AndroidHealthClinic

Zijn mijn testosteron waarden normaal? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tails

Cool Novice
Lid geworden
23 dec 2011
Berichten
208
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
76kg
Vetpercentage
14%
Ik vraag me af wat jullie als gezonde testosteron waarden zien. Nu ben ik 24 en heb ik een tijd geleden bloed laten prikken waarbij de uitslag uitkwam op 15.5. Voor mijn gevoel zit ik hiermee aan een onderwaarde gezien de onderwaarde 14.5 is en een gezonde waarde tussen de 14.5 en 80.3 zit volgens https://resultlaboratorium.nl/verbeterde-referentiewaarden/

Denken jullie dat dit een normale waarde is of dat dit zaken als vermoeidheid kan veroorzaken?

Dit zijn de waarden die ik heb.
L1EbnDo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mijzelf dit ook nog steeds af ben benieuwd wat er aan reacties op je topic komen. Mijn test is 16.5 en volgens mijn lab verslag is de ondergrens 10.0 en bovengrens 33.0. (staat bij mij achter de regel met de waarde)
 
Waarom zou dat geen normale waarde zijn als je ruim boven de ondergrens zit?
 
Waarom zou dat geen normale waarde zijn als je ruim boven de ondergrens zit?
Bedankt voor de reactie, ik was er wel benieuwd naar omdat er een verschil zit tussen de gevoelswaarde van wat goed voelt en de aangegeven waarde van wat gezond is. Ik kamp vaak met klachten van vermoeidheid dus vroeg mij af of het er iets mee te maken had uitgaande dat de grenswaarden tussen de 14,5 en 80,3 liggen voor een man tussen de 21 -49 jaar. Het lijkt mij wat aan de lage kant. In de VS worden de waarden bijvoorbeeld al sneller geinterpreteerd als te laag, huisartsen zijn erg terughoudend met dit soort dingen omdat het deels als controversieel gezien wordt. Ik heb lichte gyno uit mijn jeugd en zie het ook als een stukje leefkwaliteit. Als iets bij mij voor een beter functioneren zorgt, dan vind ik het het overwegen waard.
 
Ik vraag mijzelf dit ook nog steeds af ben benieuwd wat er aan reacties op je topic komen. Mijn test is 16.5 en volgens mijn lab verslag is de ondergrens 10.0 en bovengrens 33.0. (staat bij mij achter de regel met de waarde)
Ik ben wel benieuwd naar die waarde, gezien er op verschillende websites verschillende richtlijnen staan. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de endocrinoloog waar ik over een week een afspraakje heb, daar zal ik vast het een en ander te horen krijgen.
 
De referentiewaarde die je noemt van 14.5 - 80.3 is specifiek voor het vrije testosteron, niet de gewone testosteron waarde. De referentiewaarde daarvan is volgens je eigen link 5.7 - 26.1 (hoewel je meestal vanaf 9 of 10 ziet, daaronder is wel laag) en dan is een waarde van 15 zeker prima.
 
De referentiewaarde die je noemt van 14.5 - 80.3 is specifiek voor het vrije testosteron, niet de gewone testosteron waarde. De referentiewaarde daarvan is volgens je eigen link 5.7 - 26.1 (hoewel je meestal vanaf 9 of 10 ziet, daaronder is wel laag) en dan is een waarde van 15 zeker prima.
Mijn huisarts vertelde mij dat bij het onderzoek werd gekeken naar het vrije testosteron, niet de gewone testosteron waarde dus de aangegeven waarde bij de uitslagen is het vrije testosteron.
 
Als de huisarts je doorstuurt dan zijn ze aan de lage kant. Volgende week bij de endo al je vragen stellen.
 
Ik ben wel benieuwd naar die waarde, gezien er op verschillende websites verschillende richtlijnen staan. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de endocrinoloog waar ik over een week een afspraakje heb, daar zal ik vast het een en ander te horen krijgen.

Ik ben vorige week opnieuw geweest en bloed laten testen. Zit nu nog wat lager dan eerst en is nu 13.5 en dus nog boven de 10 die ze bij mijn huisarts hanteren.

Nog bij de endocrinoloog geweest? Benieuwd wat je daar te horen heb gehad.
 
Ik ben vorige week opnieuw geweest en bloed laten testen. Zit nu nog wat lager dan eerst en is nu 13.5 en dus nog boven de 10 die ze bij mijn huisarts hanteren.

Nog bij de endocrinoloog geweest? Benieuwd wat je daar te horen heb gehad.

Zie trouwens net in het lab rapport staan dat mijn bloedtest met nieuwe apparatuur is gedaan en daardoor de referentiewaarden nu 11 als ondergrens wordt gehanteerd.
 
Ik ben wel benieuwd naar die waarde, gezien er op verschillende websites verschillende richtlijnen staan. Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de endocrinoloog waar ik over een week een afspraakje heb, daar zal ik vast het een en ander te horen krijgen.
Welke verschillende richtlijnen bedoel je? Vrijwel altijd worden die van de Endocrine Society gehanteerd.
 
Back
Naar boven