XXL Nutrition

Ziekte van Chrohn En afvallen Lukt niet HELP!!! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mevrouw23

Novice
Lid geworden
2 sep 2014
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m68
Massa
91kg
Hallo allemaal,

Ik ben en jonge meid van 23 jaar, en ik heb sinds 4 jaar de ziekte van chrohn.
Nou weet ik dat meeste mensen daarmee afvallen en juist niet aankomen. Alleen heb ik dat natuurlijk niet.
Even in het kort:
Ik probeer 3 keer per week te fitnessen, maar meestal lukt het niet vanwege energie te kort en niet de zin erin te krijgen. ik ben al meer dan een jaar aan het proberen met verschillende diëten en crash diëten om af te vallen maar het wil niet lukken waardoor dit allemaal erg demotiverend werkt.

Mijn vriend heeft gecrashd en is er 30 kilo mee afgevallen maar het dieet werkte bij mij slecht op mijn darmen waardoor ik moest stoppen. Nu probeert mijn vriend mij overal te helpen maar komt nogal over dat hij mij pusht in alles.

Nu kom ik hier voor hulp met de volgende vragen:
1: zijn er mensen met chrohn of andere ziektes waardoor ze moeilijk afvallen? Maar wel een manier hebben gevonden.
2: zijn er supplementen die ik kan nemen waardoor honger gevoel verminderen, helpen met afvallen, energie geven voor sporten.
3: Wat is het beste om te trainen cardio of kracht. of beide.
4: ideeën om mijzelf te motiveren ( ik HAAT sporten) of hoe ik het leuk kan maken.
 
Ik denk dat je ziekte hier weinig mee te maken heeft, aangezien afvallen veel meer over voeding gaat dan het wel of niet kunnen sporten. Je noemt zelf ook dat je moeite hebt om de zin erin te krijgen.

Je moet niet nu al met supplementen beginnen, sowieso zijn stimulanten denk ik niet zo'n goed idee voor je darmstelsel maar ook eigenlijk omdat het de 'makkelijke' uitweg is waarmee je niet ver komt zonder verdere motivatie. Daarnaast helpen ze echt niet zoveel. Ga eerst eens iets onder je onderhoud eten.

Wat betreft het sporten, het makkelijkste is om een ritme te hebben. Kan je niet mee gaan met je vriend? Plan vaste dagen in, maak op die tijden dan ook geen afspraken met het idee 'maar dan haal ik het een andere keer wel in' en ga gewoon. In het begin kan je nog wel gaan op pure motivatie maar uiteindelijk moet zoiets een gewoonte worden.
 
Waarom bezoek je geen dietist eigenlijk? Of kon deze je niet helpen?

Ga niet een crashdieet doen, een erg slecht plan! Inderdaad iets onder onderhoud eten met een fatsoenlijk eetschema waarin goed vullende producten zitten zoals kwark, rijst, havermout ed (even kijken wat je aankan).

Krachttraining is ook belangrijk, cardio nog maar even niet doen, aangezien het nu al stress geeft.

Antwoord op je vragen:

1. Ik heb geen Crohn, wel PDS. Dat is niet de reden dat ik niet af val, ik kan wel afvallen maar moet erg weinig eten (door bepaalde redenen). Dus ook ik moet veel moeite doen.

2. Beter geen supplementen nemen, voeding is, vooral met Crohn, alles.

3. Beide is het beste, maar krachttraining en voeding is voor nu belangrijk, cardio kan later erbij.

4. Kleine stapjes nemen, uiteindelijk ga je het leuk vinden (of niet, maar dan weet je dat je hier verkeerd zit haha).

Dus ik raad je aan om naar een dietist te gaan..
 
Welke ziekte je ook hebt, je lichaam creert geen energie uit niks. Je eet dus te veel en/of doet te weinig. Heel simpel. Als je echt wil afvallen ga je gewoon sporten en niet zeuren over dat je geen zin hebt of het haat. Zo niet, dan wil je blijkbaar niet afvallen.
 
ik heb zelf PDS en het enige advies wat ik kan geven is uitvinden wat werkt voor jouw qua voeding, dus bijv. reageer je sterk op brood of pasta oid daarmee minderen en bijv groente nemen die je lekker vind. Zorg dat je dingen blijft eten die je kan hebben en wat je bovenal lekker vind!

reken je onderhoud uit ( zie de stickies) en ga daar bijv 100 kcal onderzitten en kijk na 1 of 2 weken wat het doet voor je. val je teveel af, ga je weer 100 kcal omhoog en visa versa. babysteps :)

ik zou geen supplementen nemen, althans niet voor extra energie of afvallen want daar zit vaak cafeïne in, en dat is funest voor je darmen. (bij mij iig wel) je kan een goede multi nemen, dat kan nooit kwaad. volgens mij nemen slecht werkende darmen vitamines en mineralen minder(niet) goed op, dus dan is dat een mooie aanvulling.

qua beweging kan ik zeggen dat ik minder last van mn maag en darmen heb sinds ik aan krachttraining doe.
en de beste motivatie is om even door te zetten, en na een paar maanden resultaat te gaan zien! geloof me dat smaakt naar meer!

begin gewoon met een goede warming up cardio 10 min , 1 uur krachttraining en weer cardio a 15 - 30 min. waar je de kracht dan nog voor hebt ;)

het is jouw lichaam waar alleen jij aan kan werken. Go for it !!
 
Gebruik je voor de ziekte van crohn medicatie? Ik weet niet of je evt een stootkuur prednison heb gehad.. En inderdaad een crashdieet is niet bepaald aan te raken. Kijk evt met een dieetiste wat je lichaam wel en niet verdraagt.

En zoek een sport waar je plezier in hebt, dan is het veel beter vol te houden ;)
 
ik heb zelf ook crohn en loop bij de de voedingsdeskundige daardoor heb ik een goed voedingsschema en ik train 5x per week en loop dagelijks 3,5 heen en weer naar mijn werk. Zelf krijg 1x per 8 weken remicade infuus en verder gebruik geen medicatie wel hebben ze 30cm weggehaald en sindsdien loopt het hele stelsel wel beter
 
1. Waar een wil is, is een weg. Gebruik je ziekte niet als excuus, maar juist als extra motivatie om het WEL te kunnen.
2. Zorg eerst dat je voeding op orde is, pas als dat goed is, mag je eventueel kijken naar supplementen, en daarvan zou ik alleen een goed multivitamine pakken en eiwitten.
3. Ik ben groot voorstander om beiden te combineren. Verbeterde conditie en een sterker lichaam.
4. Ga in ieder geval een sport doen die je leuk vind. Eventueel kan een sport in groepsverband je motiveren zeker als je een leuke groep hebt. Dit kunnen teamsporten zijn, maar ook individuele sporten, waarvoor je met een groep gelijkgestemden traint.
Bij ons op de atletiek vereniging zijn vorige week weer starterstraingen begonnen. Over 12 weken loopt 80% van zo'n groep starters een leuke 5km trimloop/wedstrijd. Haal je zo'n doel, geef jezelf dan een beloning. (beloning kan vanalles zijn, zoals nieuwe kleding, weekendje weg, nieuw horgloge, etc).
Bootcampen is ook helemaal in, groepen mannen en vrouwen die met een trainer joggen en onderweg allerhande spierversterkende oefeningen doen, zoals push ups, squats, farmerswalk, touwspringen, pull ups, etc.
Stel haalbare doelen, en vier het als je die doelen gehaald hebt, dat motiveerd. Is het doel te ver weg, maak dan subdoelen.
Als je nu bijvoorbeeld 80kg weegt en je wil volgend jaar 65kg wegen, maak dan subdoelen van bijvoorbeeld over 3 maanden 75kg, over 6 maanden 70kg, over 9 maanden 67kg.
 
Hallo allemaal, Ik ben en jonge meid van 23 jaar, en ik heb sinds 4 jaar de ziekte van chrohn. Nou weet ik dat meeste mensen daarmee afvallen en juist niet aankomen. Alleen heb ik dat natuurlijk niet. Even in het kort: Ik probeer 3 keer per week te fitnessen, maar meestal lukt het niet vanwege energie te kort en niet de zin erin te krijgen. ik ben al meer dan een jaar aan het proberen met verschillende diëten en crash diëten om af te vallen maar het wil niet lukken waardoor dit allemaal erg demotiverend werkt. Mijn vriend heeft gecrashd en is er 30 kilo mee afgevallen maar het dieet werkte bij mij slecht op mijn darmen waardoor ik moest stoppen. Nu probeert mijn vriend mij overal te helpen maar komt nogal over dat hij mij pusht in alles. Nu kom ik hier voor hulp met de volgende vragen: 1: zijn er mensen met chrohn of andere ziektes waardoor ze moeilijk afvallen? Maar wel een manier hebben gevonden. 2: zijn er supplementen die ik kan nemen waardoor honger gevoel verminderen, helpen met afvallen, energie geven voor sporten. 3: Wat is het beste om te trainen cardio of kracht. of beide. 4: ideeën om mijzelf te motiveren ( ik HAAT sporten) of hoe ik het leuk kan maken.

Als je jezelf niet kan pushen is het toch handig dat iemand anders dit voor je doet?
 
Voor zo ver ik weet heeft remicade geen bijwerking als vocht vasthouden, dus zul je inderdaad meer in je voeding moeten zoeken.
Ik sluit mij volledig aan bij M1983
 
Melatonine ;)
 
2) groenten en water.
4) vooruitgang is de beste motivatie. Reken maar dat je het leuker begint te vinden als je sterker wordt en er beter uit gaat zien. De eerste paar weken zijn het moeilijkst. Gewoon door zetten. Zonder wilskracht kom je sowieso nergens.
 
Probeer uit te zoeken waarom je zo'n hekel aan sporten hebt.. Ik had er ook een hekel aan, omdat ik na 1 keer sporten heel veel pijn had. Nu heb ik daarna gewoon lekkere spierpijn en vind ik het heerlijk om te sporten :D
 
Als je steeds te moe bent om te sporten, kan je eventueel ook eens vragen of je hierin hulp vanuit de medische wereld kan krijgen. Je komt anders in een cirkel terecht: je bent eigenlijk te moe om te sporten, daardoor breek je spierweefsel af waardoor je nog vermoeider wordt. Sommige mensen kunnen hierover zinvol advies krijgen via een revalidatie arts.... Probeer ook zeeeer ruim je eiwitten te eten. je hebt ze niet alleen nodig voor spieropbouw, maar ze maken je ook letterlijk sterker. Ik heb destijds van de dietiste meegekregen dat eiwit belangrijker dan koolhydraten zijn. Zorg ook voor langzame koolhydraten.

Crohn is inderdaad niet fijn. Eigen ervaring is dat wanneer je niet medisch stabiel bent, je de kilo's die je zeer grote moeite bent verloren, door medicijnen (prednison) er zo weer bij hebt. Was eind november weer begonnen. 6 kilo in 2 weken erbij zonder veel verandering in mijn eetpatroon en volgens mijn arts is dat geen uitzondering........Bah!
 
Back
Naar boven