MuscleMeat

Zilvervlies rijst - Witte rijst - Langkorrelige rijst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MX251088

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
11 apr 2011
Berichten
283
Waardering
2
Lengte
1m81
Beste forummers,

ik zat me af te vragen welk soort rijst het gezondste is en ik kwam terecht op de volgende webpagina:

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/42658-witte-rijst-of-toch-liever-zilvervliesrijst.html

Tussen witte rijst en zilvervliesrijst zou zilvervliesrijst gezonder zijn.

Maar nu heb ik een ander vraag...

Ik heb thuis in voorraad een heleboel "Langkorrelige rijst" die ik gekocht had bij de Carrefour in België

Voedingswaarden per 100 gram:

1499 kJ
353 kcal
7,9 gram eiwitten
78 gram koolhydraten
waarvan 0,6 gram suikers
1 gram vet
waarvan 0,2 gram verzadigd
1,6 gram vezels
en 0 gram Sodium/Natrium/Zout

Nu is mijn vraag of deze ook gezond(er) is dan witte rijst?????????

Hopelijk lees ik een aantal nuttige reacties...

Groetjes en stay with love;)
 
Laatst bewerkt:
rijst = rijst = gezond. in zilvervliesrijst zitten 2 g vezels meer per 100 g... boeiend, een beetje bb'er haalt de ADH van 30-40 g makkelijk.

boeit geen flikker welke rijst, wel met vezel (groente) en/of eiwit en/of vet eten, anders hoge GI.
 
rijst = rijst = gezond. in zilvervliesrijst zitten 2 g vezels meer per 100 g... boeiend, een beetje bb'er haalt de ADH van 30-40 g makkelijk.

boeit geen flikker welke rijst, wel met vezel (groente) en/of eiwit en/of vet eten, anders hoge GI.
Ik wou net zeggen, alleen witte rijst heeft een hogere GI dan tafelsuiker.. Maar met een flinke portie groenten is het about the same ja.
 
rijst = rijst = gezond. in zilvervliesrijst zitten 2 g vezels meer per 100 g... boeiend, een beetje bb'er haalt de ADH van 30-40 g makkelijk.

boeit geen flikker welke rijst, wel met vezel (groente) en/of eiwit en/of vet eten, anders hoge GI.

Oké, hierbij heb ik dan als laatst nog 2 vragen:

1) Wat bedoel je met ADH ?

2) Ik heb de voedingswaarden voor m'n neus liggen van de "Langkorrelige rijst" (ongekookt) maar ik heb nergens de voedingswaarden terug kunnen vinden wanneer het gekookt is... Weet iemand de voedingswaarden per 100 gram gekookte "Langkorrelige rijst" ???
 
1) aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
2) voedingswaarde verandert niet wanneer het gekookt is, het gewicht wel dus droog afwegen
 
1) aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
2) voedingswaarde verandert niet wanneer het gekookt is, het gewicht wel dus droog afwegen

Stel dat je 100 gram ongekookte ei eiwit hebt...

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?g=175&id=271

De voedingswaarden daarvan zijn:

86kcal - 19,4gr ew - 1,2gr kh's - 0,4gr vetten

Stel dat de ei eiwitten na het koken 200 gram wegen,

wat zullen dan de voedingswaarden zijn?

Toch niet het dubbel als ongekookt?????????

Hoe bereken je dat?
 
Euh... heb nog nooit meegemaakt dat m'n gekookte eitjes meer wegen dan m'n rauwe, maar iig, als je iets kookt kook je het als het goed is in water. Rijst bijv. zuigt wat water op waardoor het gekookt wat zwaarder weegt, maar de voedingswaarde van water is 0 (op wat mineralen na dan) dus dat maakt niks uit.

Oftewel altijd ongekookt wegen/berekenen, dezelfde hoeveelheid gekookt verandert het aantal kcals niet.
 
Euh... heb nog nooit meegemaakt dat m'n gekookte eitjes meer wegen dan m'n rauwe, maar iig, als je iets kookt kook je het als het goed is in water. Rijst bijv. zuigt wat water op waardoor het gekookt wat zwaarder weegt, maar de voedingswaarde van water is 0 (op wat mineralen na dan) dus dat maakt niks uit.

Oftewel altijd ongekookt wegen/berekenen, dezelfde hoeveelheid gekookt verandert het aantal kcals niet.

Stel dan dat het de helft zou wegen, dus 50 gram...

---------- Post toegevoegd Wed 24 Aug 2011 om 01:30 ----------

Eerlijk gezegd heb ik het nooit echt goed kunnen begrijpen hoe die waarden zoal berekend worden als ze gekookt en ongekookt zijn :S
 
gezond - gezonder - gezondst ... bestaat helemaal niet, je hebt allen gezond en ziek.

Als rijst nu het enige was dat je at, dan mocht je je zorgen maken over vitamine inhoud van je rijst. Maar wie de mond toch vol heeft van gezondheid eet voldoende, gevarieerd en .... gezond ;)
 
White rice, brown rice, and risk of type 2 diabetes in US men and women.

BACKGROUND: Because of differences in processing and nutrients, brown rice and white rice may have different effects on risk of type 2 diabetes mellitus. We examined white and brown rice consumption in relation to type 2 diabetes risk prospectively in the Health Professionals Follow-up Study and the Nurses' Health Study I and II.

METHODS: We prospectively ascertained and updated diet, lifestyle practices, and disease status among 39,765 men and 157,463 women in these cohorts.

RESULTS: After multivariate adjustment for age and other lifestyle and dietary risk factors, higher intake of white rice (> or =5 servings per week vs <1 per month) was associated with a higher risk of type 2 diabetes: pooled relative risk (95% confidence interval [CI]), 1.17 (1.02-1.36). In contrast, high brown rice intake (> or =2 servings per week vs <1 per month) was associated with a lower risk of type 2 diabetes: pooled relative risk, 0.89 (95% CI, 0.81-0.97). We estimated that replacing 50 g/d (cooked,equivalent to one-third serving per day) intake of white rice with the same amount of brown rice was associated with a 16% (95% CI, 9%-21%) lower risk of type 2 diabetes,whereas the same replacement with whole grains as a group was associated with a 36% (30%-42%) lower diabetes risk [corrected].

CONCLUSIONS: Substitution of whole grains, including brown rice, for white rice may lower risk of type 2 diabetes. These data support the recommendation that most carbohydrate intake should come from whole grains rather than refined grains to help prevent type 2 diabetes.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20548009
 
CONCLUSIONS: Substitution of whole grains, including brown rice, for white rice may lower risk of type 2 diabetes. These data support the recommendation that most carbohydrate intake should come from whole grains rather than refined grains to help prevent type 2 diabetes.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20548009

Tja, goede kans natuurlijk dat een groot deel van de proefpersonen die witte rijst at ook voornamelijk witbrood en witte pasta aten..

Als het grootste deel van je voeding uit onbewerkte producten bestaat, is het niet zo bijster belangrijk of je zilvervliesrijst eet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, goede kans natuurlijk dat een groot deel van de proefpersonen die witte rijst at ook voornamelijk witbrood en witte pasta aten..

Dat staat niet specifiek in de full text van het artikel vermeld.

Als het grootste deel van je voeding uit onbewerkte producten bestaat, is het niet zo bijster belangrijk of je zilvervliesrijst eet.

Niet belangrijk waarvoor?
 
Wat we ondertussen al weten is dat Zilvervliesrijst beter is als witte rijst.

De vraag is nu, is Zilvervliesrijst beter als Langkorrelige rijst of niet? Of zijn ze beiden goed?
 
Wat we ondertussen al weten is dat Zilvervliesrijst beter is als witte rijst.

De vraag is nu, is Zilvervliesrijst beter als Langkorrelige rijst of niet? Of zijn ze beiden goed?
Wat een vraag. Je zegt dat zilvervlies beter is dan wit. Is die langkorrelig wit? Zoja, dan weet je toch het antwoord ....
 
Maakt voor je spiertjes niks uit welke rijst.
 
Als je daar iets mee wilt suggereren, ben ik benieuwd wat dat is..

Heb je daar een bron van?

Hoeveel studies heb je gelezen waarin dat is onderzocht?

We moeten de rollen hier niet omdraaien. Ik beweer ook dat het 's ochtends voor tien uur drie keer een rondje draaien met een banaan boven je hoofd weinig invloed heeft op fysiek en gezondheid, maar dat hoef ik niet met studies te ondersteunen.

Als iemand suggereert dat het wel degelijk uitmaakt of je zilvervliesrijst of witte rijst eet dan moeten daar relevante studies van gepost worden. Tot die tijd is oorzaak-gevolg niet of nauwelijks bewezen en kunnen we er simpelweg niks over zeggen (en tja, dan is de kans immers groter dat er geen correlatie is simpelweg omdat zaken vaker niet dan wel correleren).

In de door jou aangehaalde studie heb ik mijn twijfels bij het feit dat de proefpersonen buiten de rijst geen gelijk voedingspatroon hadden (uiteraard niet, het is een cohort studie met door proefpersonen zelf gedocumenteerd voedingspatroon).

Wat in zo'n geval gewenst zou zijn is een double-blind (lastig, met rijst) randomized controlled trial met een exact gelijk dieet waarbij alleen de soort rijst verschilt.

Een net zo slecht in elkaar stekende studie kan bijvoorbeeld gemakkelijk een ander beeld geven, onderstaande trial is enigszins een follow-up op de cohortstudie.

Substituting white rice with brown rice for 16 weeks does not substantially affect metabolic risk factors in middle-aged chinese men and women with diabetes or a high risk for diabetes.
J Nutr. 2011 Sep;141(9):1685-90. Epub 2011 Jul 27. Pubmed

Ook hier is vrij weinig bewezen. De hoeveelheid proefpersonen is natuurlijk een stuk lager, de cohort studie heeft daarmee een sterk punt. Hierbij is echter de witte en bruine rijst wel random toegewezen, waardoor het door mij gemaakte bezwaar (proefpersonen die altijd witte rijst eten, eten waarschijnlijk ook vaker witbrood, witte pasta) een stuk minder belangrijk wordt. Overigens ben ik me bewust van het feit dat er nogal wat verschil zit tussen 'metabolic risk factors' (mijn aangehaalde studie) en het oplopen van diabetes zelf (cohortstudie).

Epidemiologic studies have suggested that higher consumption of white rice (WR) is associated with increased risk for type 2 diabetes mellitus. However, it is unclear whether substituting brown rice (BR) for WR can improve metabolic risk factors. A total of 202 middle-aged adults with diabetes or a high risk for diabetes were randomly assigned to a WR (n = 101) or BR group (n = 101) and consumed the rice ad libitum for 16 wk. Metabolic risk markers, including BMI, waist circumference, blood pressure, glycated hemoglobin, and serum lipid, glucose, and insulin concentrations were measured before and after the intervention. Over the course of the intervention, no between-group differences were found for any markers except the serum LDL cholesterol concentration, which decreased more in the WR group compared to the BR group (P = 0.02). However, this effect was observed only among participants with diabetes (n = 47). The reversion rate of reduced serum HDL cholesterol was marginally higher in the BR group (14.9%) than in the WR group (6.9%) (P = 0.07). Among participants with diabetes, a greater reduction in diastolic blood pressure was observed in the BR group compared to the WR group (P = 0.02). Our study suggests that incorporating BR into the daily diet for 16 wk did not substantially improve metabolic risk factors. Further studies with larger sample sizes, longer durations of follow-up, and different varieties of rice are needed to carefully examine the role of BR in the prevention and management of diabetes.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven