XXL Nutrition

Word je bruin in de schaduw? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

apfelstrudel

Enormous Athlete
15 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2008
Berichten
39.949
Waardering
52.876
Lengte
1m86
Massa
105kg
Vetpercentage
25%
Waarheid of mythe?

Er gaan elke zomer weer van die verhalen rond over hoe je het beste bruin wordt en hoe je jezelf het beste tegen de zon beschermd. Zo zeggen sommige dat je niet bruin wordt in de schaduw en sommige zeggen van wel.

De schaduw bied bij lange na geen volledige bescherming tegen UV straling

RIVM meet de UV-irradiantie sinds 1994. Vanaf juni 2006 worden deze metingen als zonkracht automatisch gepubliceerd op het internet. De metingen zijn afkomstig van de spectrale opstelling op het dak van het Cohengebouw op het RIVM-terrein.

Maximale waarden
In Nederland wordt eind juni, begin juli de hoogste zonkracht gemeten. Zo'n 4 keer per jaar komt de zonnekracht boven de 7. De afgelopen 10 jaar is slechts 2 keer een waarde boven de 8 gemeten.

Bewolking
Een volledig bewolkte hemel geeft zeker geen volledige bescherming tegen de UV-straling. Bij gedeeltelijke bewolking kan de dagdosis zelfs hoger uitvallen dan op een onbewolkte dag. Bewolking levert hooguit een
beschermingsfactor 5.
Bescherming met een factor 2 tot 3 door wolken is veel waarschijnlijker, [Link niet meer beschikbaar] buiten beschouwing gelaten.
Het effect van bewolking is veel kleiner op de UV-instraling dan op het licht en de warmte straling van de zon. Dit komt doordat slechts de helft van de ontvangen UV instraling afkomstig is uit de richting van de zon, de andere helft bereikt ons van alle kanten door verstrooiing in de lucht. Zo wordt onder een parasol op het strand de UV instraling maar met de helft voorkomen, terwijl de warmte straling volledig afgeschermd is.
De dagdosis van een bewolkte dag is gemiddeld 35% lager dan die van een onbewolkt dag. Ook de gemeten jaardosis ligt gemiddeld 35% lager ligt dan de gemodelleerde onbewolkte jaardosis.


En je word sneller en mooier bruin als je veel wortels eet i.c.m. veel zonnen.
 
Hoe is het dan met kleding aan? Wordt je door kleding nog een beetje bruin?
 
Tuurlijk, UV straling kan weerkaatsen. Ook de reden dat je veel sneller bruint (of verbrandt) in omgevingen waar er meer weerkaatsing is (aan water/strand of zeer witte/lichtkleurige omgevingen). Hoe meer het zonlicht door de omgeving geabsorbeerd wordt, hoe minder UV straling er op je huid terechtkomt.

Hoe is het dan met kleding aan? Wordt je door kleding nog een beetje bruin?
Ja, afhankelijk van hoe dik/dun de stof is.
 
Nee tuurlijk niet maar in de schaduw onder een boom bvb wordt je ok wel iets gekleurd denk ik. Van die wortels komt door de L-Carnitine. te veel hiervan en je gaat zelf niet meer mooi bruin worden maar oranje bruin zoals iknu ben vooral in het gezicht
 
Hoe is het dan met kleding aan? Wordt je door kleding nog een beetje bruin?
Invloed van zonlicht op huid en ogen

8 mei 2008-->Zonlicht is samengesteld uit meerdere soorten straling.
Met een toename van de golflengte van de straling neemt tegelijk het doordringende vermogen in de huid en ogen toe (zie plaatjes huid en oog). Zo komen we met een toenemende golflengte achtereenvolgens tegen in ultraviolet licht (UV), zichtbare licht en infrarood licht.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ultraviolet licht (UV)

[afbeelding niet meer beschikbaar]
  1. UV-C dat wordt tegengehouden door de ozonlaag en daardoor de aarde niet kan bereiken en dus ook geen celvernietiging kan veroorzaken
  2. UV-B dat niet diep in de huid dringt; dat de buitenste laag van huid wat dikker en dus weerbaarder maakt; dat zorgt voor een indirecte bruining, meestal na 48 uur; dat met Infrarood straling mogelijk verbranding veroorzaakt; dat wordt tegengehouden door glas, dus dan gn indirecte bruining en ook gn verbranding geeft; dat in de huid vitamine D3 vormt die een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van botweefsel; dat geabsorbeerd wordt in het hoornvlies (voorste doorzichtige laagje) van het oog en kan bij intense blootstelling effecten veroorzaken als hoornvliesontsteking (sneeuwblindheid)
  3. UV-A dat de bruining stimuleert; dat door glas heen gaat dus wl bruining maar gn verbranding veroorzaakt; dat door de ooglens geabsorbeerd wordt en daar kan leiden tot staar (vertroebeling van de ooglens). De korte UV-A stralen dringen dieper door in de huid en veroorzaken huidveroudering door celbeschadiging.

Het ligt dus aan je kleding. Ulraviolet licht heeft geen groot doordringend vermogen. Dus als jij een niet-transparante regenjas draagd dan zal je waarschijnlijk niet, of heel langzaam, bruin worden. Als je meerdere lagen kleding draagd waarschijnlijk ook niet.

Meeste kleding daarintegen bestaat uit vezels. Tussen die vezels zitten open ruimtes. UV straling dringt door die ruimtes heen en dringt alsnog door tot je huid. Dus ookal draag je een t-shirt, je zal alsnog wel bruin worden. Het enige verschil is dat het minder snel gaat omdat het oppervlakte verkleind word.


Hoe meer het zonlicht door de omgeving geabsorbeerd wordt, hoe minder UV straling er op je huid terechtkomt.
De zon geeft meerdere soorten straling.
Zichtbaar Licht, UV straling(Ultraviolet licht) en allerlei andere soorten straling.
Elke straling heeft zijn eigen karakteristieken. Zo houd een parasol zichtbaar licht en warmte straling tegen(waardoor een schaduw vormd en de temperatuur daald). Het grootste deel van de UV straling word ook tegengehouden door de parasol zelf, maar door verstrooing van de uv-straling word je alsnog geraakt. Dus omdat veel zichtbaar licht word geabsorbeerd wil niet zeggen dat de andere soorten straling ook worden geabsorbeerd.
Het effect van bewolking is veel kleiner op de UV-instraling dan op het licht en de warmte straling van de zon. Dit komt doordat slechts de helft van de ontvangen UV instraling afkomstig is uit de richting van de zon, de andere helft bereikt ons van alle kanten door verstrooiing in de lucht. Zo wordt onder een parasol op het strand de UV instraling maar met de helft voorkomen, terwijl de warmte straling volledig afgeschermd is.
 
De wet van Jeseja, op het strand brutal squats in je blote bast tussen 12 en 3 's middags.
 
Nee tuurlijk niet maar in de schaduw onder een boom bvb wordt je ok wel iets gekleurd denk ik. Van die wortels komt door de L-Carnitine. te veel hiervan en je gaat zelf niet meer mooi bruin worden maar oranje bruin zoals iknu ben vooral in het gezicht
pics or it didn't happen
 
Ik eet elke dag 150 gram wortelen op (rauw want zo vind ik ze lekker)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/22/1240406583-80.jpg

:roflol:

valt nog mee:D ik had zoiets verwacht
oompa-loompa-costumes-01a.jpg
 
Nee tuurlijk niet maar in de schaduw onder een boom bvb wordt je ok wel iets gekleurd denk ik. Van die wortels komt door de L-Carnitine. te veel hiervan en je gaat zelf niet meer mooi bruin worden maar oranje bruin zoals iknu ben vooral in het gezicht

Beta-carroteen oftewel pro-vitamine A. Carnitine heeft daar weinig mee te maken, hoeveel eiwitten denk je dat er in wortels zit dan?
 
Dan moet ik nog wat meer wortelen gaan eten ghehe

Beta-carroteen oftewel pro-vitamine A. Carnitine heeft daar weinig mee te maken, hoeveel eiwitten denk je dat er in wortels zit dan?
Geen enkele eiwit 00.1 ofzo per 100 gram?
Ik had idd het verkeerde stofje voor me. Het zit ook in bepaalde cramés volgens mij
 
Het enige dat ik weet is dat ik in de schaduw ook verbrand :roflol: bruin worden is bji mij sowieso een mythe :D
 
Geldt dat met die wortels ook voor de zonnebank?
 
Beta-carroteen oftewel pro-vitamine A. Carnitine heeft daar weinig mee te maken, hoeveel eiwitten denk je dat er in wortels zit dan?

Wortel bestaat voor 1% uit eiwit.
 
zeker wel.

In australie word je zelfs bruin/verbrand je als het bewolkt is.

true story
 
Back
Naar boven