1. Selecteer hier of je gepersonaliseerde advertenties wilt zien (Opt-in). Je kan je keuze nadien nog veranderen via de meer info link of de notificatie wegklikken. Steun het forum door je adblocker uit te schakelen. We hebben een beperkt aantal banners met een minimale impact op de gebruikerservaring.

Opt-in   Meer info

Ontzet Notitie

Wit wegtrekken tijdens Deathlift

Discussie in 'Tieners en Beginners' gestart door Giell, 5 aug 2018.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Giell

Giell Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    70kg
    Bij deze zou ik ook graag even m'n verhaal met jullie delen, in de hoop op wat nuttige feedback.
    Een dik half jaar geleden ben ik een keertje tijdens het deathliften heel slecht geworden. Ik trainde toen nog 4x per week, en ging ook 2x kickboksen gemiddeld.
    Op een bepaald moment was ik dus bezig aan m'n 2de of 3de set deathlift, toen ik merkte dat ik plots heel licht in m'n hoofd werd, en ik met een super opgejaagd gevoel zat. Ook toen ik in de spiegel keek merkte ik dat ik volledig wit wegtrok. Omdat dit gevoel na een paar minuutjes zitten nog niet over was, ben ik dan maar naar huis gegaan.
    Maar ook toen ik thuis was had ik nog dat extreme opgejaagde gevoel. Hiermee ben ik dan naar de dokter gereden. Deze heeft dan m'n bloeddruk & suiker gemeten en die waren volgens hem normaal. Conclusie: ik had die dag teveel cafeïne op (2 kopjes koffie + pre workout). Wat ik overigens een vreemd besluit vond, daar ik al wel een jaar of 2-3 pre workout gebruik, met tussenpauzen. Ik moet er wel nog aan toevoegen dat ik wel al een paar weken erg moe was, ook voor het trainen al.
    Een paar weken later ben ik dan stilaan terug beginnen trainen, maar ik merkte dat dit opgejaagd gevoel steeds terugkwam, ook zonder enige cafeïne. Tevens was ik telkens extreem moe tijdens & na het trainen.
    Met dit verhaal ben ik dan naar de sportdokter geweest, volledige controle, alles bleek in orde. Maar om 100% zeker te zijn toch ook nog eens een cardioloog bezocht, resultaat: EKG met inspanningstest was wederom in orde, ook op de echografie was er niets te zien. Conclusie: 'overtrained'
    Hierna ben ik dan nog een paar keer gaan trainen, maar omdat ik telkens zo vermoeid was ben ik uiteindelijk volledig gestopt. Ondertussen train ik al 6 maanden niet meer. In die 6 maanden heb ik een hele reeks aan klachten gehad, zoals duizeligheid, oppervlakkig ademen, zeer vermoeid, futloos, vaak bleek zien, paniekaanvallen,...
    Ik heb ondertussen al 2x bloed laten trekken en m'n bloedwaardes waren ook oke. (geen ijzertekort oid)
    Na nog een hoop doktersbezoeken & een 2de onderzoek bij de cardioloog was hun conclusie: 'hyperventilatie'. Ik zou 'verkeerd' ademen met alle klachten van dien. Maar om eerlijk te zijn lijkt me dit een vreemd besluit.

Wat denken jullie hiervan?

2. So Hardcore

So Hardcore Advanced Bodybuilder Elite Member

Leuk Bevonden:
    379
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m73
    Massa:
    106kg
    Vetpercentage:
    14%
    Eerste wat ik ook dacht je ademt niet goed tijdens de oefening en waarschijnlijk is het ook een deel psychisch

3. Giell

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    70kg
    Is het dan niet vreemd dat ik pas na 6-7 jaar fitness plots verkeerd ga ademen? Vroeger heb ik hier nooit echt last van gehad.

4. Vieze jij

Vieze jij Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    2.463
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m92
    Massa:
    126kg
    Vetpercentage:
    14%
    ik denk aan een paniekstoornis,

skip maar eens alle producten met cafeïne (koffie -pwo enz)=bekende trigger

en vraag om een verwijzing bij je huisarts ,

misschien dat exposure therapie iets kan zijn

5. Anoniem

Anoniem Huge Freak Elite Member

Leuk Bevonden:
    1.033
    Lengte:
    1m90
  6. hyperNO

hyperNO Cool Novice

Leuk Bevonden:
    107
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Massa:
    88kg
    Vetpercentage:
    14%
    Het deadlift gedeelte (wit wegtrekken, verhoogde hartslag) klinkt als een vasovagale respons op het zware tillen + evt vermoeidheid en stimulanten.

Vervolgens heb je waarschijnlijk een paniekaanval gekregen door de reactie van je lichaam, helaas lijkt zo’n paniekaanval heel erg op je eerste reactie na het deadliften, waardoor je thuis dacht dat het niet over was.

Nu heb je selectieve aandacht gekregen voor dit soort lichaamsreacties, waardoor je bij de kleinste hartslagverhogingen of veranderingen in je ademhaling al snel in een paniekaanval duikt. Hierdoor lijkt het steeds erger en erger te worden waardoor je klachten ook erger worden. Er moet wel iets mis zijn denk je, al is er eigenlijk helemaal niets aan de hand.

De eerste stap is leren dat wat je voelt niets meer is dan een paniekaanval en dat het helemaal onschuldig is. Als je denkt “dit is niks” en het negeert kan het zijn dat dit soort aanvallen na verloop van tijd steeds minder worden. Het kan ook zijn dat dit je niet lukt, en dan is professionele hulp erg fijn.

Ik heb iets vergelijkbaars ontwikkeld. Een keer vorig jaar tussen twee zware sets merkte ik dat mijn hartslag niet naar beneden ging (onzin natuurlijk). Ik voelde mijn hart in mijn keel kloppen en doordat rond die tijd die ene voetballer een hartstilstand kreeg op het veld, dacht ik dat ik mss dood kon gaan. Snel naar huis gefietst met een verhoogde hartslag en klamme handen en vervolgens werd het thuis minder.

De volgende workouts kreeg ik hetzelfde en ik was ervan overtuigd dat er iets mis was met mijn hart. Vervolgens kreeg ik opeens hetzelfde vlak voor het slapen, waardoor ik dacht dat er wel iets mis moest zijn. Paar maanden verstreken en ik kreeg dit soort aanvallen ook in de bus, trein en in gesloten ruimtes( colleges, vergaderingen).

Toen ik begreep dat er niets aan de hand was en dat het paniekaanvallen waren en ik de aanvallen gewoon begon te negeren, werd het steeds minder. Ook check ik nu mijn hartslag met een smartwatch, waardoor ik als ik een aanval voel opkomen, ik meteen kan kijken wat mijn hartslag is. Vaak is deze veeel lager dan je denkt en verdwijnt met deze informatie de aanval bijna meteen.

Wat voor mij werkt:
    Geen stimulanten nemen (caffeïne, nicotine)
    Stress vermijden
    Dagelijks mediteren en mindfulness toepassen
    keto-dieet

Ik had het idee dat Ashwaganda (ksm-66) heel erg mijn stress verlaagde, dus dat kan je misschien ook proberen

Check ook dit filmpje:

Giell vindt dit leuk.
  7. azerate

azerate Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.304
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    93kg
    Vetpercentage:
    20%
    hoe past keto hier in dan ?

8. hyperNO

hyperNO Cool Novice

Leuk Bevonden:
    107
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Massa:
    88kg
    Vetpercentage:
    14%
    Terechte vraag. Ik merk zelf na een koolhydraatrijke maaltijd een toename in anxiety en kwetsbaarheid voor paniekaanvallen. De dagen dat ik in ketose zit, zijn de paniekaanvallen totaal afwezig. Hoe weet ik dat dit geen placebo is? Dat kan ik niet eigenlijk niet weten, maar dit werkt goed voor mij. In ketose merk ik ook een zekere mentale helderheid, met minder “achtergrondgedachtes” die stress kunnen opleveren en paniekaanvallen kunnen veroorzaken.

Ik heb hier op het moment geen klinisch bewijs voor, dus wees vooral skeptisch totdat ik mijn waarnemingen echt kan onderbouwen ; )

azerate vindt dit leuk.
  9. Giell

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    70kg
    hyperNO, alvast bedankt voor je uitgebreide reactie. Hetgeen je beschrijft klinkt me ook wel bekend in de oren. Ik ga mindfulness zeker eens proberen. nogmaals bedankt!

10. 040B

040B Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    3.465
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    85kg
    Ik ben ook wel eens bleek en duizelig geworden tijdens deadliften. Alle keren had ik wegens omstandigheden niet (goed) gegeten van te voren.

Een fatsoenlijke maaltijd ~1 uur van te voren en wat carbs in mijn pwo voorkomen dit soort gezeik.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie