1. Ontzet Notitie

Zo 'gezond' mogelijk kuren?

Topic in 'Anabolen' gestart door Ibn Khaldun, 16 mei 2019.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Ibn Khaldun

Ibn Khaldun Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Hoi,

Hele tijd terug mijn oude email verwijderd waardoor ik niet meer op mijn oorspronkelijke account kan, en daardoor dit nieuwe account aangemaakt, maar meer daarover terzijde want dat is verder niet belangrijk.

Ik heb vaker gekuurd en ben dus wel een beetje bekend ermee, maar omwille van redenen ben ik off gegaan. Het off zijn bevalt mij wel, maar toch begint het soms wat te jeuken en wil ik mij nu wat gaan verdiepen op het gebied van 'gezond' kuren.

Ik geloof dat ik ongeveer 2 jaar blast-cruise heb gedaan (daarvoor voornamelijk enkele kuren) en ben nu zeker 25 weken off (exc nakuur). Protocol wat ik heb gedaan is: (begonnen 5 weken naar laatste injectie) hCG 1500iu 3x/week +/- 10 weken -> 50mg clomid +/- 5 weken -> 25mg clomid +/- 5 weken en tijdens hCG ook 10mg nolva erbij ivm gyno. Laatste keer clomid is nu ook enkele weken geleden. Momenteel voel ik me goed: depressies heb ik niet (meer) en libido is (weer) voldoende. Voor mijn gevoel ben ik wel hersteld, maar om het zeker te weten zou een bloedonderzoek nodig zijn. Mocht ik weer gaan kuren duurt dit zeker nog enkele maanden dus op korte termijn zie ik daar het nut niet van in.

Ik ben off gegaan om verschillende redenen:
    -Gezondheid: kuren is toch - voor zover mij bekend - ongezond en het heeft de nodige risico's. Ik ben niet de persoon die denkt: 'liever goed geleefd en eerder dood, dan saai geleefd en een lang leven'. Hoop dat het punt zo duidelijk is.
    -Kinderwens: wil hier eigenlijk geen problemen mee ondervinden en 1e staat gepland over 3 tot 5 jaar lol.
    -Gyno: ontwikkeld door slecht handelen/inspelen met serms/ai.
    -Opvliegers/zweetaanvallen: komt overeen met bovengenoemde handelen/inspelen met serms/ai en toch ook te hoge dosis aas. Door mijn beroep (publieke functie) ondervond ik echt hinder hierdoor maar dit had ook wel weer beperkt kunnen worden met beter handelen, denk ik.
    -Last van maag en darmen: ik ben lactose intolerant, wat niet per direct een probleem is, maar daarnaast heb ik moeite veel vlees te verteren. Dit betekent dat ik zorgvuldig moet omgaan met wat ik consumeer. Kan nadelig zijn als je kuurt maar 2g eiwit per kg lichaamsgewicht is op zich mogelijk.
    -Haarverlies: zit in de familie maar aas heeft het proces wel versneld. Kaal zijn kan sexy zijn maar goed het is een side-effect dat ik heb ervaren en had het liever niet gehad.

Redelijk wat tekst met redenen om niet meer te kuren, maar toch knaagt er iets. Ik zal eerlijk bekennen dat ik het wel mis, en mijn motivatie is er niet beter door geworden. Hierdoor wil ik mij wat gaan verdiepen op mogelijke kuren voor de toekomst. Nu heb ik wel wat topics gelezen, en voorheen ook wat info erover opgezocht en de conclusie lijkt mij: gezond kuren bestaat niet, maar de risico's beperken is mogelijk met lage doseringen en specifieke aas wel en/of niet gebruiken.

Wat zou het advies zijn voor mij in deze situatie mocht ik in de toekomst toch nog willen kuren? Zelf dacht ik aan zoiets:
    -Test 150-200mg
    -Bold of primo op 200mg
    -hCG 2x500iu / week
    -Geen orals
    -Max 10 weken?
    -Off gaan of is dat ook nadelig? Weet eigenlijk niet of het nemen van serms slecht is voor je gezondheid..

Grootste gevaar zit denk ik in langdurig, dus op lange termijn, gebruiken van aas ivm verharding van de hartkleppen en schade aan andere organen? Ik hoop hier wat advies voor te kunnen krijgen.

Dank!

2. Harpoen

Harpoen Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    113
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m90
    Massa:
    101kg
    Vetpercentage:
    14%
    2x per jaar cools kuurtje voor 6 weken, 250 test e +300 primo

3. RockOfAges

RockOfAges Huge Freak Elite Member 2x Challenge Winner

Leuk Bevonden:
    5.637
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m95
    Massa:
    128kg
    Je gaat je eigen test toch niet platleggen om iets boven natuurlijke levels te kuren..

4. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Ben bekend met Cools en zijn kuurtje. Sta zeker open om mogelijk in de toekomst dit principe toe te passen!

Volgens mij is 200mg test al 4 tot 5 keer meer dan je eigen productie, en dus niet 'iets boven eigen natty lvl' voor zover mij bekend. Lijkt mij om die reden al goede dosis test, en daarbovenop een anabool zou voldoende moeten zijn, lijkt mij.

5. Biomek

Biomek Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.986
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    100kg
    Vetpercentage:
    12%
    Je bent nu 25 weken off. Was je herstel zwaar?

Zo ja, moet je je afvragen of je jezelf dat weer aan wilt doen in de toekomst als je weer stop.

azerate vindt dit leuk.
  6. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Ik geloof dat je doelt op hoe ik het herstel ervaren heb, en of dat reden kan zijn om niet meer on te gaan omdat het bijv een negatieve ervaring was. Zal toch even kort schetsen hoe ik het heb ervaren, want dat is zeker interessant voor anderen. Zoals in de beginpost is hoe ik het heb aangepakt wat volgens mij wel lijkt op Power PCT.

1. 5 weken wachten na laatste injectie test
    Kan het niet helemaal meer herinneren maar ik geloof iets van 3 tot 4 weken 125 test heb gezet, en daarna 5 weken niets, gevolgd door hCG. Voor de test-only had ik een kuur lopen met primo of zoiets. Tijdens deze 5 weken eigenlijk nergens last van gehad behalve dat ik tegen het einde aan begon te merken dat libido wat achteruit ging, en ik kracht begon te verliezen. Verder kan ik niks noemenswaardig herinneren. Wat ik de volgende keer anders zou doen is niet stoppen met hCG, wat ik nu wel heb gedaan. Ik denk dat het verstandig is om gewoon door te gaan met hCG op 2x 500iu / week.
    2. 10 weken 1500iu hCG 3x per week
    In het begin merkte ik zeker dat mijn kleine libido dip wat verbeterde, en ik dus enkele weken (ik denk 2 tot 3) geen libido problemen heb ervaren. Daarna heb ik echt een libido dip gehad en wat depressieve gevoelens. Denk dat ik kan zeggen dat op de helft van deze periode ik de meeste problemen heb ervaren. Libido is echt 0, kracht nam echt af, omvang werd ook zichtbaar minder en zoals aangehaald wat depressieve gevoelens. Wat ik de volgende keer anders zou doen is eerder starten met nolva, want ik heb het gevoel dat ik op de helft last kreeg van mijn tepels. Ik weet niet of het verstandig is, maar ik denk dat het verstandiger was geweest om na de 5 weken niets (of 2x 500iu hCG / week) 10mg nolva mee te laten lopen. Daarnaast twijfel ik of de duur niet te lang is geweest en of bijv 6 of 8 weken ook voldoet.
    3. 5 weken clomid op 50mg
    Ik heb volgens mij een week niets gedaan en ben daarna met de clomid gestart. Sinds ik hiermee ben begonnen werd mijn libido weer iets beter, en depressieve gevoelens waren al weer iets minder. Atrofie in de ballen is volgens mij door de hCG afgenomen en weer op normaal formaat (dit betekent volgens mij niet dat het hersteld is maar kan wel een positief teken zijn?).
    4. 5 weken clomid op 25mg
    Net als stap 3 eigenlijk niets specifieks te melden. Ballen zijn op zelfde formaat gebleven en spermavolume is volgens mij iets toegenomen (ook een positief teken maar bewijst niet perse iets?).
    5. helemaal niets gebruiken
    Merk niet specifiek een verslechtering en volgens mij is libido wel weer iets beter dan voorheen. Zover ik mij kan herinneren lijkt het terug te zijn op het oude niveau. Of ik hersteld ben weet ik niet hiervoor zou een bloedtest nodig zijn, maar op dit moment voel ik me erg goed.

De vraag of ik dit nog een keer wil ondergaan vind ik eigenlijk moeilijk te beantwoorden. Ik heb zeker 5 weken geen goed leven gehad, maar buiten dat is alles best meegevallen. Enige wat nu wel fijn zou zijn is zoals aangehaald een bloedonderzoek wat kan bewijzen dat ik volledig hersteld ben. Ik weet niet precies of zoiets nog weken gaat duren want dat blijft giswerk. Zolang ik mij prima voel denk ik niet dat het belangrijk is om het zwart-op-wit te hebben, mits er geen kuur volgt op korte termijn. Samengevat was het dus niet heel vervelend en ging het toch wel beter dan ik had verwacht. Mogelijk effectiever te werk gaan de volgende keer zou de negatieve zaken kunnen verhelpen, al begrijp ik dat het nooit een pretje is om te herstellen.

7. skydirk

skydirk Huge Freak +15 jaar member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Geslacht:
    Man
    Dan zit je er toch goed naast, denk ik.

Ibn Khaldun en GetBig XXL vinden dit leuk.
  8. Spambod

Spambod Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    749
    Geslacht:
    Man
    Volgens google produceert een volwassen man gemiddeld 4 tot 7mg tesosteron dagelijks. Dit is dus tussen de 28 en 39mg per week.

9. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Ik citeer even waar ik mijn uitspraak vandaan heb:

"Let’s hypothetically suggest that taking 200mg Test Enanthate split 100mg Mon and 100mg Thurs yields a level of 45 nmol….

That’s 4.5 time higher than what you produce naturally……"

Dit stond op Trained by JP. Voor zover mij bekend staat er best veel goede info op. Betekent natuurlijk niet dat alles correct is, of dat ik de info verkeerd interpreteer.

10. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Hmm ik moet toegeven dat ik deze info niet paraat heb. Lijkt er op dat 200mg dus net iets boven natty aanmaak zit. Als ik het zo zie snap ik het punt dat wordt gemaakt wel.

11. Spambod

Spambod Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    749
    Geslacht:
    Man
    100mg test E is geloof ik iets van 70mg testosteron, als je het estergewicht er af trekt. Dus 200mg geïnjecteerde testosteronenanthaat komt neer op ongeveer 140mg en dit zou dan 3 tot 4,5 keer zo veel zijn als een gemiddelde natty productie.

Maar dit is harde bro science en in werkelijkheid zal het waarschijnlijk een stuk gecompliceerder en genuanceerder liggen. Misschien dat @Galen hier zijn licht over kan schijnen.

azerate en Ibn Khaldun vinden dit leuk.
  12. Galen

Galen Peter Bond Super Mod Elite Member

Leuk Bevonden:
    12.304
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m94
    Massa:
    102kg
    Vetpercentage:
    11%
    De richtlijn voor testosteronsubstitutietherapie om in de mid-normale range te zitten is 75 tot 100 mg testosteronenanthaat/-cypionaat per week. Houd ook rekening met het estergewicht.

Zie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29562364

Injecteren van 125 mg testosteronenanthaat wekelijks geeft ook een steady-state-nadirconcentratie van 19.8 nmol/L. Trek je daar 20-40% vanaf (om 75-100 mg wekelijks te krijgen), en ga je uit van een halfwaardetijd van 7 dagen, dan ligt de piekconcentratie dus rond de 23.8-31.7 nmol/L met een nadirconcentratie van 11.9-15.8 nmol/L.

Zie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11701431

(De nadirconcentratie is de laagste concentratie die je zult zien, en wordt direct vóór de volgende injectie bepaald.)

Laatst bewerkt: 16 mei 2019
    Spambod vindt dit leuk.
  13. Galen

Leuk Bevonden:
    12.304
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m94
    Massa:
    102kg
    Vetpercentage:
    11%
    Hartkleppen verharden naar mijn beste weten niet door AAS-gebruik.

14. Kieft

Kieft Gelsenkirchen Elite Member +10 jaar member Challenge Winner x5

Leuk Bevonden:
    1.290
    Geslacht:
    Man
    Grootste gezondheid reden lijkt mij nog altijd het plat leggen van je eigen productie met alle ellende die er bij komt kijken. Je niet goed/fit voelen, geen libido en je lichaam en kracht zien verminderen zou voor mij persoonlijk erger zijn dan bij wijze een hart dat er 5 jaar eerder mee zal stoppen. Je wilt juist een goed lichaam en je fit voelen en dan krijg je na de kuur het tegenovergestelde. Nu ben je hersteld, wie zegt dat dit opnieuw (en daarna vast nog een keer) zal gaan gebeuren?

Sommigen leven liever korter dan lang en saai, maar wat doe je als je op je 40ste niet meer de oude bent maar gaat toch de 80 halen? Dan worden het toch nog 40 nare jaren vrees ik.

15. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Excuses voor de late reactie ik heb even een drukke week gehad en dit is mij even ontschoten.

Dank! Ik zal het eens doorlezen.
    Betreffende wat ik zei over hartkleppen. Ik zit er naast over de uitspraak maar het gaat om het volgende wat ik (ooit) gelezen heb hier: langdurig aas gebruik kan een verharding van de hartspier/linker ventrikel bewerkstelligen zelfs met relatief lage dosis. Of iets in deze richting.

Je hebt hier wel een punt en ik geef je gelijk. Ik denk, maar dat is natuurlijk speculatie, dat ik (nog) kan herstellen na een langere periode van on zijn. Echter de vraag is dan natuurlijk of herstel lukt en of daar lange termijn gevolgen aan blijven hangen. TRT zit ik op dit moment eigenlijk niet op te wachten maar ik sta er in de toekomst wel voor open (als ik 50 ben en te weinig eigen test produceer).

16. Galen

Leuk Bevonden:
    12.304
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m94
    Massa:
    102kg
    Vetpercentage:
    11%
    Er lijkt inderdaad zogeheten linkerventrikelhypertrofie plaats te vinden door langdurig AAS-gebruik in hoge doseringen. De wand die het linker- en rechterventrikel scheidt verdikt, en de wand van de linkerventrikel zelf ook (op een echo meten ze de achterwand). Je ziet ook dat de diastolische functie van het linkerventrikel terugloopt (waarschijnlijk als gevolg daarvan).

Bij langdurig gebruik met hoge doseringen is het om die reden aan te raden om eenmaal per jaar een echo van het hart te laten maken. Hierbij kijkt een cardioloog o.a. naar de dingen die ik noem. Je kunt dan tijdig stoppen. Die veranderingen aan het hart lijken namelijk (gedeeltelijk) reversibel te zijn ook.

Laatst bewerkt: 20 mei 2019 om 21:10
    mattie079, mucci en Ibn Khaldun vinden dit leuk.
  17. Ibn Khaldun

Leuk Bevonden:
    2
    Geslacht:
    Man
    Oke helemaal duidelijk, dank weer voor de goede uitleg!

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie