AndroidHealthClinic

Zit ik aan limiet spieropbouw op mijn leeftijd? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

UPDATE: 05/01/2018

Progressie (5x5):
Squat: 40kg --> 102,5kg
Deadlift: 65kg --> 122,5kg
Benchpress: 35kg --> 67,5kg
Row: 35kg --> 67,5kg
OHP: 25kg --> 47,5kg


De reden voor m'n post is dat ik nu merk dat mijn squats m'n onderrug nu echt beginnen toe te takelen.. Een paar dagen geleden geraakte ik aan 100kg voor 5x5 sets maar tussen de sets door en de dag erna merkte ik dat m'n onderrug te vermoeid was/pijn deed.
Gisteren ging ik voor 102,5kg, vandaag geen zeer aan onderrug maar tussen de sets door merkte ik echt at m'n onderrug serieus werd toegetakeld(niet echt pijn, precies een combinatie van vermoeid en stijfheid)
Filmpje: eerste keer 100kg voor 5x5 gesquat. Volgens mij te veel rug en te weinig buik (onderrug te hol)? Als dit het geval is, hoe los ik het op?

Nu weeg ik 78,5kg, dus 4 kg bijgekomen in 2 maanden tijd. Ik merk ook dat m'n kracht er serieus is op vooruit gegaan.
Op geen enkele lift moeten deloaden. Wel één keer gestallt bij squats (op 95kg) en een paar keer gestallt op OHP.

Ademhaling doe ik: diep inadem - 2 reps - uitademen - diep inademen - 2 reps - uitademen - diep inademen - 1 rep - uitademen

Ik merk ook gewoon dat m'n squats te veel energie van me vragen waardoor andere lifts (bv OHP) niet met maximale krachtcapaciteit kunnen uitgevoerd worden.

Volgens het programma ga je door bij elke lift tot je failt en dan probeer je het de volgende keer opnieuw. Dit doe ik ook, maar dit heeft dan nefaste gevolgen voor de volgende oefeningen (zeker OHP).

Nu is m'n vraag: doe ik bewust een deload op squat zodat ik me beter kan concentreren op andere lifts of ga ik door zoals ik nu bezig ben?


Stronglifts progressie:
Groen: DL
Blauw: SQ
Rood: Bodyweight
Oranje: Row en BB
Paars: OHP
174a48.jpg


Squat 100kg x5
 
Laatst bewerkt:
Nette progressie al! Ik zou gewoon doorgaan. Dat je overhead press eerder vastloopt, is normaal. En je presst al bijna 50 kg dus daar zou ik me niet druk om maken. Je zou eventueel kleine 0,5kg schijfjes kunnen kopen voor je overhead press zodat je iedere keer met 1 kg verhoogd. Dan kun je er waarschijnlijk nog wel wat uitpersen. Ik heb laatst 8 stuks voor 10 euro ergens gekocht, dus het hoeft niet duur te zijn.

Ademhalen zou ik iedere rep doen. Dat is toch veel makkelijker?

Techniek ziet er overigens goed uit, voor zover ik kan zien.
 
Ademhalen zou ik iedere rep doen. Dat is toch veel makkelijker?

Ik heb het gevoel het meest kracht te hebben als ik m'n set zo snel mogelijk kan doen, en omdat ik altijd redelijk wat tijd nodig heb om na een rep op adem te komen, doe ik er twee in eens, valt wel mee :)
 
Hele mooie vooruitgang in zo'n korte tijd. :thumbs:
Ik zie bij je squat volgens mij een anterior pelvic tilt (APT). Je zou meer kracht met je buikspieren en billen moeten geven om het bekken weer horizontaal te trekken. En misschien rekken in psoas en quads omdat die te kort/strak zijn. Hier zijn zat filmpjes over te vinden.

Nee, je zit echt niet aan de limiet van je spieropbouw, maar je zal wel moeten accepteren dat het na een tijdje niet meer zo snel gaat als de eerste 3 maanden.
 
Heel nette vooruitgang op zo een korte tijd. Je OHP is gewoon normaal in vergelijking met je bench hoor. Bij mij ligt bench een stuk hoger dan OHP :)

Je snelste vooruitgang maak je de eerste paar maanden, dan gaat het allemaal wat trager. Het is dan dat er veel stoppen met de sport, gewoon doorgaan en beseffen dat jan met de pet die gewichten niet verzet hoor ;)
 
Hele mooie vooruitgang in zo'n korte tijd. :thumbs:
Ik zie bij je squat volgens mij een anterior pelvic tilt (APT). Je zou meer kracht met je buikspieren en billen moeten geven om het bekken weer horizontaal te trekken. En misschien rekken in psoas en quads omdat die te kort/strak zijn. Hier zijn zat filmpjes over te vinden.

Nee, je zit echt niet aan de limiet van je spieropbouw, maar je zal wel moeten accepteren dat het na een tijdje niet meer zo snel gaat als de eerste 3 maanden.


Klopt, heb ik ook last van en het is ook eens in mijn rug geschoten, Atg squat met pelvic tilt niet zo lekker
 
Back
Naar boven