MuscleMeat

Ziekte van Crohn; Tips & Ervaringen

Bezoekers in dit topic

Tevee

Cool Novice
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
73
Waardering
1
Lengte
1m89
Massa
91kg
Vetpercentage
10%
Na 9 maanden last te hebben gehad van buikpijn en koorts, uiteindelijk vorige week te horen gekregen dat ik de ziekte van Crohn heb. Uiteraard een klap in het gezicht, maar van de andere kant ook duidelijkheid, en de kans om er iets aan te doen.

Nu is het heel gebruikelijk bij Crohn patienten dat ze gewicht verliezen, je hebt gewoon minder eetlust en je darmen zeggen eigenlijk ''nee'' tegen veel voeding. Nu heb ik geluk dat ik al een aantal jaren met tegenzin mezelf vol prop omdat ik vroeger altijd erg mager was, heb dus ervaring met tegen mijn zin in eten. Ik sta momenteel op 90 kg bij 1,89 met ongeveer 9% bodyfat. Het is duidelijk dat ik mijn massa niet kwijt wil, ben ook tevreden over mijn resultaten de afgelopen jaren.

Ben sinds 3 dagen met Entocort, 3 pillen per dag. Het is 2 weken afwachten of de medicatie aanslaat. Ik kan momenteel niet opstap en heb het moeilijk om naar school te gaan. Ik probeer me nog wel te motiveren om naar de gym te gaan, dit lukt dan ook wel 3x per week. Het is belangrijk dat ik dit vol blijf houden, om niet te vermageren om zodoende nóg zwakker te worden.

Nu is mijn vraag of er meerdere mensen zijn me Crohn, of leden die mensen met Crohn kennen? Heeft iemand tips of ervaringen om te delen, vooral wat betreft bodybuilding en voeding?
 
Het is nu vooral belangrijk dat je uitzoekt van welke voeding je een opstoot krijgt en van welke niet, dit kan van mens tot mens verschillen

Ik wil niet doom denken maar het kan zijn dat je nog verschillende meds gaat moeten uitproberen, veel succes en hopelijk niet teveel last ervan
 
Die kans is inderdaad groot dat ik verschillende medicijnen uit moet gaan proberen. Las op internet ook in verschillende artikelen dat vitaminesupplementen aan zijn te raden. Iemand hier ervaring mee? Momenteel gebruik ik creatine, beta alanine en 1x per week een pre workout.
 
K*t ziekte

heb zelf Colitus Ulcerosa al 3 jaar.

trainingen en alles eromheen is niet meer hetzelfde.
 
gozer bij mij uit de gym heeft de ziekte van chron

heeft wel een super fysiek

niets is onmogelijk

sterkte ermee
 
Heb je hier altijd last van gehad? Gezien je 9 maanden ziek bent geweest hierdoor vermoed ik dat er een factor in het spel is die dit veroorzaakt heeft.

Welke en sinds wanneer neem je supplementen?
 
Ik heb als ik zo terug kijk in mijn jeugd ook last van mijn darmen gehad. Vorig jaar in oktober ook 4 weken ziek geweest zonder logische oorzaak, dit ging vanzelf over. Nu vanaf maart dit jaar ziek. Ik ben als het goed is ergens vorig jaar herfst begonnen met creatine. Dit jaar in oktober begonnen met creatine + beta alanine. Pre workout over het hele jaar verdeelt af en toe gepakt. Doe al een jaar met 1 pot Unleash V3.

Hoe bedoel je dat er een factor is die dit veroorzaakt heeft?
 
Creatine bv. kan een sterke stimulator van het immuunsyteem zijn en zo ontstekingen verhogen. Hierdoor wordt na verloop van tijd de darmwand ontstoken en beschadigd.

Dit gebeurd vooral bij mensen die al gevoelige darmen hebben.

Unleash v3 bevat ook verschillende stoffen die nadelig kunnen zijn voor de darmen bij gevoelige mensen. Caffeíne en Norcoclaurine hcl (hydrochloride verrbinding, zeer slecht voor darmen) bv. En er zit ook weer creatine in.

Net zoals beta alanine een sterk effect op het immuunsysteem kan hebben. Plus alle aminozuren kunnen de darmand irriteren.


Dus ik bedoel dat de inname van je supplemtenten voor de doorbraak heeft gezorgd. Hiermee stoppen gaat waarschijnlijk je darmen terug tot rust laten komen en zelfs herstellen.

Ik ben er zeker van dat voor je inname van supplementen, vooral creatine, niet zoveel last had. En dit is meteen je oorzaak icm de rest.
 
Laatst bewerkt:
Hier zit wat in, je raad me dus aan om te stoppen met alle supplementen. Ik gebruik trouwens ook nog whey, dit zie ik meer als voeding. Als ik bijvoorbeeld na een maand stoppen met alle supplementen geen verandering zie, kan ik dan stellen dat het hier niet aan heeft gelegen?
 
Hier zit wat in, je raad me dus aan om te stoppen met alle supplementen. Ik gebruik trouwens ook nog whey, dit zie ik meer als voeding. Als ik bijvoorbeeld na een maand stoppen met alle supplementen geen verandering zie, kan ik dan stellen dat het hier niet aan heeft gelegen?

Whey is spijtig genoeg ook een stimulator van het immuunsysteem. Dus met alles stoppen.

Afhankelijk van de schade aan de darmen en immuunsysteem kan het wat langer duren. Maar na een maandje zou je al verbetering moeten voelen.

Maar geef het de tijd wel.

Check maar eens wanneer je last had en welke middelen je nam. Je zal zien dat het gelinkt is met elkaar. Heb dit bij andere mensen ook gezien en na stoppen met alles herstelden ze gewoon.
 
Probeer uit te zoeken wat werkt voor jou en wat niet. De ziekte van Crohn is erg verschillend per patiënt, wat de een goed kan eten kan de ander helemaal niet helpen. Verder werkt wat meer vloeibare voeding goed, merk dit zelf ook goed bij mijn uitgebreide maag/darm problematiek. Dit valt veel makkelijker te verteren. En natuurlijk kleinere porties, en vaker.
 
Whey is spijtig genoeg ook een stimulator van het immuunsysteem. Dus met alles stoppen.

Afhankelijk van de schade aan de darmen en immuunsysteem kan het wat langer duren. Maar na een maandje zou je al verbetering moeten voelen.

Maar geef het de tijd wel.

Check maar eens wanneer je last had en welke middelen je nam. Je zal zien dat het gelinkt is met elkaar. Heb dit bij andere mensen ook gezien en na stoppen met alles herstelden ze gewoon.

Ik heb het gecheckt via mijn account. Je verhaal lijkt helaas wel logisch. Ik ga het zeker proberen. Mag ik vragen of je zelf Crohn hebt of mensen kent die het hebben? Ben benieuwd hoe je aan de wijsheid komt ;)
 
Ik heb het gecheckt via mijn account. Je verhaal lijkt helaas wel logisch. Ik ga het zeker proberen. Mag ik vragen of je zelf Crohn hebt of mensen kent die het hebben? Ben benieuwd hoe je aan de wijsheid komt ;)

Ik zou Crohn gehad hebben, volgens de artsen, maar dit lag dus ook puur aan inname van bepaalde middelen.

Ken er ook anderen met zelfde diagnose en oorzaak. Stoppen van de middelen zorgde voor herstel.

Maar een zeer klein percentage van de mensen die de diagnose Crohn hebben gehad is het een genetische oorzaak volledig.

Maar het ligt altijd puur aan het immuunsysteem. Dit door tekort aan bepaalde stoffen en/of hormonen. Of door gebruik van bepaalde middelen.
 
Ah okee, bedankt in ieder geval. Ben benieuwd naar de resultaten. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad! Gebruik je nu nooit meer supplementen na je herstel?
 
Ah okee, bedankt in ieder geval. Ben benieuwd naar de resultaten. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad! Gebruik je nu nooit meer supplementen na je herstel?

Ik heb nadien melatonine gebruikt. Dit zorgt voor herstel van de darm en onderdrukking van immuunsysteem. Ook vitamine C in de vorm van calcium ascorbaat (ontzuurde vorm) heeft hierbij geholpen (soortgelijke effecten als melatonine maar in mindere mate). Dit heb ik na melatonine gebruikt ter ondersteuning.

Maar eenmaal hersteld is het nooit meer supplementen voor mij. Je kan alles wel uit voeding en training halen.

Melatonine was wel een life saver hierbij. Heeft men darmen snel hersteld. En nadien calcium ascorbaat voor verder herstel en onderhoud.

Voor mensen met zware onstekingsziektes is melatonine het beste.
 
Laatst bewerkt:
Okee, en wie heeft dit voorgeschreven? Of zelf geprobeerd? Ik neem aan dat je ook in het ziekenhuis bent geweest, en ook een endoscopie enzo hebt gehad?

Edit: kom dit op de site van het middel tegen:

De volgende mensen kunnen beter geen melatonine innemen:
Mensen die lijden aan een ziekte van het immuunsysteem, zoals leukemie en andere vormen van kanker, de ziekte van Crohn, reuma of lymphoma. Omdat melatonine juist de werking van het immuunsysteem stimuleert, zou het de ziekte kunnen verergeren. Er is nog te weinig over het exacte effect van melatonine bekend om hier een stellige uitspraak over te kunnen doen. Raadpleeg zo nodig uw arts.
 
Laatst bewerkt:
Endoscopie op aanraden van dokter toen. Eerst stoelganstaal wat al aanwijzingen gaf. Voordien was het zogezegd spastische darm.

Zelf onderzoek gedaan (gezien de geneeskunde niet veel kan doen). Melatonine stimuleert juist niet het immuunsysteem in de ingewanden. En het verhoogt de afgifte van prostaglandines in de maag en darm. Hierdoor is er verhoogde mucus afscheiding en herstel maag en darmen.

Op een site staat altijd vanalles, maar niet altijd correct. Kan je de onderzoeken bezorgen, maar dan ben je wel tijdje bezig.

Maar het kwam dus door inname van bepaalde middelen. Ziekte van Crohn geven ze als oorzaak bij ontstekingsziektes van de darm. Maar ze weten de uiteindelijke oorzaak niet. Dit kan aan verschillende dingen liggen, maar is altijd door beschadiging van het darmslijmvlies. Dit door bepaalde middelen, tekorten en/of immuunsysteem door middelen of andere factoren.

Een tekort aan vitamine D zou ook een factor zijn. Hierdoor gaan th1 cytokinen verhogen en onstekingen kunnen onstaan. Vitamine D neem ik dan ook altijd in.
 
Laatst bewerkt:
Vitamine D blijkt inderdaad tegen ontstekingen te zijn. Zal binnenkort langs de kruidvat gaan, of kan ik beter ergens anders een specifieke vitamine halen?
 
Vitamine D blijkt inderdaad tegen ontstekingen te zijn. Zal binnenkort langs de kruidvat gaan, of kan ik beter ergens anders een specifieke vitamine halen?

Maakt niet zoveel uit waar je het haalt. Maar wel zien naar dosis. Best kan je bij body&fit bv caps van 2000iu halen. 1 per dag.
 
Back
Naar boven