AndroidHealthClinic

Wordt het volgende WK een grote flop? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Manny Ribera

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
12 jan 2006
Berichten
5.223
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
93kg
Zo lijkt het nochthans;)

WK 2010 in Zuid-Afrika dreigt ramp te worden


President Thabo Mbeki en VN-secretaris-generaal Kofi Annan stellen morgen in Berlijn het officiële logo voor van het WK 2010, het eerste op het zwarte continent. Er bestaan echter grote twijfels of Zuid-Afrika tijdig klaar geraakt.

FIFA-voorzitter Sepp Blatter wilde het WK 2006 al aan Afrika geven, maar binnen de wereldvoetbalbond is men niet weinig blij dat dit werd uitgesteld. ,,We ontvangen de ene delegatie na de andere uit Zuid-Afrika'', zei een FIFA-bestuurder, die liever anoniem blijft. ,,Ze luisteren echter helemaal niet. Het is telkens van voor af aan beginnen.''

,,De linkerhand weet meestal niet wat de rechter doet'', gelooft Andreas Abold, een Duitser die als raadgever voor WK-speelstad Durban werkt. ,,Het WK 2010 wordt een echte uitdaging.''

Duitsland was vier jaar geleden zo goed als klaar met de bouw van de stadions. Zuid-Afrika moet nog beginnen met de bouw van vier stadions en de renovatie van de zes andere. Het land is volledig achter op het tijdschema.

,,Het ziet er niet goed uit'', zegt een verslaggever van het voetbalblad Kick Off uit Kaapstad. ,,Er heerst chaos en radeloosheid.''

Chaos

,,Wij beginnen op 10 juli'', verzekert Danny Jordaan, het hoofd van het Zuid-Afrikaanse organisatiecomité. Dat is geen dag te vroeg, maar is het ook zo? In april bezocht ik Green Point Stadium in Kaapstad, waar één van de halve finales geprogrammeerd staat. Er is niet eens begonnen met de afbraak van de aftandse sporttempel. Er bestaat geen duidelijkheid over hoe het stadion er zal uitzien en er is nog geen businessplan opgesteld. Het is gewoon onmogelijk om aan de eis van FIFA - de stadions moeten einde 2008 opgeleverd worden - te voldoen.

Hetzelfde probleem stelt zich in Durban. Beide stadions zouden 2 miljard rand kosten (ruim 250 miljoen euro). Er zou ook nog eens voor de helft van dat bedrag wegenwerken moeten worden uitgevoerd. De speelsteden vrezen decennialang met hoge schulden te worden opgezadeld. ,,Ik wil weten hoeveel het precies zal kosten, wie wat zal betalen en wat er nadien mee gebeurt'', liet Helen Zille, de nieuwe burgemeester, weten. ,,Moeten we overigens geld geven aan een stadion in plaats van de mensen zuiver water te bezorgen?''

De Cape Times berichtte dat de burgemeester door de regering op de vingers was getikt. Het past niet publiekelijk de vraag te stellen of alles tijdig in orde geraakt. ,,Dit draagt immers bij aan de visie dat Afrika niet in staat is zo'n evenement te organiseren'', aldus de krant.

Die raad kreeg ook Sebileto Mokone-Matabane, de CEO van het tv-bedrijf Sentech. Hij voorspelde voor een parlementaire commissie chaos wat de tv-uitzendingen betreft als er niet fors wordt geïnvesteerd.

Niet alleen de stadions zorgen voor grote problemen. Transport is een even heikel thema. Zuid-Afrika is drie keer zo groot als Duitsland en twaalf jaar na het apartheidsregime lijken veel streken nog ontwikkelingsland.

Geen trams en metro

Treinverbindingen zijn abominabel en er is slechts 2.000 kilometer snelweg (meestal aan tweebaansweg).

,,Gelukkig heeft de FIFA zijn eigen werkelijkheid geschapen'', schrijft het weekblad Der Spiegel. ,,In het rapport van de inspectiecommissie (voorgezeten door Jan Peeters, red.) staat dat de metro en de trams in de grote steden vaak worden gebruikt. Helaas, Zuid-Afrika heeft geen metro en geen trams.''

Het project voor een hogesnelheidstrein tussen de internationale luchthaven van Johannesburg en hoofdstad Pretoria (kostprijs 2,5 miljard euro) zal slechts gedeeltelijk klaar zijn. Om het de supporters gemakkelijk te maken zouden de teams alle wedstrijden in dezelfde stad afwerken.

Zuid-Afrika rekent op 350.000 buitenlandse bezoekers in 2010. In Duitsland waren er de voorbije maand één miljoen op bezoek. Niemand weet hoe die bezoekersstroom moet worden opgevangen. Veiligheid is sowieso een gevoelig onderwerp in de omgeving van Kaap de Goede Hoop. Johannesburg is één van de gevaarlijkste steden ter wereld en Ellis Park ligt op nauwelijks drie kilometer van het centrum, een no-go zone voor blanken. Bovendien is het in juni winter in Zuid-Afrika. Dat betekent niet alleen veel regen, maar ook dat het om zes uur donker is.

Het WK 2010, en vooral de FIFA, heeft de vreemde gasten echter nodig. Het is zeer de vraag of de blanke bevolking zich voor de wereldbeker zal interesseren. Voetbal is de sport van de zwarten. Voor hen zijn echter zelfs de goedkoopste tickets (15 euro) onbetaalbaar.

Ook sportief problemen

Alsof de situatie nog niet erg genoeg lijkt, is er ook nog een sportief probleem. Geen enkel team is in tien jaar zo weggezakt als Zuid-Afrika. In 1996 werd Bafana Bafana (onze jongens) nog Afrikaans kampioen. Begin januari was het team niet eens geplaatst voor de eindronde. Duitsland 2006 maakte nog eens duidelijk hoe nauw goede prestaties van het thuisland samenhangen met een geslaagd tornooi.

Guus Hiddink, Sven-Göran Eriksson en Felipe Scolari werden aangesproken om de ploeg weer op de rails te zetten, maar bedankten voor de eer. De Zuid-Afrikaanse voetbalbond bevindt zich immers in desastreuze toestand. Alle hoop is nu gevestigd op Carlos Alberto Parreira.

Er lijkt maar één oplossing: de internationale gemeenschap moet zo snel mogelijk Zuid-Afrika een helpende hand reiken.


06/07/2006
 
Er lijkt maar één oplossing: de internationale gemeenschap moet zo snel mogelijk Zuid-Afrika een helpende hand reiken.
Vanwege een potje voetbal? Volgens mij kunnen die voetbalsterren dat prima zelf betalen. :cool:
 
Manny Ribera zei:
Er lijkt maar één oplossing: de internationale gemeenschap moet zo snel mogelijk Zuid-Afrika een helpende hand reiken.

voor een pot voetbal? ammehoela. gekken.
 
Ik begrijp NIET dat Zuid - Afrika het WK kreeg toegewijzen het gaat er bij NIET in. Amper spoorwegen, geen tram, geen trein, Johannesburg gevaarlijkste stad van de wereld?

Zou me niet verwonderen dat iemand anders het krijgt toegewezen.
 
Santino88 zei:
Ik begrijp NIET dat Zuid - Afrika het WK kreeg toegewijzen het gaat er bij NIET in. Amper spoorwegen, geen tram, geen trein, Johannesburg gevaarlijkste stad van de wereld?

Zou me niet verwonderen dat iemand anders het krijgt toegewezen.

Dat is juist een reden voor zo'n land om dan de infrastructuur onder handen te nemen. Nu komen die subsidies etc los van de regering. Een voorbeeldje daarvan is Olympische Spelen in Athene. Speciaal daarvoor zijn ze een ondergronds metro netwerk gaan bouwen in Athene. Het moest er toch een keer van komen, en de Olympische Spelen vormde de ideale reden om het te doen. Budgetten werden er ineens voor vrij gemaakt in de hoop het terug te verdienen tijdens de Spelen zelf. Zuid-Afrika hoopt daar ook op. De aanloop naar het WK zal veel werkgelegenheid creeeren door de aanleg van infrastructuur, hotels en stadions. Tijdens en na het WK zal het land een gigantische economische boost krijgen. Feit is wel dat ze moeten zorgen dat ze de begroting nu al op orde hebben, en dat blijkt dus moeilijk te worden...
 
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar mij zie je voorlopig niet in Afrika :p
 
Santino88 zei:
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar mij zie je voorlopig niet in Afrika :p

is overigens wel een schitterend land

een andere reden om het in Zuid-Afrika te laten plaats vinden was trouwens ook om het Afrikaans voetbal (en continent) op de kaart te zetten. Was het enige continent (samen met Australië) dat nog nooit een WK heeft georganiseerd. Dus op die manier is het ook wel begrijpelijk
 
Zet gewoon bij iedere wedstrijd 2 olifanten in het doel. Dat wordt een doelpuntenspektakel!
 
"Johannesburg is één van de gevaarlijkste steden ter wereld en Ellis Park ligt op nauwelijks drie kilometer van het centrum, een no-go zone voor blanken"

Wat is er daar allemaal aan de hand ?
 
boerenkool zei:
Zet gewoon bij iedere wedstrijd 2 olifanten in het doel. Dat wordt een doelpuntenspektakel!

haha, doe maar lekker denigrerend. Ik denk dat wij met z'n allen gaan opkijken van het WK 2010. Dan heb ik het niet over de kwaliteit van het voetbal, maar over de organisatie. Van Korea-Japan hadden we ook niet al te veel verwacht en van de VS in 1994 al helemaal niet. Vooral de VS was verassend omdat het op het gebied van voetbal, organisatie en bezoekersaantallen (70.000 gemiddels) een mega succes was. Laten we Zuid-Afrika gewoon een eerlijke kans geven. Ik weet zeker dat ze er alles, maar dan ook alles aan zullen doen om het WK een succes te laten worden.
 
Op welk uur mogen wij dan de wedstrijden verwachten op ons scherm?
 
Kan zo'n land veel goeds doen, die miljarden die in de infrastructuur gestoken worden brengen het land nog veel profijt.
Beetje cru is wel dat er nauwelijks tot geen Zuid-Afrikanen in het stadion zullen zitten bij de wedstrijden.
 
Santino88 zei:
Op welk uur mogen wij dan de wedstrijden verwachten op ons scherm?
Het is daar een uurtje later.
 
Haha, kerel, heeft niet met de evenaar te maken he.
 
och w8 maar als daar strax 100.000 engelse wankers de biervoorraad van zuid afrika eens aanpakken, dan gaat het loos, no go zone voor blanke of niet
 
c moltasanti zei:
och w8 maar als daar strax 100.000 engelse wankers de biervoorraad van zuid afrika eens aanpakken, dan gaat het loos, no go zone voor blanke of niet


Hehe exactly my thought
Bring on the english horde:roflol:
 
c moltasanti zei:
och w8 maar als daar strax 100.000 engelse wankers de biervoorraad van zuid afrika eens aanpakken, dan gaat het loos, no go zone voor blanke of niet


Met zo'n dronken Engelsmannen maken ze daar snel korte metten in die townships hoor. Kijk maar wat er een jaar of 5 gebeurde in Istamboel... Gewoon een paar Britten neergestoken en zo hoort het ook!
 
inderdaad, hoe meer dode voetbalfans hoe beter! :thumb:

:rolleyes:
 
Bounty Killer zei:
Met zo'n dronken Engelsmannen maken ze daar snel korte metten in die townships hoor. Kijk maar wat er een jaar of 5 gebeurde in Istamboel... Gewoon een paar Britten neergestoken en zo hoort het ook![/QUOTE]

:stupid:
 
Back
Naar boven