XXL Nutrition

Zout ?

Bezoekers in dit topic

Anoniem_1983-

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
13 mei 2004
Berichten
513
Waardering
0
Ik praatte onlangs met een bekende van me en die vertelde mij dat het belangrijk is dat je genoeg zout binnenkrijgt als je veel traint en water drinkt.
Ze zei dat ze wel eens naturel chips ??? moest eten om het zoutgehalte weer op peil te krijgen.

Is dit belangrijk? En krijg je die nodige hoeveelheid zout niet met je dagelijkse voeding binnen?

Ps. ik ben momenteel aan het cutten, dus ik doe zeer veel aan cardio en ik drink per dag ongeveer 5 a 6 liter water op een dag.

Thx!
 
in je voeding zit meestal al genoeg zout, bv. wel eens brood zonder zout gehad? bah!

ik zou er alleen niet te veel van nemen.. alleen uit je voeding halen



edit: je zit nu in een cut, en zout houd vocht vast, lijkt me geen slimme optie om aan de chips etc te gaan :P
 
Laatst bewerkt:
chips bevat teveel vet, dus dat is sowieso een no-no.
 
FrederX zei:
in je voeding zit meestal al genoeg zout, bv. wel eens brood zonder zout gehad? bah!

ik zou er alleen niet te veel van nemen.. alleen uit je voeding halen



edit: je zit nu in een cut, en zout houd vocht vast, lijkt me geen slimme optie om aan de chips etc te gaan :P

Dan heb ik ook ff een vraagje over zout:

Waarom zou je in de cut minder zout gaan eten?
Het gaat er toch om dat je vet verliest, en dat duurt weken/maanden.
Wat maakt dat vocht dan uit, dat heb je toch zo uit je lichaam als je een weekje zoutarm gaat???
 
Ik ben het er zelf niet zo mee eens dat je zout uit je eten moet halen.... Zout staat mijns inziens te vaak in een verkeerd daglicht, omdat er decennia geleden op basis van slecht wetenschappelijk onderzoek ooit is beweerd dat het slecht is voor de bloeddruk. Op basis van een wereldwijde steekproef is toen een correlatie vastgesteld tussen zoutgebruik en de bloeddruk. Echter ...... als het deel van de steekproefpopulatie dat onvoldoende (!) voeding binnenkreeg (lees: arm Afrika) uit de steekproef werd weggelaten, dan was de correlatie nauwelijks aanwezig en zelfs omgekeerd! (kan mij niet meer de exacte gegevens herinneren en moet hierbij aantekenen dat ik het lang geleden is dat ik dit artikel las, kan het ook niet meer vinden)

Inmiddels weet echter iedereen niet beter (maar niet heus) dat je zout 'moet vermijden'. Zout heeft belangrijke functies in het lichaam (onder andere of liever met name voor de spierfunctie) en zoutgebrek moet je zeker proberen te voorkomen. (Herinner me een artikel van bodybuilding.com met de uitspraak 'sodium is your friend!')



Het is wel zo dat je er mogelijk meer vocht door vasthoud en er dus wat minder droog door kan uitzien.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet trouwens ook de rol van vasopressine niet in het gehele natrium/vocht verhaal
 
tijdens een training verlies je uiteraard wat zout door te zweten, lek maar eens aan je arm als je bezweet bent, je zal het wel proeven. Dus is het waarschijnlijk dat we dat extra zout terug moeten opnemen
 
Als mijn T-shirt weer opgedroogd is zie je soms hele zoutvlekken !
 
johanqq zei:
Dan heb ik ook ff een vraagje over zout:

Waarom zou je in de cut minder zout gaan eten?
Het gaat er toch om dat je vet verliest, en dat duurt weken/maanden.
Wat maakt dat vocht dan uit, dat heb je toch zo uit je lichaam als je een weekje zoutarm gaat???

Oke, zout is dus niet de vijand, maar zou iemand bovenstaande vraag kunnen beantwoorden?
 
Back
Naar boven