ben ik slechts deels mee akkoord.
Met BB train je vergrootte spiervolume
met PL train je idd je CZS, maar je spieren spelen ook een rol en worden ook getraind (we trainen niet altijd maar met 1-3 reps... soms komt 6 er ook 'ns tussen). als je mijn artikel leest zal je tussen de lijnen merken dat de pl training gebruik maakt van zware gewichten en ook explosieve gewichten. 2 sTen die bijzonder veel vragen van de Type IIA en (dit bij nog zwaardere gewichten, en vooral de explosieve bewegingen) Type IIX. deze 2 spiervezels hebben het meeste groeipotentieel. eet je genoeg, zal je hier ook mee groeien. Je massa wordt grotendeels bepaald door je dieet. Pl of BB maakt daarbij niet veel uit.
wat je verder zegt is in theorie juist, maar in de praktijk is het niet altijd zo.
hoe kan je verklaren dat Olech Jaroslav met een lichaamsgewicht van 65kg, 330kg kan squatten, terwijl Wim Wamsteeker er met zijn +125kg slechts 320kg kan squatten ?
wim is weegt dubbel zoveel, heeft ongetwijfeld 45kg meer spieren dan die andere, en toch ....
Verder is Olech's totaal 805kg (vergeet niet, 65kg weeg ie)
en Wim's totaal is 800kg...
Zo zie je maar dat het in theorie wel mooi is, maar in de praktijk komt het niet allemaal zo goed uit.
dat laatste verta ik ten eerste niet zo en wat ik denk ervan te verstaan, daar ben ik niet akkoord mee.
bij BB train je je kuiten ja, maar vanuit een esthetisch standpunt.
als de kuiten nergens een zwak punt zijn bij een pl, zal hij ze minder trainen.
MAAARRRR, als dit wel het geval is, zal hij ze toch moeten aanpakken.
trouwens, bij veel oefeningen worden je kuiten wel meegetraind hoor. glute-ham-calf raise is een goede compound oefening waar de kuiten ook goed in meewerken. verder laat ik mijn kuiten ook niet zo voor wat ze zijn. bij de deadlift doe ik weleens een calf raise eens ik boven ben.
dus wat je zegt gaat niet echt op