AndroidHealthClinic

Zen boeddhisme (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tsunami

Rijk man
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 nov 2002
Berichten
1.035
Waardering
1
Ik ben al een tiental jaren over Zen aan het lezen. Vind mezelf geen echte boeddhist maar merk dat ik inmiddels wel de levensvisie aan het adopteren ben. De vragen waarmee de meesten hier worstelen en de wijze waarop men over het algemeen in het leven staat heb ik los kunnen laten (het grootste deel van de tijd) Het loslaten valt me zowieso makkelijk.

Ook heb ik op zeer bevredigende wijze een koan bestudeerd, hetgeen veel effect heeft in mijn dagelijkse leven. Ik merk nu dat ik wat meer richting kan gebruiken om verder te komen.

Zijn er hier ook zen boeddhisten op het board? Zo ja, wat beoefenen jullie en waar krijg je onderricht?
 
Mwah, ik heb geloof ik twee boekjes gelezen over boedhisme (redelijke praktische boeken, boeken die dus echt op de hele visie ingaan). Wel interessant opzich, maar om eerlijk te zijn ben ik veel van die dingen alweer flink vergeten (heb je misschien linkjes waar alles duidelijk wordt over het buddisme? Ik heb ook al wat boekjes gelezen over mediteren en dergelijke, maar ik ben daar nu eenmaal veel te ongeduldig voor dus dat wordt ook niets voor mij.
 
Strookt zen boedism wel met bb? Zen stuff gaat toch ook over afstand nemen van materiele zaken e.d? bb is een sport die ik er niet mee kan associeren.

Niet dat bb materieel is maar... urgh.. weet ik ut.. 't past gewoon niet samen imo :rolleyes:
 
Ik ken Zen niet/nauwelijks. Wat ik er van weet is dat 'het moment' een redelijk centraal thema is (correct me if I'm wrong)

Maar met jouw loon en huis vraag ik me af in hoeverre van 'loslaten' sprake kan zijn. No offence ofcourse, ik gun je dat natuurlijk van harte, maar dat lijkt me geen minimaal aspect.
Welke koan heb je bestudeerd?
 
Ik ken Zen niet/nauwelijks. Wat ik er van weet is dat 'het moment' een redelijk centraal thema is (correct me if I'm wrong)

Maar met jouw loon en huis vraag ik me af in hoeverre van 'loslaten' sprake kan zijn. No offence ofcourse, ik gun je dat natuurlijk van harte, maar dat lijkt me geen minimaal aspect.
Welke koan heb je bestudeerd?

BB, mijn huis, mijn salaris.....eigenlijk alle materiele zaken ben ik aan het opgeven. Mijn huis staat te koop, ik ben bezig aan één van mijn laatste opdrachten (misschien dat ik nog wat opdrachten in Nederland erbij moet blijven doen) maar aan het eind van dit jaar hoop ik naar Noorwegen te verhuizen. Wij hebben een kaasmakerij gekocht en gaan ons storten in de ambachtelijke wereld van het kaasmaken. Midden in de Noorse natuur, kleinschalig, kwalitatief hoogwaardig, hard werken en weinig verdienen. :D

Dus ja, ik ben aan het loslaten, maar het is wel verrekte moeilijk. Ik stond vandaag weer bij Oger met een Corneliani pak in mijn handen, reed wat rond in de Z4 van een vriend van mij en dacht eigenlijk weer......dit vond ik toch wel erg leuk.

Maar ik voel wel de oppervlakkigheid.....en kan dus eigenlijk al niet meer terug naar het zorgeloze consumeren. Maar goed......de verlichting schijnt het waard te zijn :rolleyes:

Ik hecht niet zo aan het pure echte zen of "verlichting". En misschien is dat wel weer erg zen. Ik ben bezig met twee koans, gewoon de bekende "wat is het geluid van één klappende hand" en "Alles keert terug naar het ene, naar wat keert het ene terug?"

Vooral de eerste ben ik lekker ver mee, en dat voelt goed. Het is ook verbazingwekkend hoe ver je ermee kunt komen en dat het dus echt impact kan hebben op je beslissingen en de manier waarop die totstand komen.

Maar niet echt veel Zengangers hier, misschien inderdaad niet de juiste plek om te zoeken.....
 
Respect dat je je van al dat materiele kan afzetten, en zo'n ingrijpende beslissingen kan nemen, die je een chiller mens gaan maken. Ikzelf zou het niet kunnen, ik ben nogal voor de technologie en de maatschappelijke welvaart. :D Sterk!
 
BB, mijn huis, mijn salaris.....eigenlijk alle materiele zaken ben ik aan het opgeven. Mijn huis staat te koop, ik ben bezig aan één van mijn laatste opdrachten (misschien dat ik nog wat opdrachten in Nederland erbij moet blijven doen) maar aan het eind van dit jaar hoop ik naar Noorwegen te verhuizen. Wij hebben een kaasmakerij gekocht en gaan ons storten in de ambachtelijke wereld van het kaasmaken. Midden in de Noorse natuur, kleinschalig, kwalitatief hoogwaardig, hard werken en weinig verdienen. :D

Dus ja, ik ben aan het loslaten, maar het is wel verrekte moeilijk. Ik stond vandaag weer bij Oger met een Corneliani pak in mijn handen, reed wat rond in de Z4 van een vriend van mij en dacht eigenlijk weer......dit vond ik toch wel erg leuk.

Maar ik voel wel de oppervlakkigheid.....en kan dus eigenlijk al niet meer terug naar het zorgeloze consumeren. Maar goed......de verlichting schijnt het waard te zijn :rolleyes:

Ik hecht niet zo aan het pure echte zen of "verlichting". En misschien is dat wel weer erg zen. Ik ben bezig met twee koans, gewoon de bekende "wat is het geluid van één klappende hand" en "Alles keert terug naar het ene, naar wat keert het ene terug?"

Vooral de eerste ben ik lekker ver mee, en dat voelt goed. Het is ook verbazingwekkend hoe ver je ermee kunt komen en dat het dus echt impact kan hebben op je beslissingen en de manier waarop die totstand komen.

Maar niet echt veel Zengangers hier, misschien inderdaad niet de juiste plek om te zoeken.....

I stand corrected. Respect.
 
De boeken van Osho zijn heerlijk, diep respect voor deze(helaas overleden) wijsgeer
 
BB, mijn huis, mijn salaris.....eigenlijk alle materiele zaken ben ik aan het opgeven. Mijn huis staat te koop, ik ben bezig aan één van mijn laatste opdrachten (misschien dat ik nog wat opdrachten in Nederland erbij moet blijven doen) maar aan het eind van dit jaar hoop ik naar Noorwegen te verhuizen. Wij hebben een kaasmakerij gekocht en gaan ons storten in de ambachtelijke wereld van het kaasmaken. Midden in de Noorse natuur, kleinschalig, kwalitatief hoogwaardig, hard werken en weinig verdienen. :D

Dus ja, ik ben aan het loslaten, maar het is wel verrekte moeilijk. Ik stond vandaag weer bij Oger met een Corneliani pak in mijn handen, reed wat rond in de Z4 van een vriend van mij en dacht eigenlijk weer......dit vond ik toch wel erg leuk.

Maar ik voel wel de oppervlakkigheid.....en kan dus eigenlijk al niet meer terug naar het zorgeloze consumeren. Maar goed......de verlichting schijnt het waard te zijn :rolleyes:

Ik hecht niet zo aan het pure echte zen of "verlichting". En misschien is dat wel weer erg zen. Ik ben bezig met twee koans, gewoon de bekende "wat is het geluid van één klappende hand" en "Alles keert terug naar het ene, naar wat keert het ene terug?"

Vooral de eerste ben ik lekker ver mee, en dat voelt goed. Het is ook verbazingwekkend hoe ver je ermee kunt komen en dat het dus echt impact kan hebben op je beslissingen en de manier waarop die totstand komen.

Maar niet echt veel Zengangers hier, misschien inderdaad niet de juiste plek om te zoeken.....

Im impressed. Hoop dat je het leven vind wat je zoekt dan.
 
Voorlopig heb ik eerst toch maar het Corneliani pak gekocht.... het was een koopje! :)
Daarna toegezegd aan een vriend van mij die in Afganistan zit, om "bloedgeile" foto's van zijn vrouw te maken en aan hem op te sturen...............erg Zen dus allemaal. :no:

Maar goed, ik zal weer eens op zoek gaan naar de boeken van Osho. Vond het eerder te wazig, en ik ben niet zo dol op mannen met baarden die wazig doen. Krijg er zo'n sekte gevoel van.

Overigens vind ik het dus helemaal niet zo indrukwekkend, en zoek ik dat ook echt niet. Het is meer iets waar ik me prettiger bij voel en ik besloten heb dat ik alleen nog maar beslissingen neem op basis van dat gevoel.

@SoPo het leven is voor mij al wat ik zoek, namelijk leven. Buiten je hartslag om, is alles wat iemand doet een keuze.
 
Voorlopig heb ik eerst toch maar het Corneliani pak gekocht.... het was een koopje! :)
Daarna toegezegd aan een vriend van mij die in Afganistan zit, om "bloedgeile" foto's van zijn vrouw te maken en aan hem op te sturen...............erg Zen dus allemaal. :no:

Maar goed, ik zal weer eens op zoek gaan naar de boeken van Osho. Vond het eerder te wazig, en ik ben niet zo dol op mannen met baarden die wazig doen. Krijg er zo'n sekte gevoel van.

Overigens vind ik het dus helemaal niet zo indrukwekkend, en zoek ik dat ook echt niet. Het is meer iets waar ik me prettiger bij voel en ik besloten heb dat ik alleen nog maar beslissingen neem op basis van dat gevoel.

@SoPo het leven is voor mij al wat ik zoek, namelijk leven. Buiten je hartslag om, is alles wat iemand doet een keuze.

Ieder zijn eigen levensvisie, in mijn ogen getuigd een groot man van totaal inzicht en respect voor elke levensbeschouwing die een ieder op wat voor manier dan ook zijn ontplooing geven die van hem weer een groot mens maakt door anderen net zo groot en wijs te zien als er in hun mogelijkheden zijn. Als je tot dit in staat bent hoef je geen kleinerende of 'suppressieve'westerse beschouwing op na te houden om jezelf te verdedigen tegen iets wat je zelf niet begrijpt.;)

NB: met dit impliceer ik niets hoor:p
 
Ps je hebt zelf voor je hartslag gekozen....jij hebt bepaald om geboren te worden.
 
Ben ik de enige die Gainmaster niet snapt? Verklaar je nader....
 
boedisten zijn waarschijnlijk de grootste profiteurs die er zijn, kijk in myanmar, de mensen hebben daar al niets en ze geven dan nog een hele hoop aan die luie ****ers die hele dagen op hun luie reet zitten
 
Ik ben een zen/theravada boeddhist en heb ook al enkel koan gelezen, ik ben nog niet officieel boeddhist omdat men vader zeg dat ik mezelf moet inschrijven als ik 18 wordt en dus krijg ik ook nog geen onderricht. Het is een vredige levenswijze en leert je hoger en verder te denken dan je normaal zou doen.
 
een vredige levensT? waar je jezelf MOET inschrijven, dit komt eerder in de buurt van onderdrukking imo, en geloof is zogezegd je eigen keuze, maar je wordt van jongs af aan gehersenspoeld, hoe veel is het dan nog je eigen keuze? dit geldt uiteraard voor iedereen dien een religie aanhangt, niet enkel voor boeddhisten
 
een vredige levensT? waar je jezelf MOET inschrijven, dit komt eerder in de buurt van onderdrukking imo, en geloof is zogezegd je eigen keuze, maar je wordt van jongs af aan gehersenspoeld, hoe veel is het dan nog je eigen keuze? dit geldt uiteraard voor iedereen dien een religie aanhangt, niet enkel voor boeddhisten

Jij bent dus zo een typische anti-religie fanaat, je weet toch dat jij de gehersenspoelde bent he? Dat jij degene bent die beïnvloed is door de media en nooit zelf iets van dichtbij heeft gezien en daar dan een belachelijke "moderne" mening op baseerd en ik MOET me niet inschrijven, ik doe het uit vrije wil omdat ik men leven wil verrijken.
 
ik ben inderdaad een fanatieke atheist en nee ik ben nie gehersenspoeld door de media, ik heb me altijd geinteresseerd in geloof en religie, heb veel boeken gelezen, veel gepraat met mensen, enige verschil is dat ik op feiten voort ga en niet op een fabeltje, omdat ik in verglijking met velen besef dat de mens nooit echte vooruitgang zal kunnen maken zolang er geloof in het spel is, ik heb helemaal niets tegen jou of mensen die in iets geloven, of denken dat ze ergens in geloven, helemaal niet, ik ben gewoon tegen het systeem er omheen, de manier waarop mensen van kinds af aan bang gemaakt worden en onwetend in die religies getrokken worden, de valse en onderdrukkende methodes van religies, ik geloof eigenlijk ook in iets, de natuur, en daar kan geen enkele god of vergoddelijking van een mens of figuur aan tippen, en die moet je ook niet aanbidden of vereren, gewoon respecteren
 
Ben ik de enige die Gainmaster niet snapt? Verklaar je nader....

Ik wens je het allerbeste in wat jij bent;)
Niet snappen betekent niet kunnen volgen met je verstand, luister met je hart, dan hoef je niet te snappen, geef jezelf de kans om met je gevoel op een hoger niveau te komen zoals het universum in al zijn eenvoud het bedoelt heeft voor jouw.
 
Heb me er wel mee beziggehouden maar het kapitalisme trekt me toch meer. Met of zonder bezit is het bestaan net zo leeg, dan maak ik liever mezelf het naar de zin.
 
Back
Naar boven