XXL Nutrition

Wil essential amino acids van verschillende merken naar labo sturen voor test, wie doet er mee?

Bezoekers in dit topic

netgeo

Novice
Lid geworden
28 mei 2015
Berichten
10
Waardering
1
Ergens tijdens de tweede wereldoorlog werd onder de biochemicus William Cumming Rose onderzoek gedaan naar het optimale proteïnen gehalte voor mensen. Uit dit onderzoek weten we nu welke aminozuren essentiëel zijn voor de mens en in welke hoeveelheden we ze moeten nemen. Vandaag de dag kunnen we deze gemakkelijk kopen via de winkel als we "essential amino acids" of EAA's aankopen. Deze bevatten dankzij dit onderzoek de juiste aminozuren en in de juiste hoeveelheid. Een groot voordeel van deze EAA's is dat ze veel gemakkelijker zijn dan supplementen zoals whey omdat je van EAA's maar 50% poeder nodig hebt in vergelijking met andere proteïne poeders. Wie veel proteïnen binnen wilt hebben kan dus gemakkelijk 4 shakes van 15 gram EAA per dag binnen spelen, en de rest uit normale voeding halen, en zo toch gemakeklijk aan een 200 gram eiwitten per dag (wat niet abnormaal was voor hunter-gatherers) zitten. Voordeel is dat je heel weinig water bij die schamele 15 gram EAA's moet doen (geen opgeblazen gevoel) en dat je er helemaal geen spijsverteringsklachten hebt. Bijkomend voordeel is dat er in EAA's geen niet-essentieële aminozuren zitten zoals in andere proteïnepoeders, hierdoor benuttigd het lichaam elke shake volledig, zonder aanmaak van urea en andere afvalstoffen, hetgeen wel gebeurt bij andere proteïnepoeders of voedingsmiddelen die een hoog proteïnegehalte bevatten. Nog een voordeel is dat je met EAA's de hoeveelheid aminozuren in je bloed veel hoger kan spiken dan wat mogelijk is met vlees of reguliere eiwitpoeders. Een nadeel is de smaak, er zitten enkele sulfur houdende aminozuren in de formule (methionine, cysteine), en dat smaakt dus naar zwavel. Ik doe er persoonlijk 5 gram rozenbottel poeder bij en dit maskeerd de smaak voldoende en zorgt voor natuurlijke vitamine C en carotenoïden. Ik doe er ook een paar gram glycine bij, dit smaakt zoet en dit aminozuur zat bij de originele formulering van William Rose, maar tegenwoordig niet meer omdat het niet essentieel is. (glycine zit in collageen, zorgt wel voor betere groei nochthans bij ratten en is een limiterend aminozuur in alle zoogdieren, kregen we vroeger ook binnen dankzij nose to tail eating en het maakt het nadelige effect van methionine onschadelijk, probeer ~10 gram glycine per dag).

Anyway, niks dan voordeel dus EAA is duidelijk superieur tegenover andere eiwitten, wordt dan ook gebruikt om patiënten met brandwonden te genezen en om spierverlies tegen te gaan bij astronauten van de NASA.
Ik gebruik al lang EAA's omdat ik zeer intensief sport (gewichtheffen en competitief voetbal), als ik onder de 200 gram proteïne per dag ga dan krijg ik gegarandeerd last van ontoereikend herstellingsvermogen. Probleem is dat ze redelijk duur zijn, ik koop meestal 1 kg EAA's en doe er iets minder dan een maand mee. Vroeger koste 1 kg rond de 60 euro, tegenwoordig na de inflatie enzo zitten we op sommige plaatsen aan 100 euro per kilogram.

Mij interesseert het vooral dat het kwaliteit bedraagt, dat de aminozuren er inzitten die er in moeten zitten en in de exacte hoeveelheid. Want dat is het probleem, als de formule niet gerespecteerd wordt dan gaat het poeder niet kunnen werken, alles moet er in en in de juiste hoeveelheid of het lichaam is er niets mee. Omdat ik problemen heb ondervonden bij verschillende merken, weet ik niet meer welke leverancier ik nog kan vertrouwen. De prijzen liggen momenteel zo belachelijk ver uit elkaar 50 euro/kg bij Bulkpowder en 100 euro/kg bij Myprotein dat je niet meer weet wat er aan de hand is. Dat is een prijsverschil van 100%!!! Volgens mij zijn er leveranciers gewoon aan het vals spelen en spiken ze de producten. Hier is een kort overzicht;

HSN STORE https://www.hsnstore.eu/brands/raw-series/essential-amino-acids-eaa-s-powder 35 euro/kg [Spaanse leverancier die zelf een fabriek heeft en dus goedkoop kan bedienen] ze hebben mij een analyse bezorgd maar deze was inhouse gedaan door hun eigen bedrijf dus, de smaak was radicaal anders dan de EAA die ik normaal neem en volgens mij klopte de samenstelling niet (teveel sulfur smaak)

MYPROTEIN https://www.myprotein.be/sports-nut...ferringSite=myprotein_en_GB&countrySelected=Y de non-flavored staat op 100 euro/kg momenteel

BULKPOWDERS https://www.bulk.com/nl/essentiele-aminozuren.html staat regelmatig op 50 euro/kg dit merk heb ik tot nu toe genomen, werkte perfect, maar sinds de prijs van ~70 euro/kg naar 50 euro/kg ging leek het alsof de formulering was veranderd en ik kreeg spierpijn zelfs tijdens het nemen van de EAA's

XXL NUTRITION https://xxlnutrition.com/eu_en/amino-acids/essential-amino-acids/essential-amino-stack een beetje een probleemkind want ze respecteren als enige de EAA formule niet, zo hebben ze er 50% te weinig leucine in zitten en ontbreekt tryptophaan volledig. Dan hebben ze er citrulline malaat bijgedaan, wat heel tof is maar deze zit normaal gezien niet in een EAA. dus je moet zelf nog wat dingen toevoegen als je deze wilt gebruiken, hun formule kost alvast rond de 40 euro per kg en is slechts verkrijgbaar per 500 gram

In 2016-2017 hebben ze via https://www.supplementlabtest.com/ een groep samengesteld die proteïnepoeders op de markt gingen testen. Merken zoals MyProtein en Bulkpowders, XXL Nutrition kwamen er goed uit, maar een merk als Body&Fit werd betrapt op "aminozuur spiking", hierbij gaan ze een goedkoop aminozuur procentueel gezien in een groter getal toevoegen en hierdoor wordt het goedkoper voor de producent maar de klant wordt in het zak gezet en krijgt een inferieur product. Gezien de enorme prijsverschillen vermoed ik dat er leveranciers uit mijn lijst ook aan proteïne spiking doen en via een labtest bij een voedingsmiddelen laboratorium zouden we dit kunnen laten onderzoeken. Ik zou zeker HSN, Myprotein en Bulk willen sturen. Spijtig genoeg kost het wel een paar honderd euro per test en wilde ik via deze weg mensen zoeken die mee willen sponsoren en ook geïnterreseerd zijn naar de resultaten. Deze labo's werken daarenboven ook enkel voor bedrijven en zelden voor particulieren, het zou ook welkom zijn als iemand ook hierbij kan helpen want ik ben particulier. Spijtig genoeg is supplementlabtest.com niet meer actief geweest de laatste 5 jaar, hun testuitslagen zijn ondertussen al gedateerd. Ze hebben nog niet gereageerd op mijn vraag tot samenwerking. Maar in principe hebben we ze ook niet nodig. Laat zeker iets weten in deze thread bij interresse.

 
Labtesten van 5-6jaar oud heb je niets meer aan, aangezien veel al verandert zijn van samenstelling. of bedrijf van eigenaar met waarschijnlijk andere leverancier van grondstoffen.

De zgn spiking bestond ook uit toevoegen van taurine en glycine. waardoor het werkelijke eiwitgehalte lager lag dan de 89% van het label destijds. ook nog eens teveel aan carbs ivm het getoonde label.
Je zou kunnen informeren bij Nutricontrol in Veghel.

btw ik heb ook EAA gezien voor 76,- a 1050g
 
Ja, ik heb bij Nutricintrol geïnformeerd een paar maanden geleden. Dat is dus een mogelijkheid maar zij bedienen geen particuliere klanten zoals ik. Dus dan zou iemand het via diens bedrijf moeten aanvragen.

Ondertussen heb ik een mail verstuurd naar het Belgische labo Lavetan met de vraag of ze voor particulieren willen testen.

Welke EAA heb jij gevonden? Liefst enkel een producent die zeker ook de formule verkoopt zoals het is zonder toegevoegde zoetstoffen etc...

Maar met HSN, Bulk en MYP hebben we al voldoende alternatieven vind ik en de laatste twee zijn de belangrijkste spelers met HSN een potentiële waardevolle discounter. Hun prijs is 200% goedkoper dan MYP. Als hun poeder kwaliteit heeft en dat blijkt uit de test dan is dat wel een waardevolle optie en dan hebben eventuele sponsors van op dit forum hun "investering" snel terug verdiend IMO.
 
 
Ik gebruik al lang EAA's omdat ik zeer intensief sport (gewichtheffen en competitief voetbal), als ik onder de 200 gram proteïne per dag ga dan krijg ik gegarandeerd last van ontoereikend herstellingsvermogen.
Ja maar als je wel gewoon genoeg proteine eet dan zit je toch ook al goed in aantal EAA's? Daaroverheen nog extra nemen is zonde van het geld dacht ik.
 
Jongens, gelieve enkel te reageren indien interesse in EAA's. Ik heb al een super lange uitleg gedaan over het waarom van die keuze en heb geen zin om hier over te discussiëren. Waarom EAA's en niet uit voeding staat ook letterlijk uitgelegd in mijn introductie. Bij interesse over het onderwerp kun je de onderzoeken van Robert Wolfe beginnen lezen die gedurende zijn hele carrière door de National Institute Of Health (NIH) gesponsord werd en de effecten van EAA op brandwonde patiënten heeft uitgetest en op NASA astronauten. Zeer interessant allemaal maar niet echt nuttig voor dit topic. Als je EAA's gebruikt kun je ook een hoog proteïne dieet hebben zonder bakken dierlijke producten te moeten consumeren. Of zonder van die dikke klontershaken van minderwaardige plantenformules waar je na één shake een hele dag vol zit en niets dan gasvorming hebt.

Ps.
Ik denk dat het belangrijk is om een product te testen zoals het geleverd werd bij de klant want een verkoper kan nog altijd sjoemelen met een batch, zelfs indien deze eerst vertrekt vanuit een op zich legitiem product dat in een labo werd onderzocht.
 
Jongens, gelieve enkel te reageren indien interesse in EAA's. Ik heb al een super lange uitleg gedaan over het waarom van die keuze en heb geen zin om hier over te discussiëren. Waarom EAA's en niet uit voeding staat ook letterlijk uitgelegd in mijn introductie. Bij interesse over het onderwerp kun je de onderzoeken van Robert Wolfe beginnen lezen die gedurende zijn hele carrière door de National Institute Of Health (NIH) gesponsord werd en de effecten van EAA op brandwonde patiënten heeft uitgetest en op NASA astronauten. Zeer interessant allemaal maar niet echt nuttig voor dit topic. Als je EAA's gebruikt kun je ook een hoog proteïne dieet hebben zonder bakken dierlijke producten te moeten consumeren. Of zonder van die dikke klontershaken van minderwaardige plantenformules waar je na één shake een hele dag vol zit en niets dan gasvorming hebt.

Ps.
Ik denk dat het belangrijk is om een product te testen zoals het geleverd werd bij de klant want een verkoper kan nog altijd sjoemelen met een batch, zelfs indien deze eerst vertrekt vanuit een op zich legitiem product dat in een labo werd onderzocht.
En zo’n laboratorium of opdrachtgever kan ook sjoemelen met de uitkomst.
 
Uiteraard. Maar de verkoper heeft winst bij gesjoemel.

Dat een proffesioneel onafhankelijk en geaccrediteerd voedingslaboratorium zou frauderen daar geloof ik niet in. Dat slaagt werkelijk op niets, zij hebben daar geen enkel voordeel bij en kunnen er alleen maar hun reputatie mee schaden.

Dat de opdrachtgever zou frauderen is ook onwaarschijnlijk want hier is opnieuw geen enkel voordeel uit te halen.
 
Dat een proffesioneel onafhankelijk en geaccrediteerd voedingslaboratorium zou frauderen daar geloof ik niet in. Dat slaagt werkelijk op niets, zij hebben daar geen enkel voordeel bij en kunnen er alleen maar hun reputatie mee schaden.
Dan kan je je ook afvragen waarom een professioneel onafhankelijk en geaccrediteerd voedingslaboratorium voor een particulier die zou uitvoeren.

Dat de opdrachtgever zou frauderen is ook onwaarschijnlijk want hier is opnieuw geen enkel voordeel uit te halen.
Wel als je bij een van die producenten of een concurrent werkt.
 
Back
Naar boven