MuscleMeat

Wil vaker trainen per week?

Bezoekers in dit topic

Pieter Blox

Novice
Lid geworden
30 jan 2019
Berichten
5
Waardering
1
Lengte
1m87
Massa
82kg
Hallo,

Ik ben 18 jaar en doe sinds 3/4 weken aan krachttraining. Ik doe dit ongeveer 3 keer per week. (Ma/Wo/Vr).
Aangezien het best goed gaat (ook met mijn voeding, ik ben aan het aankomen), heb ik erg veel motivatie om meer te gaan trainen. (Denk aan 5 keer per week). Ik vindt het erg leuk om te doen, heb dan elke dag ook zin om te gaan. Nu heb ik wel begrepen via wat research op het internet, is dat je als beginner beter niet te vaak kunt trainen, en het moet laten bij een fullbody schema 3 keer per week. (wat ik nu dus doe).

Nu is mijn vraag of het volgens jullie toch mogelijk om vaker te gaan als beginner, dus d.m.v. een split schema?

Ik hoor het wel!
 
Als absolute beginner kom je nog met alles weg dus ik zeg, doe er je voordeel mee!
 
Uiteraard, goed eten en voldoende slaap hoort er standaard bij ;)

Jaja, ik slaap genoeg en eet elke dag genoeg eiwitten koolhydraten vetten vitamines etc.. meer dan ik nodig heb. Maar stel ik doe 4/5 dagen trainen en wissel daarbij spiergroepen af, kan dat dus?
 
+1
Alles kan. Niet alle methodes zijn even effectief. Maar als beginner kom je makkelijker weg met de progressie ook als je een minder effectieve manier van trainen kiest.

Jaja, ik slaap genoeg en eet elke dag genoeg eiwitten koolhydraten vetten vitamines etc.. meer dan ik nodig heb. Maar stel ik doe 4/5 dagen trainen en wissel daarbij spiergroepen af, kan dat dus?
Weet je je onderhoud?
Weet je ook zeker dat je boven je onderhoud eet?
Let vooral op genoeg vetten. Veel beginners eten veel teveel aan eiwitten omdat ze denken dat dat het beste is voor spiergroei. Maar juist ook je vetten zijn van belang. Minimaal 1 gram per kg lichaamsgewicht.

Voor eventueel wat meer info kan je hier lezen over voeding.
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/
 
+1
Alles kan. Niet alle methodes zijn even effectief. Maar als beginner kom je makkelijker weg met de progressie ook als je een minder effectieve manier van trainen kiest.


Weet je je onderhoud?
Weet je ook zeker dat je boven je onderhoud eet?
Let vooral op genoeg vetten. Veel beginners eten veel teveel aan eiwitten omdat ze denken dat dat het beste is voor spiergroei. Maar juist ook je vetten zijn van belang. Minimaal 1 gram per kg lichaamsgewicht.

Voor eventueel wat meer info kan je hier lezen over voeding.
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Ja zeker, met de app Lifesum heb ik mijn lichaamseigenschappen ingevierd, mijn doelen ingevuld, (spiermassa en aankomen) en aan de hand daarvan werd getoond hoeveel ik van alles nodig heb, en werk dit elke dag bij met wat ik heb gegeten.
 
Ook rekening gehouden met je activiteiten factor?

Nice! :thumb:

Even ter info dan nog.. je hebt meer dan genoeg aan 160-200 gram aan eiwitten per dag (2-2,5 gr per kg lichaamsgewicht).
Veel apps geven een te lage hoeveelheid vet in een voedingsschema. Dus just in case even de melding van de minimaal 1 gr vet per kg BW.. dus in jouw geval iig .80 gram vetten in je voeding. ;)
 
  • Like
Waarderingen: MGK
als je onnodig werk wilt doen voor hetzelfde resultaat en meer kans wilt lopen op blessures
 
Naar mijn mening ga je er een stuk meer uithalen als je je de eerste periode wel richt op het sterker worden op de grote 3, de squat, bench en deadlift. Een beginnersschema is dan bij uitstek een goede keuze. Je nu enorm richten op gepomp, vaak trainen en honderden verschillende oefeningen gaat je niet meer brengen dan je beperken tot de hoofdoefeningen.
 
doe sinds 3/4 weken aan krachttraining. Ik doe dit ongeveer 3 keer per week. (Ma/Wo/Vr).
Prima begin.
Aangezien het best goed gaat (ook met mijn voeding, ik ben aan het aankomen), heb ik erg veel motivatie om meer te gaan trainen. (Denk aan 5 keer per week).
Begrijpelijk.
Nu heb ik wel begrepen via wat research op het internet, is dat je als beginner beter niet te vaak kunt trainen, en het moet laten bij een fullbody schema 3 keer per week. (wat ik nu dus doe).
Drie keer is een goede richtlijn en fullbody zou idd mijn voorkeur hebben. Post anders eens wat je precies doet op de ma/woe/vrij. Want er zijn ontzettend veel mogelijkheden met fullbody.
Nu is mijn vraag of het volgens jullie toch mogelijk om vaker te gaan als beginner, dus d.m.v. een split schema?
Zou geen split gaan doen, doe eerst maar een paar maanden fullbody 3x per week en leg de focus op techniek en maak verstandige stappen naar meer gewicht. Wil je een 4e of zelfs 5e keer doe dan kuiten, (onder)armen, buik, achterkant schouders, coördinatie oefeningen.
 
Als beginner denk je vaak, meer sporten is beter.
Maar herstellen en je rustpakken is zeer belangrijk.
Je spieren worden juist groter in de herstelperiode (Rust)
Probeer iedere spier om de dag te trainen.

Als beginner kan je het beste met fullbody beginnen.
Dat geeft de beste resultaten, na een paar maanden zal je switchen naar een Splitschema of juist meer focussen op een spiergroep dat je wilt ontwikkelen.
compound oefeningen, denk aan Bankdrukken,Squad,deadlifts, Lat pushdowns en pushupps. geven de snelste resultaat.

3x per week is voldoende, laat je lichaam eerst wennen.
Meer trainen is niet altijd het beste.
Mensen die iedere dag trainen doen minder oefeningen per dag om het volume over de hele week te kunnen verdelen.
 
Dat is het leuke aan BB. In geen één sport kom je ver met 3x per week trainen maar in de BB sport wel, volgens velen. Als ik tenminste
de adviezen lees. Als je recreatief bezig bent lijkt me dat wel goed maar er zullen er hier toch velen zijn die meer trainen.
 
Back
Naar boven