XXL Nutrition

Zijn dit soort blessures te voorkomen? (Filmpje)

Bezoekers in dit topic

Check dit filmpje:

Zijn hele borst spier scheurt af, ik vroeg mij af. Hoe kan dit gebeuren en is zo'n blessure te voorkomen?
Niet op of boven je 1RM gaan incline benchen zou ik zeggen.

Verder een beetje rare vraag, als we allemaal wisten hoe blessures te voorkomen zouden zijn, zouden (top)sporters niet meer geblesseerd raken.

Verder is bench an sich denk ik best blessuregevoelig. Ik verwacht dat met DB's of machines mensen over het algemeen minder gauw blessures krijgen (over het algemeen gaat het dan vaak om schoudersblessures, wat ik hierboven zie ik heb ik nog nooit eerder gezien).
 
Niet op of boven je 1RM gaan incline benchen zou ik zeggen.

Verder een beetje rare vraag, als we allemaal wisten hoe blessures te voorkomen zouden zijn, zouden (top)sporters niet meer geblesseerd raken.

Verder is bench an sich denk ik best blessuregevoelig. Ik verwacht dat met DB's of machines mensen over het algemeen minder gauw blessures krijgen (over het algemeen gaat het dan vaak om schoudersblessures, wat ik hierboven zie ik heb ik nog nooit eerder gezien).
Het absolute gewicht is natuurlijk het belangrijkste. Kevin Levrone die misschien nog sterker was (reps met 220kg op de flat bench) scheurde ook zijn re pec finaal af.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Het absolute gewicht is natuurlijk het belangrijkste. Kevin Levrone die misschien nog sterker was (reps met 220kg op de flat bench) scheurde ook zijn re pec finaal af.
Vwb aanhechting misschien wel ja, als je bizar zwaar traint moeten die wel sterk genoeg zijn . Te snel te veel willen kan denk ik ook wel meespelen.

Misschien dat met name wanneer kuurt je kracht en spiermassa sneller groeit dan dat je aanhechtingen kunnen bijbenen. Verder is blessuregevoeligheid ook wel een beetje persoonlijk.
 
220 lijkt me groter risico dan 100 ja :o

Is het niet ook een ding hoe AAS spieren sneller/verder/harder doet groeien dan dat pezen de krachtexpressie aan zullen kunnen?
Die uitspraak doe ik ook graag. Een hele sterke natural lifter heeft een veel grotere kans om ook sterke ondersteunende structuren zoals pezen te hebben.
 
Niet op of boven je 1RM gaan incline benchen zou ik zeggen.
Hoe krijg je een 1RM als je nooit boven je 1RM mag benchen hmmmmm
 
Hoe krijg je een 1RM als je nooit boven je 1RM mag benchen hmmmmm
Alles mag. Maar de vraag was hoe je dergelijke blessures voorkomt. Als je geen PL-ambities hebt, zou ik gewoon niet meer je 1RM opzoeken, zeker niet als je zo sterk bent dat je 200 kg+ kan benchen.

Ikzelf heb bb-ambitities en ga niet meer op lage repranges en ga m'n 1RM niet meer opzoeken.
 
Alles mag. Maar de vraag was hoe je dergelijke blessures voorkomt. Als je geen PL-ambities hebt, zou ik gewoon niet meer je 1RM opzoeken, zeker niet als je zo sterk bent dat je 200 kg+ kan benchen.

Ikzelf heb bb-ambitities en ga niet meer op lage repranges en ga m'n 1RM niet meer opzoeken.
Ja ieder z'n ding natuurlijk, kracht loont sneller dan massa imo. Juist motiverend om af en toe een PR te breken toch
 
Ja ieder z'n ding natuurlijk, kracht loont sneller dan massa imo. Juist motiverend om af en toe een PR te breken toch
Zeker, eens. In het verleden ook wel gedaan. Maar benchen is gewoon blessuregevoelig en als je een paar keer iets verrekt hebt of verneukt en weer zoveel weken geen borst kan trainen, wil je misschien dat risico niet meer onnodig lopen.

Je kunt ook prima pr's zetten op een hogere rep range als je wilt en die motivatie nodig hebt.
 
Hoeveel mensen gaan er dagelijks wel niet voor een pr of doen 5 reps tot falen (met nog oldskool iemand die nog meehelpt die laatste rep) en hoeveel scheuren daadwerkelijk hun volledige pees af?

Denk dat nooit meer 1rm pr's te proberen omdat het risico op een scheur te groot is je ook beter niet meer de auto kan instappen.
En is een scheur niet eerder de oorzaak van lange tijd te veel volume waardoor er al diverse microscheurtjes zijn ontstaan en het moment van een volledige ruptuur dan een kwestie van tijd is?
 
Ja ieder z'n ding natuurlijk, kracht loont sneller dan massa imo. Juist motiverend om af en toe een PR te breken toch
Zeker gelijk dat het leuk is om een 1 rep max neer te zetten. Ook lang gedaan zonder blessures(gelukkig) alleen een PR is een PR.
Dus tegenwoordig probeer ik mijn PRs in sets van 6 te zetten. De voldoening voelt voor mij nu groter als ik met een nieuw gewicht een set kan knallen. Het blijft natuurlijk ook een beetje een ego ding.
 
Dit soort blessures heeft meer te maken met volume dan gewicht en dan met name frequentie en wat dat laatste betreft is bankdrukken zo populair dat scheuren en scheurtjes regelmatig optreden.
 
heeft ook wel een beetje met de gear te maken. Vrij lastig om een pec volledig af te scheuren wanneer je zonder gear traint tenzij je verotte peesgenetics hebt en niet een idiote frequentie van training hebt.
 
Arm/elleboog positie die hier gebruikt wordt is ook niet ideaal en blessuregevoelig. Doorgaans wil je een incline vaak inzetten met een smallere greep dan je gewend bent bij bankdrukken zelf. Overigens zien we hier alleen een momentopname, kan prima zijn dat hij al weken tegen deze blessure aan zat te drukken
 
Vies terecht dat hij zn pec afscheurt, sukkel :roflol::roflol::roflol:
Was ook een beetje mijn eerste gedachte, maar vind het nu wel sneu voor hem. Ik heb zelf de pees van mijn li infraspinatus gescheurd en later (mogelijk hiermee samenhangend) mijn li biceps en triceps. De peesscheuring had weer te maken met een eerdere sleutelbeenbreuk. De spierscheuringen hadden niet met maximale gewichten te maken.
 
Was ook een beetje mijn eerste gedachte, maar vind het nu wel sneu voor hem. Ik heb zelf de pees van mijn li infraspinatus gescheurd en later (mogelijk hiermee samenhangend) mijn li biceps en triceps. De peesscheuring had weer te maken met een eerdere sleutelbeenbreuk. De spierscheuringen hadden niet met maximale gewichten te maken.
Zoals je zelf aangeeft, niet met maximale gewichten te maken

deze retard gooit 5 platen op een incline BB (dat is 220kg) en je ziet hem al trillen bij het unracken, alleen zodat Larry Wheels de stang van hem af kan rowen en hij kan de instagram likes rapen

dan zetten ze ook nog een crowdfunding voor deze clown op. Ik ga denk ik ook maar onder een stang van 300kg staan om te squatten en door mn voegen heenzakken, €30,000 is niet niks

gelukkig heeft dit sulletje het op de harde manier geleerd en is zijn carrière in gevaar. ‘Gelukkig’ want nu kan iedereen zien wat dit soort debiele acties kunnen doen

:roflol: :roflol: :roflol:
 
Back
Naar boven