MuscleMeat

Zijn (zware) rows noodzakelijk?

  • Topic starter Steks
  • Startdatum
  • Reacties 66
  • Weergaven 5K
  • Volgers 21

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Imo zijn zware rows noodzakelijk maar of het verschil gigantisch zal zijn weet ik niet. Wat lukt er dan niet? Oefeningen zoals T-bar row en one arm dumbell row kan je weinig aan verkeerd doen toch?

Je kan ongelooflijk veel verkeerd doen met deze rugoefeningen. Teveel onderarmen, teveel achterkant schouder, verkeerde plaatsing van je ellebogen, teveel je momentum gebruiken etc.

Ik vind persoonlijk rug de moeilijkste spiergroep om een goeie mind muscle connection mee te hebben. Het lukt nu meer dan prima, maar het heeft van alle spiergroepen wel veruit de meeste tijd gekost om goed door te hebben.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Ik ben van mening dat een gevorderde trainee -naast strikt trainen- ook hier en daar een lossere stijl nodig heeft om te blijven groeien.
De voorwaarde is en blijft wel voldoende bewegingservaring, zodat je weet waar je mee bezig bent.

De kunst is namelijk dat je met beheerst cheaten de doelspiergroep zwaarder belast dan normaal het geval zou zijn bij de strikte vorm.

Je lichaam aanvoelen is idd heel belangrijk. Mijn uitvoering van de meeste oefeningen is minder strikt dan toen ik net begon met trainen. Ik kan me voorstellen dat sommige hier op het forum er massa's kritiek op zouden kunnen hebben.

Ik heb echter nooit blessures en ben toch een stuk sterker/gespierder dan 'jan met de pet', ben nochtans al een ruime tijd gestopt met AAS.
Conclusie kan dus zijn dat we niet te autistisch moeten zijn wat betreft vorm :lifter:
 
Misschien train je wel verkeerd, je spiervezel type laat het misschien niet toe.
Als zijnde je het type vezel 1 hebt, gaat hoger intentietijd voor je niet echt werken, is een
ander soort verbranding.

Ook is de factor ervaring van belang, misschien trek je met die ander oefening wel meer met je bicep
bv, en als je dan zwaarder gaat met meer dominante rug oefening zal je het verschil gaan merken om
dat deze je niet toelaat meer met een ander groep te trekken omdat het gewoon weg te zwaar is.
Lijkt me niet. Bij lichtere gewichten is het doorgaans makkelijker te focussen op een specifieke spiergroep en hoe dichter je bij je max komt hoe meer groepen mee zullen gaan werken om het gewicht te verplaatsen, Per definitie.
 
Zijn zware rows noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van je rug? Om de een of andere reden lukt het me maar niet om zware rows (Pendlay, BOR, DB rows T-bar row enz.) goed uit te voeren. Doe ik ze wat lichter dan gaat de uitvoering me goed af, maar pak ik een gewicht waar ik max 5-6 reps mee kan doen lijkt de uitvoering nergens op. Met seated cable rows en Meadows rows, lukt het me nog wel redellijk om zwaar te gaan en toch nog een acceptabele uitvoering te hebben, maar dan moet ik een gewicht kiezen waar ik ca.8-10 reps mee kan doen. Nu wil ik niet de makkelijke weg kiezen en ze simpelweg niet uitvoeren, maar het heeft ook geen zin om ze lang met een slechte uitvoering uit te blijven voeren.

Wat nu als ik mijn rug aanpak met zware chin-ups, pull-ups en deadlifts, dit aanvul met seated cable rows en Meadows rows en ook nog wat inverted rows en face-pulls uitvoer, ga ik dan op de langere termijn merken dat ik geen BOR e.d. uitvoer?

Dat ligt aan je definitie van zwaar en je definitie van een goede ontwikkeling.
Vorm gaat hoe dan ook altijd key zijn als je dit spelletje zo lang mogelijk wil spelen, en daarnaast is imo progressie alleen te meten wanneer er 1 variabele is, namelijk load. Als vorm ook variabel is ga je niet kunnen achterhalen of je progressie van 1 kilo per week op een lift komt doordat je sterker bent geworden of doordat je vorm gewoon steeds slordiger wordt.
''If anything, underestimate your strength''.
Liever een extra rep met goede vorm dat net teveel kilos pakken en geen 1 rep op 100% correcte vorm.

In my humble opinion.
 
Misschien train je wel verkeerd, je spiervezel type laat het misschien niet toe.
Als zijnde je het type vezel 1 hebt, gaat hoger intentietijd voor je niet echt werken, is een
ander soort verbranding.

Ook is de factor ervaring van belang, misschien trek je met die ander oefening wel meer met je bicep
bv, en als je dan zwaarder gaat met meer dominante rug oefening zal je het verschil gaan merken om
dat deze je niet toelaat meer met een ander groep te trekken omdat het gewoon weg te zwaar is.

Als het vezelverdeling zou zijn dan zou zijn probleem bij alle rowvarianten optreden maar dat is niet zo. Zo te zien heeft het meer te maken met een zwakke onderrug, maw erector versterken.

@TS: persoonlijk vind ik zware rows een must voor complete rugontwikkeling. Welke variant je daarvoor gebruikt doet er imo niet zo toe dus pullyrows zijn ook prima.
 
