XXL Nutrition

Breaking News XXL Nutrition protein pudding – het eerste product in Europa met HDP

Bezoekers in dit topic

Big Cat

CEO @Muscleandsportsscience.be
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
3.180
Waardering
339
Lengte
1m84
Massa
97kg
Vetpercentage
6%
XXL Nutrition protein pudding – het eerste product in Europa met HDP

Zonder veel gerucht heeft XXL Nutrition onlangs zijn nieuwe protein pudding voorgesteld. Dit product is tamelijk uniek sinds dit het enige sport-supplement met HDP is in Europa, en veruit het goedkoopste HDP supplement dat momenteel beschikbaar is. Een eiwit-pudding met 31g eiwit en slechts 240 kcal per portie is uiteraard al een uitstekend dieet-product voor de fysiekathleet, maar het feit dat de enige ingrediënten melk-eiwit en HDP zijn maken het behoorlijk revolutionair.

Wat is HDP ?

De mensen die alle details willen, inclusief wetenschappelijke studies, en goed Engels verstaan, kunnen HIER alles tot in de puntjes nalezen. Voor alle andere geef ik nog een korte beschrijving mee. HDP staat voor hydroxypropyl dizetmeel fosfaat, een gemodificeerd zetmeel. In wezen is het dus een koolhydraat, maar het gigantische moleculair gewicht van dit uitzonderlijke koolhydraat geeft het enkele uitzonderlijke eigenschappen. HDP gaat relatief vlot door de maag en dunne darm maar wordt er nauwelijks verteerd. In de plaats daarvan komt het in de dikke darm terecht waar het door de bacteriën gedeeltelijk gefermenteerd wordt. “gedeeltelijk” betekend dat er een deel gewoon niet door het lichaam opgenomen wordt, wat ook duidelijk wordt als je ziet dat het faecaal volume stijgt bij frequente inname van HDP. Het deel dat gefermenteerd wordt komt niet vrij als een koolhydraat, maar als korte vetzuren. Een deel daarvan wordt gebruikt door de bacteriën zelf. Op die manier draagt HDP ook bij tot een gezondere darmflora. Uiteindelijk wordt slechts een klein deel (naar schatting zo’n 30-35%) van de HDP opgenomen.

Wat belangrijk is hierbij is het effect hiervan op de hormonale huishouding. Normaal bij innemen van vetten of koolhydraten zal de dunne darm een respons geven en daarbij incretines vrijlaten, dit zijn hormonen die al een signaal geven over de voeding die het systeem gaat binnenkomen. De belangrijkste zijn GIP en GLP-1. Die eerste veroorzaakt een insuline-respons, en insuline zorgt er nu net voor dat de vetverbranding stilgelegd wordt. Omdat HDP niet verteerd wordt geeft het ook geen GIP-respons. Maar daar stopt het niet : blijkbaar remt het ook de GIP respons van voedinsstoffen die er samen mee ingenomen worden. Omdat het weinige die wel opgenomen wordt als korte vetzuren het lichaam binnenkomt zal er opnieuw geen grote insulinerespons zijn. Het resultaat van dit geheel is dat HDP eigenlijk substraatverbruik verhoogt ten opzichte van andere maaltijden. Dit verlengt de periode waarin het lichaam vet verbruikt als voornaamste energiebron. Dit is uiteraard voordelig voor athleten die meer vet willen verbranden, maar ook voor duursporters. Een studie toonde aan dat ingestie van HDP voor een duurprestatie de resultaten significant meer kan bevorderen ten opzichte van koolhydraten.

In combinatie met melk-eiwitten

Het belang van eiwit hoef ik niemand meer uit te leggen denk ik. Een hoge en voldoende gespreidde eiwit-opname verhoogt de spiereiwitsynthese bij calorisch overschot en spaart spiereiwit in een calorisch deficiet. Maaltijden spreiden bij een dieet heeft echter het nogal negatieve gevolg dat insuline stijgt en vetzuuroxidatie daalt. Daarnaast hebben vele kleine maaltijden vaak een eetlustverhogend effect. Melk-eiwit is 80% casein en 20% whey, heeft een uitstekend aminozuurprofiel en verteerd niet te snel. Hierdoor kan een langdurende verhoging van de bloedaminozuurspiegel bewerkstelligd worden, maar krijg je geen pieken in GIP en insuline die de vetzuuroxidatie gaan remmen. Als daarnaast de HDP ook nog een deel van de respons extra opvangt, dan vormt deze combinatie van HDP en melk-eiwit een heel calorie-arme (240 kcal waarvan er dan nog een deel niet opgenomen wordt) en eiwitdense (31g per portie) maaltijd die nagenoeg GEEN invloed heeft op vetzuuroxidatie en vetverbranding. De HDP, hoewel ze weinig effect heeft op lange termijn eetlust, heeft wel een acuut effect dat enorm vullend werkt, waardoor je onmiddellijk na de consumptie van de pudding zich erg vol voelt.

Dus om een lang verhaal kort te maken is de combinatie van HDP met melk-eiwitten een unieke combinatie voor een dieetproduct.

