XXL Nutrition

Winterbanden ja of nee ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BRIAN DE VE

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
15 apr 2006
Berichten
2.216
Waardering
51
Lengte
1m98
Massa
110kg
Vetpercentage
15%
Ik zit eraan te denken om me winterbanden aan te schaffen maar vraag me af of het echt een stukje meer veiligheid garandeerd. Is er iemand hier die er bij sweert en wat zijn de voor en nadelen.
 
Ik vind het nogal duur eerlijk gezegd, 4 winterbanden voor die paar maanden.. Maar aan de andere kant je hebt volgens mij wel meer grip op de weg, dus meer veiligheid.
 
Als je nou een paar mooie velgen onder je bakje hebt liggen, ja.
 
Ik vind het nogal duur eerlijk gezegd, 4 winterbanden voor die paar maanden.. Maar aan de andere kant je hebt volgens mij wel meer grip op de weg, dus meer veiligheid.

Voor 200.- zou ik klaar zijn voor mijn auto dus de kosten zijn het niet.

---------- Toegevoegd om 12:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:51 ----------

Als je nou een paar mooie velgen onder je bakje hebt liggen, ja.

Die gaan er juist af swinters om ze te behoeden van de pekel.
 
setje van mij gaat er binnen nu en 2 weken op, scheelt altijd enorm aangezien ik kort gezegd behoorlijk stevig rijd (ook in de winter). Gezien zo'n setje makkelijk een jaartje of zes mee gaat en dus een beetje de levensduur van mijn auto's en ik ze gratis bij me garage kan opslaan zou ik altijd zeggen doen.
 
Onder de 7graden worden gewone banden te hard en verliezen hierdoor hun grip.
Winterbanden hebben een andere samenstelling, waarbij ook bij temperaturen onder nul ze hun grip blijven behouden.
De aanschaf van winterbanden kan duur zijn, maar zie het als volgt;
De maanden dat je je winterbanden gebruikt, bespaar je de zomerbanden weer de nodige slijtage mee. Dus end of the line ben je niet duurder uit;)
 
Voor 200.- zou ik klaar zijn voor mijn auto dus de kosten zijn het niet.

---------- Toegevoegd om 12:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:51 ----------



Die gaan er juist af swinters om ze te behoeden van de pekel.

Dan kan je het best gelijk wat winterbanden aanschaffen toch?
 
200 euro?! wat voor banden zijn dat dan wel niet :o
 
All season banden halen.
 
Sinds ik winterbanden gebruik maak ik...
 
Bij de volgende wagen dan ook 4x4 nemen. Is nog veiliger en meer grip.
 
Winterbanden voorkomen dat je gaat 'waterplainen'. Waterplainen wordt veroorzaakt doordat de hoeveelheid water niet meer kan worden weggeleid door het profiel van je zomerband, hierdoor komt er als het ware een laag water tussen de band en het wegdek. Hierdoor kan je volledig je grip verliezen en dus gaan glijden als een malle. Een winterband heeft een veel dieper profiel waardoor het meer water kan geleiden en voorkomt dus een dergelijke situatie. Verder zijn winterbanden ook nog beter bestand tegen koude temperaturen, maar dat staat hierboven al beschreven.
 
Winter banden ? Nee

Driften ? Ja
 
Ik zit eraan te denken om me winterbanden aan te schaffen maar vraag me af of het echt een stukje meer veiligheid garandeerd. Is er iemand hier die er bij sweert en wat zijn de voor en nadelen.

Hoe vaak en hoe ver moet je dagelijks rijden ? En ben je ook nog van plan om buiten Nederland te gaan rijden (met de auto op ski-vakantie bijvoorbeeld) ?

En hoe duur was je auto (om nu voor 800 euro aan winterbanden te gaan zetten onder een auto van 1600 euro is misschien wat overdreven, maar voor een auto van 16.000 euro is het maar een klein bedragje uiteraard :))

Winterbanden zijn gewoon veiliger in de winter. Meer grip, minder kans op slippen, kortere remweg.... Minder kans op schade en een grotere kans op veilig thuis komen bij vrouw en kind. (ook minder kans op het aanrijden van iemand anders.. geeft toch altijd weer een hoop gezeik)
 
Hoe vaak en hoe ver moet je dagelijks rijden ? En ben je ook nog van plan om buiten Nederland te gaan rijden (met de auto op ski-vakantie bijvoorbeeld) ?

En hoe duur was je auto (om nu voor 800 euro aan winterbanden te gaan zetten onder een auto van 1600 euro is misschien wat overdreven, maar voor een auto van 16.000 euro is het maar een klein bedragje uiteraard :))

Winterbanden zijn gewoon veiliger in de winter. Meer grip, minder kans op slippen, kortere remweg.... Minder kans op schade en een grotere kans op veilig thuis komen bij vrouw en kind. (ook minder kans op het aanrijden van iemand anders.. geeft toch altijd weer een hoop gezeik)

In veel wintersportlanden is het verplicht, krijg je een ongeluk betaal je alles uit de eigen beurs ;) .
 
Ik zou het wel doen, helemaal als je weer zo'n k*twinter hebt.
En better safe than sorry.:)
 
Back
Naar boven