Fitness Seller

Zorgverzekeraars melden tekort van 112miljoen euro in AWBZ (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
20 jul 2005
Berichten
12.404
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
DEN HAAG - In de thuiszorg en andere vormen van AWBZ-zorg ontstaat dit jaar een tekort van 122 miljoen euro. Zorgverzekeraars hebben deze claim neergelegd bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Die is nu aan het bekijken of er geld bij moet.

Klantenstops

Dat heeft staatssecretaris Jet Bussemaker donderdag gezegd in overleg met de Tweede Kamer. Aanleiding voor het debat waren meldingen van klantenstops bij instellingen voor thuiszorg in Drenthe en Flevoland.

Bussemaker stelde dat de gemelde tekorten een prognose betreffen, maar dat het geld nog niet op is. "Ik ben niet van plan onmiddellijk de portemonnee te trekken."

Vrees

De staatssecretaris vreest dat de zorgaanbieders haar het geld uit de zak proberen te kloppen door te hard aan de bel te trekken over dreigende tekorten. Ze stelde zich niet te willen lenen voor "omzetmaximalisatie" van zorgaanbieders.

Bussemaker wees erop dat van de 95 miljoen die haar voorgangster Clémence Ross uittrok om wachtlijsten weg te werken, uiteindelijk 33 miljoen niet werd besteed.

Onaanvaardbaar

Dat er instellingen zijn die urgente cliënten geen zorg meer geven terwijl er door schuiven met budgetten nog wel wat te regelen valt, noemde ze onaanvaardbaar.

"Weliswaar worden er dan geen juridische maar wel morele regels overschreden."

Afdoende

De Nederlandse Zorgautoriteit meldde eerder dit jaar dat het budget voor de AWBZ-zorg afdoende moet zijn. Volgens de autoriteit is er in Drenthe niet echt een probleem omdat andere thuiszorgaanbieders nog wel kunnen bijspringen.

De Tweede Kamer ontving deze week een brief van de zorgaanbieders in Flevoland die zeggen dat er in hun provincie ook voor verschuiven van zorg geen ruimte meer is.

Spoeddebat

De Kamer wilde van Bussemaker horen hoe het nu precies zit met de budgetten binnen de AWBZ. De regeringspartijen accepteerden deze zomer tijdens een spoeddebat nog haar uitleg dat er sprake was van een probleem met het verdelen van het geld, maar dat er geen capaciteitstekort was.

Donderdag drongen zij ook aan op snelle duidelijkheid. Bussemaker beloofde dat de NZa begin oktober uitsluitsel zal geven over de gemelde tekorten.

Mooi huh, voordat het huidige ziekenfondsstelsel werd ingevoerd kon het allemaal wel, en nu betalen we 3 keer zoveel en ineens is er een tekort. Net als dat de zorgeverzekeraars ineens roepen dat ze het allemaal niet meer kunnen betalen. Jaja...zakkenvullers
 
Hoe denk je anders dat die topmannen een villa hebben met een dikke auto voor de deur en 4x per jaar op vakantie gaan?

****ed up.
 
Laatst was er toch een topic met een overschot van de AWBZ?
 
wat een vuillakken zeg.we betalen ons naar de klote.meer dan 1000 in het jaar weggegooid geld.en dan nog drammen dat ze te weinig hebben.nekshot voor hun.
 
zo komen we straks toch nog op de 400 euro die ErikR voor 2020 voorspelde ;)
 
was te verwachten he we gaan dadelijk gewoon steeds meer betalen en ja kan wel eens op dt bedrag uit gaan komen ........dan vraag je je toch af hoe ze dat in Belgie doen;ik betaal in Belgie iets van 115 euro per jaar en dat is voor de dokter en tandarts en als extra hospitalisatie(ziekenhuis)oke je moet elke keer als je iets laat doen wat bij betalen maar dat valt goed mee.Ik ben in maart al geopereerd aan mijn meniscus en ik geloof dat ik in totaal iets van 10 euro heb moeten bijbetalen......zou in Nederland toch ook mogelijk moeten zijn.Oja voor diegene die echt alles willen weten ja ik betaal in nederland ook aan het cz en dat vind ik erg genoeg .
 
wat een vuillakken zeg.we betalen ons naar de klote.meer dan 1000 in het jaar weggegooid geld.en dan nog drammen dat ze te weinig hebben.nekshot voor hun.



Mag die man ook wat verdienen.:mad: Het is daar wel flink bikkelen hoor.
 
Ik weiger meer te betalen. Zeker nu ik weet dat TBS clienten weekendjes Centerparcs met hun hele familie aangeboden krijgen om hun verlof te vieren. Daar betalen wij ook allemaal dik voor....
 
De ziektekosten zijn nog altijd goedkoper hier thuis dan voorheen.

Neemt niet weg dat de kosten waarschijnlijk flink zullen stijgen. Maar dat is niet zo gek als je eerst met z'n allen prijsstunts doet en vervolgens maar een X% van je claims kan dekken na je gestunt met premies...
 
Back
Naar boven