MuscleMeat

Zelf goedkoop beef jerky maken (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Guts

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
6.464
Waardering
936
Lengte
1m76
Massa
99kg
Vanwege de hoge eiwitgehalten en lage Kcals is Beef jerky een perfecte snack voor BB'ers, plus het feit dat het ook gewoon verslavend lekker is. Het enige keerpunt is de belachelijk hoge prijs die Europese verdelers vragen. Bovendien is het merendeel van de Beef jerky op de markt van Amerikaanse makelij, wat vaak een bedenkelijk ingrediëntenlijstje oplevert.

Daarom dacht ik om gewoon hier neer te zetten hoe je op een goedkope en relatief snelle manier beef jerky kan maken, geheel naar je eigen smaak zonder additieven oid

BENODIGDHEDEN:

- Heteluchtoven met rooster, geen bakplaat (hoe meer roosters hoe beter)
- Mager rundsvlees (rosbief, chateaubriand, maakt niet uit, zolang het maar mager is)
- kruidenmengeling naar keuze
- grote ziplock bags (optioneel)
- zuurstofetende pakketjes (optioneel)

de kruidenmengeling kan echt van alles zijn, hoe gek je het maar kunt bedenken, maar time-tested recipes zijn altijd een combinatie van natte en droge ingrediënten, waaronder de volgende:

nat:
- Sojasaus
- Terriyakisaus
- Worcester
- BBQ saus
- Bier
- honing
- whiskey

droog:
- Lookpoeder (al is lookpulp een betere optie, omdat poeder bitter wordt)
- 5 kruidenpoeder
- rundsbouillon
- kaneel
- zwarte peper

gefaalde ingredienten:

- Red bull
- cacao (echt focking smerig)

VOEG GEEN ZOUT TOE! als je een goeie kruidenmengeling maakt zal dat al zout genoeg zijn.

mijn favoriete basisrecept is: DONKERE sojasaus, 5 kruidenpoeder, bier, veel honing, rundsbouillon, lookpulp (in een potje, niet zelf persen want dan heb je stukjes), maar met minder ingredienten kun je wss al een heel lekkere marinade maken.

WERKWIJZE:

Koop je rundsvlees, al gaat dit ook met kip, gnoe, draak, wat je maar wil, als het maar mager is. Snij het in sneetjes die ong. 5mm dik zijn. Best laat je dit doen door de slager, dan zijn de sneetjes gelijke dikte en dat ik redelijk belangrijk. Afhankelijk van of je met de draad van het vlees mee snijdt of tegen de draad veranderd de textuur van je jerky, dus experimenteer en kijk wat je zelf lekker vindt.

Maak genoeg marinade om je vlees volledig onder te dompelen, dus natte ingredienten zijn een must. Doe het allemaal in een grote kom, dek het goed af en laat min. 24 uur marineren.

TIP: als je je vlees met marinade en al in een grote ziplock bag giet, kun je met een rietje alle lucht eruitzuigen en heb je een vacuum verpakking waardoor de marinade nog sterker in het vlees dringt.

Na een dag ongeduldig wachten haal je je vlees uit de koelkast en ga je het eerst afdrogen om al veel van het vocht weg te nemen, want we gaan drogen, niet bakken.
Het beste is een torentje maken van keukenrol en vleesplakjes. Eerst wat velletjes leggen, dan je stukjes vlees mooi uitleggen dan wat velletjes erop, terug vleesplakjes enz.

TIP: dit is het geschikte moment om je vlees te besprenkelen met droge kruiden; hetgeen je er het laatste opdoet zal sterk doorsmaken aan het begin. Op dit moment gebruik ik gebroken chili's, zodat je de zaadjes mooi ziet zitten als de jerky klaar is.

nu ga je je jerky in de oven steken. Je gaat dus een rooster nodig hebben want op een bakplaat kan er geen lucht aan. je kunt een rooster (of meerdere) helemaal vol leggen, de stukjes vlees mogen uiteraard niet overlappen maar wel een beetje aanraken. Je kunt ook met kersthaakjes (srs) elk stukje vlees apart aan het rooster hangen en de rooster hoog in de oven hangen, dit werkt goed maar is enorm veel werk.
best een rooster bijkopen/improviseren als je veel jerky in één keer wil maken (1kg runsvlees is ongeveer toch twee roosters voor een gewone oven nodig.

En nu is het gewoon afwachten. Je zet de oven op hete lucht, 50 graden of lager en je steekt een lepel tussen de deur zodat de vochtige lucht weg kan. Afhankelijk van de dikte van het vlees zal het 2,5 tot 3,5 uur duren. Als het vlees niet meer indrukbaar is (zacht zoals gebakken vlees) is de jerky klaar.

Haal de jerky uit de oven zodat het kan afkoelen. Op dit moment zal de jerky heel droog aanvoelen en makkelijk breken, geen zorgen. Als de jerky afgekoeld is doe je het in een luchtdichte container, liefst met een zuurstofetend pakketje. Na een paar uurtjes zal de jerky terug wat zachter geworden zijn.

Voila! Jerky is klaar. in een luchtdichte container met een pakketje houdt het insane lang, veel langer dan eender welke BB'er ooit jerky heeft kunnen bijhouden zonder het op te eten.

PS: uit 1 kg rauw rundsvlees dat vakkundig gesneden is geeft je trouwens 400 gram jerky, en ik betaal 11 euro/kg voor mijn rosbief dus dat komt neer op 3-4 euro (kosten van marinade) voor 100 gram jerky, dus das redelijk goedkoop.


[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
binnenkort eens testen. Ben benieuwd!
 
Proberennnnnn!!!!
 
voel je vrij om allemaal jullie resultaten hier te posten :)
 
Zoals ik altijd zeg: No guts......no glory! :D
 
nice, goed uitgelegd ook!

tziet er wel zwart uit? maar dat komt door de sojasaus denk?
 
Ik heb al van zijn beef jerky gegeten. Het is zeker de moeite waard! :thumbs:
 
nice, goed uitgelegd ook!

tziet er wel zwart uit? maar dat komt door de sojasaus denk?

ja, donkere sojasaus kleurt heel sterk, en na het drogen ziet het praktisch zwart. Ik vind dat niet erg maar als je het onsmakelijk vindt ogen heb je met lichte sojasaus meer een vleeskleur.
 
ja, donkere sojasaus kleurt heel sterk, en na het drogen ziet het praktisch zwart. Ik vind dat niet erg maar als je het onsmakelijk vindt ogen heb je met lichte sojasaus meer een vleeskleur.

nee joh, de kleur doet me niks ;)
Het "oogt" alleen verbrand maar dat is het dus niet.
 
Beef Jerky met Red Bull
In welk universum klinkt dat lekker voor je :roflol:




maar bedankt voor je tutorial!
 
Wow, klinkt goed.
Ga ik ook zeker eens proberen.
Handig voor onderweg.

Ook een goeie tip om kip ofzo te proberen
 
Schande...
Chateaubriand 3 uur in de oven? Zonde van het vlees en veel te duur. Pak dan een stoofdeel, bil of schouder. Je gaat een mals stuk haas wat je ok 55graden kerntemperatuur en rosbief 65 graden bakt toch niet 3 uur kapot garen?
 
Schande...
Chateaubriand 3 uur in de oven? Zonde van het vlees en veel te duur. Pak dan een stoofdeel, bil of schouder. Je gaat een mals stuk haas wat je ok 55graden kerntemperatuur en rosbief 65 graden bakt toch niet 3 uur kapot garen?

chateaubriand was uiteraard een grapje, het punt dat ik wilde maken is dat elk stuk mager rundsvlees goed is
 
top recept!!
 
kan dit ook met runderlappen?
 
Back
Naar boven