MuscleMeat

zonneallergie

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
ik ben nu een paar maanden bezig met verstandig kuren..zonnebanken danhe:)

eerst bij een maat van me, 5 minuten begiinen omdraaien en dan nog eens 5 minuten..opgebouwd naar 20 minuten om en om.elke tijdsduur 2 keer pakken eer ik t ging opbouwen.

vervoilgsn naar een echte zonnestudio gegaan en daar begonnen met 15 minuten op de lichste zonnebank..vervolgesn door gestoomd naar 20 miunten en vervolgens weer 20 minuten gedaan..elke keer op zondag en woensdag en elke keer ditrect ter plekke aftersun insmeren. na de 3e maal (2e maal op 20) kreeg ik last van irritatties in mn nek..kleine irriiaties..

irritaties op diezelfde plek waar ik vorig jaar in Turkijke mn vakantie had laten verpestendoor een zonneallergie die xzich uitte in vervelende vlekken in mn nek..kloteplek aangezien je die moeilijk, vrijwel nietkan verbergen..niet tijdens zonnen (enkel met een handdoek die ook warmte vasthoud) en tijdens uitgaan waren de vlekke ook azichtbaar..erg klote idd en heb me er echt helemaal aan lopen irriteren

maar goed, ik dacht als ik gewoon verstandig doorga gaat t vanzelf over. dus vandaag weer gegaan en toch mar weer 20 minuten gepakt. mn nek had ik met zonnefactor 20 ingesmeerd voor bescherming.
kreeg tijdns de kuur kleine jeukingen (geen goed woord, weet t:D) aan mn nek, vorige keer ging ik krabben waar ikdus kleine vlekken door kreeg dus besloot er diytmaal niet op te reageren. gelijk na de kuur after-sun opgesmeerd en wegwezen maar.
op de fiets terug had ik nog steeds last van mn nek wat zich uitte in kleine lichte irritaties..

een uur na de kuur wou ik me weer insmeren met aftersun voor t verkoelnde effect en ik schrok me rot..de freak uit turkije stond voor mn spiegel..mn nek zat wederom weer onder de vlekken..geen pijn, enkel een droge huid met vlekken die trekkerig,ruw en plakkerig aanvoelt.

tijdens mn werk ben ik vaak buiten aan t werk. gelukkig heb ik mn overall zodanig aangetrokken dat mn kraag mn nek beschermt,doch voel ik wel de hitte.

net kom ik van de zonnestudio af die me aanraadde om een week geen kuur te pakken en volgendne keer rond de 13 minuten te beginnen en dan week later (de laatste keer voor ik op vakantie ga..woehoe) dan 15 minutenn te pakken..maar zei ik, dan kom ik in mallorca gelijk in een hittegolf terecht en krijg ik er alsnog last van...oftwel er valt niets aan te doen:sad:

ik hebnu een zalfje voorgeschreven gekregen van t vrouwtje achter de balie: calendulan zalf

Calendulan zalf van VSM is een homeopathisch geneesmiddel, dat op milde en natuurlijke wijze het herstelvermogen van het lichaam stimuleert. Calendulan heeft een wondhelende en ontstekingremmende werking. Calendulan zalf wordt toegepast bij de uitwendige behandeling van lichte verwondingen en bij de behandeling van littekens.

Toepassing: Uitwendig, ter behandeling van lichte verwondingen, kleine zweertjes, tepelkloven, huidirritatie, lichte brandwondjes, ruwe of schrale huid, ter voorkoming van huidinfectie en ter voorkoming van overmatige littekenvorming.


Calendulan heeft een verzachtende, pijnstillende en verkoelende werking. Hieronder leest u de specifieke werking van de verschillende Calendulan-producten en welke u het beste gebruikt bij welk ongelukje.

Calendulan emulsie…
… koelt, verzacht en heelt de huid. Calendulan emulsie kan uitstekend worden toegepast bij brandwondjes en zonnebrand. Breng de emulsie naar behoefte aan op de huid en masseer licht in.

Calendulan wondspray…
… is een desinfecterend middel bij wondjes, zweertjes en schaafwonden. Gebruik bij een wondje altijd eerst deze wondspray, het werkt licht pijnstillend, bloedstelpend, wondhelend en ontstekingremmend. Daarnaast bevordert Calendulan wondspray de wondgenezing.

Calendulan gelei…
… werkt ontsmettend, bloedstelpend, verzacht de pijn en bevordert het herstel van de wond. Gebruik Calendulan gelei bij bloedende schaafwonden.

Calendulan zalf en crème…
… werkt ontsmettend, bloedstelpend, verzacht de pijn en bevordert het herstel van de wond. Breng Calendulan zalf twee à drie keer daags naar behoefte aan op de schram of schaafwond en masseer licht in. Calendulan zalf voorkomt tevens littekenvorming.


Brandwond of zonnebrand? Calendulan emulsie
Schaafwond of schram? Calendulan wondspray en dan Calendulan zalf/crème
Bloedende schaafwond? Calendulan wondspray en dan Calendulan gelei
Een droge of schrale huid? Calendulan zalf/crème


nou was mijn vraag na dit ellendelange verhaal of er iemand anders is met een soortgelijke zonneallergie en wat hij daar tegen heeft gedaan indien er iets echt mogelijk is..idd, hoor t al,buiten uit de zon blijven dus..wordt weer een leuke vajkantie:sad: :mad:

en of iemand ervaring heeft met Calendulan

KLOTEZOOI, had gehoopt hier geen topic meer te beginnen:sad::mad:
 
Laatst bewerkt:
dandyman zei:
ik ben nu een paar maanden bezig met verstandig kuren..zonnebanken danhe:)

eerst bij een maat van me, 5 minuten begiinen omdraaien en dan nog eens 5 minuten..opgebouwd naar 20 minuten om en om.elke tijdsduur 2 keer pakken eer ik t ging opbouwen.

vervoilgsn naar een echte zonnestudio gegaan en daar begonnen met 15 minuten op de lichste zonnebank..vervolgesn door gestoomd naar 20 miunten en vervolgens weer 20 minuten gedaan..elke keer op zondag en woensdag en elke keer ditrect ter plekke aftersun insmeren. na de 3e maal (2e maal op 20) kreeg ik last van irritatties in mn nek..kleine irriiaties..

irritaties op diezelfde plek waar ik vorig jaar in Turkijke mn vakantie had laten verpestendoor een zonneallergie die xzich uitte in vervelende vlekken in mn nek..kloteplek aangezien je die moeilijk, vrijwel nietkan verbergen..niet tijdens zonnen (enkel met een handdoek die ook warmte vasthoud) en tijdens uitgaan waren de vlekke ook azichtbaar..erg klote idd en heb me er echt helemaal aan lopen irriteren

maar goed, ik dacht als ik gewoon verstandig doorga gaat t vanzelf over. dus vandaag weer gegaan en toch mar weer 20 minuten gepakt. mn nek had ik met zonnefactor 20 ingesmeerd voor bescherming.
kreeg tijdns de kuur kleine jeukingen (geen goed woord, weet t:D) aan mn nek, vorige keer ging ik krabben waar ikdus kleine vlekken door kreeg dus besloot er diytmaal niet op te reageren. gelijk na de kuur after-sun opgesmeerd en wegwezen maar.
op de fiets terug had ik nog steeds last van mn nek wat zich uitte in kleine lichte irritaties..

een uur na de kuur wou ik me weer insmeren met aftersun voor t verkoelnde effect en ik schrok me rot..de freak uit turkije stond voor mn spiegel..mn nek zat wederom weer onder de vlekken..geen pijn, enkel een droge huid met vlekken die trekkerig,ruw en plakkerig aanvoelt.

tijdens mn werk ben ik vaak buiten aan t werk. gelukkig heb ik mn overall zodanig aangetrokken dat mn kraag mn nek beschermt,doch voel ik wel de hitte.

