MuscleMeat

Zelfmotivatie: 2 Tips

Bezoekers in dit topic

Shawn90

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
22 aug 2016
Berichten
346
Waardering
61
Lengte
1m67
Vetpercentage
10%
Het overkomt iedereen welleens dat je een keer of een periode lang weinig tot geen zin hebt om te gaan trainen. Zij het omdat het druk is in de gym of een trainingssessie kost gewoon anderhalf uur van je tijd 4 tot 6 dagen in de week. Het word een sleur, misschien trek je je progressie in twijfel, omdat je weinig verandering ziet met het blote oog...

Ik heb het idee dat hoe complexer een trainings routine wordt hoe meer gedemotiveerd mensen raken. Dit gaat voor mij wel op in ieder geval. Het lijkt wel alsof hoe meer je doet des te minder 'bang for your buck' je krijgt !

Mijn tip is: Vereenvoudig je schema, wordt het een sleur of hakt het teveel in je tijd, dan kan het geen kwaad om eens terug te gaan naar een simpele routine met een paar compound oefeningen die je bijvoorbeeld binnen 20 minuten af kan werken.

De 2e tip heeft te maken met het bijhouden van workouts, en ik ga een afbeelding toevoegen als voorbeeld. Tevens gaat het in dit voorbeeld ook om een eenvoudige routine.

Het idee is om elke workout die je doet goed te loggen op een zo eenvoudig mogelijke manier, zodat je elke workout kan zien of je progressie boekt. Dus je kan op deze manier niet alleen controleren of je progressie maakt maar ook snel constateren of je 'overtrained' of wellicht iets te weinig eet.

De toegevoegde afbeelding is mijn eigen routine en in principe bestaat het uit 6 regels. Het gaat hier wel om calisthenics en niet gewichtheffen, maar het principe kun je ook op bodybuilding toepassen.Ik kan dus van de afgelopen 27 weken terugbladeren, snel en eenvoudig, en zien waar ik toen was. En van elke week kan ik bekijken of er sprake was van progressie of niet.

Soms, als ik mezelf af vraag of het allemaal wel zin heeft, dan blader ik even door mijn log heen ( oud schoolschrift) en dan zie ik waar ik begonnen ben en dat tijdens het verloop er bijna elke week sprake was van progressie, en dan heb ik weer helemaal zin om door te gaan. Eigenlijk is het de afgelopen 27/28 weken niet voorgekomen dat ik helemaal geen zin had om te trainen en een dag overgeslagen heb. Elke dag weer kijk ik uit naar de training van morgen.

Een korte toelichting op de afbeelding:

Het zijn doorgaans verwijzingen die er in staan. In de linker kolom staat de week, dus week 28 betekent de 28ste week dat ik de routine volg. De setup = Explosiviteit > Big 6 (power moves), eventueel een extra zoals grip training of row/dip in dit geval (optioneel) SKill en dailies zijn bijna elke dag hetzelfde. Dailies is een soort onderhouds routine en skills momenteel zijn hand balans en front lever oefenen.

In de linker kolom na de datum (27-3) staat een J. Staat voor Jumps - Pull 7 verwijst naar een oefening in mijn progressie lijst richting de single-arm pull up, in dit geval gaat het om One-handed (uneven) pull ups en aangezien mijn progressie stagneert door gebrek aan gripkracht voer ik deze elke dag uit (2/3 reps zoveel mogelijk sets per dag)
Row is dus optioneel, verwijst vanzelfsprekend door naar een progressie van horizontale pulls. IN rood vul ik resultaten in van de training. Grip dailies en skill spreekt voor zich. Grip is momenteel one-arm hangs voor tijd. Ik houd geen tijd bij in principe maar ik tel ademhalingen.

Op de regel van 28-3 staat PP voor PowerPush, explosieve push up progressie en Br4 voor bridges, stap 4. In een excel bestand heb ik al die progressie lijsten en vereisten e.d. In dit schrift staat in principe in het kort mijn planning en later vul ik met rood de resultaten in.

Verder train ik 6 dagen per week. 15 minuten per dag... maximaal. Zoals je ziet gaat het doorgaans om 2 worksets. Als ik er 3 of meer van maak overtrain ik na 1 week. Deze routine is behoorlijk heftig op de CNS...

Dus mijn tips:
1. Eenvoudig, effectief schema
2. log je trainingen en ga voor lineaire progressie

Staar je dus niet blind in de spiegel of op de weegschaal. Ver komen is een lange weg en elke stap die je maakt is er alvast 1.:)

Routine log voorbeeld.jpg
 
Back
Naar boven