MuscleMeat

Sticky Zo maak je kipfilet lekker!!!

Bezoekers in dit topic

streetdisciple

Cool Novice
Lid geworden
21 nov 2011
Berichten
159
Waardering
9
Lengte
1m70
Massa
74kg
Vetpercentage
13%
Mijn vrouw vroeg aan me waarom ik geen kipfilet meer at, dus mijn antwoord was omdat de kipfilet heel erg droog was en kon met moeite het doorslikken, mits je mayonaise erbij eet.

Mijn vrouw had een oplossing voor me en dat is kipfilet marineren.

De reden van marineren is: yoghurt heeft een bepaalde zuurgraad en kip neemt deze zure smaak op waardoor de kipfilet zachter wordt... (volgens mijn vrouw)

ik had het een keer gedaan en sinds dien alleen maar gemarineerd kipfilet eten en kan ik zeker 5 x per week eten.

wat je nodig hebt is het volgende:

- kipfilet (lap)... ik haal mijn kipfilet altijd bij een marokkaans slager en ik vraag altijd of hij het in lapjes voor me snijd zodat de kipfilet goed gemarineerd wordt. brokjes kan ook prima!
- 200g grieks yoghurt met 10% vetgehalte, maar met gewone yoghurt kan het ook en soms doe ik het met halfvolle kwark met 3.2% vetgehalte.
- kipkruiden
- eventueel knoflook. ik gebruik altijd knoflook poeder van Lidl.
- water om yoghurt beetje te verdunnen.

Belangrijk!!!
- yoghurt moet niet te dik als kwark of te dun als melk zijn, beetje tussen in.
- marineer ong 500g kipfilet tegelijk
- 12uur kip in de yoghurt laten en maximaal 48uur.
- bewaar de gemarineerde kip in de koelkast en moet bakje goed dicht.
- bak de kipfilet in de koekenpan met 1 eetlepeltje olie

Als je vragen hebt hoor ik het graag!

Ik hoop dat ik jullie geholpen heb met het lekker maken van kipfilet!!! met dank aan mijn vrouw.
 
of je maakt een gezonde dressing op basis van die yoghurt?

Zo kom je ook onmiddellijk aan nog wat gezonde vetten!
 
of je maakt een gezonde dressing op basis van die yoghurt?

Zo kom je ook onmiddellijk aan nog wat gezonde vetten!

kan ook een optie zijn.. naar ik vind marineren veel makkelijker en lekkerder
 
als kip te snel gebakken oid wordt wordt het droog
klein beetje olijfolie erover in een schaal 20 min op 200 graden in de oven en je hebt heerlijke malse kip

als jij kip droog laat worden kun je gewoon niet koken:trollface:


ipv de yoghurt zou je ketjap marinade kunnen gebruiken en ipv kip kruiden klein beetje nootmuskaat zwarte peper knoflook poeder mijn moeder doet dat altijd savonds en dan de volgende dag bakken dus circa 20 uur gemarineerd in de koelkast
(zelfde principe andere smaak ietsje ongezonder maar veel lekkerder)
 
als kip te snel gebakken oid wordt wordt het droog
klein beetje olijfolie erover in een schaal 20 min op 200 graden in de oven en je hebt heerlijke malse kip

als jij kip droog laat worden kun je gewoon niet koken:trollface:

dat klopt ik kan ook niet goed koken..


ipv de yoghurt zou je ketjap marinade kunnen gebruiken en ipv kip kruiden klein beetje nootmuskaat zwarte peper knoflook poeder mijn moeder doet dat altijd savonds en dan de volgende dag bakken dus circa 20 uur gemarineerd in de koelkast
(zelfde principe andere smaak ietsje ongezonder maar veel lekkerder)

Ooh ga ik ook proberen!
 
Dit wordt al van oudsher gedaan in de indiase keuken! marineren in yoghurt is eigenlijk heel normaal.
Door de zuren hou je het vlees mals. Daarom ook dat een scheutje azijn bij droog stoofvlees wonderen doet.

Ze gebruiken in veel meer gerechten yoghurt. Ook een goeie dus om eiwitten mee binnen te krijgen.
Dit is ook zo lekker

Mattar Yakhni

Ingrediënten Mattar Yakhni

2 el zonnebloemolie
2 tl gemberpoeder
2 tl gemalen venkelzaad
2 tl garma masala
300 g dopererwtjes, versgedopt (of diepvries)
zout naar smaak
flinke mespunt saffraandraadjes
1,5 dl volle yoghurt

Bereidingswijze
Verhit de olie in een Indiase wok of braadpan en doe de specerijen erin. Doe de doperwten en het zout erbij. Meng alles geoed zodat de specerijen niet verbranden. Schenk er 1,5 dl heet water bij en breng alles aan de kook. Temper het vuur en voeg de saffraan toe. Laat koken tot de erwten gaar zijn. Klop de yoghurt door en roer hem van het vuur af door de erwten. Serveer het gerecht onmiddellijk als bijgerecht.
 
Marineren doe je meer voor smaak dan malsheid van vlees, al klopt het dat zuren (zoals idd bij stoofvlees) zorgen dat het mals wordt/blijft.

Maar bij relatief kort bakken is het een kwestie van temperatuur en timing die het hem doen.
 
Wat je eens moet proberen is je baksoda gebruiken. Is wat binnen de aziatische keuken wordt gebruikt om o.a. kip heerlijk mals te krijgen.

Je kip in stukjes snijden, er ong. een theelepel baksoda bij doen (ca. een theelepel per pond vlees, dus indien je grotere hoeveelheden klaarmaakt, meer gebruiken). Lekker inwerken met je handen. Ruim 20 - 30 minuten laten staan (kan zowel in water als buiten water, speel er een beetje mee, met name indien het vlees relatief droog is zet het dan in een bakje water met de baksoda ingewerkt). Daarna goed afspoelen, en even goed drogen met keukenpapier.

Heerlijk mals, en daarnaast als voordeel dat het smaakloos is. Je kunt dus nog alle kanten op qua smaak.



Verder wat altijd belangrijk is qua bereiding van vlees is om dwars over de richting van de spier te snijden, niet in de lengte richting. Hierdoor snijd je de spiervezels door, zodat het niet bakt tot van die taaie stukken. Hoewel bij kip niet zo snel gebeurd, is dit zeker bij rood vlees iets om goed in de gaten te houden.



Daarnaast, indien je met smaak wilt marineren, onthoud dat ieder zuur werkzaam is. En met kip gaan verder goed samen qua smaak:

- Citroensap
- Sinaasappelsap
- Soy
- Terriyaki
- Witte wijn
- Ananassap
- Kiwisap

In geval van de vruchtensappen uiteraard vers van de vrucht, zeer zeker geen sinaasappelsap uit pak o.i.d. gebruiken. Wordt je eten niet bepaald lekker van :).
 
Je zou eens naar een grillpan kunnen kijken, kook zelf niet heel vaak, maar volgens m'n pa maakt dat echt een wereld van verschil.

Verder heeft ie me een heel simpel recept geleerd wat ik persoonlijk echt meest lekkere bereiding voor kipfilet vind:

Ik halveer de dikte van de kipfilet (snij hem door de helft), strooi er flink wat zoet paprika poeder & kerrie, beetje zout en een heel klein beetje peper op (je kan er voor de verandering ook nog wat knoflook/tijm bij doen maar dit is de meest basic/makkelijke versie die er is).
Vervolgens smeer ik het uit/sla ik het in (of hoe je dat ook noemt) zodat beide zijden ongv. evenveel gekruid zijn.
Vervolgens gril ik beide kanten kort dicht in de grillpan en daarna zet ik vuur zacht.
Omdat ze door de helft gesneden zijn zijn ze lekker snel klaar en zijn ze enorm sappig/mals (alhoewel als ik hem heel houd, sappig/mals in principe ook makkelijk te bereiken is maar daar heb je iets meer gevoel voor nodig).

Lekkerder stukje kip heb ik tot nu toe niet geproefd en ook nog eens heel makkelijk te maken. M'n favoriete stukje vlees, vindt het lekkerder dan een goed biefstukje.
 
Stomme tip mss, maar leg je kip lang in marinade.

Mijn ervaring daarmee is dat je kip minder droog smaakt.

Waarom weet ik niet, maar voor mij werkt het.

Overigens helpt wat kleiner vuur met deksel op de pan ook wel.

Vergeet trouwens ook niet dat wanneer je bijv. voor een paar dagen voedsel bereid, je bijv. eerst je kip maakt, in afgesloten pan laat zitten tot bijv. je rijst klaar is, je kip nog langer doorgaart.

Marinade met ketjap, kerrie, knoflook, rode paprika (gedroogd en raspen), sambal, uitje, sojasaus en daar lekker een halve dag in laten zwemmen......kan ik elke dag wel eten.
 
Deze bereidingswijze is echt top :) Much karma!
 
kipfilet + kruiden + oven = al lekker?
 
Kipfilet uit de pan kan superlekker zijn, zelfs met alleen zout en peper. Droogt zelfs niet uit. Je moet alleen weten hoe.
Ik doe het als volgt:

Ik doe olie in een pan en laat dit goed heet worden. Zout de kipfilet. Dan hard aanbakken. Zo'n 3 minuten en dan omdraaien. Ook deze kant hard aanbakken. Beide kanten moeten een goudbruine krokante korst hebben (bakken geeft smaak, goudbruine krokante korst is smaak).
Daarna zet je het vuur zo'n 50 tot 60% lager en laat je de kipfilet langzaam door garen. Wel regelmatig omdraaien zodat de kipfilet ook gelijkmatig gaard. Achteraf peper erop draaien.
Doordat je het vuur lager zet en de kipfilet rustig laat garen droogt het niet uit. Je laat het als het ware relaxen in de pan. Als je, zoals veel mensen doen, de kipfilet de gehele tijd op hoog vuur laat bulderen wordt het kurkdroog.

Dit is eenvoudig en snel voor wanneer er weinig tijd is om te marineren.
 
Vaak wordt het droog nadat je het een dag of twee later opwarmt. Zelf doe ik nadat de olijfolie heet is en de kipfilet de wok ingaat een flinke scheut soya saus(light) en wat citroensap er bij. Na 2 dagen in de koeling nog heerlijk mals, en de soya saus zorgt voor een lekkere smaak.
 
Vaak wordt het droog nadat je het een dag of twee later opwarmt. Zelf doe ik nadat de olijfolie heet is en de kipfilet de wok ingaat een flinke scheut soya saus(light) en wat citroensap er bij. Na 2 dagen in de koeling nog heerlijk mals, en de soya saus zorgt voor een lekkere smaak.

Dat is idd superk*t. Gewone kipfilet opwarmen in magnetron 1 of 2 dagen later.

Ik warm het dan gewoon op in de pan met wat olijfolie ipv in de magnetron. (bak het altijd in bak en braad shizzle)

Goeie tips verder, eens ga ik de moeite doen om het eens te marineren.
 
Dat is idd superk*t. Gewone kipfilet opwarmen in magnetron 1 of 2 dagen later.

Ik warm het dan gewoon op in de pan met wat olijfolie ipv in de magnetron. (bak het altijd in bak en braad shizzle)

Goeie tips verder, eens ga ik de moeite doen om het eens te marineren.

Marineren kan, maar is niet eens nodig. Gewoon tijdens het wokken soyasaus en citroensap toevoegen en goed roeren.
 
Kip gewoon op een laag vuurtje bakken met wat arachideolie en deksel op de pan zodat sappen bewaard blijven. Geen probleem met droge kip dan.

Ook een tip als je kipfilet op voorhand bakt en dan even in de koelkast zet voor de volgende dagen:
Pan heet maken, kip in stukjes erin (zonder vetstof of klein beetje arachideolie) onmiddelijk een klein beetje karnemelk erbij en een lepeltje mosterd (ik doe altijd half graanmosterd, half dijon) minuutje opwarmen en eten maar. Gaat ook uitstekend bij pasta maar gebruik dan wat meer karnemelk zodat de pasta niet droog is want die is zo weg.
 
Sorry voor de bumb, maar ik heb een vraag over het marineren van kip in yoghurt. Ik doe dit al een tijd om mijn stukje kip lekker mals te houden. Ik kom op internet het volgende tegen.

'Marinades op basis van zuren geven een mals resultaat en voegen smaak toe aan allerlei voedselproducten, niet alleen vlees en vis. Zuren als citroensap, ananas, yoghurt en wijn breken proteïne af, en voegen smaak toe aan het uiteindelijke product'

&

'Voeg ze toe aan een vleesmarinade en je krijgt je malser vlees. Ook daar knippen ze eiwitten stuk. Maar nu van het vlees.'

Dien ik hierdoor te stoppen met het marineren van mijn kip in yoghurt of is dit broscience in het kwadraat?
 
Sorry voor de bumb, maar ik heb een vraag over het marineren van kip in yoghurt. Ik doe dit al een tijd om mijn stukje kip lekker mals te houden. Ik kom op internet het volgende tegen.

'Marinades op basis van zuren geven een mals resultaat en voegen smaak toe aan allerlei voedselproducten, niet alleen vlees en vis. Zuren als citroensap, ananas, yoghurt en wijn breken proteïne af, en voegen smaak toe aan het uiteindelijke product'

&

'Voeg ze toe aan een vleesmarinade en je krijgt je malser vlees. Ook daar knippen ze eiwitten stuk. Maar nu van het vlees.'

Dien ik hierdoor te stoppen met het marineren van mijn kip in yoghurt of is dit broscience in het kwadraat?

Je kan vlees/vis (enigszins) garen in zuren. Misschien dat het afbreken van eiwit slaat op het verschil tussen rauw en het al enigszins gegaarde stuk vlees/vis (afhankelijk van hoelang het in het zuur ligt).
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing ofzo, maar ik denk dat, mocht er een reductie in eiwit zijn door het zuur, dat dat niet noemenswaardig is als je kijkt naar totale eiwitinname van een hele dag.
 
Iemand een idee hoe kip lekker te maken zonder kruiden of marinade? Citroen kan je gebruiken veronderstel ik?
 
Back
Naar boven