MuscleMeat

Zal eiwitpoeder veel verschil maken?

Bezoekers in dit topic

JaHoor94

Novice
Lid geworden
22 okt 2017
Berichten
8
Waardering
2
Hallo,

Ik ben sinds drie maanden weer serieus bezig met fitness en ga over het algemeen 3 tot 5 keer per week naar de gym. Ben in die tijd zo'n 7kg aangekomen, mede door goed op voeding te letten. Eet 's avonds ongeveer 500 gram kwark, maar zou het nodig zijn om hier proteineshakes bij te nemen? Ik ben 1,93 en weeg nu 86kg.
Eet verder 's middags ongeveer 12 boterhammen met kaas/pindakaas en 's avonds wat de pot schaft.

Alvast bedankt!
 
Die vraag kun je pas goed beantwoorden nadat je je voeding nauwkeurig hebt gelogd en daarmee je dagelijkse eiwitinname kent. Meten is weten!
 
Dus maw, post je voedingsschema eens (dus incl Macro's / Kcal's)
 
-kleine bak kwark met cruesli/fruit/nootjes
-3 Cappuccino's (halfvolle of volle melk)
-40 gram 48+ kaas (10gr. eiwit)
-120 gram pindakaas (30gr. eiwit)
-Half volkoren brood (25gr. eiwit)
-Avondeten (eet weinig rood vlees, vrijwel alleen kip)
-500 gram kwark (50gr. eiwit)

Ik heb niet echt een vast schema, maar dit is het ongeveer. Ontbijtje bevat denk ik 80gr. kwark.

Ben op zich niet ontevreden over de progressie, maar ben benieuwd of er met proteineshakes meer te behalen valt. Zit misschien iets aan de lage kant qua eiwitten?

Thanks alvast.
 
We weten nog steeds niet hoeveel gram eiwit dit is.
 
We weten nog steeds niet hoeveel gram eiwit dit is.

Nee snap ik, maar met variërend avondeten zal de hoeveelheid eiwit hierin ook nog wel eens anders zijn, dus helemaal nauwkeurig wordt het niet..
 
Nee snap ik, maar met variërend avondeten zal de hoeveelheid eiwit hierin ook nog wel eens anders zijn, dus helemaal nauwkeurig wordt het niet..
Avondeten zal zo rond de 20-25gr eiwit liggen (~750kcal).
 
Richtlijn is 2 tot 2,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht, 1 gram vet per kg lichaamsgewicht. Rest opvullen met carbs.

Gebruik bijv. De app my fitnesspal.
Dit is een reuzehandige hulp.

Je zult (zeker in het begin) alles moeten wegen.

Anders kom je er niet
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Zit dan zo rond de 150gram op een dag op dit moment. Dus dat is wel iets minder dan die 2 gram per kg lichaamsgewicht.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Dat is te weinig ja als je serieus aan krachttraining doet.

Daarnaast is het ook wenselijk (een vereiste) dat je je energie-intake in een surplus zit.

Succes !
 
Avondeten zal zo rond de 20-25gr eiwit liggen (~750kcal).
Dat is ietsje meer dan 100gr kip. Ook in rijst/aardappelen/brood zitten eiwitten overigens eiwitten. Dus tenzij jij keto avondeten hebt en daarbij slechts 100-ish gram kip/vis/vlees eet, lijkt me dit niet heel nauwkeurig.
 
Dat is 100gr kip. Ook in rijst/aardappelen/brood zitten eiwitten overigens eiwitten. Dus tenzij jij keto eet en 100-ish gram kip/vis/vlees eet lijkt me dit niet heel nauwkeurig.
Hamburger of gehakt is maar 16gr eiwit.
Neem gewoon het gemiddelde dus. Bovendien zijn plantaardige eiwitten van inferieure kwaliteit tov dierlijke eiwitten.
 
Bovendien zijn plantaardige eiwitten van inferieure kwaliteit tov dierlijke eiwitten.
Gehakt niet, althans beetje normaal gehakt bevat meer eiwit dan 16gr. Hamburger is niet echt een concreet begrip, dat kan vanalles zijn. Wat betreft die inferieure kwaliteit, dus die tel jij allemaal niet mee? Jij telt alleen de dierlijke eiwitten en daar eet je dan je behoefte aan?

Inferieur is sowieso erg betrekkelijk. Zodra je genoeg leucine binnen hebt kan er niet zoveel misgaan wat kwaliteit betreft met het oog op eiwitsynthese.
 
Gehakt niet, althans beetje normaal gehakt. Hamburger is niet echt een concreet begrip. Wat betreft die inferieure kwaliteit, dus die tel jij allemaal niet mee? Jij telt alleen de dierlijke eiwitten en daar eet je dan je behoefte aan?

Inferieur is sowieso erg betrekkelijk. Zodra je genoeg leucine binnen hebt kan er niet zoveel misgaan wat kwaliteit betreft met het oog op eiwitsynthese.
Uit het oogpunt van TS, die eerder te weinig dan teveel zal binnenkrijgen is het tellen van enkel dierlijke eiwitten geen slecht plan. Kans is groter dat hij meer eiwit zal consumeren op die manier.

Ik eet zeker 1,8gr/kg aan dierlijke eiwitten. Met plantaardig erbij zit ik wel op 2,5. Plantaardig doet qua aminozuurprofiel onder voor dierlijke eiwitten. Het draait heus niet alleen om leucine voor muscle protein synthesis.
 
Plantaardig doet qua aminozuurprofiel onder voor dierlijke eiwitten. Het draait heus niet alleen om leucine voor muscle protein synthesis.
Leg me eens uit waar het dan wel om draait aub?

P.s. je eet veel meer eiwit dan je nodig hebt ;). En wat "handig" betreft. Je geeft een beginner gewoon onjuiste informatie. Hij kan ook voldoende ervan eten als je hem een correcte uitleg geeft dunkt me.
 
Laatst bewerkt:
Leg me eens uit waar het dan wel om draait aub?

P.s. je eet veel meer eiwit dan je nodig hebt ;). En wat "handig" betreft. Je geeft een beginner gewoon onjuiste informatie. Hij kan ook voldoende ervan eten als je hem een correcte uitleg geeft dunkt me.
Onjuiste informatie? De informatie is gewoon juist. Een hamburger van de appie bevat 16 gram eiwit. Doe daar wat groente en carbsource bij en je komt op max 25gr eiwit uit. Ik geef gewoon in de lower range aan met als redenatie "better safe than sorry".
Daarnaast bedankt voor je ongevraagde advies, maar studies tonen aan dat zelfs tot 3,1gr/kg vvm benodigd is in een calorisch tekort. A systematic review of dietary protein during caloric restriction in resistance trained lean athletes: a case for higher intakes. - PubMed - NCBI

En met "het draait niet alleen om leucine" wilde ik niet zeggen dat leucine niet de main amino acid is voor muscle protein synthesis, maar alleen dat ook andere aminozuren een rol spelen.
"Interestingly, the addition of 2.25 gram leucine to 6.25 gram whey did not further improve MPS. Since this low whey + low leucine amount had the total amount of leucine as 25 g whey (which contains 3 g leucine), it indicates that leucine alone doesn’t determine the muscle protein synthesis response." (Churchward-Venne, 2014)
 
JaHoor94 met 2 g/kg zit je gegarandeerd save qua eiwitten. Negeer die twee kemphanen hierboven maar.:hamer:
 
Onjuiste informatie? De informatie is gewoon juist. Een hamburger van de appie bevat 16 gram eiwit. Doe daar wat groente en carbsource bij en je komt op max 25gr eiwit uit. Ik geef gewoon in de lower range aan met als redenatie "better safe than sorry".
Daarnaast bedankt voor je ongevraagde advies, maar studies tonen aan dat zelfs tot 3,1gr/kg vvm benodigd is in een calorisch tekort. A systematic review of dietary protein during caloric restriction in resistance trained lean athletes: a case for higher intakes. - PubMed - NCBI

En met "het draait niet alleen om leucine" wilde ik niet zeggen dat leucine niet de main amino acid is voor muscle protein synthesis, maar alleen dat ook andere aminozuren een rol spelen.
"Interestingly, the addition of 2.25 gram leucine to 6.25 gram whey did not further improve MPS. Since this low whey + low leucine amount had the total amount of leucine as 25 g whey (which contains 3 g leucine), it indicates that leucine alone doesn’t determine the muscle protein synthesis response." (Churchward-Venne, 2014)
Haha dat staat er helemaal niet: CONCLUSIONS: Protein needs for energy-restricted resistance-trained athletes are likely 2.3-3.1g/kg of FFM scaled upwards with severity of caloric restriction and leanness.

Dat is wat heel anders dan "je moet 3,1 gr per kg vvm eten als je cut" :)

--------------

Wat betreft "alleen leucine", nee natuurlijk niet. Maar als je er "gewoon" eiwit naast eet en je komt aan een totaal dat is aangeraden, dan is leucine eigenlijk de enige factor waar je je druk om hoeft te maken. Alle andere details lossen zichzelf namelijk moeiteloos op.

Als je binnen de waarden van bijv 1,8gr / kg eet dan is het laatste waar je je druk om hoeft te maken of je wel genoeg dierlijke proteïne binnenkrijgt.

Iemand die namelijk "gewoon" vlees eet haalt die drempel makkelijk. Echt zonder enig probleem, hoef je je best totaal niet voor te doen. Het is dus allemaal een beetje nutteloos wat je allemaal zegt. Het voegt totaal niks toe. Hou het gewoon simpel voor zoiemand. Die jongen gaat zich zometeen in allerlei bochten wringen omdat jij moeite hebt met begrijpend lezen en een los onderzoek verkeerd en uit context gaat citeren.

--------------

Wat betreft je hamburger, ik weet niet waarom je zo over dat ding blijft dooreikelen, maar 16gr eiwit is bizar weinig als gemiddelde voor iemand die thuis aan tafel eet wat de pot schaft en gewoon vlees eet.

Het is heel leuk dat je met een random voorbeeld komt waar dat kennelijk voor geldt, maar het is niet zo relevant. Net zo min als hoeveel eiwit er in een hotdog van de Efteling zit.
 
JaHoor94 met 2 g/kg zit je gegarandeerd save qua eiwitten. Negeer die twee kemphanen hierboven maar.:hamer:
Ohja, ik post een wetenschappelijk onderzoek (systematic review nota bene) maar meneer weet het beter hoor :roflol::roflol::roflol:
Dbb at it's fucking finest.
 
Back
Naar boven