Fitness Seller

zorgen wijde chin's (optrekken) voor een brede rug?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
Ik had hier een discussie over op de sportschool dat wijde chin's zorgen voor een brede rug is dit zo of...? en zijn daar onderzoeken naar gedaan?

alvast bedankt
 
Niks onderzoeken :D

Begin er zelf mee en na een paar maanden zal je zien wat er gebeurt. Mijn lats zijn erdoor m'n beste spiergroep door geworden.
 
je kan je rug niet specifiek op wijdte of dikte trainen, je rug groeit gewoon alle richtingen op..
 
ben ik t niet 100% mee eens. chins geven zeker wel meer nadruk op de wijdte en roeibewegingen meer nadruk op de dikte van de rug.
 
nietwaar.

ben er trouwens van overtuigd dat rows gewoon beter zijn dan chins voor je rug.

trouwens je spier neemt in volume aan, dus zowel in breedte als in lengte.
 
barbell row is misschien wel de massabouwer voor de rug omdat die zowel breedte als dikte van de spier geeft (meer nadruk op dikte in mn ogen) maar is t dan dus niet zo dat je bij chins meer nadruk legt op de breedt evan de latissimus dorsi en dus toch kan spreken over een oefening die meer doet voor enkel de wijdte?

de breedte/wijdte pak je toch mer door het schouderblad zijwaarts te /bewegen en in dit gevad dus te trekken met je ellebogen naar achter. Daarvoor zijn chins en pulldownstoch de oefening bij uittek voor.
roeioefeningen in gebogen houding gevn toch de dikte:naar de borst mer nadruk op het bovenste deel en een roeibeweging richting buik legt toch meer nadruk op de onderkant van je lats en dan zowel dikte als wijdte met meer nadrujk op de dikte?


maar patje, je had t over een dicussie op de sportschool, maar wat dacht jij dan daarvan?
 
Laatst bewerkt:
ik ga en ging met de gedachte van Spike mee maar een onderzoek zou alle meningsverschillen weg kunnen werken
 
De latissimus dorsi groeit gewoon in haar geheel. Deze gaat van zijkant naar achterkant en contraheert altijd in haar geheel bij een beweging waarbij de ellebogen van buiten (gestrekt) richting romp gaan.

vFU7GchSjnGUFfrTMhOs1CiBw0dufkIY.gif


Het verschil bij (bent over) rows is dat er andere spieren (trapezius, rhomboids ed) veel meer betrokken zijn waardoor de algemene rugdikte daar meer zal toenemen. Echter beweren dat chins enkel en alleen de zijkant van de lats dikker maken is BS.

Dus indirect hebben zowel Dandyman als Spike gelijk :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mhoaw, daar kan ik wel mee leven:thumb:

brengt mij op een voilge dpunt, is t dan beter om wat veelal wordt beweerd met chins te beginnen?

ok, je hebt dan meer kracht nodig wat dus vaak duidt dat t een effectievere oefening is toch?
 
toch moet ik er weer mijn eigen controversieel menig uiten ;)

ik vind bb row beter voor de wijdte EN dikte van de rug. naast dat je bij de row ook andere spieren gebruikt waardoor de algemene dikte van je rug zal toenemen, is de row de oefening die het meeste spiervezels aanspreekt in de lats. meer nog dan chins en chin-like oefeningen. dit komt uit het recente onderzoek waar ik en 3xl het nog onlangs over hadden.

Latissimus dorsi:

Bent-over Bb rows : 93%
One-arm Db rows : 91%
T-bar rows : 89%
Lat pulldowns to the front : 86%
Seated pulley rows : 83%

ik heb ook anderhalf jaar geleden de raad van 3xl gekregen om eerst rows te doen daar die oefening over't algemeen beter is voor je rug. nou ja, dat en deadlifts dus :)
 
admin zei:
De latissimus dorsi groeit gewoon in haar geheel. Deze gaat van zijkant naar achterkant en contraheert altijd in haar geheel bij een beweging waarbij de ellebogen van buiten (gestrekt) richting romp gaan.

nthaPhAcCBXPB9KDt0F9igtmnkjI8wGl.gif


Het verschil bij (bent over) rows is dat er andere spieren (trapezius, rhomboids ed) veel meer betrokken zijn waardoor de algemene rugdikte daar meer zal toenemen. Echter beweren dat chins enkel en alleen de zijkant van de lats dikker maken is BS.

Dus indirect hebben zowel Dandyman als Spike gelijk :)


Het ging erom dat ik aan het chinnen was met een smalle greep waarop de instructeur zei dat ik hem wijdt moest pakken als ik een wijde rug wou waarop ik weer tegen hem zei dat ik daar niet in geloofde en dat ik ook met deze smalle greep een brede rug kon krijgen en daar geloofde hun weer niet in. Maar normaal chin ik nooit en ik vindt mijn rug wel aardig maar misschien dat ie nu ik ga chinnen beter wordt. Maar mijn oef. blijft de dumbbell-row
 
Laatst bewerkt door een moderator:
patje79 zei:
Het ging erom dat ik aan het chinnen was met een smalle greep waarop de instructeur zei dat ik hem wijdt moest pakken als ik een wijde rug wou waarop ik weer tegen hem zei dat ik daar niet in geloofde en dat ik ook met deze smalle greep een brede rug kon krijgen en daar geloofde hun weer niet in. Maar normaal chin ik nooit en ik vindt mijn rug wel aardig maar misschien dat ie nu ik ga chinnen beter wordt. Maar mijn oef. blijft de dumbbell-row
Smalle greep zal iets meer de biceps en onderarm (brachii en brachioradialis) benadrukken.
Dat een wijde greep je ook wijder maakt is prietpraat uit de tijd van Arnold.

btw: dumbbell row is ook mijn favo, goede massbuilder!
 
en ik denk trouwens dat onderhandse grip, iets wijder dan schouderbreedte nog beter de lats aanpakt dan de pronated grip .
 
Spike zei:
en ik denk trouwens dat onderhandse grip, iets wijder dan schouderbreedte nog beter de lats aanpakt dan de pronated grip .
Klopt.
 
en waarom is dat precies? en dan niet waarom jij een bescheiden:) training genius bent (want daar zijn we ons allen al bewust van:D) maar dat onderhandse dan he,
 
hmmm onderhands en wat breeder dan schouderb. dat ga ik is proberen!

heb je nog meer van zulk soort tips pappa spike?
 
mar dan maak je de oefening toch makkelijker aangezein de biceps meehelpt. lijkt me overigsn geen fijne positie, onderehands en wijder dan schouderbreedte
 
ik zei iets wijder dan schouderbreedte.

en ik vind dat een beter oefening uit 1) ervaring en 2) omdat die beweging beter de lats aanpakt. cfr de beweging van een onderhandse bb row met onderhands optrekken, en kijk dan naar de percentages voor de row(s)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven