MuscleMeat

xenon verlichting auto aanschaffen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Automatische hoogteverstelling van je koplampen is ook verplicht als je xenon koplampen hebt.

Dit is een dure grap als dat standaard niet aanwezig is.

Bij mij kost de xenon lampjes alleen al 110 euro per stuk.
 
Ik zou een nieuwe auto kopen , zo te horen........
 
Nee doe gewoon niet, zwaar irritant die mensen met xenon verlichting wanneer het tegenliggers zijn, of achter je rijden, net mistlampen.
 
Nee doe gewoon niet, zwaar irritant die mensen met xenon verlichting wanneer het tegenliggers zijn, of achter je rijden, net mistlampen.

Er rijden hier 2 ventjes rond waarbij hun licht zelfs mijn slaapkamer in schijnt als ze langsrijden :rolleyes:

Ook geen pretje als die je tegemoed komt rijden
 
(blablabla) Maar hoe dan ook, dit blijven APK eisen/regels. Zelfs als je daar aan voldoet, kan je nog steeds door agenten aan de kant worden gezet, indien ze vinden dat je xenon gevaar oplevert voor anderen.. Wat betreft de kleur, zou ik 4300k adviseren, want hoger geeft blauw licht en is al snel sjonnie stijl. Maar zoals ik al eerder zei, met normale koplampen gaat het alleen maar zorgen voor strooilicht waarschijnlijk, en dat kunnen de meeste medeweggebruikers niet waarderen..
 
Laatst bewerkt:
32 euro?
Zullen waarschijnlijk lampjes zijn met een xenon look ..
En als je echte xenon hebt moet je lampsproeiers hebben ook anders geraak je niet door de keuring.


dit is alleen na een bepaald bouwjaar van je auto. Weet zo niet welk bouwjaar maar ik geloof 2004.
 
Thnx voor reacties!

Heb ondertussen zelf als wat zitten opzoeken en ik zou een kit bestellen van 5000k of 6000k.
Op onderstaande site kom ik op 83.60euro uit. Valt best mee vind ik voor die extra zichtbaarheid die je hebt.
Maar ik ga nog even informeren bij de fiat verdeler zelf, om te weten wat hij vraagt hiervoor. Ook schijnt een mattie van me er nog wat van af te weten dus eerst nog wat verder informeren.

Wel k*t dat het niet legaal is om op deze auto te plaatsen, wil zeggen dat ik telkens bij de keuring die standaard lampen moet indraaien.. Nog minder snap ik dat het wel legaal is als je van die sproeiertjes hebt voor je lichten ??? Ik zie het verband helaas niet.

En xenon is niet gelijk aan sjohnny's.. Je zicht is gewoon stukken beter en aangezien men broertje vaak moet werken in de avond is dit enkel maar een verhoogd gevoel van veiligheid. Nix jhonny aan dus :)


Site trouwens:
http://www.kit-xenon.nl/fiat/25/punto/563/2006/punto-13-jtd-16v-active/8477


Edit: @ ironhide: ja die pilot xenon schijnt het best te zijn, had gisteren al die site gezien.
Prijs is wel wat duurder dan ik verwachtte maar heb het er wel voor over.. Is die handleiding erbij voldoende om dit zelf te doen of toch beter pro hulp inschakelen,
(Voor mensen die intresse hebben: http://www.pilotxenonshop.com/)
 
Laatst bewerkt:
Wat ze hier proberen te zeggen is als je een nieuwe auto koopt en je kiest als optie xenon moet je de sproeiers ook nemen,andersom niet.Als je enkel sproeiers wil zonder xenon kan dit wel (België).
Begrijp je het nu of zal ik er een tekeningske bijvoegen.

Normaal reageren is erg moeilijk voor je hé? Zie namelijk wel vaker aanvallende reacties van jou voorbij komen.

En hier knul, misschien snap je het nu wel, of moet ik een 'tekeningske' bijvoegen? :


http://www.sky-xenon.nl/Wetgeving.html



Automatische hoogteverstelling van je koplampen is ook verplicht als je xenon koplampen hebt.

Dit is een dure grap als dat standaard niet aanwezig is.

Bij mij kost de xenon lampjes alleen al 110 euro per stuk.


Niet waar.
 
Moeilijk he lezen.. :roflol:

Ik zou max 6000k nemen, lager ziet er beter uit vind ik. Ik rijd zelf ook al jaren met xenon (4300k), maar met speciale koplampen a 200-250 euro, die speciaal ontworpen zijn voor xenon. Ga jij maar lekker xenon inbouwen in standaard koplampen, levert juist alleen maar gevaar op.. Ik zou nog maar wat info inwinnen bij een dealer inderdaad, voordat je daadwerkelijk iets gaat kopen :thumb:
 
Moeilijk he lezen.. :roflol:

Ik zou max 6000k nemen, lager ziet er beter uit vind ik. Ik rijd zelf ook al jaren met xenon (4300k), maar met speciale koplampen a 200-250 euro, die speciaal ontworpen zijn voor xenon. Ga jij maar lekker xenon inbouwen in standaard koplampen, levert juist alleen maar gevaar op.. Ik zou nog maar wat info inwinnen bij een dealer inderdaad, voordat je daadwerkelijk iets gaat kopen :thumb:


Als je rdw checkt staat het zelfde verhaal, alleen in pdf. Reed zelf ook met 4300k, complete Pilot set, waarbij de gehele unit vervangen word.. Geen idee waar je de rest van je verhaal vandaan haalt. :thumbup:
 
Was niet gericht op jou maar @ TS, gaat snel in dit topic :thumb:

Normaal reageren is erg moeilijk voor je hé? Zie namelijk wel vaker aanvallende reacties van jou voorbij komen.

En hier knul, misschien snap je het nu wel, of moet ik een 'tekeningske' bijvoegen? :


http://www.sky-xenon.nl/Wetgeving.html






Niet waar.

Ik was ook nog in de veronderstelling dat die regels actueel waren, maar blijkbaar dus niet. Hier nog ff het complete besluit, voor degene die te lui zijn om het op te zoeken:

N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)

Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.
 
Wat nou is moeilijk lezen naar mij bedoeld?
 
Pilot sets zijn overrated.
Het beste is om de plus van je xenonset via een (gezekerd) relais rechtstreeks van je accu af te halen, dit ivm. schade aan boordelectronica door de spanningspiek bij het inschakelen van je xenon.
Als je geen heldere koplampglazen hebt en/of geen projector/lens is xenon zinloos btw.
 
Wat nou is moeilijk lezen naar mij bedoeld?

Bijna iedereen in dit topic raad je af xenon te kopen, en jij bent nog steeds van plan om een setje te kopen? Vind je dat niet opvallend? En dan kom je met het argument, ''ja in belang van de veiligheid van m'n broertje''. Enige wat ik zeg, vergis je niet want het kan uiteindelijk een duur en levensgevaarlijk geintje zijn als je geen idee hebt waar je mee bezig bent..
 
Bijna iedereen in dit topic raad je af xenon te kopen, en jij bent nog steeds van plan om een setje te kopen? Vind je dat niet opvallend? En dan kom je met het argument, ''ja in belang van de veiligheid van m'n broertje''. Enige wat ik zeg, vergis je niet want het kan uiteindelijk een duur en levensgevaarlijk geintje zijn als je geen idee hebt waar je mee bezig bent..

Niet als ik die behuizing ook vervang?
En ik zie enkel mensen die hun stereotiepe gezeik niet voor hun zelf kunnen houden.
De rest van de post ben ik wijzer uit geworden.
 
Niet als ik die behuizing ook vervang?
En ik zie enkel mensen die hun stereotiepe gezeik niet voor hun zelf kunnen houden.
De rest van de post ben ik wijzer uit geworden.

Oké begrijp je punt. Je zou een setje kunnen aanschaffen en inbouwen en kijken hoe het staat met de standaard koplampunits. Mocht het dan nog niet naar wens zijn, zou je inderdaad de units kunnen laten vervangen door exemplaren met een lens erin. Dat geeft uiteindelijk wel het mooiste resultaat vind ik (nogmaals op basis van eigen ervaring). Of je vervangt alles in een keer inderdaad, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk! Het is inderdaad een kwestie van kabelboom aansluiten en balast, en uiteindelijk de xenonlampjes simpel gezegd
 
@Ironhide , was niet grof bedoeld, zijn de regels in België stond erbij tussen haakjes trouwens.
 
Laatst bewerkt:
uit welk jaar komt de auto? als ie ouder is als 2004 gelden er weer andere regels voor. Ik heb een clio rs uit 2002 en hier heb ik ook xenon in. Koplampsproeiers is dan niet verplicht, lamphoogte verstillen zat er standaard al in
 

Lekker kort door de bocht, ik zat er iets naast omdat het oude regelgeving betreft. Jij bent blijkbaar dus ook niet op de hoogte anders had jij mij daar wel op gewezen.

Oude wetgeving.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006, die zijn voorzien van xenonverlichting geldt dat deze verlichting:
Voorzien moet zijn van koplampreinigingsinstallatie, die het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp reinigt.
Ingeschakeld blijft als het groot-licht brandt.
Voorzien moet zijn van een niveauregeling, die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van Xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet. Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoets wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.

Wetgeving vanaf 1 mei 2009 voor het achteraf inbouwen van Xenonlampen:

Alle voertuigen die gekentekend zijn voor 1 Januari 2007 kunnen worden voorzien van achteraf inbouw van Xenonlampen mits het lichtbeeld niet wordt veranderd . Dit houdt in dat Xenonlampen met een kleurtemperatuur van ca. 4000 K tot en met 8000 K zonder meer worden goedgekeurd bij de A.P.K. Xenonlampen van 10000 K en ook 12000 K kunnen mogelijk bij de A.P.K. worden afgekeurd! In voertuigen , die gekentekend zijn na 1 januari , is het door de wet toegestaan om achteraf Xenonverlichting te monteren mits deze voertuigen zijn voorzien van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Zijn deze laatste niet aanwezig dan bent u in overtreding !!

Bovendien zijn er nieuwe eisen bijgekomen vanaf 1 Mei :

Vanaf 1 Mei 2009 moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen. De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport !!
 
Ken iemand die het heeft en doet voor de apk weer zijn originele lampen erin. hoe het precies gaat weer ik niet.
Lijkt me wel fijn voor mensen met nachtblindheid. Verder vind ik het niet mooi (nep) bij een wat oudere auto. Nog erger vind ik die strookjes led verlichting onder de auto, dan moet je als volwassen kerel toch wel heel graag een leuk lampje op je auto willen.
 
Back
Naar boven