AndroidHealthClinic

zorgen wijde chin's (optrekken) voor een brede rug? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Spike zei:
ik zei iets wijder dan schouderbreedte.

en ik vind dat een beter oefening uit 1) ervaring en 2) omdat die beweging beter de lats aanpakt. cfr de beweging van een onderhandse bb row met onderhands optrekken, en kijk dan naar de percentages voor de row(s)

Ja daar zit wel wat in, je moet maar 's in deze positie gaan staan en je lats aanvoelen bij de beweging.
 
Hhmmm Spike, doe jij bb rows altijd onderhands? Ik heb het net zelf even geprobeerd en ik merk dat ik meer gewicht kan pakken op die manier...
 
ik deed ze op de twee manieren. boven en onderhands

is nu wel heel lang geleden :)
 
Maar jij bent van mening dat je met onderhands beter de lats traint?
 
TongPo zei:
Maar jij bent van mening dat je met onderhands beter de lats traint?
Anatomisch gezien is dat gewoon zo.
Als je bovenhandse grip gebruikt dan gaan de ellebogen meer naar buiten (vooral als je richting borst gaat) waardoor de schouderbladen samenkomen. (meer gebruik van posterior delts/traps/rhomboids ed) Bij onderhandse grip blijven de ellebogen dichter tegen de romp aan (antagonistische beweging van anterior delts) waardoor de lats meer werk moeten verichten (minder interactie/synergie van schouderbladen en dus post. delts/traps/rhomboids ed.)
 
Dat wist ik dus niet.... weer wat geleerd :thumb:

Vanaf nu ga ik ze ook onderhands doen :)
 
maar toch maak je zodoende meer gebruik van je biceps...vandaar dat je zwaarder kan gaan. wel beter idd dat je ellebogen doichter bij de romp blijven, je kan ze beter leiden
 
dandyman zei:
maar toch maak je zodoende meer gebruik van je biceps...vandaar dat je zwaarder kan gaan. wel beter idd dat je ellebogen doichter bij de romp blijven, je kan ze beter leiden
Maakt bijna geen verschil. Bij de onderhandse greep gebruik je meer de biceps brachii (korte en lange kop) maar bij de bovenhandse gebruik je dan weer meer de brachialis en brachioradialis.
Dus bij beide variaties gebruik je de biceps of onderarmen als synergisten maar gewoon een ander deel van de spiergroep.
Qua kracht of intensiteit mag dat niet teveel uitmaken, alhoewel dat de biceps brachii iets sterker zijn dan de rest van de bicep- en onderarmspieren.

Maar dat erbuiten gelaten moet je proberen om bij beide technieken de armen zo min mogelijk te gebruiken en je enke focussen op wat je ellebogen doen. Laat de kracht komen vanuit je rug/schouders en probeer de armen niet teveel op te spannen. Desnoods gebruik je straps om nog meer te concentreren op de rug. Althans dit is mijn ervaring ermee.
 
thnx, deed juist veel bovenhands om mn biceps zo veel mogelijk erbuiten te houden mar goed dat ik t weet..staat genoteerd voor deze week..barbell row onderhands:thumb:
 
barbell rows kicken echt m'n ass.... heerlijk gewoon om dat gewicht vollop naar je toe te halen met je rugspieren....

Soms heb ik het gevoel dat de nadruk meer op het midden en de onderkant van m'n rug ligt, omdat ik de barbell richting m'n buik trek... maar waarschijnlijk is dit toch niet helemaal waar. Probeer het in ieder geval zo correct mogelijk uit te voeren... de stang naar m'n borst trekken voelt niet goed aan en is volgens mij ook minder effectief.... kan ook veel minder zwaar gaan dan.
 
en is t dan ook zo, om alle verhalen uit de wereld te helpen, wat king zegt en wat ik zelf ook dacht dat bij een onderhandse greep aangezien je dus meer richting buik trekt meer de nadruk legt op de onderkant van je lats?(lees:meer de nadruk op!!!)
 
Ik las net dit topic eens door en vroeg mij af of ik chinnen uit mijn schema kan halen en gewoon in de plaats barbell rows en deadlifts? Of haal ik hiermee een belangrijke oefening uit mijn schema?? En met barbell rows de barbell naar de buik of borst trekken?? Wil mooie brede lats krijgen.
 
goeie bump :thumb:

ik zou em er zeker inhouden als ik jouw was.
 
bb row's ownen gewoon alle andere rug oef !
 
Verdomme ik was gewoon bij het begin begonnen met lezen totdat ik een post van Dandyman tegenkwam. Toen keek ik eens naar de datum
 
Ik las net dit topic eens door en vroeg mij af of ik chinnen uit mijn schema kan halen en gewoon in de plaats barbell rows en deadlifts? Of haal ik hiermee een belangrijke oefening uit mijn schema?? En met barbell rows de barbell naar de buik of borst trekken?? Wil mooie brede lats krijgen.

Ik zou gewoon alle 3 de oefeningen doen. Verschillende oefeningen doen is nog altijd het best imo.
Al deel ik santino's mening dat BOR de beste oefening is voor je rug ( misschien deadlift voor je Erectors )

En de stang naar je Solar Plexus trekken.
 
waarom zou je ze er helemaal uit moeten halen?
 
Eigenlojk niet de bedoeling dat zulke oude postst gebumpt worden, maar goed.


Even er van uitgaan dat je met "dikte" de trapezius en rhomboids bedoelt.

Zal geheel van je uitvoering afhangen. JE kan roeien wat je wilt, maar zolang je je schouderbladen niet echt naar elkaar toe trekt zal de belasting voor deze spieren minimaal zijn.

Dat betekent dus dat mensen zie zulke gewichten gebruiken dat de beweging alleen maar in de armen zit maar de bovenrug "bol" blijft, nooit een "dikkere" rug zullen krijgen al roeien ze tot ze erbij neervallen

Zelfde geld natuurlijk ook voor mensen die (vooral op de lage pully) zo licht bezig zijn dat ze de schouderbladen niet naar elkaar toe bewegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven