MuscleMeat

ZMA (Het onderzoek) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Weet iemand of Kruidvat/Trekplijster/etos/DA

zink gluconaat heeft?

Ik weet wel dat er Calcium magnesium zink tabs zijn bij die winkels:)
 
Hier:

Zink belangrijk voor de groei: Een groep Nederlandse en Ethiopische onderzoekers bekeken de ontwikkeling van 200 van zes tot twaalf maanden oude gezonde kinderen uit Ethiopië. 100 van hen waren abnormaal klein. Vijf centimeter kleiner en één kilo lichter dan de andere kinderen. De helft van de 200 kinderen kreeg toen 10mg extra zink per dag en de andere helft een placebo. Na een half jaar bleek dat de kinderen met een groeiachterstand die de extra zink hadden gekregen gemiddeld 7cm waren gegroeid en de kinderen met groeiachterstand die een placebo hadden gekregen slechts 2,8cm. In de groep kinderen zonder groeiachterstand was de groei respectievelijk 6,6cm en 5cm voor de zink- en de placebogroep. Het effect op het gewicht was even opmerkelijk. De kinderen met een groeiachterstand die extra zink hadden gekregen waren gemiddeld 80% meer in gewicht toegenomen dan de andere kinderen. Zink verminderde ook periodes van anorexia, diarree, hoesten, koorts en overgeven. Dit droeg bij aan de groei en gewichtstoename. Alle kinderen kregen overigens borstvoeding (The Lancet, 2000)
 
Big Cat zei:
Daar staat er al eentje van Worf, ik heb er eigenlijk nog enkele, maar om persoonlijke redenen ga ik die nu nog niet plaatsen. Laat het ons er voor het moment op houden dat zinc het kleine verborgen juweeltje is, waarvan we nu pas de waarde beginnen te kennen.

Maar is een lange tijd supplementeren met meer dan 50gr per dag niet "schadelijk" wat wel eens word beweerd?
 
Whether the anabolic effect of insulin-like growth factor-I (IGF-I) in osteoblastic MC3T3-E1 cells is modulated by zinc, an activator of bone formation, was investigated in vitro. After subculture for 3 days, the cells were cultured for 72 h with IGF-I (10(-8) M). The peptide produced a significant increase of protein concentration, deoxyribonucleic acid (DNA) content, and cell number in the cells. <b>These increases were markedly enhanced by the presence of zinc sulfate (10(-5) M), but not zinc-chelating dipeptide (beta-alanyl-L-histidinato zinc; 10(-5) M).</b> Also, the cellular alkaline phosphatase activity was synergistically increased by the presence of both IGF-I and zinc sulfate. Thus, effect was not seen in the presence of both insulin (10(-8) M) and zinc sulfate (10(-5) M). The effect of zinc sulfate to enhance the IGF-I-increased alkaline phosphatase activity and protein concentration in the cells was clearly prevented by the presence of cycloheximide (10(-6) M), staurosporin (10(-8) M), or okadaic acid (10(-7) M) with an effective concentration. However, staurosporin had a partial inhibiting effect on the IGF-I or the IGF-I plus zinc-induced increases in cellular protein, although okadaic acid entirely blocked the IGF-I or the IGF-I plus zinc effect. The present study demonstrates that the anabolic effect of IGF-I in osteoblastic cells is enhanced by zinc ion. The enhancement by zinc may be mediated through the signaling pathway of protein kinase C and protein phosphatase in the cells.

Dus zoals ik het begrijp wordt het anabole effect van IGF-1 gereguleerd door zink, maar wat zijn osteoblastic MC3T3-E1 cellen?

Er wordt hier gezegd dat dit werkt bij zinksulfaat en niet bij een andere gecheleerde zinkvorm.
Hoe zit dit dan met de zinkvormen die je in de winkels koopt? Zijn dit wel effectieve vormen?
 
Dit is wel een interessante: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15810991&query_hl=3


Effect of zinc sulphate and zinc methionine on growth, plasma growth hormone concentration, growth hormone receptor and insulin-like growth factor-I gene expression in mice.

Yu ZP, Le GW, Shi YH.

Laboratory of Nutrition and Biotechnology, School of Food Science and Technology, Southern Yangtze University, Wuxi, Jiangsu Province, China.

1. The current experiment was conducted to investigate the effect of zinc sulphate (ZnSO4) and zinc methionine (Zn-Met) on growth and their effect on plasma growth hormone (GH) concentration, growth hormone receptor (GHR) and insulin-like growth factor I (IGF-I) mRNA expression in mice. 2. Ninety male KunMing (KM) mice were randomly divided into three treatments. <b>The control group was fed on a basal diet containing 11.67 mg/kg of zinc. The ZnSO4 group and Zn-Met group were fed on the diets supplemented with ZnSO4 or Zn-Met at 30 mg/kg (containing zinc of 40.05 and 40.75 mg/kg, respectively).</b> The mice were offered the test diets for 10 days. Weight gains and food intake were measured at the end of the experiment, zinc contents in liver and serum were determined using atomic absorption spectrophotometry; GH was determined by radioimmunoassay, the levels of GHR and IGF-I mRNA were determined with reverse transcript polymerase chain reaction. 3. <b>Both ZnSO4 and Zn-Met enhanced weight gain and food intake in the mice, Zn-Met improved the growth and food intake more effectively than ZnSO4 did (P < 0.05).</b> The both forms of zinc had no effect on GH and the level of GHR mRNA expression (P > 0.05) and they up-regulated the expression of IGF-I mRNA (P < 0.05). As compared to ZnSO4, Zn-Met enhanced the level of IGF-I mRNA significantly (P < 0.05). 4. Both ZnSO4 and Zn-Met had no effect on plasma GH and the expression of GHR mRNA, but they enhanced the expression of IGF-I mRNA. <b>Zinc methionine enhanced the weight gain and up-regulated IGF-I mRNA expression more effectively than ZnSO4.</b>

Hier krijgen muizen 3x zoveel zink binnen als normaal. Na 10 dagen gaf dit reeds een significante gewichtstoename.
De vorm zinkmethionine werkt effectiever dan zinksulfaat.

Jammer dat er niet bij staat waaruit deze gewichtstoename bestaat.
 
Ik ben nog niet overtuigd, maar er zitten wel wat interessante tussen!

Epidimiologische onderzoeken geven wisselende aanwijzingen over correlaties tussen zink en IGF-1:
1) In this population of healthy well-nourished men, greater dietary intakes of protein, zinc, red meat, and fish and seafood were associated with higher IGF-I concentrations.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15883443&query_hl=4
2) Dietary fiber and vitamin A were positively related to IGF-I (p = 0.004 and 0.03), zinc with IGFB-3 (p = 0.0008), and iron with the IGF-I/IGFBP-3 ratio (p = 0.048), but the differences between the bottom and top quartile were less than 10%.
This study detected no ethnic differences in serum IGF-I, but it showed weak associations with dietary variables that require further investigation.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15309428&query_hl=5
3) IGF-I was positively associated with intakes of protein, magnesium, zinc, calcium, potassium, and phosphorus, and IGFBP-3 was positively associated with energy. The IGF-I/IGFBP-3 ratio was positively associated with intakes of protein, zinc, and phosphorus.
These data suggest that the IGF axis in children is affected by diet. This may provide a mechanism whereby childhood diet could have a long-term effect on risk of chronic disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15668496&query_hl=6

Nog wat onderzoekjes:

These results suggest a direct stimulatory effect of zinc on serum IGF-IGFBP-3, alkaline phosphatase and osteocalcin. Despite improvements in the above parameters, <b>zinc supplementation to children with idiopathic short stature with normal serum zinc levels did not significantly change height or weight SDS during 6-12 months follow-up.</b>
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15679071&query_hl=7

At weaning the remaining eight piglets from every litter were allocated randomly to four dietary treatments with increasing zinc inclusions (Zn100, Zn250, Zn1000, Zn2500). In exp. 2, 48 piglets (six litters of eight piglets) were allocated to four dietary treatments (Zn100, Zn100Cu175, Zn2500, Zn2500Cu175).
Just after weaning feed intake was very low, piglets lost weight and serum IGF-I decreased in exp. 1. However, the piglets fed 2500 ppm of zinc reached pre-weaning levels of serum IGF-I at 14-15 days post-weaning, whereas piglets receiving lower zinc levels showed no changes in serum IGF-I. In exp. 2, <b>additional dietary zinc in weaning diets for piglets was found to be associated with increased feed intake, improved growth rate and increased serum IGF-I.</b> High levels of dietary copper did not affect any of these measurements. Zinc-induced rise in serum IGF-I was partly due to increased feed intake. <b>After correcting for differences in feed intake, zinc significantly increased serum IGF-I.</b>
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15387849&query_hl=8

Chronic highly elevated expression of a growth hormone (GH) transgene enhances overall body growth with minimal adipose accretion, while moderate levels of circulating GH fail to enhance body growth yet promote adipose deposition.
<b>Circulating GH levels in female transgenics were approximately 49, 132, and 750 ng/ml in response to the transgene stimulus at 0, 15, and 25 mM zinc sulfate, respectively.</b> The highest level of circulating GH generated the largest body weight with the smallest fat accrual while the intermediate GH level generated a body weight equivalent to that for the highest GH but the heaviest gonadal fat pads. The lowest GH levels did not increase body size but did enlarge fat depots.
The two highest levels of circulating GH increased all forms of the GH receptor, IGF-I, and hepatic lipoprotein lipase mRNA.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...d&dopt=Abstract&list_uids=15307663&query_hl=9
 
Dr. Worf zei:
Maar is een lange tijd supplementeren met meer dan 50gr per dag niet "schadelijk" wat wel eens word beweerd?

Nee, maar dat is inderdaad jaren aangenomen. En daarom dat ik nog steeds aanraad van te laden met 90 mg en daarna naar 45 mg te gaan, wat zowat de standaarddosis is.

Het was nochtans een ervaren biochemiste die thuis was in dit gebied die me vertelde dat het 100% bewezen was dat er geen toxiciteit was met zinc, maar ik wacht wel even het bewijs af voor ik het ga aanraden hoor :)
 
ik heb hier een multi waar al 30 mg zinc in zit en moet deze 2x per dag nemen. Daarnaast heb ik dus ook nog zma en neem dit al weet ik veel hoelang in.
Ik heb er iig geen problemen mee, maar wat voor schadelijks zou je dan kunnen krijgen?
 
Big'r zei:
Dus zoals ik het begrijp wordt het anabole effect van IGF-1 gereguleerd door zink, maar wat zijn osteoblastic MC3T3-E1 cellen?

Een geproduceerde niet-differentierende cellijn van osteoblasten, dat zijn cellen waaruit osteocyten ontstaan en osteocyten vormen de basis voor botvorming.

Er wordt hier gezegd dat dit werkt bij zinksulfaat en niet bij een andere gecheleerde zinkvorm.
Hoe zit dit dan met de zinkvormen die je in de winkels koopt? Zijn dit wel effectieve vormen?

Zinc sulphaat dissocieert in het lichaam in zinc en sulfaat, terwijl een chelerende peptide de zinc blijft vasthouden. Meeste producten in de handel zorgen inderdaad voor een stijging van vrije zinc niveaus. Het is trouwens telkens dat vrij zinc die in de studies de effecten geeft.

Er is nog een andere vorm van zinc, die geen vrije zinc opleverd, die hetzelfde effect heeft. Die heb ik onderzocht met het oog op transdermale preparaten.
 
Stefanality zei:
ik heb hier een multi waar al 30 mg zinc in zit en moet deze 2x per dag nemen. Daarnaast heb ik dus ook nog zma en neem dit al weet ik veel hoelang in.
Ik heb er iig geen problemen mee, maar wat voor schadelijks zou je dan kunnen krijgen?

Volgens sauberlichs laboratory tests for the assesment of nutritional status kan toxiciteit voorkomen (Calesnick et al, 1992) maar is het heel zeldzaam. Dan gaat het over koper deficientie door slechte koper absorptie (Sandstead, 1995) of verminderde immuunresponsen (Chandra, 1984 en Greger, 1994)

Daarbij vermeld hij dat met zekerheid 30 mg gezond is, maar dat 60 mg de koper/zinc ratio's in rode bloedcellen deed dalen.

Nu daaruit besluit ik nog geen gevaar, gewoon wat meer koper in nemen. De daling in immuunrespons vind ik wel eigenaardig. Ten eerste omdat mensen het vaak nemen om verkoudheden te vermijden, en ten tweede omdat de meeste echt anabole middelen dit blijken te hebben. Zo zullen ook meeste AAS je immunologische reactie doen dalen.
 
dus ik heb nu 60 mg zinc van de multi en nog 30 mg van de zma. in tot. 90 mg.
met wat extra koper te nemen kan ik vergiftiging tegen gaan en dus het gehalte aan koper/zinc in rode bloedcellen zullen dan niet dalen.
In de multi zit 2 mg koper in, dus zal dat wss wel genoeg zijn of niet?
 
Damn BigCat, je hebt niet stil gezeten he? Ik word er gewoon stil van.. Petje af!
 
Stefanality zei:
dus ik heb nu 60 mg zinc van de multi en nog 30 mg van de zma. in tot. 90 mg.
met wat extra koper te nemen kan ik vergiftiging tegen gaan en dus het gehalte aan koper/zinc in rode bloedcellen zullen dan niet dalen.
In de multi zit 2 mg koper in, dus zal dat wss wel genoeg zijn of niet?

Volgens laatste research, ik heb dit uit goede bron zoals ik zei, maar nog niet zelf geverifieerd zou die toxiciteit zwaar overschat zijn. Dus mss is zelfs dat niet nodig bij mensen met een evenwichtige voeding.
 
Big Cat zei:
Zinc sulphaat dissocieert in het lichaam in zinc en sulfaat, terwijl een chelerende peptide de zinc blijft vasthouden. Meeste producten in de handel zorgen inderdaad voor een stijging van vrije zinc niveaus. Het is trouwens telkens dat vrij zinc die in de studies de effecten geeft.

Er is nog een andere vorm van zinc, die geen vrije zinc opleverd, die hetzelfde effect heeft. Die heb ik onderzocht met het oog op transdermale preparaten.


Ik ben vandaag verschillende kruideniers afgelopen om eens te kijken wat voor soorten ze hebben.
Mocht je hier overwegen om dit te proberen, welke vorm kan je dan het beste nemen?
-picolinaat
-gluconaat
-citraat

Het lijkt me dat dit allemaal vrije vormen zijn en dat dit dus geen verschil zou moeten geven.
(Er was ook nog een of andere blabla-methionine vorm)

Edit: ik heb de genoemde zink-vormen allemaal gevonden bij "de Tuinen". Heb ook bij de DA, Etos en Kruidvat gekeken maar daar hadden ze niks (in Nijmegen in ieder geval)
 
Laatst bewerkt:
Big Cat zei:
Je vertelt nog de helft niet ;) <b>Zinc kan IGF-I en IGF-II weg partitioneren bij IGFBP-3 en IGFBP-5 en de IGFIIR in de richting van de IGF1R.</b> Zinc is nagenoeg het meest anabole supplement dat je kan nemen. En je zult er sneller resultaat van zien dan van pakweg creatine.

Maar het hoeft daarom echt geen ZMA te zijn hoor. 90 mg per dag voor 5 dagen, en daarna 45 mg per dag zinc supplementeren kan al na enkele weken drastisch effect opleveren. Of je nu gebruikt of niet.


Houdt dit effectief in dat IGF-1 meer beschikbaar komt voor het lichaam terwijl het anders geremd wordt of minder beschikbaar is?

Nog een vraagje.
Je zegt dat zink het meest anabole supplement is dat je kunt nemen. Trek je deze conclusie vooral uit wetenschappelijke studies of heb je ook al praktijkervaring ermee?
 
Big'r zei:
Houdt dit effectief in dat IGF-1 meer beschikbaar komt voor het lichaam terwijl het anders geremd wordt of minder beschikbaar is?

Als de IGF-1R meer affiniteit vertoont voor iGF's, de IGF-2 minder en er zijn minder IGFBP's, dan wil dat zeggen meer vrije IGF's, minder aanwezige IGFBP's om in competitie te gaan, dus dat betekent inderdaad dat er meer IGF's bechikbaar worden om actief te ageren.

Let op, in spieren is IGFBP-4 ook nog een speler, maar dan nog zorgt zinc voor meer beschikbare IGF's door stijging van affiniteit van IGF1R, daling van affiniteit van IGF2R en IGFBP5, en verhoging van de aanwezig IGF's in spieren door partitioneren van IGFBP3 naar IGFBP4. Ideaal gezien zou je er een IGFBP4 blokker bij moeten hebben, maar ik ken maar 1 klasse producten die dat kan : AAS.

De vrije IGBP3 is bovendien ook anabool, kan groei veroorzaken door een aparte receptor en de cel dwingen meer IGF's aan te maken ook.

Nog een vraagje.
Je zegt dat zink het meest anabole supplement is dat je kunt nemen. Trek je deze conclusie vooral uit wetenschappelijke studies of heb je ook al praktijkervaring ermee?

Beiden. Gebruik het zelf ook al een jaar, en raad het zowat iedereen aan.
 
Koper innemen omdat Zink de absorptie remt van koper remt kan natuurlijk wel weer voor andere problemen zorgen. Koper is weer een antagonist van ijzer, dus een teveel aan koper remt de opname van ijzer. Ga je dan weer ijzer extra innemen dan rem je weer de opname van de antagonisten van ijzer. Zo kan je dus een aardig tijdje doorgaan tot je alles mega gedoseerd inneemt, maar erg gezond is dat niet.

Zink suppletie kan je mijn inziens het beste in cycli doen, een tekort aan koper kan leiden tot een vorm van bloedarmoede die vrij hardnekkig is.
 
Ik heb al die wetenschap niet nodig, voor sommige zaken is het wel handig maar ik weet uit eigen ervaring en uit die van anderen dat ZMA je geen extra spiermassa zal bezorgen.

Het enige zinksupplement dat mij vooruitgeholpen heeft qua massa en een opmerkelijk resultaat gaf wat betreft kracht waren de oesterextractcapsules van Het Kruidvat.
 
Gaat je test level hier niet omhoog van?
 
Back
Naar boven