo een beetje verspreid in de Belgische en Nederlandse sportscholen.
 
Originally posted by NewbieNeo
ervaring, ondervinding en een gezond verstand robrecht... :)


me too :)
 
Originally posted by jerry
Van alle tijdschriften die er op de markt zijn vind ik dat Flex nog de beste info verspreid

Ik vond Ironman veel beter. Maar het is al tig jaar geleden dat ik voor het laatst die magazines gelezen heb. Ik weet niet of dat nog steeds de betere is.

@soulreaver

The phyiological basis of physical education and athletics
Fox-Bowers-Foss
730 pagina's
nwprijs iets meer dan HFL100,-

Fysiologie van de Mens
Bernards-Bouwman
598 pagina's
nwprijs HFL106,25 (prijsje zit er nog op :D )

Inleiding in de kinesiologie van de Mens
Rozendal-Huijing-Heerkens-Woittiez
576 pagina's
nwprijs rond de HFL 100,- denk ik

Bij elkaar ongeveer 5 kilo kennis, kan je zelfs mee gewichtheffen :P

Ehm tja wat zullen we daar eens voor prijsje van maken? Even aan de vrouw vragen (zij is de reden dat ik ze dubbel heb :) ).......
Wat zeg je van 35 euro (dan betaal ik de verzendkosten).
 
Basisopleiding, bij(blijven)lezen, div. cursussen, en ervaring.

Combinatie van kennis en wijsheid.
 
Originally posted by Kris


Ik vond Ironman veel beter. Maar het is al tig jaar geleden dat ik voor het laatst die magazines gelezen heb. Ik weet niet of dat nog steeds de betere is.

@soulreaver

The phyiological basis of physical education and athletics
Fox-Bowers-Foss
730 pagina's
nwprijs iets meer dan HFL100,-

Fysiologie van de Mens
Bernards-Bouwman
598 pagina's
nwprijs HFL106,25 (prijsje zit er nog op :D )

Inleiding in de kinesiologie van de Mens
Rozendal-Huijing-Heerkens-Woittiez
576 pagina's
nwprijs rond de HFL 100,- denk ik

Bij elkaar ongeveer 5 kilo kennis, kan je zelfs mee gewichtheffen :P

Ehm tja wat zullen we daar eens voor prijsje van maken? Even aan de vrouw vragen (zij is de reden dat ik ze dubbel heb :) ).......
Wat zeg je van 35 euro (dan betaal ik de verzendkosten).

bedoel je verzenden voor 35 euro?

welke boeken bedoel je?

ik heb interesse

ALS ER NOG GEEN ANDERE KOPERS ZIJN KOOP IK ZE :d
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf de volgende boeken voor mijn opleiding:
Fysiologie voor de sportpraktijk van Houtman en Schlatman
Basis voor verantwoord trainen van J. Vrijens
Sportmassage van W. Snellenberg
En dan heb ik ook nog wat losse readers over Duurtraining enzo.

En ik als ik wat wil weten dan vraag ik het aan me leraren op school. Die zijn ook actief op het gebied van krachttraining(geen bodybuilding) dus die weten ook wel wat. En hier kan ik het ook vragen.
Probeer ook zoveel mogelijk te lezen, lees ook de sport en fitness en muscle en fitness. Staat ook een hoop hetzelfde in, maar vaak staan er toch wel leuke dingen in.
 
Alles wat ik nu weet heb ik van dit board :D
 
Ik heb trouwens ook nog boeken over bodybuilding, basis voeding, A.S. en fitness. Gewoon simpele boeken, maar waar je wel wat aan kan hebben.
 
Originally posted by nilsjei1234


bedoel je verzenden voor 35 euro?

welke boeken bedoel je?

ik heb interesse

ALS ER NOG GEEN ANDERE KOPERS ZIJN KOOP IK ZE :d

Alle boeken die ik daar noem (3 stuks) inclusief verzenden is EUR.35,-. Maar Soulreaver was eerst. Dus als hij ze niet wilt laat ik het je weten!
 
Originally posted by DJNRG83
Alles wat ik nu weet heb ik van dit board :D

Je zult niet de enige zijn. Je kunt hier dan ook alle info vinden die je nodig hebt he :)
 
Originally posted by Robin


Je zult niet de enige zijn. Je kunt hier dan ook alle info vinden die je nodig hebt he :)

En zo niet, dan kan je het vragen :) .
 
Back
Naar boven