AndroidHealthClinic

Worstel om aan te komen, feedback nodig op mijn Push/Pull/Legs routine

Bezoekers in dit topic

Jorisky

Novice
Waardering
7
Lengte
1m75
Massa
55kg
Hey iedereen,

Ik zou graag wat feedback willen op het push/pull/legs programma dat ik heb samengesteld:

Push A

Incline Dumbbell Bench Press​
Horizontal Cable Crossover​
Lying Triceps Extension​
Dumbbell Lateral Raise​
Lying Leg Raise​

Pull A

Pull Up​
Seated Machine Row​
Dumbell Shrugs​
Incline Dumbell Curl​
Cable Face Pull​

Legs A

Deadlift​
Seated Leg Press​
Machine Leg Extension​
Machine Hip Abductor​
Lying Leg Raise​

Push B

Chest Dip​
Low To High Cable Crossover​
Close Grip Barbell Benchpress​
Dumbbell Lateral Raise​
Hanging Knee Raise​

Pull B

Bent Over Row​
Pull Up​
Barbell Shrugs​
Standing EZ-Bar Curl​
Reverse Cable Fly​
Hanging Knee Raise​

Legs B

Bulgarian Split Squad​
Barbell Romanian Deadlift​
Machine Leg Extension​
Lying Leg Curl​
Hanging Knee Raise​

Mijn hoofddoel is om spiermassa op te bouwen en aan te komen. Ik probeer al mijn spieren gelijkmatig te laten groeien, met voor nu wat extra focus op zijkant schouders en bovenkant borst.

Over mij:

Man, 27 jaar
Gewicht: 55 kg
Lengte: 1.75 m
Dieet: 2500-3000 kcal per dag (geen zwaar beroep, sta wel veel of zit in de auto)

Trainingsdetails:

Frequentie: 3-5 keer per week
Sets/reps: 3 sets van 8-12 herhalingen per oefening, 15-20 herhalingen voor schouders/traps. Sommige oefeningen zoals chest dip wat minder (5-8) omdat ik de 12 niet haal
Tempo: 3-1-1 (nadruk op de excentrische fase), langzame en gecontroleerde bewegingen, geen ego-lifting

Ik heb niet veel vooruitgang opgemerkt, maar ik heb ook moeite gehad met consistentie. Dit is erg frustrerend omdat ik bijna 10 jaar geleden voor het eerst de sportschool binnenkwam en het gevoel heb dat ik nog steeds niks bereikt heb. Maar ja, soms maanden niet geweest, dus ook wel begrijpelijk.

De langste periode dat ik volhield was 4 maanden, 4 keer per week. Toen zag ik wat subtiele verbeteringen en voelde ik mijn borstspieren voor het eerst. In die periode volgde ik een 5x5 programma en een keto dieet, dus moeilijk te vergelijken met nu.

Hoe dan ook ben ik mijn dunne armpjes helemaal zat en wil hier nu eindelijk verandering in zien voor ik 30 ben. Denk je dat dit programma aansluit bij mijn doelen? Zou je iets veranderen? Zo ja, waarom? Nog andere tips?

Bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: K82
Als je niet aankomt eet je te weinig. Waarschijnlijk ook te weinig vet in je voedingsschema.

• Like
Waarderingen: wovano en K82
Hier probeer ik aan te werken, dit hoor ik al mijn hele leven. Bedankt voor je bericht, waarschijnlijk is mijn idee van genoeg nog steeds te weinig.
Als je ècht dagelijks 3000kcals eet, zou je moeten aankomen. Is je schildklierwerking wel eens getest ?
Ik was 55kg toen ik jaar of 14 was

• Like
Waarderingen: Jorisky
Meer eten dan je nodig hebt = aankomen
Minder eten dan je nodig hebt = afvallen.

Per kg lichaamsgewicht 1 gr vet en 2 gram eiwit, rest aanvullen met koolhydraten.
Kcals optellen en 250 boven onderhoud gaan eten = aankomen

Tadaaaa.

• Like
Waarderingen: RLS
Ik zou met dit schema 3x per week trainen met iedere keer een dag rust ertussen. Je bent dan iedere sessie fris en het is beter vol te houden zeker gezien je moeite zegt te hebben met consistentie. Ander voordeel is dat je minder hoeft te eten om aan te komen.

Daarnaast zou ik niet te veel focussen op rep tempo’s, maar gewoon doorpushen tot je geen gecontroleerde repetitie meer kan maken. Je maakt het anders onnodig complex vind ik.

• Like
Waarderingen: Jorisky, RonnReeves en K82
Ik denk dat ook consistentie mist in het 2500-3000 kcal halen.

Het trainingsschema kan werken maar is meer een indeling waar een gevorderde op uit komt. Als je deze invulling goed vind en die jou motiveert ok, maar ga je dan voor de onvoorziene tijd van je leven 6 keer per week trainen?

Dit 3-5 keer doen mis je al consistent spiergroepen 2 keer per week stimuleren, kracht als vaardigheid oefenen, waar je als beginner veel/snel vooruitgang door kunt maken.

Als beginner kun je ook met een indeling voor 3 of 4 keer per week af, en is misschien realistischer om vol te houden?

Hier probeer ik aan te werken, dit hoor ik al mijn hele leven. Bedankt voor je bericht, waarschijnlijk is mijn idee van genoeg nog steeds te weinig.
Zou echt elke dag alles wat je eet (in een app) bijhouden en zorgen dat je echt aan genoeg komt, het niet bij een idee laat. Meten is weten.

Kan dat ook allemaal hier posten natuurlijk om na te laten kijken en peer pressure op de consistentie te krijgen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Als je ècht dagelijks 3000kcals eet, zou je moeten aankomen. Is je schildklierwerking wel eens getest ?
Schildklierwerking heb ik nooit laten testen, wel interessant om een keer te doen.

Ik was 55kg toen ik jaar of 14 was
😭

Ik zou met dit schema 3x per week trainen met iedere keer een dag rust ertussen. Je bent dan iedere sessie fris en het is beter vol te houden zeker gezien je moeite zegt te hebben met consistentie. Ander voordeel is dat je minder hoeft te eten om aan te komen.

Daarnaast zou ik niet te veel focussen op rep tempo’s, maar gewoon doorpushen tot je geen gecontroleerde repetitie meer kan maken. Je maakt het anders onnodig complex vind ik.
Zo had ik het nooit bekeken, bedankt voor de tip. Het wordt dan wel moeilijk om elke spier twee keer per week te trainen. Ik film mezelf af en toe en het valt me op dat ik oefeningen soms erg langzaam doe. Ik ga proberen om er minder op te letten.

Ik denk dat ook consistentie mist in het 2500-3000 kcal halen.

Het trainingsschema kan werken maar is meer een indeling waar een gevorderde op uit komt. Als je deze invulling goed vind en die jou motiveert ok, maar ga je dan voor de onvoorziene tijd van je leven 6 keer per week trainen?

Dit 3-5 keer doen mis je al consistent spiergroepen 2 keer per week stimuleren, kracht als vaardigheid oefenen, waar je als beginner veel/snel vooruitgang door kunt maken.

Als beginner kun je ook met een indeling voor 3 of 4 keer per week af, en is misschien realistischer om vol te houden?

Zou echt elke dag alles wat je eet (in een app) bijhouden en zorgen dat je echt aan genoeg komt, het niet bij een idee laat. Meten is weten.

Kan dat ook allemaal hier posten natuurlijk om na te laten kijken en peer pressure op de consistentie te krijgen.
Volgens een online calculator heb ik ongeveer 2600 calorieën nodig om te onderhouden en 3100 om aan te komen. Ik denk dat ik inderdaad niet consistent genoeg boven de 3000 kom.

Het aantal workouts per week is een dilemma waar ik al langer mee zit. Ik wil elke spiergroep minstens twee keer per week trainen. Met een full body schema 2x per week zijn de workouts te lang en heb ik niet genoeg energie om alle spieren te trainen.

Met een push/pull schema 4x keer per week heb ik hetzelfde probleem, misschien omdat ik nog niet genoeg ervaring heb. Een mogelijke oplossing is om zoveel mogelijk compound oefeningen te doen zodat ik alle spieren met zo min mogelijk sets kan trainen. Maar dan mis ik de verzuring bij specifieke spieren die ik wel krijg met isolatieoefeningen.

Momenteel volg ik dus de driedaagse split van hierboven die ik zo vaak mogelijk probeer te herhalen. Er zit altijd 72 uur tussen het trainen van dezelfde spiergroep, dus ik zou in principe elke dag kunnen trainen. Dit was mijn gedachtegang in ieder geval. Helaas lukt dit niet altijd, en kom ik uit op gemiddeld 3-5 keer.

Als je tips hebt om dit anders aan te pakken, hoor ik dat graag. Misschien zie ik het e.e.a. over het hoofd. Workouts zijn nu gemiddeld 40 minuten met 90 seconden rust tussen elke set.

Post je voedingsschema eens hier, dat is belangrijker.
In januari heb ik een tijdje alles bijgehouden om het nou eens zeker te weten. Apps heb ik vroeger wel gebruikt maar ik had er nu geen zin in dus heb ik alles snel in Excel gezet.

pLBkfhHw_o.jpg

Zou op compounds 3-5 minuten rusten. Misschien kun je daar dan meer uit halen zodat je minder afhankelijk bent van verzuring op isolatie.

Gewicht/reps verhogen zolang je in de rep range zit, als je daarbuiten valt reset en opnieuw. Ook dat vergroot de waarde van compounds, zij hebben meer potentieel om progressief overload toe te passen.

Op het eind nog wat isolatie willen doen om te pompen is natuurlijk prima maar eigenlijk moet je al het meeste hebben kunnen bereikt met die enkele compounds ervoor.

Ohja ik zag in dit format nog wel: ik zou geen extra deadlift op pull day doen met de dag erna weer rdl, gewone deadlift op de ene leg day en rdl op de andere leg day.

Bent over row eerst zodat die ook verse aandacht krijgt gezien pullups al eerder aan bod zijn op de andere dag.

Zit elke dag leg raises geen andere oefeningen in de weg?

Maar eten zal de grote kwestie zijn, maak van die 10 dagen er 100 en ik zou wel verwachten dat je aankomt. En anders zo consistent nog een hapje en slokje erbij. :choco:

Ik vind eigenlijk wel dat je je vet inname kunt halveren voor meer carbs erbij, misschien dat dat geschiktere brandstof voor de krachttrainingen geeft.

• Like
Hoe komt het dat je in het verleden moeite had met het volhouden?
En wat ga je dan doen... in de tijd dat je eigenlijk naar de sportschool had moeten gaan?

3x in de week een full-body training raak je ook alles. En kost je maar 3 dgn. Of bovenlichaam, dan benen en dan nog een keer bovenlichaam.
En elke x een dag rust ertussen.
Maar zorg gewoon dat je sterker wordt, dan groeit alles. Maar je hebt nog geen minder-ontwikkelde spiergroep, daar heb je massa voor nodig.

• Like
Waarderingen: Jorisky en Jaap ja
Zou op compounds 3-5 minuten rusten. Misschien kun je daar dan meer uit halen zodat je minder afhankelijk bent van verzuring op isolatie.

Gewicht/reps verhogen zolang je in de rep range zit, als je daarbuiten valt reset en opnieuw. Ook dat vergroot de waarde van compounds, zij hebben meer potentieel om progressief overload toe te passen.

Op het eind nog wat isolatie willen doen om te pompen is natuurlijk prima maar eigenlijk moet je al het meeste hebben kunnen bereikt met die enkele compounds ervoor.
Misschien onderschat ik de waarde van compounds, iets langer rusten ga ik zeker proberen.

Ohja ik zag in dit format nog wel: ik zou geen extra deadlift op pull day doen met de dag erna weer rdl, gewone deadlift op de ene leg day en rdl op de andere leg day.

Bent over row eerst zodat die ook verse aandacht krijgt gezien pullups al eerder aan bod zijn op de andere dag.
Heb 't schema aangepast, ook in deze post. Als ik het zo bekijk lijkt het inderdaad logischer, bedankt!

Zit elke dag leg raises geen andere oefeningen in de weg?
Dat zou kunnen, ik doe ze ook niet altijd. Is meer optioneel bedoeld als ik een goeie dag heb.

Ik vind eigenlijk wel dat je je vet inname kunt halveren voor meer carbs erbij, misschien dat dat geschiktere brandstof voor de krachttrainingen geeft.
Ik hou van vetten omdat ik er veel langer vol van zit en ze bevatten 2x zo veel calorieën als koolhydraten en eiwitten. Maar ik heb nu ook niet bepaald veel energie tijdens het sporten dus ga hier zeker naar kijken.

Hoe komt het dat je in het verleden moeite had met het volhouden?
En wat ga je dan doen... in de tijd dat je eigenlijk naar de sportschool had moeten gaan?
Lang verhaal kort: veel verandering in mijn leven. Ik heb in een vierploegendienst gewerkt, in het buitenland gewoond, een kantoorbaan gehad en daarna nog twee keer van baan gewisseld. Steeds weer andere werktijden of woonplaats.

Nu zit ik eindelijk stabiel met een baan overdag. Na het werk ben ik vaak moe en 's avonds is het zo druk dat je niet normaal je schema kan volgen. Daarom ga ik zo vaak mogelijk 's ochtends nog voor het werk. Ik heb dan ook geen excuus om niet te gaan. Het enige nadeel is dat het soms moeilijk te combineren valt met een sociaal leven omdat ik meestal voor 9 uur al in bed lig.

Hebben jullie moeite (gehad) met consistentie? Wanneer gaan jullie sporten?

Weet iemand trouwens een goed alternatief voor machine leg extension, dag later veel pijn in linkerknie. Voelt toch niet helemaal goed. Ik denk dat dit door de leg extensions komt omdat ik deze oefening nog niet zo lang doe en dit probleem eerder nooit heb gehad.

• Like
Waarderingen: RonnReeves
Het aantal workouts per week is een dilemma waar ik al langer mee zit. Ik wil elke spiergroep minstens twee keer per week trainen. Met een full body schema 2x per week zijn de workouts te lang en heb ik niet genoeg energie om alle spieren te trainen.
2x per week alle spiergroepen trainen zou theoretisch net iets meer op moeten leveren dan alles 1x per week trainen. Ik zou dat niet te zwaar wegen als dat niet realistisch is met een schema dat je leuk vindt en kan volhouden. Je gaat veel meer bereiken met een half jaar consistent 3x per week alles 1x trainen dan 6x per week alles 2x trainen met allerlei pauzes omdat het niet is vol te houden.

Mocht je toch vast willen houden aan 2x per week dan zou ik 2x per week een fullbody doen met de focus op compound oefeningen zoals door andere ook gesuggereerd.

Uiteindelijk is deze levensstijl ook één groot experiment om een schema te vinden dat bij jou past. Dit schema zal ook regelmatig veranderen onder invloed van levensomstandigheden en hoeveelheid motivatie.

• Like
Waarderingen: RonnReeves en imnewhere
Ik heb geen moeite met consistent zijn. Maar ik kan niet, niet sporten. Dus ik kan niet zonder.

• Heart
  • Like
Waarderingen: K82 en chrisk
@Jorisky
ga maar eens aan de slag met een 5x5 schema, en meer eten, en je schilklierwaarde laten meten.
Vreet gewoon als een Os, je moet ff door barrière heen

• Like
Waarderingen: K82
Weet iemand trouwens een goed alternatief voor machine leg extension, dag later veel pijn in linkerknie.
Doe je ook een of 2 setjes om op te warmen? Ik doe met extentions en leg curls ook altijd eerst 2 setjes van ~8 met 50 en 70% van mijn werk gewicht omdat ik anders soms ook last van de knieën krijg.

Je eet gewoon consistent te weinig gezien je niet afkomt.
Dus meer eten.
Waarom maar 1 of 2 sneetjes brood bij een maaltijd? Neem er eens 3-4.
Waarom glutenvrije pasta als je verder niet glutenvrij eet?
Weeg je je pasta en rijst ongekookt af? Dus bij elke maaltijd 150 gam ongekookte pasta of rijst? Of weeg je af na koken?
Waarom mammoth en niet gewoon havermout oud?
Waarom kefir als je ook gewone melkproducten neemt? Pak dan gewoon volle melk.

• Like
Waarderingen: Chase en K82
Ga maar naar de Aldi en haal sowieso een doos met pakken, volle chocomelk.
Voor het slapengaan 100g amandelen

• Bicep
  • Like
Waarderingen: marina1975 en K82
Terug
Naar boven