Wissel het af. 2 hele strikte setjes met het gewicht waarmee je ze nog strikt kan uitvoeren. Daarna 2 cheatsets met iets meer gewicht en sluit af met een strikte set met weinig gewicht. Zo ga je de balans aanvoelen in hoe verre je vorm goed zal blijven, of dat het gewicht gewoon veel te zwaar wordt en je vorm daarom klote is.

Rows zijn oefeningen waar veel mee te cheaten valt. Bij een squat kom je gewoon niet meer omhoog, evenals een bench. Bij een row kan je met veel kunst en vliegwerk veel meer gewicht verplaatsen dan je met een strikte uitvoering kan. Dat klopt dan gewoon niet en moet je je niet toe laten verleiden. Denk dat je geen idee hebt met welk gewicht je deze oefening nu werkelijk goed kan uitvoeren.
 
Ga eens werken aan je core strength. Op de seated cable row lukt het je wel schrijf je, daar is ook weinig core stability en strength voor nodig. Als je met een BOR geen goede uitvoering met zwaarder gewicht kunt doen dan ligt dat waarschijnlijk dus aan je core strength en stability.
Wat voor oefeningen zou je hiervoor suggereren?

Pendleys tot 5 reps gaan prima, richting de 10 krijg ik het lastig, dus denk bij mezelf ook aan werk aan de core.
 
Seated cable row is evengoed een row. Geen een oefening is heilig, geen een oefening is noodzakelijk. Er zijn meerdere wegen naar romen. Zelf doe ik alleen maar lat pulldown en seated row en rug is m'n sterkste punt. Losse rows vind ik niet fijn, en kan ik net als jou ook niet zwaar.
 
Zijn zware rows noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van je rug? Om de een of andere reden lukt het me maar niet om zware rows (Pendlay, BOR, DB rows T-bar row enz.) goed uit te voeren. Doe ik ze wat lichter dan gaat de uitvoering me goed af, maar pak ik een gewicht waar ik max 5-6 reps mee kan doen lijkt de uitvoering nergens op. Met seated cable rows en Meadows rows, lukt het me nog wel redellijk om zwaar te gaan en toch nog een acceptabele uitvoering te hebben, maar dan moet ik een gewicht kiezen waar ik ca.8-10 reps mee kan doen. Nu wil ik niet de makkelijke weg kiezen en ze simpelweg niet uitvoeren, maar het heeft ook geen zin om ze lang met een slechte uitvoering uit te blijven voeren.

Wat nu als ik mijn rug aanpak met zware chin-ups, pull-ups en deadlifts, dit aanvul met seated cable rows en Meadows rows en ook nog wat inverted rows en face-pulls uitvoer, ga ik dan op de langere termijn merken dat ik geen BOR e.d. uitvoer?
Niks mis met wat lichter row werk als zware rows niet echt lukken, zeker als het puur voor hypertrofiewerk is. Met chins en deads bouw je al een hele goeie rug. Gewoon dumbbell rows of cable rows erbij doen met een 3-1-1 tempo (3 seconden concentrisch, een seconde vasthouden en een seconde excentrisch), hiermee creëer je een aardige TUT. Veel sets met high reps werkt hierbij prima en een pomp geeft een goede indicatie dat je de juiste spiergroepen aanspreekt, terwijl je CNS een stuk minder zwaar belast wordt dan bijvoorbeeld zware BOR's of Pendlay Rows. Het gaat vooral om de combinatie met het zware werk waardoor dit werkt.
 
Bedankt voor de vele reacties, ik zal globaal reageren en het een en ander verduidelijken.

Wat ik bedoel met zwaar, is een gewicht pakken waar ik max 5 a 6 reps mee kan maken, beslist niet meer. Als ik dat probeer dan lijkt het bij mij op de reeds genoemde copulerende hond, ga ik wat lichter dan is de uitvoering wel een stuk beter, alleen bij de laatste paar reps komt er toch flink wat smokkelen aan te pas. Ik besef me ook wel dat je bij een BOR altijd meer zult smokkelen dan bij een BP, bij de laatste lig je simpelweg op je rug en kan je dus veel minder (makkelijk) smokkelen.

Heb ik een zwakke posterior chain? Ik denk wel dat daar nog flink wat te winnen valt, het niet uitvoeren van BOR's (e.d.), maar uitwijken naar alternatieven die je posterior chain minder belasten helpt dan niet mee in het versterken hiervan. Ik ga daarom toch nog een keer wat experimenteren met de BOR, lekker licht beginnen met redelijk wat reps en langzaamaan verzwaren en dan goed letten op mijn uitvoering. Lukt het me uiteindelijk niet om deze oefening echt zwaar uit te voeren, dan zal ik hem gewoon met wat meer reps blijven uitvoeren en de cable row gebruiken voor het echte zware row werk.
 
In het topic over riemgebruik lees ik dat jij geen riem gebruikt...
 
Daarmee denk ik de zwakke schakel te hebben geïdentificeerd.
 
In het topic over riemgebruik lees ik dat jij geen riem gebruikt...

Ik gebruik geen riem nee, maar ik denk niet dat het met een riem in eens een stuk beter gaat. Morgen ga ik gewoon licht beginnen.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven