XXL Nutrition

WW2 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Realist

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
19 jun 2005
Berichten
19.489
Waardering
849
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
Ik ben op zoek naar een goeie WW2 docu. Het liefst met kleurenfilmpjes. Iemand aanraders? Hoe heet die docu over Hitler alleen? Dat je ook zijn leven uit de eerste wereldoorlog etc volgt?
 
Uhm, world at war is een must, net als hitlers forces.
 
Wat een onzin, boeken winnen het nooit van live beelden, ik wil me beter kunnen inleven in die tijd.

Weinig inlevingsvermogen dan.

Boeken beschrijven wat door film amper tot niet is gedocumenteerd. Er is amper materiaal aanwezig van acties aan het front en nog minder materiaal van de genocidemachine van de Nazi's. Met docu's die beelden bevatten van de oorlog kom je wel aan een heel erg eenzijdig beeld. Zeker als je bedenkt dat er redelijk veel beelden zijn die in de oorlog gewoon werden gebruikt als propaganda.

Een goed voorbeeld is de docu 'A Film Unfinished'. Die belicht materiaal geschoten in het getto van Warschau, jarenlang gebruikt als zijnde authentiek materiaal van het leven in dat getto. Bij nadere bestudering van het ruwe materiaal bleek echter dat de Nazi's zeer minutieus te werk waren gegaan om een beeld weer te geven van het getto dat niet in overeenstemming was met de nog veel rauwere werkelijkheid.

Boeken documenteren over het algemeen beter een totaalbeeld van er zich heeft afgespeeld gedurende een bepaalde periode dan welke film ook maar kan doen. Je hebt daarvoor wel meer nodig dan het lezen van 1 of enkele boeken met ooggetuigenverslagen of beschrijving van gebeurtenissen maar biedt wel meer een aandeel in een totaalbeeld dan filmbeelden die meestal zeer fragmentarisch zijn en vaak geselecteerd op effect om welke reden ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker boeiend, ik ga geen boek lezen klaar.
 
Naast World at War valt er niet veel goeds te vinden.
Je hebt dan wel nog een serie van the History channel (en je wilt liefst kleur) WWII In Colour.
Dat was het dan wel ongeveer maar je hebt genoeg kijkvoer aan die 2
 
In on Apocalyps
 
The World at War (26 afleveringen) en Apocalypse WW2 van NGC zijn erg interessant
 
Op history channel komt regelmatig een doc. van Russische makelij met hun perspectief van de oorlog. Ben even de naam kwijt
 
Wat een onzin, boeken winnen het nooit van live beelden, ik wil me beter kunnen inleven in die tijd.

Ik vind 'Apocalypse' echt rommel. Zo zeiden ze over Erwin Rommel dat hij een Nazi van het eerste uur was. Nou, geslaagde research.
 
Nee volgens mij zeiden ze juist meer dat het een uitstekende generaal was
 
Nee volgens mij zeiden ze juist meer dat het een uitstekende generaal was
Nee zeiden ze wel, heb het ook gezien.
Verder vind ik dat ze de Russische kant te ver onderbelichten.
 
Babi Yar

bigbabijar03.jpg
Op 29 en 30 september 1941 werden bijna 34.000 Joden van het getto naar het ravijn "Babi Jar" (= ravijn van oude vrouwen) gedreven. Het lag destijds net buiten de stad, naast de Joodse begraafplaats. Van hun bezittingen hadden de Joden alles achter moeten laten wat ze niet konden dragen. Ze werden in twee door prikkeldraad afgezette terreinen gedreven, bewaakt door leden van het Sonderkommando uit Einsatzgruppe C, de Waffen-SS en Oekraïense collaborateurs. Daar werden zij hardhandig gedwongen zich te ontkleden (later hoefde dit niet meer) en af te dalen in het ravijn. De eerste groepen werden gedwongen op de bodem te liggen, met het gezicht naar beneden, waar ze door Duitsers met machinegeweren werden vermoord. De lijken werden bedekt met dunne lagen aarde, waarna de volgende groepen werden gedwongen daar boven op te liggen, opdat ze op dezelfde manier om het leven gebracht konden worden. Zo werden volgende de gegevens van de nazi's in twee dagen de 33.771 verzamelde Joden gedood. Vanwege het zeer grote aantal in korte tijd neer te schieten mensen, kon het gebeuren dat een enkeling niet overleed. Zij werden levend begraven of slaagden erin om zwaargewond onder de lijken vandaan te kruipen en een schuilplaats te zoeken.
 
Vernietigde Tanks
2j1x7ww.jpg

i4k2di.jpg

wk44rp.jpg
Duitse Graven
14n1bn6.jpg

eimg4p.jpg
 
Mooie foto's met kleur
Komen die uit een docu ofzo? of zijn ze nabewerkt?
 
Back
Naar boven