MuscleMeat

Zijn Brinta en Ultra fine oats = vlugge suikers?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcus99

Cool Novice
Lid geworden
17 mrt 2014
Berichten
186
Waardering
5
Lengte
1m89
Massa
90kg
Had al gelijkaardige post gedaan in andere sectie van dit forum, maar wil het nu toch eens wetenschappelijker bekijken:

Op de B&F site staat dat hun Ultra fine oats "langzame energie" geven maar is dat wel zo?

Volledige havermout is idd een complexe koolhydraat, maar als je die zeer fijnmaalt, krijg je dan niet hetzelfde als instant oats met dus zeer hoge GI/GL en zeer snelle opname?

Op site van Harvard Medical School vond ik volgende:

Oatmeal, average: GI = 55, GL = 13
Instant oatmeal, average: GI = 83, GL = 30

bron: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm

Mag je dan concluderen dat die Ultra fine oats van B&F niet zo verschillend zijn van snelle carbs zoals gewone tafelsuiker en geldt hetzelfde voor Brinta wat ook zeer fijngemalen is.

Vraag is wel of "ultra fine oats" hetzelfde is als "instant oats" maar mij lijkt van wel.

Gaan die Brinta en Ultra fine oats dan, juist zoals suiker, bij je ontbijt een insulinepeak geven (met vetopslag als gevolg als je er ietwat genoeg van eet) en ook dat het qua energie vlug uitgewerkt zal zijn?

Kan iemand bovenstaande een beetje wetenschappelijk toelichten. Thanx :)
 
De instant oats in die bron zijn bewerkt en hebben een lading toegevoegde suiker etc.
Onder instant oats wordt niet pure gemalen havermout verstaan.

En tijdelijke vetopslag zegt niks, je lichaam is in een continue process van vetopslag <-> vetverbranding.
je totale dagelijkse kcal in <-> kcal out bepalen of je vet aan zult zetten.

GI wordt ook grotendeels teniet gedaan als jij proteine en vetten bij je koolhydraten eet.
 
Laatst bewerkt:
KAP eens man met al die topics, alsof je hier andere antwoorden krijgt damn
 
Over welke instant oats heb je het dan eigenlijk? Link naar het product?
Waarschijnlijk zijn instant oats gewoon iets anders dan fine oats. Toevoegingen zoals suikers misschien.

niet-onderbouwde broscience vanaf hier
Fine Oats is fijngemalen 'volledig' havermout. Maar het vermalen van deze oats doet niets aan de complexiteit van het koolhydraat. Complex/simpel koolhydraat is een onderscheid dat op een veel kleiner niveau wordt gemaakt. De complexiteit van een koolhydraat verandert niet door het product in kleinere stukjes te snijden denk ik.
/broscience



inb4 sinds ik m'n boterhammen niet meer in kwartjes snij maak ik de gains van m'n leven
 
Eén topic is wel voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven