AndroidHealthClinic

yasmin's schema

yasmin

Cool Novice
Waardering
2
ben net begonnen met dit schema, wat vinden jullie ervan?

Warming up: 5 minuten cardio

Maandag

Benen
Leg press 8-6-6-4-2
Full squat 3*6
One leg press 3*6
Leg press (small) 3*15
Leg curl 4*10
St.l.dead lifts 3*8

Kuiten
Standing calf raise 4*15
Sitting calf raise 5*10

Dinsdag
buikspieren thuis(mits geen spierpijn in buik)

Woensdag

Rug
Barbell rows 10-8-6-4-2
Cable crows 3*6
Triangle pull down 6-6-4-2
Lat pull down 8-6-6-4

Biceps
Dumbbell curl 8-6-6-4
Barbell curl 3*6
Scott curl 6-6-4-2

Onderarmen
Reverse curl 4*8
Wrist curl (achter) 4*8

Donderdag
10 minuten cardio en 20 minuten intervaltraining + buikspieren (hanging knee raises, voor zover ik die kan, reverse crunch met gewicht (licht, veel herhalingen)+ soort van cable crunch en nog iets.

Vrijdag

Vanwege een schouderontstekling doe ik deze oefn 4*10

Borst
Bench press 8-6-4-2-1
Incline press 3*6
Dumbbell press 6-4-4-2
Pullovers 3*6

Schouders
Neck press 8-6-6-4
Alt.press(dr.) 3*6
Front raise 4*10
Back) raise 4*10
Lateral raise 4*10

Triceps
Press down 4*6
Reverse fr. Press 3*6
French press 6-6-4-4

(Schuinsgedrukte oefn: liggend op buik op een schuin bankje. Back raise (weet niet of wat de naam ervan is)?* = Een oef voor mijn schouder is ook liggend op schuin bank, maar dan breng ik de halters achter mijn rug.

Zaterdag
10 minuten cardio en 20 minuten intervaltraining + buikspieren (hanging knee raises, voor zover ik die kan, reverse crunch met gewicht (licht, veel herhalingen)+ soort van cable crunch en nog iets, mits ik geen buikspierpijn heb.

Zondag RUST

wat raden jullie voor buikspieren aan, veel reps/weinig reps of open ik hiermee weer een verschrikkelijke discussie....doe zelf nu veel reps (3*25 voor de cable crunch variant bv.)

grtz yas

Veel te veel sets
Teveel buikspieren

Voor benen zou ik bv doen: Full squat 3x 6-10 (excl. opwarmen)
leg extension 4x 6-10
SLD 3x 6-10
Leg curl 3x 6-10
Standing calf raise 3x 15-20
sitting calf raise 15-30-45

Dus veel minder setjes. Dit zou ik ook voor je andere spiergroepen doen.

Dit is weer zo'n lekker spierpijn schema :p

WOW, wat een schema, heb je dat soms van een prof, die vol zit met AS en befaamd is voor zijn/haar masochistische opvattingen, overgenomen? Hoe lang was je ook al weer bezig.. Als het minder dan pak 'm beet 3 maanden is, zou ik echt niet met zo weinig hh aan de slag gaan, omdat vrouwen sowieso en vooral beginners meer/sneller last van gewrichten krijgen.. dat is voor mij een van de leuke dingen aan een HST -schema. (hypertrophy-specific.com)
Wie heeft jouw schema opgesteld/gefabriekt, want dit is echt geen beginners-schema..

yasmin zei:
ben net begonnen met dit schema, wat vinden jullie ervan?

Warming up: 5 minuten cardio

Maandag

Benen
Leg press 8-6-6-4-2
Full squat 3*6
One leg press 3*6
Leg press (small) 3*15
Leg curl 4*10
St.l.dead lifts 3*8

zou eerst met full squat beginnen, is meest belastend, daarna leg press (zou hier kiezen voor 1-benige leg press, niet 3 varianten den), daarna stiff-legged dead lift (hams) en vervolgens 'afmaken' met lichtere leg curls (zo mogelijk eenbenig)

Kuiten
Standing calf raise 4*15
Sitting calf raise 5*10
OK, maar minder sets, meer hh is te prefereren

Dinsdag
buikspieren thuis(mits geen spierpijn in buik)

Woensdag

Rug
Barbell rows 10-8-6-4-2
Cable crows 3*6
Triangle pull down 6-6-4-2
Lat pull down 8-6-6-4
standaard is beste om te beginnen met basis/compound = dus meerdere gewrichten en dan afmaken met isolatie-oefening.
is triangle pull-down its met smal omlaag oid? zelfde als chinnen/optrekken? Zelf begin ik met smal (biceps) chinnen, ga door met breed lat pull down , dan smal seated row en vervolgens breed seated row (jouw barbell row). Cable cross is toch meer een schouder-borst oefening???

Biceps
Dumbbell curl 8-6-6-4
Barbell curl 3*6
Scott curl 6-6-4-2
Wat is verschil tussen db curl en barbell curl? Ik weet ook niet precies wat een Scott curl is, maar het is vast ongeveer hetzelfde als preacher curl en ook wel de concentration curl lijkt er op.
Ik kan je een hammer curl aanraden als variant voor de scott/preacher/concentratrion curl. Dat is met duim omhoog gericht, waardoor je een wat mooiere piek op je biceps krijgt ... althans, dat hoop ik maar, want mijn biceps wil niet (meer) pieken.

Onderarmen
Reverse curl 4*8
Wrist curl (achter) 4*8
Goede oefeningen, maar 3x15 is goed zat.. pols en armen zijn snel overtraind!

Donderdag
10 minuten cardio en 20 minuten intervaltraining + buikspieren (hanging knee raises, voor zover ik die kan, reverse crunch met gewicht (licht, veel herhalingen)+ soort van cable crunch en nog iets.
Wat heb jij toch voor een masochistische relatie met buikspieroefeningen.. is slecht voor je stressniveau.. cortisol schiet omhoog en daarmee kweek je echt geen spiertjes :p

Vrijdag

Vanwege een schouderontstekling doe ik deze oefn 4*10

Borst
Bench press 8-6-4-2-1
Incline press 3*6
Dumbbell press 6-4-4-2
Pullovers 3*6
Goed gekozen.. doe ik zelf dus ook, alleen is zelfs die incline press me al te zwaar voor schouders.. ook hier zeker met die blessure van je, lichter trainen met meer herhalingen

Schouders
Neck press 8-6-6-4
Alt.press(dr.) 3*6
Front raise 4*10
Back) raise 4*10
Lateral raise 4*10
Opnieuw.. zeker met jouw schouders... LICHTER trainen. Ik deed /doe hier consequent 3x15 hh.

Triceps
Press down 4*6
Reverse fr. Press 3*6
French press 6-6-4-4
Prima.. doe zelf de press down.. wat mag een reverse French press weer wezen.. waar haal je dat juweeltje vandaan???

(Schuinsgedrukte oefn: liggend op buik op een schuin bankje. Back raise (weet niet of wat de naam ervan is)?* = Een oef voor mijn schouder is ook liggend op schuin bank, maar dan breng ik de halters achter mijn rug.

Zaterdag
10 minuten cardio en 20 minuten intervaltraining + buikspieren (hanging knee raises, voor zover ik die kan, reverse crunch met gewicht (licht, veel herhalingen)+ soort van cable crunch en nog iets, mits ik geen buikspierpijn heb.

Zondag RUST

wat raden jullie voor buikspieren aan, veel reps/weinig reps of open ik hiermee weer een verschrikkelijke discussie....doe zelf nu veel reps (3*25 voor de cable crunch variant bv.)

grtz yas
Goede buikspieroefening en in feite de enige die ik nog doe, is de cable wood chop.
Hang een pulley hoog op, trek diagonaal links omlaag met twee handen en voeten in spreidstand (opstelling is rechts van jou). Herhaal diagonaal naar rechtsonder met opstelling links van jou. Is voor de TVA-spier, die je natuurlijk corset is.
Oefening voor rechte buikspier: abdominal crunch of jouw hanging leg raise (toch?) en schuin is op zo'n schuin bankje dacht ik...
Spit www.exrx.net maar eens na..

Espi

Espi heeft al veel gezegd. ook ik zeg t nog eens: teveel setjes. nog aantal opmerkingen

2 maal per week buik moet t doen, dus weekend mag je van mij uitrusten:)

cable cross is idd meer borst maar jij doelt op cable row denk ik.
triangle pulldown is smalle pulldown, heerlijke oefening:thumb:
je zou kunnej overwegen om de lat pulldown met palmenn naar je toe te doen of te gaan chinnen

scott curl is idd soort preacher alleen met verschil dat je m geheel supineert meen ik. zou dan de bb of db curl eruit mikken. vooral na rug nog zoveel biceps lijkt mij teveel van t goede. onderarmen hoeft imo niet als je wat Espi al zegt een hammercurl toevoegt

bij borst misshcien ipv een vlakke pressbeweging een flye toevoegen. evt een crossover of peckdeck toevoegen. zou toch in t geheel een borstoef skippen gezien t werk wat je daarna nog te doen staat

neckpres is wel blessuregevoelig dus oppassen he:)
front raise en alternate press is imo overbodig gezien de 1e press. zou dan lateral raise en bent over raise (liggend met borst op bankje wat jij al aangaf) of rear lateral raise doen. maar wel met volledige spanning op schouders dus niet veel met de rug gaan trekken

en idd, reverse french press..ben benieuwd:)

je doet wel 3 pressbewegingen, kan overwegn om ipv 1 oef een extensie eraan toe te voegen. vind hier ook net als biceps dat je teveel sets doet

succes verder

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
thnx voor de reacties!!

ha espi, dit is idd schema van mijn begeleider en hij is natural (hij wil volgend jaar meedoen met wedstrijden, dus geen AS etc :)

ben natuurlijik niet helemaal een beginner he! ben sinds februari (daarvoor een jaar ontwetende fitness) met schema's gaan werken, eerst de vrouwenschema, dus mega veelherhaling ( 2*35/40) en daarna 3*8, toen een maand op vakantie, rust, weer opgebouwd met veel herhalingen (3*15/20), daarna ff kort 3*8, en zodoende dit schema, een 'echt mannenschema'.

sowieso train ik schouders, borst en triceps nu 4*10 vanwege mijn ontsteking, was vrijdag eigenwijs en had toch zwaar getraind en ja hoor, de volgende dag mijn schouders weer lekker naar de klote. ben al flink gewaarschuwd door mijn begeleider en ga nu braaf twee maanden iets lichter trainen en meer herh....ga me dus ook flink concentreren om beenmassa.

en ja, die namen van bepaalde oefn heeft gewoon de eigenaar van die sportschool verzonnen, klopt waarschijnlijk niet altijd allemaal..

barbell curl= met stang
scot curl = op schuin ondergrond met dumbels
dumbbell curl= spreekt voor zich, met dumbels.

triceps is een beetje apart verhaal, omdat ik nog niet zo sterk ben doe ik het zo: ik sleep een bankje naar dat apparaat waar je press down doet. onderaan bevestig ik een recht stangetje, ik ga liggen op de bank op mijn rug, en pak de stang bij de ene oefn onderhands en bij de andere bovenhands en trek de stang van onder naar de beginpostie bij mijn hoofd en strek daarna de armen en breng het vervolgens weer lanzaam terug naar de beginpositie. duidelijk zo?
of dat trouwens de echte reverse french press is moet ik checken. het is in principe dezlefde oefn die je ook liggend op een bankje kan doen met stang of dumbels, maar op deze manier moet ik meer trekken en kan er meer gewicht op (niet dat je daar perse sterker mee wordt, maar afwisseling is goed he!)

vanavond zal ik beginnen met de squat, had eerst ook de hack squat in, maar die heb ik vervangen door de one leg press, omdat die zwaar is voor mijn schouder.

nogmaals bedankt! nou wil ik graag weten waarom ik bijv. 4 sets van 6-8 moet doen ipv 8-6-6-4.

thnx yas

• Topic Starter Topic Starter
doe graag dumbbell flyes of pec deck, maar vanwege die ontstking komt dat dat niet ten goede..

yasmin zei:
thnx voor de reacties!!

nogmaals bedankt! nou wil ik graag weten waarom ik bijv. 4 sets van 6-8 moet doen ipv 8-6-6-4.

thnx yas

Reden: omdat je met 8-6-6-4 meer op kracht traint en minder op massa.
De "getallen" die gegeven worden voor het trainen op massa zijn 8-12. Maar niet iedereen hoeft het hier mee eens te zijn.

En toch vind ik je te zwaar trainen.. alhoewel. Dit soort dingen is sterk persoonlijk. Na nu 1 jaar trainen grijp ik nog sterker dan voorheen terug naar hoge hh-sets om mijn gewrichten te sparen.
Dat is natuurlijk zo persoonlijk, dat dat voor jou niet hoeft te gelden. Maar toch... je meldt zelf al een schouderblessure te hebben.
Vooral het te veel met apparaten ipv losse gewichten werken is DE manier om gewrichtsproblemen te krijgen.
Warm je verder wel voldoende op?

Espi

Terug
Naar boven