net kom ik van de zonnestudio af die me aanraadde om een week geen kuur te pakken en volgendne keer rond de 13 minuten te beginnen en dan week later (de laatste keer voor ik op vakantie ga..woehoe) dan 15 minutenn te pakken..maar zei ik, dan kom ik in mallorca gelijk in een hittegolf terecht en krijg ik er alsnog last van...oftwel er valt niets aan te doen:sad:

ik hebnu een zalfje voorgeschreven gekregen van t vrouwtje achter de balie: calendulan zalf

Calendulan zalf van VSM is een homeopathisch geneesmiddel, dat op milde en natuurlijke wijze het herstelvermogen van het lichaam stimuleert. Calendulan heeft een wondhelende en ontstekingremmende werking. Calendulan zalf wordt toegepast bij de uitwendige behandeling van lichte verwondingen en bij de behandeling van littekens.

Toepassing: Uitwendig, ter behandeling van lichte verwondingen, kleine zweertjes, tepelkloven, huidirritatie, lichte brandwondjes, ruwe of schrale huid, ter voorkoming van huidinfectie en ter voorkoming van overmatige littekenvorming.


Calendulan heeft een verzachtende, pijnstillende en verkoelende werking. Hieronder leest u de specifieke werking van de verschillende Calendulan-producten en welke u het beste gebruikt bij welk ongelukje.

Calendulan emulsie…
… koelt, verzacht en heelt de huid. Calendulan emulsie kan uitstekend worden toegepast bij brandwondjes en zonnebrand. Breng de emulsie naar behoefte aan op de huid en masseer licht in.

Calendulan wondspray…
… is een desinfecterend middel bij wondjes, zweertjes en schaafwonden. Gebruik bij een wondje altijd eerst deze wondspray, het werkt licht pijnstillend, bloedstelpend, wondhelend en ontstekingremmend. Daarnaast bevordert Calendulan wondspray de wondgenezing.

Calendulan gelei…
… werkt ontsmettend, bloedstelpend, verzacht de pijn en bevordert het herstel van de wond. Gebruik Calendulan gelei bij bloedende schaafwonden.

Calendulan zalf en crème…
… werkt ontsmettend, bloedstelpend, verzacht de pijn en bevordert het herstel van de wond. Breng Calendulan zalf twee à drie keer daags naar behoefte aan op de schram of schaafwond en masseer licht in. Calendulan zalf voorkomt tevens littekenvorming.


Brandwond of zonnebrand? Calendulan emulsie
Schaafwond of schram? Calendulan wondspray en dan Calendulan zalf/crème
Bloedende schaafwond? Calendulan wondspray en dan Calendulan gelei
Een droge of schrale huid? Calendulan zalf/crème


nou was mijn vraag na dit ellendelange verhaal of er iemand anders is met een soortgelijke zonneallergie en wat hij daar tegen heeft gedaan indien er iets echt mogelijk is..idd, hoor t al,buiten uit de zon blijven dus..wordt weer een leuke vajkantie:sad: :mad:

en of iemand ervaring heeft met Calendulan

KLOTEZOOI, had gehoopt hier geen topic meer te beginnen:sad::mad:

lauwe tip natuurlijk, maar probeer zo veel mogelijk uit de zon te blijven..
als je bruin wilt worden, kan je nog altijd een zelfbruinende creme gebruiken..www.yvesrocher.nl, die werken evengoe,niet duur, en mooie kleur bruin..
 
Je kunt het beste als je in Mallorca bent zo snel mogelijk de apotheek inrennen. Daar hebben ze betere smeerseltjes dan hier. Ik was vorig op Fuerte Ventura (Canarisch eiland) en daar hadden ze zo een smeerseltje.
Zal eens voor je proberen te achterhalen hoe dat spul heet. Misschien dat mijn zus het nog heeft. Verder heb ik veel ervaring met Calandulan (wondspray, zalf en emulsie), maar dus niet bij zonneallergie.

Calendulan kan verlichting geven bij jeuk en een beschadigde huid helpen herstellen. De emulsie was wel verlichtend voor de jeuk toen ik waterpokken had... Lijkt me bij zonneallergie ook beter dan die vette zalf. Maar wat jij beschrijft lijkt ook niet op de zonneallergie zoals ik die ken. Dat zijn namelijk kleine jeukende bultjes. Ik heb er niet vaak last van gehad en ben ook niet zoveel meer in de zon geweest. Ik vind het toch beter te doen in de schaduw en ook daar kun je wel een kleurtje krijgen. Het ging bij mij ook redelijk snel weer weg.
 
CQ_Demolisher zei:
lauwe tip natuurlijk, maar probeer zo veel mogelijk uit de zon te blijven..
als je bruin wilt worden, kan je nog altijd een zelfbruinende creme gebruiken..www.yvesrocher.nl, die werken evengoe,niet duur, en mooie kleur bruin..


het gaat me jammer genoeg momenteel nie zozeer om t wel of niet rbuin worden maar wel dat ik uit de zon dien te blijven, weet t klinkt tegenstrijdig maar t punt is gewoon dat ik m vakantue er niet door wil laten verknallen..heb dat vorig jaar meegemaakt en nee dank je..bedankt voor de link maar helaas voor mij..

cowgirl bvd dank voorde naam:thumb:, en idd dan maar de schaduw opzoeken alleen wel lastig vaak hje, ook als ik de promenade overlopp bijv:sad:
 
Yowz Dandy, ik heb een soortgelijk probleem.

Wat jij zegt dat je vlekken in je nek krijgt. Ik krijg altijd van die hele klijne zweertjes. Het zijn rode, kleine bultjes, het lijken wel een soort puistjes. Ik baal r ook van als een stekker. Als ik een aantal dagen in de felle zon zit krijg ik r ongeveer een halve tot een hele week later last van. Dat is dan altijd voornamelijk op mijn schouders, op mijn borst en in lichte mate op mijn rug. Vorig jaar in kreta had ik r ook last van.

Maar die bultjes doen helemaal geen pijn of zo. Ik voel r eigenlijk niets van, maar het is gewoon lelijk, lijkt wel roid rage. Ik heb eigenlijk ook altijd heel goed tegen de zon gekunt, verbrand niet snel en ben best bruin van me zelf. Maar toch krijg ik r last van. Ik kan het wel zo veel mogelijk vermijden met zonnebrand en after sun. Maar ik krijg het toch altijd een beetje :(

Niet dat jij iets hebt aan mijn verhaal of zo, maar je bent iig niet de enigste. Aangezien je rustig opbouwen en goed insmeren al hebt geprobeerd zou ik ook niets anders weten. Iig suc6 r mee!
 
idd rob, t is niet irriterend qua gevoel maar je moet er verdoomme mee rondlopen. heb nu enkel ee ontzettend rode nek, en t jeukt af en toe..goed teken aangezien t dan herstelt.

ga woensdag weer kuren en dan kijken wat ervan komt. heb ook nooit problemen gehd met de zon, alleen afgelopen jaar dan. dacht dat te cht aan die +40 graden lag in de schaduw zelfs, maar goed..ik zie mn vakantie met argwaan tegemoet iig..niet fijn:mad:
 
Ik heb het even nagevraagd... maar helaas :( een mens kan niet alles onthouden. Smeerseltje is op en naam niet bekend.

Je kunt natuurlijk daar de apotheek binnengaan en het even vragen. Kreeg nog wel een tip dan het homeopatische middel Urtica goed zou helpen. Dit is dus niet om te smeren maar om in te nemen.

Succes!
 
Cowgirl Herb zei:
Ik heb het even nagevraagd... maar helaas :( een mens kan niet alles onthouden. Smeerseltje is op en naam niet bekend.

Je kunt natuurlijk daar de apotheek binnengaan en het even vragen. Kreeg nog wel een tip dan het homeopatische middel Urtica goed zou helpen. Dit is dus niet om te smeren maar om in te nemen.

Succes!
jammer maar helaas dat die naam ontschoten is.
heb nu die Calendulan die ik 2 a 3 maal per dag insmeer. heb nu ook nergsn last van maar ga woensdag weer een poging wagen...zal me benieuwen

neem zowiezo enkele zalfjes Calendulan mee en loop daar ook wel bij voorbaat een apothee binnen idd

Urtica zegt mij ook niets, kan ik ook gewoon bij drogist halen dus.

mm brandnetel.

goede tip van je ..hoop ik:):thumb::karma voor cowgirl:

mm zie ook dat t eventueel bij mn prostaatprobleem van nut kan zijn:D

ook gen last meer van overigens..ben nu aan t afkloppen:)

Als geneesmiddel wordt het kruid en de wortel gebruikt.


Werking en karakter.
Bloedzuiverend, bloedstelpend, zwak vochtafdrijver, anti-allergisch, voedzaam.


Indicaties.
- Huidaandoeningen, zoals eczeem
- Allergische aandoeningen, zoals hooikoorts en astma.
- In de menstruatie om zware bloedingen te verlichten.
- Bij een vergrote prostaat (wortel).


Toepassing.
Drink van een thee 2 maal daags 2 deciliter en van het wortelafkooksel dagelijks 2 dl. Neem van de tinctuur 3 maal daags 3 ml (60 druppels) in. Verwerk de jonge toppen van de bladeren in een soep. Gebruik de soep als dagelijks tonicum.


De werking in het lichaam.
Hoewel de brandnetel bekend staat om zijn prikkende werking, heeft hij dit effect niet als hij is blootgesteld aan warmte, door koken of bij bereiding tot thee. Ironisch genoeg wordt hij gebruikt bij huidaandoeningen, zoals eczeem en aanverwante allergieën. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij ernstige bloedingen van wonden of bij de menstruatie. De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt als tonicum bij anemie en bij een ijzertekort. De wortel wordt wel gebruikt om een vergrote prostaat te behandelen. Brandnetelsap en thee zijn nuttige dranken wanneer u zwanger bent of borstvoeding geeft. Het sap en de thee zijn heilzaam bij jicht en gewrichtsontstekingen.


Uitwendig gebruik.
- Wrijf bij stijve gewrichten de pijnlijke plaats in met verse brandnetelbladeren.
- Snuif bij een bloedneus vers brandnetelsap op.
- Maak een kompres tegen verbrandingen.
- Het olie-extract is heilzaam bij ontstoken psoriasis.
Gebruik de thee of tinctuur als spoeling bij haaruitval en een droge hoofdhuid.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt lekker strijdig ; maar zorg dat voor je op vakantie gaat je nek goed bruin is ! een bruine huid is minder zon gevoelig (waarom denk je dat al die negers zwart zijn ;) )
 
door t vele zonnebanken:dunno::D

nee, maar je hebt idd gelijk. zolang mn nek in principe al een basis heeft gelegd, al dan niet verbrand, zal ik er op mallocra minder last van ondervinden Hop ik altans, met mn lichaam weet je t maar nooit:sad:)..rood was ie al..morgen is de beproeving...
 
Laatst bewerkt:
das niet echt lekker dandy,
maar niks vergeleken wat ik 2 jaar geleden heb meegemaakt.
1e dag van de vakantie in spanje, 8 uur in de zon gelegen zonder zonnebrandcreme.
de volgende dag was mijn hele kop uitgehydrateert!!! Het vel zat helemaal los, niet zoals je normaal verbrand bent. Nee, echt los met van die ranzige vochtbulten. Het heeft 2 weken geduurt voordat ik weer in de zon mocht :|
 
DJNRG83 zei:
de volgende dag was mijn hele kop uitgehydrateert!!! Het vel zat helemaal los, niet zoals je normaal verbrand bent. Nee, echt los met van die ranzige vochtbulten. Het heeft 2 weken geduurt voordat ik weer in de zon mocht :|

ai, zal jouw verhaal maar in acht nemen mocht ik weer gaan klagen over mn vieze nek..euuughhhh:sad::)

wat dacht je dan, verbrand toch niet, dus geen creme?

vind je t gek dat die kat bang word:D
 
dandyman zei:
ai, zal jouw verhaal maar in acht nemen mocht ik weer gaan klagen over mn vieze nek..euuughhhh:sad::)

wat dacht je dan, verbrand toch niet, dus geen creme?