Gebruik

Je kan de protein pudding makkelijk gebruiken als low-calorie snack tussen maaltijden door, of zelfs als maaltijd vervanger. Ideaal gezien kan je het nemen rond of net voor het uur waarop je gaat eten om een acuut verzadigingseffect te creeëren waardoor je ook minder gaat eten. Je kan het gerust meermaals per dag gebruiken omdat het eigenlijk nagenoeg zuiver eiwit is en de calorien niet snel gaan optellen. HDP wordt ook beter naarmate je er voldoende van inneemt. Dan lijkt de prijs van 21 voor 25 porties misschien veel, maar vergelijk het met een groot aantal maaltijdvervangers en je zult al snel zien dat voor hoe effectief het is, het enorm goedkoop is in vergelijking. Ook de smaak is uitstekend (ik heb gisteren voor het eerste de chocolade versie geproefd) .

Enige minpuntje is waarschijnlijk dat je bij veelvuldig gebruik het wat beu zal raken met slechts twee smaken, maar wie weet, als het zo’n succes wordt als het zou moeten worden volgen er in de toekomst waarschijnlijk wel meerdere smaken ;)

http://www.xxlnutrition.nl/delicious-protein-pudding/xxl-nutrition
 
Gaat zeker besteld worden!

Per dosering van 40 gram (2 Scheppen) 31,2 gram eiwit is zeker niet verkeerd

en chocolade en vanille Hmm

goed bezig Rene!
 
IIFYM fanaten eet jullie hart uit.
 
Gaat zeker besteld worden!

Per dosering van 40 gram (2 Scheppen) 31,2 gram eiwit is zeker niet verkeerd

en chocolade en vanille Hmm

goed bezig Rene!

Dat is volgens mij wel enkel als je de melk erbij telt.
Ik ben nog wat sceptisch, wil het uiteindelijk wel gaan proberen maar wacht op anderen hun reacties. Heb vroeger ook de delicious breakfast besteld en deze was gewoon TE zoet voor mijn smaak, daar kan ik echt niet van blijven eten. Alle andere producten van XXL ben ik echter super tevreden over!

Zodra ik van meedere mensen hoor dat dit goed is bestel ik hem ook.
BTW: is het mogelijk om een grote hoeveelheid te maken en deze dan in de koelkast te doen? Hoe lang blijft het goed? Ik doe dit namlijk met mijn Delicious Pancakes (maak er wafels van) en neem elke dag eentje mee naar het werk.
 
Dat is volgens mij wel enkel als je de melk erbij telt.
Ik ben nog wat sceptisch, wil het uiteindelijk wel gaan proberen maar wacht op anderen hun reacties. Heb vroeger ook de delicious breakfast besteld en deze was gewoon TE zoet voor mijn smaak, daar kan ik echt niet van blijven eten. Alle andere producten van XXL ben ik echter super tevreden over!

Zodra ik van meedere mensen hoor dat dit goed is bestel ik hem ook.
BTW: is het mogelijk om een grote hoeveelheid te maken en deze dan in de koelkast te doen? Hoe lang blijft het goed? Ik doe dit namlijk met mijn Delicious Pancakes (maak er wafels van) en neem elke dag eentje mee naar het werk.

Ik heb destijds met staaltjes gepregelatiniseerde HDP en Night protein de pudding nog gemaakt (toen nog verhouding 1:2) en die bewaarden toch minstens 3 dagen. De chocolade valt in elk geval qua smaak stukken beter uit dan met de night protein. De Vanille moet ik nog proeven. Tot nu toe kan ik enkel zeggen dat die geler uitvalt dan met de night protein :p

Moet eerlijk bekennen dat ik van andere mengsels (breakfasts en wat dan ook) ook niet zo gek ben, maar HDP heeft nu eenmaal heel weinig invloed op de smaak en textuur (in tegendeel, de gelvorming van de HDP maakt een pudding de ideale oplossing) ten opzichte van gewone koolhydraten. Dat is beetje het grote voordeel van HDP, je kunt er veel bereidingen mee maken en het zal nagenoeg geen invloed hebben op de smaak. Beetje zoals bloem.

EDIT : en ja dat is met de melk erbij. Ik denk 25g eiwit per portie poeder ? Ik gebruik overigens magere melk hiervoor, geen halfvolle.
 
Zeer interessant supplement, dit HDP :).

Het is een koolhydraat, maar het fermenteerbare deel komt vrij als vetzuren? Dat gedeelte volg ik niet helemaal. Moet je het dan eigenlijk wel als carb rekenen als je het eet, want het zorgt dus ook niet voor een insulinerespons.

Nu ben ik persoonlijk nog niet geheel overtuigd van een 'pudding', ik zou het liever zien als losse poedervorm zoals instant oats zodat ik het in zn pure vorm kan toevoegen aan shakes en bij het bakken van cakes/proats etc. Weet niet of het daar geschikt voor is?

Maar mooi om te zien dat XXL weer innovatief bezig is, ga zeker een pot proberen :)
 
Zeer interessant supplement, dit HDP :).

Het is een koolhydraat, maar het fermenteerbare deel komt vrij als vetzuren? Dat gedeelte volg ik niet helemaal. Moet je het dan eigenlijk wel als carb rekenen als je het eet, want het zorgt dus ook niet voor een insulinerespons.

Nee eigenlijk hoef je het niet als carb te rekenen en het zal ook minder calorien zijn. Maar omdat de caloriemetrie in vitro werkt moet XXL het wel declareren als carb en 4 kcal per gram rekenen, hoewel het in werkelijkheid zich meer als korte vetzuren zal gedragen en minder calorien hebben.

Nu ben ik persoonlijk nog niet geheel overtuigd van een 'pudding', ik zou het liever zien als losse poedervorm zoals instant oats zodat ik het in zn pure vorm kan toevoegen aan shakes etc. Weet niet of het daar geschikt voor is?

HDP komt in twee vormen. Onbewerkt of voorgelatiniseerd. Onbewerkt lost het niet echt goed op, en kan zwaar op de maag liggen, ook wat korrelig. Deze versie kan je best gebruiken voor "warme" gerechten, waarbij het dan tijdens de bewerking gegelatiniseerd worden. Zo ook de pannekoeken die je in het artikel ziet, die zijn gemaakt met een onbewerkte versie die ik een jaar terug via via in bulk heb besteld. De HDP die XXL gebruikt is voorgegelatiniseerd. DIe is al eens verwarmd en terug afgekoeld. Het nadeel daarvan is dat zodra je die oplost, ze een "gel" begint te vormen, en als je er dus een shake van wil maken dat je ofwel de concentratie heel laag moet houden, ofwel een dikke, brokkerige shake krijgt. Dus nee, je kan er erg veel mee, maar shakes zijn erg moeilijk, tenminste als je het wat smakelijk wil houden.
 
Thanks voor de info :thumbup:

Onbewerkte versie ben ik in ieder geval ook zeker in geïnteresseerd kan ik XXL bij dezen alvast melden ;)
 
Thanks voor de info :thumbup:

Onbewerkte versie ben ik in ieder geval ook zeker in geïnteresseerd kan ik XXL bij dezen alvast melden ;)

We hebben gezocht om het in een supplement te verwerken, los kan je er wel wat mee maar is het bewerkelijk zoals Big Cat aangeeft.
 
Gisterenmiddag gehaald en gisterenavond meteen geprobeerd, vanille smaak is top! Structuur ligt tussen 'vanille vla' en griesmeelpudding in, maar absoluut een aanrader.

Edit: Vult ook erg goed, een dubbele portie was proppen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn complimenten naar xxl toe! Leuk product, en zal het waarschijnlijk binnenkort wel eens proberen :D
 
Abbo, ziet er goed uit!
 
Gratis sample giveaway tijd? :D
 
kun je dit smorgens maken en smiddags opeten of is dit te lang?
als ik het ga gebruiken is het handig voor werk aangezien ik genoeg carbs eet maar te weinig eiwit. dit lijkt me handig alleen heb ik geen 30 minuten pauze. Dus zou ik het smorgens moeten maken en 6 uur later consumeren. Iemand een idee of dit kan of krijg je dan niet het gewenste resultaat qua smaak/textuur?
 
kun je dit smorgens maken en smiddags opeten of is dit te lang?
als ik het ga gebruiken is het handig voor werk aangezien ik genoeg carbs eet maar te weinig eiwit. dit lijkt me handig alleen heb ik geen 30 minuten pauze. Dus zou ik het smorgens moeten maken en 6 uur later consumeren. Iemand een idee of dit kan of krijg je dan niet het gewenste resultaat qua smaak/textuur?

Aangezien deze vraag al paar keer gesteld is, heb ik het gewoon even getest en 3 dagen laten staan. Scheelt niets mee. Net zoals met gewone pudding wordt de bovenlaag wat harder, voor de rest kan het geen kwaad om het 1, 2 of zelfs 3 dagen te bewaren. In de koelkast weliswaar.
 
Hoe komt het trouwens dat jullie de enige zijn die met dit ingredient werken?

Zit eraan te denken dit te nemen voor de cut. Maak me alleen zorgen over het aantal carbs, ik doe namelijk low carb. ( niet no carb )
 
Laatst bewerkt:
Aangezien deze vraag al paar keer gesteld is, heb ik het gewoon even getest en 3 dagen laten staan. Scheelt niets mee. Net zoals met gewone pudding wordt de bovenlaag wat harder, voor de rest kan het geen kwaad om het 1, 2 of zelfs 3 dagen te bewaren. In de koelkast weliswaar.

dankje!
 
Hoe komt het trouwens dat jullie de enige zijn die met dit ingredient werken?

Zit eraan te denken dit te nemen voor de cut. Maak me alleen zorgen over het aantal carbs, ik doe namelijk low carb. ( niet no carb )

De carbs die we vermelden bij de voedingswaarden (wettelijk verplicht) zijn niet de feitelijke carbs die je lichaam binnenkrijgt. Dat is het aparte van HDP.
 
Back
Naar boven