Fitness Seller

Zijn er nog meer dames die een dexascan hebben gedaan of willen doen?

Bezoekers in dit topic

SP1988

Huge Freak
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
11 mrt 2014
Berichten
8.850
Waardering
14.704
Lengte
1m77
Massa
76kg
Vetpercentage
19%
Ik heb zelf een dexascan gehad en ik was best wel verrast van het resultaat! Je krijgt je vet% te zien per onderdeel (romp, armen, benen etc.) en daar komt uiteindelijk een gemiddelde uit rollen. Daardoor weet ik ook dat mijn benen 31% bevatten, maar mijn romp slechts 15%. Dat had ik liever anders gezien, maar ik moet er maar mee doen ;)

Maar goed, zijn er meer dames die hun vet% hebben laten meten via een dexa (of idxa) meting? Het heeft mij maar 35 euro gekost (in purmerend), maar ik moest er een flink stuk voor reizen helaas anders had ik graag om de 8 weken een meting gewild. Wellicht ga ik na mijn cut weer die kant op, want ik heb het idee dat er flink veel verschil is!
 
Ik zou het best een x willen doen :)
 
Vind 35 euro nog best veel geld. Ik denk dat je meestal ook in de spiegel wel kan zien waar het vet zit en of je het minder wordt.

Maar zeker wel interessant!
 
Lijkt mij ook wel interessant.. zijn er meerdere locaties in nederland die dit doen? Ik ken de Dexa overigens alleen maar vanuit mijn vakgebied, namelijk de röntgen. Dit is een test om botontkalking vast te stellen met behulp van röntgenstraling... lijkt me niet helemaal dezelfde test?

EDIT:

na een beetje rondneuzen op internet:
Het komt bijna op hetzelfde neer, shame on me! Het wordt alleen op andere lichaamsdelen uitgevoerd, bij een DEXA om botontkalking vast te stellen worden meestal alleen de lendewervels en het heupgewricht zowel links als rechts gescand. Bij een Dexa voor je vp% wordt het gehele lichaam gescand, met andere hoeveelheden straling. Dat chiropractors zulke foto's ook mochten maken wist ik niet, straks blijft er geen werk voor mij over :eek: Overigens valt op veel scans (CT/MRI of röntgenfoto's) wel te schatten wat het vp% van iemand is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bij een chiropraktijk laten doen, want ik moest een foto van mn wervelkolom laten maken. 2 vliegen in 1 klap zo! Zo'n wervelkolom scan is wel wat duurder btw. Er zijn meer locaties (ook allemaal chiropraktijken), maar sommigen kosten meer dan het dubbele!

Mijn botdichtheid was ook gemeten en die was erg goed :)

De spiegel zegt wel wat, maar niet hoeveel g spiermassa en g vet je precies oin elk onderdeel van je lichaam hebt :D
 
Interessant. Ik heb mij nooit in verdiept, maar wel eens een dexa meting gehad(i.v.m. botontkalking).

Lijkt mij ook wel interessant.. zijn er meerdere locaties in nederland die dit doen? Ik ken de Dexa overigens alleen maar vanuit mijn vakgebied, namelijk de röntgen. Dit is een test om botontkalking vast te stellen met behulp van röntgenstraling... lijkt me niet helemaal dezelfde test?

EDIT:

na een beetje rondneuzen op internet:
Het komt bijna op hetzelfde neer, shame on me! Het wordt alleen op andere lichaamsdelen uitgevoerd, bij een DEXA om botontkalking vast te stellen worden meestal alleen de lendewervels en het heupgewricht zowel links als rechts gescand. Bij een Dexa voor je vp% wordt het gehele lichaam gescand, met andere hoeveelheden straling. Dat chiropractors zulke foto's ook mochten maken wist ik niet, straks blijft er geen werk voor mij over :eek: Overigens valt op veel scans (CT/MRI of röntgenfoto's) wel te schatten wat het vp% van iemand is.
 
Zou je een linkje kunnen doen naar die van 35 euro, ik kan alleen scans vinden die veel duurder zijn
 
Beetje zonde van het geld, lijkt me. Een vetmeting doe je toch vooral om te kijken of je dieet volgens verwachtingen gaat? Via de tang kan je ook prima zien of je voor/achteruit gaat, en dat kost niets.

Daardoor weet ik ook dat mijn benen 31% bevatten, maar mijn romp slechts 15%.
Is toch niet meer dan normaal dat er verschil tussen zit?
Al hoop ik voor je dat je buik, bicep, triceps en rug apart van elkaar gemeten zijn
 
Beetje zonde van het geld, lijkt me. Een vetmeting doe je toch vooral om te kijken of je dieet volgens verwachtingen gaat? Via de tang kan je ook prima zien of je voor/achteruit gaat, en dat kost niets.


Is toch niet meer dan normaal dat er verschil tussen zit?
Al hoop ik voor je dat je buik, bicep, triceps en rug apart van elkaar gemeten zijn

Zal ieder persoon anders over denken, maar ik snap je redenatie wel. Ik vind het wel interessant en vooral leuk om te zien hoeveel g spiermassa ik heb gekweekt (dat gaat niet per spiergroep maar het is verdeeld in linker arm rechter arm genoide androide romp linker been rechterbeen).

Verschil in benen en bovenlijf is normaal maar was bij mij wel heel groot vergelekdn met andere dames die de scan hebben gehad.

---------- Post added at 13:41 ---------- Previous post was at 13:40 ----------

Tang is alleen betrouwbaar als de gene die je meet goed kan meten :)
 
Zal ieder persoon anders over denken, maar ik snap je redenatie wel. Ik vind het wel interessant en vooral leuk om te zien hoeveel g spiermassa ik heb gekweekt (dat gaat niet per spiergroep maar het is verdeeld in linker arm rechter arm genoide androide romp linker been rechterbeen).

Verschil in benen en bovenlijf is normaal maar was bij mij wel heel groot vergelekdn met andere dames die de scan hebben gehad.

---------- Post added at 13:41 ---------- Previous post was at 13:40 ----------

Tang is alleen betrouwbaar als de gene die je meet goed kan meten :)
Er zijn idd meer mensen die niet goed meten, dan wel goed meten. Los daarvan zie ik t voordeel niet van een scan
 
Al hoop ik voor je dat je buik, bicep, triceps en rug apart van elkaar gemeten zijn

Naar wat ik begrepen heb worden de biceps en triceps niet apart van elkaar gemeten. Rug en buik kunnen ook niet apart gemeten worden van elkaar, er is (als ik het goed gezocht heb in mijn boeken) namelijk geen zijwaartse foto gemaakt. Mocht iemand geinterreseert zijn kan ik het proberen verder uit te zoeken.

Verder ben ik van menig dat mensen hun lichaam nooit voor de lol vaker dan 1/2 keer per jaar bloot moeten stellen aan straling, alleen wanneer er een indicatie voor is. Ik weet natuurlijk dat het om een hele lage dosis gaat, maar toch. Straling is geen speelgoed. Er wordt niet voor niks gebruik gemaakt van loodbescherming/loodglas ect ect ect.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven