Fitness Seller

Wim Hof (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dat hij zijn immuun systeem kan beïnvloeden. Doormiddel van ademhaling technieken, en blootstelling aan kou
 
Ruim een jaar later misschien meer meningen hierover?
 
Even zijn site bekeken wat een commerciële kerel is het geworden, of was het altijd al uiteraard. Helemaal geen uitleg op zijn site maar meteen het knopje om deel te nemen aan zijn workshops.
 
Ik
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het allemaal meemaken. Volgende week doe ik mee aan een sessie. Niet met Wim maar met 1 van zijn instructeurs die ik goed ken.
Ik denk voornamelijk dat ik er grenzen mee kan gaan verleggen en wat beter met stress om kan gaan. Onderstaande quote is van iemand hier op het forum, als ik dat alleen al bereik dan ben ik een gelukkig mens. Of gelukkiger, gaat allemaal al vrij aardig.

''Verwachten weet ik niet, maar het heeft mij geholpen niet te vechten tegen dingen maar er volledig aan over te geven dan is het zo voorbij. Als ik in koud water spring en de kou niet accepteerd dan is het 1 dikke hel, en zo is het ook met situaties die ik liever anders zou zien ook. Als ik dingen accepteer en erin ontspant dan is het 1 groot feest, en van feest wordt het leven een stuk leuker.
Ik slaap bv vaak maar 4 uur per avond. Vroeger maakte ik mezelf altijd wijs dat ik zo niet kon functioneren en dat ik 8 uur nodig had en weet ik veel wat nog meer. Nu sta ik op als ik wakker ben en ben blij dat ik zo'n mooie lange dag voor de boeg heb :-)''
 
Veel zinnigs zeggen over de Wim Hof methode kan ik niet maar losjes geïnspireerd op de beste man neem ik nu inmiddels geruime tijd een dagelijkse koude douche. Wat ik ervaar als zeer positief.

Dus de kraan op koud en hop eronder. Wat draaien, onder de oksels, regelmatig kop eronder enz. Tot ik de neiging krijg te gaan rillen. In de winter is dat vaak ergens tussen de 5 en 10 minuten en in de zomer kan ik in principe blijven staan maar hou ik het na een 10-15 minuten ook wel voor gezien. Langer kan maar jezelf regelmatig onderkoelen is ook niet per se een positief iets.

Vooral voor de mentale aspecten.: Het kweekt wat doorzettingsvermogen a.k.a. maakt een kerel van me a.k.a. tovert haar op mijn ballen. Een tsjakka momentje en het maakt wat licht euforische anti-depressie stofjes los.
Maar ook lichamelijk gebeurt er wel wat.: Een uur na het trainen vind ik het erg prettig. Minder spierpijn. De meningen over warm of koud voor spierherstel zijn verdeeld geloof ik maar lijkt mijn herstel in ieder geval niet in de weg te staan.
Of het wat doet voor mijn immuunsysteem is erg moeilijk te bewijzen. In de praktijk lijk ik inderdaad minder vatbaar voor virussen doe ermee wat je wil.
Vooral in de winter lijk ik per dag zo'n 50-100 Kcal (een snee brood) meer energie nodig te hebben wat natuurlijk handig is bij het cutten.

Verder roept de beste man wel wat aparte dingen en klakkeloos achter enge goeroe's aan lopen is niet goed. Dat lang geforceerd diep ademen is zelfs gevaarlijk. Aan de andere kant heeft hij wel degelijk zeer buitengewone prestaties neergezet en geloof ik best dat velen baat kunnen hebben bij zijn methodes al is het maar om de smartphone weg te leggen, o.a. te gaan mediteren en hup de natuur in. (.."mindfulness"..)

Laat ons weten hoe en wat Grenzlooz! Erg interessant.
 
Tegenwoordig zie ik veel atleten die cryotherapy gebruiken. Dat is dit dus:
Cryotherapie bij Freezlab in het Olympisch Stadion

Het deed mij denken aan Wim Hof en de voordelen klinken wel interessant, met name het sneller herstellen. Echter is er nog bijzonder weinig bewijs geleverd: Whole Body Cryotherapy (WBC): A "Cool" Trend that Lacks Evidence, Poses Risks Zelf wil ik de huis-tuin en keuken variant, beter bekend als koud douchen, wel een tijdje proberen, maar hoe zit het daar met de wetenschappelijke onderbouwing?
 
Vechters als Overeem en die Amsterdamse Marokkaanse kickbokser van wie ik even niet op de naam kom, die gebruiken het ademhaal-principe ook.
 
Ik ga het allemaal meemaken. Volgende week doe ik mee aan een sessie. Niet met Wim maar met 1 van zijn instructeurs die ik goed ken.
Ik denk voornamelijk dat ik er grenzen mee kan gaan verleggen en wat beter met stress om kan gaan. Onderstaande quote is van iemand hier op het forum, als ik dat alleen al bereik dan ben ik een gelukkig mens. Of gelukkiger, gaat allemaal al vrij aardig.

''Verwachten weet ik niet, maar het heeft mij geholpen niet te vechten tegen dingen maar er volledig aan over te geven dan is het zo voorbij. Als ik in koud water spring en de kou niet accepteerd dan is het 1 dikke hel, en zo is het ook met situaties die ik liever anders zou zien ook. Als ik dingen accepteer en erin ontspant dan is het 1 groot feest, en van feest wordt het leven een stuk leuker.
Ik slaap bv vaak maar 4 uur per avond. Vroeger maakte ik mezelf altijd wijs dat ik zo niet kon functioneren en dat ik 8 uur nodig had en weet ik veel wat nog meer. Nu sta ik op als ik wakker ben en ben blij dat ik zo'n mooie lange dag voor de boeg heb :-)''

Is het niet goedkoper en minder tijdrovend om eerst een paar goede boeken te lezen om met je stress en tegenslagen om te gaan?
 
Is het niet goedkoper en minder tijdrovend om eerst een paar goede boeken te lezen om met je stress en tegenslagen om te gaan?

Het kost me sowieso weinig. En ik heb een prima leven, heb er gewoon veel zin in.
 
Nou,

Voor eenieder die geïnteresseerd is kan ik het zeker aanraden.
Toch even zonder lucht in mijn longen 50 push ups gedaan en nog een aantal andere anti-verzuringsoefeningen. Ik ga kijken of ik ze kan toepassen bij de Pendlay row challenge aankomende week.
In een keiharde trance geraakt die vergelijkbaar was met XTC voor mij, geen grap. Ik begon te huilen en te lachen tegelijk en was niet de enige. Veel theoretische onderbouwing wat ik fijn vind, zit van nature niet in de zweverige hoek.
IJsbad kwam ik niet lekker in omdat ik mijn positie niet kon vinden en dus geen volle focus had. Wel gelukt maar ik ga thuis in bad meer oefenen want daar had ik meer uit willen halen.
Tja en 's avonds ging ik even een biertje halen in de stad en ik ben echt in tijden niet zo relaxt geweest als toen, voelde me echt gereset als het ware. Veel stresshormoon eruit en endorfine naar binnen of zo denk ik. Katertjes kun je trouwens enorm goed verhelpen door koud te douchen heb ik gister gemerkt.
Al met al positieve ervaring en ik ga er mee verder. Zit er sterk aan te denken om een keer mee een berg op te gaan in korte broek, ik denk dat ik daar echt een beter mens door zal worden. Ik kan het zeker aanraden aan mensen.
 
Beter laat dan niet, maar een tijd geleden werd er op de radio nog gerefereerd naar een studie dat aantoonde dat elke dag je douche afsluiten met 5 minuten koud douchen een positief effect heeft op je immuunsysteem.
 
Mijn ervaring nu is dat ik veel minder hard verzuur tijdens krachttraining en altijd fris naar huis ga. Daar waar ik eerder soms best kapot was. Dat is echt een aantoonbare vooruitgang voor mij.
Verder ben ik een stuk kalmer aan het worden. Mijn drinkkaters worden echt een stuk minder door koud te douchen.
Verder heb ik nog wel steeds dezelfde fysieke ongemakken als eerder.
 
Mijn ervaring nu is dat ik veel minder hard verzuur tijdens krachttraining en altijd fris naar huis ga. Daar waar ik eerder soms best kapot was. Dat is echt een aantoonbare vooruitgang voor mij.
Verder ben ik een stuk kalmer aan het worden. Mijn drinkkaters worden echt een stuk minder door koud te douchen.
Verder heb ik nog wel steeds dezelfde fysieke ongemakken als eerder.

Zijn de sessies nu over? Moet je het bijhouden?
 
Zijn de sessies nu over? Moet je het bijhouden?

Ik doe de online cursus, duurt 10 weken. Is meer een cursus om in een goed ritme te komen qua oefeningen. De oefeningen zelf zijn redelijk simpel. sta elke dag een kwartier eerder op om paar ademsessies te doen. In de ochtend op een lege maag werkt het beter, kun je jezelf beter verzadigen met zuurstof. Als ik douche pak ik een paar intervallen koud, dat bouwt per week wat op. Doe het zelf iets langzamer dan 10 weken, heb geen haast.
Met krachttraining blijf ik tussen de sets diep inademen en normaal uit, maar dan wel iets rustiger dan de reguliere oefeningen. En ik doe het onopvallend, ga niet in de gym staan aandacht te trekken door te hijgen als een hert.
 
en ben je al gestopt met ademen
 
Back
Naar boven