XXL Nutrition

WTF, noord korea dreigt met afvuren van atoomwapen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo'n verbod zou inderdaad mooi zijn thinkalot, zo'n NPV zoals het nu is heeft inderdaad weinig waarde.
Als de wereld veranderd kon worden vanuit DBB... wow. Wat een prachtwereld zou dat zijn ;) EricR die de koninklijke scepter zwaait over landbouw en nijverheid, Dani de nieuwe Aphrodite en Lauw als hofnar.

OT: Ik heb trouwens de sancties nog niet gelezen die er nu zijn opgelegd aan Noord-Korea. Deze waren nog niet openbaar gemaakt, omdat China nog een aantal aanpassingen wilde doorvoeren. Heeft iemand deze?


Rice goes to Korea, via China
The frenzied activity over North Korea's declared nuclear test is, on one level, remarkable. On Saturday, less than a week after the underground explosion, the normally slow-moving U.N. Security Council approved a set of tough measures — from a ban on illicit weapons materials entering or leaving North Korea, to preventing people connected to weapons programs from traveling abroad.

Tuesday, Secretary of State Condoleezza Rice sets out for the region — China, Japan and South Korea — to keep up the pressure.

But for all the action, this moment is the beginning of a long and treacherous road. How it's traveled could decide whether the spread of nuclear weapons stalls or accelerates. If North Korea, Iran and other would-be nuclear states conclude that going nuclear carries few real penalties, the current 9-member nuclear club could quickly double in size — including rogue states with terrorist ties.

When it comes right down to it, the United States does not hold the most critical levers in this process. China does. And whether it will use them is in doubt. Already, along with Russia, it forced the United States to make concessions on the resolution: no military action is allowed. And on Sunday, it voiced doubt about searches of North Korean ships, which it won't join. That provision was already of questionable value as most exports and imports pass across China's land border.

If China chose to, it not only could cut off that trade but also the flow of food and fuel to its reclusive neighbor. One flip of the switch on all of that would be a disaster for North Korea. China is unlikely to go that far because it doesn't want a flood of refugees or chaos on its border. But Rice has levers to pull as well.

China has much to fear from the spread of nuclear weapons — to Japan and South Korea (both already nuclear-capable) and even more so, to Taiwan. Rice's challenge is to develop a common front, built on a common understanding of what motivates the North Korean leadership.

Few know how the country is run. The place is a virtual prison camp for 23 million poor and hungry people. Does Kim Jong Il really run things, or do holdovers from his father's day? Is his bluster designed to keep favor with the Old Guard? China's long ties to the North Koreans no doubt provide insights, if they'll share them constructively.

At this moment, China is angry at North Korea for defying its earlier warnings against carrying out a nuclear test. The challenge for Rice is to channel that anger into a productive policy — one built on common interests that persuades China to use its leverage in ways that befit the world power that it aspires to be.

Posted at 12:20 AM/ET, October 16, 2006 in Foreign Affairs - Korea - Editorial, USA TODAY editorial | Permalink
 
China twijfelt over sancties N-Korea
Washington, 16 okt. De VS oefenen grote druk uit op China om voluit mee te werken aan sancties tegen Noord-Korea. De Amerikaanse gezant voor Noord-Korea, Christopher Hill, zou vandaag in Tokio aankomen voor overleg met de Japanse regering over uitvoering van de sancties waarover afgelopen zaterdag in de Veiligheidsraad overeenstemming werd bereikt. bij dit artikelhoofdartikel - Sancties en escalatie
en verderdiscussie - Hoe moet de wereld reageren op de kernproef van N-Korea? Overmorgen komt minister van Buitenlandse Zaken, Condoleezza Rice, naar Japan om vervolgens door te reizen naar Zuid-Korea en China. Deze laatste twee landen staan huiverig tegenover harde strafmaatregelen jegens Noord-Korea. Seoul heeft gezegd dat het door wil gaan met enkele gezamenlijke economische projecten met het noorden.

In Washington is ongerustheid gerezen over de inzet van Peking bij het uitvoeren van inspecties van Noord-Koreaanse lading na uitlatingen van een hoge Chinese diplomaat. Volgens Washington moet juist China, de belangrijkste bondgenoot van Noord-Korea en de belangrijkste leverancier van olie en consumptiegoederen, het voortouw nemen in het beteugelen van het regime in Pyongyang.

Afgelopen zaterdag stemde de Veiligheidsraad unaniem in met verregaande sancties tegen Noord-Korea en met de daaraan verbonden mogelijkheid verdachte vrachtwagens, schepen en vliegtuigen te controleren. De sancties van de Veiligheidsraad zijn een reactie op de Noord-Koreaanse bewering dat het een week geleden een kernproef heeft genomen.

Maar hoewel China akkoord ging met de resolutie, onderstreepte de Chinese VN-gezant Wang Guangya dat de sancties (onder een handelsverbod van militaire goederen, nucleaire technologie en luxe artikelen) niet een einddoel op zichzelf zijn. Hij riep alle landen op af te zien van escalerende stappen – waaronder kennelijk alomvattende inspecties. „China stemde niet in met de toepassing van het inspecteren van lading van en naar Noord-Korea”, zei Wang.

Minister Condoleezza Rice van Buitenlandse Zaken onderstreepte op televisie het „niet te onderschatten” belang van het feit dat China heeft ingestemd met de resolutie en dat Noord-Korea geïsoleerder staat dan ook. „Ik ben er tamelijk zeker van dat China zijn verantwoordelijkheden gaat naleven”, zei ze.(AFP, Reuters, AP)
 
Thanks thinkalot, maar ook hier staan de sancties nog niet opgenoemd. Ik lees alleen een handelsverbod op een aantal zaken en dat China niet instemde met alle sancties.

Dat handelsverbod is op zich al behoorlijk drastisch, hoewel luxe artikelen sowieso al niet echt op het verlanglijstje van Noord-Koreanen staan. Die zijn al blij met brood.

Ben benieuwd of er nog andere stappen ondernomen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat Noord-Korea een kernproef uitvoert en dat wij dan zeggen: "Nou, dan leveren wij geen kaviaar meer, lekker puh!"
 
Thanks thinkalot, maar ook hier staan de sancties nog niet opgenoemd. Ik lees alleen een handelsverbod op een aantal zaken en dat China niet instemde met alle sancties.

Dat handelsverbod is op zich al behoorlijk drastisch, hoewel luxe artikelen sowieso al niet echt op het verlanglijstje van Noord-Koreanen staan. Die zijn al blij met brood.

Ben benieuwd of er nog andere stappen ondernomen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat Noord-Korea een kernproef uitvoert en dat wij dan zeggen: "Nou, dan leveren wij geen kaviaar meer, lekker puh!"

Wat ik poste waren de laatste berichten; ik vrees dat we nog wat zullen moeten wachten; jammer genoeg zijn er bij dergelijke sancties altijd achterpoortjes waardoor diegene aan de macht nooit last zullen ondervinden. zoals saddam in irak. Verkocht olie op de zwartemarkt en leefde rijkelijk met dat geld terwijl het volk crepeerde en de wereld toekeek!
 
idd daarom ben ik blij dat saddam nu verstoten is. waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter het beleid van amerika sta, maar om amerika nu de schuld van alles te geven vind ik te ver gaan.

om even verder off topic te gaan:

irak bestaat vooral uit soennieten sjiieten en koerden - die elkaar niet liggen, daarom zijn er zoveel aanslagen en blijft het chaos in het land. waren die spanningen er niet was amerika al lang weg uit de regio. Opdelen in 3 provincies lijkt nu de oplossing maar ik zie dat nog niet 1,2,3 gebeuren.

dat wilde ik nog even kwijt ;)
 
idd daarom ben ik blij dat saddam nu verstoten is. waarmee ik niet wil zeggen dat ik achter het beleid van amerika sta, maar om amerika nu de schuld van alles te geven vind ik te ver gaan.

om even verder off topic te gaan:

irak bestaat vooral uit soennieten sjiieten en koerden - die elkaar niet liggen, daarom zijn er zoveel aanslagen en blijft het chaos in het land. waren die spanningen er niet was amerika al lang weg uit de regio. Opdelen in 3 provincies lijkt nu de oplossing maar ik zie dat nog niet 1,2,3 gebeuren.

dat wilde ik nog even kwijt ;)


Groot gelijk,
maar indien die spanningen er niet waren geweest dan was amerika nu nog wat rijker dankzij de olie. Nu lopen de kosten hoger op dan de winsten, maar de oliewinsten gaan nog steeds richting Westerse landen.

Ik geef toe, Irak is en blijft een moeilijk geval. Die kerel moest weg, maar het is jammer dat amerika het unilateraal deed.

tevens, ik denk niet dat ameriak al weg zou geweest zijn indien alles goed zou zijn verlopen. Kijk maar naar koeweit waar ze nu 50 000 soldaten hebben. hetzelfde voor Saoedi arabie: men zei dat irak henging aanvalllen en ze toonden valse satelietfotos dus mochten ze saoedie arbaie komen verdedigen. Bleek niet waar te zijn maar ze zijn er toch maar gebleven. geld voor zowat elk land waar ze "eens moesten komen helepn".
 
en dat ze het onder het mom 'massavernietigingswapens' gedaan hadden.
als ze gewoon gezegd hadden saddam is een dictator had ik er meer begrip voor gehad.
 
en dat ze het onder het mom 'massavernietigingswapens' gedaan hadden.
als ze gewoon gezegd hadden saddam is een dictator had ik er meer begrip voor gehad.


inderdaad, dat zei ik ook altijd/ maar jammer genoeg kon hij dat argument niet gebruiken andes moest hij ook zijn bondgenoot saoedi arabie en consorten aanvallen.
 
Dit zegt het Noord-Koreaanse persbureau er zelf over :



Hoop geschreeuw, weinig wol dus. Ook al benadrukken ze wel dat bij toenemende druk van uit de USA ze terug zullen slaan. Maar vergeet niet dat deze retoriek al tig jaar wordt gebezigd door NK. Ze willen gewoon aandacht.
hoe kan jij dat nou precies weten? :rolleyes:
 
Nee toe, laat em nog even:D
 
Nee toe, laat em nog even:D

Idd. O L I is en blijft mijn nummer 1 boksbal. Die moet gewoon terug onder zijn ouwe naam. De tijden waren echt ongevennaard.
Daar kunnen Mars, Lauw en D. tegelijk nog niet tegenop.

O L I is de BOM:D
 
thx bro!
Kijk dat vind ik nou zelf ook...

Er zijn een hoop nieuwe interessante members bijgekomen die nog wat van mij kunnen leren (bv. Corléone)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven