Fitness Seller

Zoontje 13 jaar (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

djowi

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 apr 2008
Berichten
8
Waardering
0
Hallo,
Mijn zoontje wordt vrijdag 13 jaar.
Kan hij al beginnen met krachttraining?
Ivm immuunziekte is sport en beweging belangrijk voor hem.
Ik weet van 25+ jaar geleden dat men dit juist afkeurde ivm groei. Nu lees ik dat het juist goed kan zijn.
En toch hoor ik liever jullie advies dan wat ik lees op internet.

Alvast bedankt

Groet
Dennis
 
Kan zeker.
Gewoon heel rustig opbouwen en goed de focus houden op techniek.
 
Prioriteit 1 is techniek/uitvoering.
Niet te zwaar gaan en wat hoger in herhalingen om eerder uithoudingsvermogen van de spieren te trainen ipv kracht.
 
Prioriteit 1 is techniek/uitvoering.
Niet te zwaar gaan en wat hoger in herhalingen om eerder uithoudingsvermogen van de spieren te trainen ipv kracht.
:roflol:
 
Hallo,
Mijn zoontje wordt vrijdag 13 jaar.
Kan hij al beginnen met krachttraining?
Ivm immuunziekte is sport en beweging belangrijk voor hem.
Ik weet van 25+ jaar geleden dat men dit juist afkeurde ivm groei. Nu lees ik dat het juist goed kan zijn.
En toch hoor ik liever jullie advies dan wat ik lees op internet.

Alvast bedankt

Groet
Dennis

Het 'onderzoek'waaruit bleek dat zware (kracht-)training de groei belemmerde, werd uitgevoerd op ondervoede kinderen in de mijnbouw.
Niet bepaald een degelijk onderzoek dus.
Wel moet je rekening houden met de groeischijven die je zou kunnen beschadigen.
 
Toevoeging als in een eiwitshake?
Vindt die erg interessant.

Maar heeft dat nut bij zulke jonge gasten?
 
Op een leeftijd van 13 kun je best sporten, maar zeker eerst onder begeleiding van een personal trainer om de basics te leren.

Denk dat voor kids het fun element belangrijker moet zijn dan "zo veel mogelijk spiermassa gainen"
 
Het 'onderzoek'waaruit bleek dat zware (kracht-)training de groei belemmerde, werd uitgevoerd op ondervoede kinderen in de mijnbouw.
Niet bepaald een degelijk onderzoek dus.
Wel moet je rekening houden met de groeischijven die je zou kunnen beschadigen.

Dus idd uithoudingsvermogen vergroten ipv op spierkracht?
 
Op een leeftijd van 13 kun je best sporten, maar zeker eerst onder begeleiding van een personal trainer om de basics te leren.

Denk dat voor kids het fun element belangrijker moet zijn dan "zo veel mogelijk spiermassa gainen"

Klopt helemaal. Handschoentjes moeten er komen etc.
Vandaar mijn vraag over de shakes.
Gaat niet alleen om de fun maar ook de beleving van de guppo.

Top dat je dit ff benoemd!
 
Mijn zoontje gaat al vanaf de maxicosi regelmatig mee en is nu de sterkste in groep vier.

Naar eigen zeggen, maar alles wat hij zegt is waar natuurlijk.
 
Dus idd uithoudingsvermogen vergroten ipv op spierkracht?

Niet zozeer uithoudingsvermogen, maar juiste techniek aanleren.
Zeker in het begin.
Maar dat geldt eigenlijk voor iedere beginner, ongeacht leeftijd.

Groeischijven zijn de zwakste schakel van een skelet in groei.
Maar ze zijn vooral bij- jonge-kinderderen redelijk flexibel waardoor je niet bij het minste of geringste een blessure oploopt.

Mijn zoontje is nu 11 en als hij over een paar jaar meegaat-hopelijk-, zorg ik dat hij de techniek perfect beheerst.
Al dan niet mbv een goede personal trainer.
 
Waarom zou een kind enkel op "spieruithouding" mogen trainen ?

Niet enkel, maar door meer te focussen op dit komt het ego en "te" zwaar trainen snel om de hoek.
 
Toevoeging als in een eiwitshake?
Vindt die erg interessant.

Maar heeft dat nut bij zulke jonge gasten?

Eiwit shakes, lekker zelf laten betalen.
kind zal het zeker niet "nodig" hebben (dat heeft eigenlijk niemand) maar het zal ook zeker geen kwaad doen.
 
Waarom zou een kind enkel op "spieruithouding" mogen trainen ?

Uiteraard is het niet zo dat een kind slechts op spieruithoudingvermogen mag trainen. (Ik denk ook niet dat dit expliciet gesteld werd in de post van HB89.)

In mijn optiek heeft hij wel een punt, want aan de andere kant.......te snel te veel de nadruk leggen op kracht is ook niet verstandig bij een 13-jarige.

Nadruk op vorm en hogere herhalingsaantallen zijn een prima middel om dit onder controle te houden. In mijn ervaring neemt kracht dan even goed nog snel toe bij pubers.
 
Er traint af en toe een 13-jarige met me mee. Gewoon z'n houding, uitvoering, gebruikte gewichten... goed in de gaten houden, want 13-jarigen zijn retards :)
 
Back
Naar boven