Fitness Seller

Wilks punten

  • Topic starter munk
  • Startdatum
  • Reacties 5
  • Weergaven 2K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

munk

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 apr 2003
Berichten
2.220
Waardering
2
Hoe komt het toch dat die lichtere gewichtsklassen altijd het meeste wilkspunten hebben? (zie ook uitslag EK van dit weekend)
Zit daar het grootste talent of moeten ze die punten eens herzien?
 
is toch normaal... dat heeft te maken met het gewicht zelf, relatief tot zijn lichaamsgewicht.

hoe zwaarder je bent, hoe lager je coefficient.
 
en hoe meer je als kleine man opheft, hoe hoger je punten.
 
Nee ik wil zeggen dat er telkens een overall klassement gemaakt wordt over al de klassen. De winnaar zit (bijna) altijd in de lichtere klassen.
 
Misschien hebben deze ook een lager vetpercentage?
 
heeft niet noodzakelijk daarmee te maken

zoals ik zei, meestal zijn het de mannen in de lichtere gewichtsklasses die winnen omdat ze in vergelijking tot de stevige venten relatief sterker zijn.

een lifter in de +125 (laat ons zeggen 130kg) doet een totaal van 1000kg, en een kleinere vent (-67.5kg) doet een totaal van 865kg

de grotere vent is 62.5kg zwaarder dan de kleine man, maar kan slechts 135kg méér doen in totaal...
hij zal +/- 7,7 keer zijn lichaamsgewicht heffen, daar waar de kleine man 12,8 keer zijn lichaamsgewicht opheft!

dus logisch dat de kleine man meer punten heeft.

verder wordt er in het Wilks puntensysteem (gelukkig) rekening gehouden met het gewicht. je zou denken dat 2 mensen, van verschillende gewichten, die allebeide 10 keer hun lichaamsgewicht opheffen, hetzelfde aantal punten zouden hebben ? wel neen, want zoals ik al zei, een zwaarder gewicht heeft een grotere aantrekkingskracht, en is zodoende toch zwaarder! zelfs voor een zwaardere man.

dus bvb athleet #1 weegt 82.5kg en heeft een totaal van 825kg
athleet #2 weegt 95kg en heeft een totaal van 950kg

#1 heeft 552.6675 punten
#2 heeft 590.9 punten !

dus er wordt in grote lijnen met 2 dingen rekening gehouden, het gewicht in verhouding tot je lichaamsgewicht, en het feit dat een zwaarder gewicht veel moeilijker op te heffen is.
het is veel simpeler voor een lichtere athleet om 3x zijn lichaamsgewicht te deadliften, dan voor een SHW

dus het puntensysteem zit goed in mekaar vind ik :D
 
Back
Naar boven