AndroidHealthClinic

Zout. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jefro

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
313
Waardering
0
ALgemeen bekend is dat zout vocht vast houdt.

Ik doe eigenlijk nergens extra zout op (ei) of in (koken van pasta). Er zit zoiezo al genoeg zout in voedingsmiddelen vanuit de fabricage/bakkerij.

Mijn stelling: extra zout in je eten is totaal overbodig.

Iemand een andere mening hierover?
 
te weinig zout in je voeding zou ook overcompensatie in je lichaam te werk stellen door alsnog vocht vast te houden. (vorig jaar duidelijk gemerkt)
 
Je hebt zout nodig, maar omdat dit genoeg voorkomt hoef je geen extra zout te strooien. Teveel zout kan zelfs samen met teveel verzadigd vet bijdragen aan hart en vaatziekten.
 
hmm, toch maar eens stoppen met dat overmatig strooien dus..
 
Als je toch zout gebruikt dan beter Jozo Vitaal: daar zit KCL en MgCl2 in naast NaCL .

Espi
 
Potassium is ook een zoutverbinding.

Dit zit ook in mijn weightgainer van ultimate.
 
Potassium is niets anders dan KALIUM , slimpie! Is de Engelse naam voor kalium, oftewel KCL . Maar het zij je vergeven, niet iedereen heeft de periodiekentabel in zijn hoofd hoeven stampen ooit..

Sodium=natrium meestal natriumchloride oftewel keukenzout
ammonium= zelfde inNL, oftwel salmiakzout (in drop)
potassium=kalium , weet geen huis-tuin-en-keukennaam hiervoor...

Espi
 
Espi, niet te snel oordelen .. Potassium(kalium)-huppelepup is dus wél een zoutverbinding! Echter, natrium is de elektrolyt in je bloed, die voor een hoge bloeddruk e.d. kan zorgen en kalium is de meest voorkomende elektrolyt in je cellen .. Geeft een leuk effect als je dat te veel in je bloed hebt (je zenuwimpulsen werken niet meer, zeer makkelijke, doch weinig aangename manier om zelfmoord te plegen ...), maar in normale hoeveelheden is KCl wel gezonder dan (alleen) NaCl, omdat het je bloeddruk dus niet omhoogjaagt.
 
Huh ik snap je niet. Ik viel er alleen over dat potassium geen Nederlandse term is, maar gewoon kalium is en ik dacht dat IRON niet wist dat kalium hetzelfde was als potassium, vandaar. Beide zijn zouten.
Je hebt Na en K stromen in je lijf en raakt beide kwijt, Na wordt wel goed aangevuld, K vaak niet voldoende.

Dat is interessant wat je zegt, maar grote hoeveelheden zout zijn nooit goed. Al ken ik een anekdotisch geval, waarin een jongen werd opgenomen in het ziekenhuis, die extreme hoeveelheden zout at. Hem werd het onmogelijk gemaakt dat in het ziekenhuis te doen en daar is hij aan overleden. Bleek een zeldzame ziekte te hebben waarbij je veel elektrolyten kwijt raakte. Tja, probleem opgelost, patiënt overleden...

Espi
 
Espi, wat heeft weten dat potassium hetzelfde is als kalium te maken met het in je kop stampen van de elementen? De afkorting is K, dus daar kun je het in ieder geval niet van weten! Ik vind het nogal flauw om te vallen over iemands taalkennis (met dat afschuwelijke woord 'slimpie' erbij), en dan kan het ook nog best dat ie wel best weet dat het kalium is, maar gewoon te lui was om dat erbij te schrijven. Hij heeft niks onwaars geschreven!
 
Ik snap heel de essentie van het verhaal al niet. Buiten het feit dat je zout nodig hebt...houdt het idd alleen water vast. En wat is daarvan het probleem?? Ik zie alleen voordelen eigelijk (tenzij je morgen het podium op stapt)
 
Zouten heb je gewoon nodig omdat je met zweten zout verliest. Een overmatige consumptie ervan is niet goed natuurlijk maar bij zeer zware inspanning zweet je je het apezuur en dan heb je toch echt wel extra nodig. Ik zou me dan geen zorgen maken over of het al dan niet vocht aantrekt. Hooguit vlak voor een BB-wedstrijd.

Ik reageerde wat te fel, maar ik ben ietwat allergisch voor het almaar overnemen van Engelse termen waar perfecte Nederlandse woorden voor zijn met uitzondering van de namen van spiergroepen en oefeningen, dat is nu eenmaal de gewoonte..
Dus nogmaals : potassium = kalium = K, sodium = natrium = Na. (En whey is gewoon wei)..

Groetjes van taalpuriste Espi
 
Stinken

Als je veel zout eet gaat je zweet ook stinken ? Klopt dat ? Heb ik ooit ook een keer gehoord dacht ik.

Xerxes
 
Originally posted by Esperantisto
Potassium is niets anders dan KALIUM , slimpie! Is de Engelse naam voor kalium, oftewel KCL . Maar het zij je vergeven, niet iedereen heeft de periodiekentabel in zijn hoofd hoeven stampen ooit..

Sodium=natrium meestal natriumchloride oftewel keukenzout
ammonium= zelfde inNL, oftwel salmiakzout (in drop)
potassium=kalium , weet geen huis-tuin-en-keukennaam hiervoor...

Espi
voor jou espi :D
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/K/key.html
 
Re: Stinken

Originally posted by xerxes
Als je veel zout eet gaat je zweet ook stinken ? Klopt dat ? Heb ik ooit ook een keer gehoord dacht ik.

Xerxes

Van zout denk ik niet, omdat het een reukloos middel is, meer van wat je hebt gegeten (knoflook, uien, enz.)

shoot me if i'm wrong.
 
Een goed artikel over zout is The truth about salt.
Met o.a.
Zout als medicijn.
Nodig voor opname van vetoplosbare vitaminen (A-D-E-K).

Gebruik vooral zeezout, waar nog veel andere mineralen inzitten.
In het zuidwesten van de wereld (Indië, Japan) gebruiken ze soms tot 11 gram zout per dag. Als je een goed werkend lichaam hebt (geen nierklachten) heeft het lichaam totaal geen problemen om dit te verwerken.
 
Back
Naar boven