MuscleMeat

Sticky Zo maak je magere kwark (platte kaas) lekker (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Ja als je met tandpijn zit en niets hard kan bijten of normaal kan eten dan word je creatief in het maken van zachte maaltijden.

Zo heb ik al enkele recepten bedacht waaronder dit dessert. Het is eigenlijk een lekkere kwark maaltijd.

Wat heb je nodig?

6 eieren zonder dooier
2 bakjes magere kwark van 500 gram (of 1x 1kg)
2 grote scheppen eiwitpoeder (whey of blend) aardbei (ong. 60 gram)
enkele verse aardbeien

Een hele grote kom om alles in te mengen
Een grote plastic maatbeker
Een rubberen lepel om te schrapen/mengen
Een mixer met kloppers die op snelle stand kan

______________________________________

1. Doe de 6 eiwitten in de maatbeker (zorg dat er absoluut geen druppeltje eigeel bijzit) klop deze ong 2-3 minuten op tot je een schuimige witte massa hebt.

2. Neem nu de grote kom en doe er de kilo magere kwark in, voeg 2 grote scheppen eiwitpoeder aardbeismaak toe en meng het tot een geheel met de rubberen lepel. Mix daarna met de mixer tot een roze massa. (Mix niet direct anders vliegt het poeder door heel je keuken).

3. Lepel nu het opgeklopte eiwit in de grote kom en maak losse draaibewegingen zodat de kwark zich mengt met het opgeklopt eiwit, doe dit tot alles één moesachtige massa vormt.

4. Schep alles terug in de maatbeker, dek af met wat alu folie en laat min. 4 uur afkoelen in de koelkast.

5. Schep uit in glazen dessert kommetjes, afwerken met stukjes verse aardbei, smakelijk :D
 
uww dat gaan we morgen maar eens proberen?/ bedankt T
 
ga ik vandaag lekker proberen :D
 
laat me weten wat je ervan vond!
 
ok ik heb gemaakt he!

ik was beetje misselijk..... :(

Je moet eff zeggen dat je niet te veel moet eten in een keer :p

Nee man, zeer goed. Vind het heerlijk, maar niet om elke dag te nemen omdat het iets te zoet is. (of eet een normaal bakje jopie :) )
Mijn moeder en vriendin vonden het ook erg lekker, maar die kregen verder niks omdat ik eiwitten nodig heb :D

Het is lekker luchtig en smaakt net als echte pudding. Zelf vond ik het dus iets te zoet en zal de volgden keer wat minder zoetstof gebruiken.
Verder heb je een hele grote bak vol met eiwitten, waar je een hele weekend op vooruit kan zonder te junken.
Ik ging me bijna schuldig voellen.

Dus ga ik het zeker vaker maken, makkelijk en erg lekker
 
Laatst bewerkt:
Dat rauwe eiwit is dat niet gevaarlijk (salmonella bacterie???)?
 
Tjalle zei:
Dat rauwe eiwit is dat niet gevaarlijk (salmonella bacterie???)?

Vooral bij oude mensen, kinderen en zieke mensen kan dit een verhoogd risico geven. Voor een beetje een vent moet dit geen probleem zijn.
 
Om salmonella tegen te gaan, check eerst de eierschalen op barstjes, en om echt zeker te zijn de eieren kort in kokend water dompelen.

Maar echt de kans dat eiwit ermee besmet is, is nu niet zo groot. Ik eet al jaren eiwit en nog nooit problemen mee gehad...

bedankt voor de reacties ieg, blij dat ie aanslaat. :D

ps: zoetstof is idd niet nodig jopie, de 2 scheppen eiwit geven genoeg smaak (heb recept aangepast).
 
TYlW ik probeer hemvanmiddag uit de aardbei variant i let you know :)
 
Ik heb gehoord dat de samonella alleen in het ei geel zit, klopt dat?
 
jopiepoekie zei:
Ik heb gehoord dat de samonella alleen in het ei geel zit, klopt dat?

hier een klein beetje info:

Voorzorgsmaatregelen
Een ei is een natuurproduct, een biologisch hoogstandje. Maar in de natuur komen helaas ook schadelijke bacteriën voor zoals de salmonellabacterie. Alleen al van salmonella zijn er tweeduizend soorten. Enkele tientallen soorten zijn ziekmakend.
Ze zijn overal - ook op stofdeeltjes in de lucht - en op zeer uiteenlopende plaatsen.
De pluimveehouderijsector probeert door voorzorgsmaatregelen in de hele keten de risico's van besmetting van de eieren tot een minimum te beperken. Dat begint al bij het fokken van kippen die geen salmonella hebben. Voor uiteindelijk de leghennen de stal van de pluimveehouder in mogen, worden ze eerst nog gecontroleerd om zeker te zijn dat ze nog steeds salmonellavrij zijn.
De hygiënemaatregelen gelden ook voor het diervoeder dat de leghennen krijgen. Dat voer moet vrij zijn van ziektekiemen.

Diervoederfabrikanten houden daar rekening mee bij de productie en het transport van het voer. www.pdv.nl www.hendrix-utd.nl
Bij de pakstations worden partijen met besmette eieren apart gehouden van niet-besmette om verdere besmetting te voorkomen.
Helemaal uit te bannen is de salmonella-
bacterie echter nooit. De beste voorzorg (en het veiligst) is daarom eieren niet rauw te eten, maar te koken, te bakken, te pocheren of te verwerken in gerechten die voldoende verwarmd zijn. www.ei-info.nl

Veiligheid van het ei eindigt thuis
Een ei is zo veilig als het is op het moment dat het wordt gegeten. De eiketen eindigt in de keuken. Enkele keukentips:
Werk hygiënisch
Gebruik gave en schone eieren
Splits eieren in eiwit en -dooier altijd met een eischeider.


Bewaartips
De dooier blijft beter in het midden als de eieren worden bewaard met de spitse kant naar beneden.
Bewaar eieren niet te dicht bij vis, knoflook en andere sterk ruikende etenswaren. De geur en de smaak worden snel door de eieren overgenomen.
Eiwit is in een goed afsluitbare koelkastdoos goed te bewaren in de diepvries. Ook eidooiers kunnen zo worden bewaard. Ze moeten dan wel eerst met een eetlepel suiker of een theelepel zout worden losgeroerd.
Was een ei niet. U haalt dan een dun laagje weg dat de ei-inhoud tegen bacteriën beschermt. www.ei-info.nl
 
Dit ga ik van het weekend zeker even proberen :thumbs:
 
ga t vandaag maken! wat zou de voedingswaarde zijn?
 
heb t gemaakt! heb expres de goedkoopste zuurste (maar wel met 10 gr. eiw.) kwark gekocht en t daarmee gemaakt. ik heb bananenwhey gebruikt en ik heb 3 scheppen whey gebruikt omdat t wel ietjes zoeter mocht.

de eieren splitsen was ff oefenen (3 eieren mislukt :)) ik wist wel hoe t moest maar had t nog nooit gedaan. maar ik moet zeggen: de zure vieze kwark is is een zoete eiwitmassa veranderd en t is nu goed te vreten! :thumb:

karma voor dit recept!
 
Ik ga het proberen mooi voor de junkdag!!!
 
de smaak van het eiwit verandert toch niet als je voor de zekerheid de eieren kookt ?
 
Ik lees het recept nu pas, maar dat komt goed uit aangezien ik nog met 2.5 kilo protein 80 aardbei van XXL zit opgescheept. De choco en vanille zijn top, de aardbei krijg ik niet weg.

Ga het dit weekend proberen :thumb:
 
Imo simpelweg te veel werk. Doe mij maar siroop. ;)
 
Tegen dat je dit gemaakt hebt, heb ik al een bak kwark naar binnen :D

Niet te min een heel goed receptje :cool:
 
Back
Naar boven