vind je t gek dat die kat bang word:D
Bij zonnebrand gevoelige katten (wit hearige katten) worden soms de oorpunten (het meest gevoelige deel) getatoeerd om zo zonnebrand te voorkomen ..... Misschien een idee voor je dandy ;)
 
haha, heb de calendulan al in huis gehaald:)

ben jammer genoeg niet blond:sad::D

en mn oren zijn bedekt door een koptelefoon. bescherming zat:D
als je iemand ooit ziet lopen met bruine huid, witte oren en een vieze, vieze gevlekte nek....:)
 
Biodermal heeft een creme die speciaal gemaakt is om zonne allergie tegen te gaan: Derma Gel. Dat kun je gewoon bij de drogist kopen. Mijn zusje gebruikt dat en het helpt goed bij haar.
Ik heb vaak gehoord dat zonne allergie juist ontstaat door het gebruiken van zonnebrandcreme. Hoe hoger de factor, hoe groter de kans op een allergische reactie. Volgens mij kun je die factor 20 dus beter skippen! Er zijn ook zonnebrandproducten die anti-allergeen zijn.
Van calendulan zijn er ook pilletjes die je kunt slikken ter ondersteuning van de werking van de creme.
Sterkte ermee!!
 
pinkxx zei:
Biodermal heeft een creme die speciaal gemaakt is om zonne allergie tegen te gaan: Derma Gel. Dat kun je gewoon bij de drogist kopen. Mijn zusje gebruikt dat en het helpt goed bij haar.
Ik heb vaak gehoord dat zonne allergie juist ontstaat door het gebruiken van zonnebrandcreme. Hoe hoger de factor, hoe groter de kans op een allergische reactie. Volgens mij kun je die factor 20 dus beter skippen! Er zijn ook zonnebrandproducten die anti-allergeen zijn.
Van calendulan zijn er ook pilletjes die je kunt slikken ter ondersteuning van de werking van de creme.
Sterkte ermee!!

kijk, das op de valreep voor de vakantie een geweldige tip:thumb:

gebruik idd te hoge factoren idd..dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn!

zo zie je maar dat t vrouwtje achter de kassa ook niet weet waar ze mee bezig zijn. vroeg namelijk om enkel calendulan na mn verhaal te hebebn gedaan..als ze echt geinformeerd zijn hadden ze dit dus ook aanbevolen.

thnx Pinxx:thumbup:

kan ik goed gebruiken aangezien ik over ff kijken 57,5 uur t vliegtuig instap:)
 
voor diegene die er baat bij kunnen hebben..heb nu ff ingeslagen voor de vakantie

Derma-Gel van Biodermal...bedankt Pinxx
Calendulan..ditmaal een emulsie ipv die vette zalf..trekt natuurlijk sneller in,
een zonnebrand factor 8, anti-allergeen en gebaseerd op plantaardige, natuurlijke stofffen en vrij van synthetische conserveringsmiddelen
en last but not least Vitelle BronzCare, preventiefe bescherming in de vorm van capsules die ik eigenlijk 2 weken van te voren had moeten innemen maar goed, beter laat dan nooit..
maakt tevens de huid bruiner dmv ondersteuning van de aanmaak van melanine

ik kan er nu hopelijk goed tegenaan deze zomer,

maar goed,:who: :D

bedankt voor de geboden hulp:thumb:
 
pinkxx zei:
Biodermal heeft een creme die speciaal gemaakt is om zonne allergie tegen te gaan: Derma Gel. Dat kun je gewoon bij de drogist kopen. Mijn zusje gebruikt dat en het helpt goed bij haar.
Ik heb vaak gehoord dat zonne allergie juist ontstaat door het gebruiken van zonnebrandcreme. Hoe hoger de factor, hoe groter de kans op een allergische reactie. Volgens mij kun je die factor 20 dus beter skippen! Er zijn ook zonnebrandproducten die anti-allergeen zijn.
Van calendulan zijn er ook pilletjes die je kunt slikken ter ondersteuning van de werking van de creme.
Sterkte ermee!!

Goede tip Pinkxx! Ik hoop dat het werkt want ik heb nu weer aardig wat last van die bultjes... :(
 
Back
Naar boven