Fitness Seller

Zout (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rob Thailand

Cool Novice
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
222
Waardering
195
Allereerst, ik zit in Thailand stuk warmer en ik zweet als een gek als ik cardio doe of fitness en soms ook in mijn huis omdat ik er niet van houd de airco super koud te zetten. Probeer altijd een soort van comfortable tempratuur te vinden maar dat werkt niet altijd.

Nu ben ik aan het cutten maar ik gebruik eigenlijk nooit zout. Dat is niet echt opzet maar in mijn havermout en mijn salades en brood met kip gaat geen zout. Nu liep ik al een tijd te klagen over gebrek aan energie en slecht herstel. Ik doe TRT (niet bodybuilder doses maar hoog normale range). Dus ik had mijn herstel veel beter verwacht. Ik ging redelijk wat cardio doen (voornamelijk roeien bijna elke dag). Mijn T shirt is dan compleet nat.

Ieder geval ik begon me langzaam aan steeds slechter te voelen, weinig energie en herstel wilde maar niet. Ik bleef spierpijn hebben en kon me niet echt op mijn werk concentreren. Op een gegeven moment was het zo erg dat mijn gewicht omhoog ging en ik enorm water vasthield en niet echt meer plaste. Toen ging ik kijken op het internet en zag ik dat zout tekort een probleem kon zijn. Nadat ik zout begon te nemen (zon 2-3 G per dag) ging mijn gewicht naar beneden (het water kwam vrij) en nu merk ik dat ik bijna geen spierpijn meer heb. Ik heb ook weer energie en kan me op mijn werk concentreren.

Dit is voor mij best schokkend omdat ik eigenlijk altijd weinig zout at, nu merkte ik het extra door de extra cardio. Ik was altijd overtuigd van de mantra eet weinig zout ivm bloeddruk. Nu heb ik dus wat meer onderzoeken gelezen en videos op youtube en voor de meeste mensen (er zijn mensen die wel heel gevoelig voor zout en bloeddruk zijn) is het minder erg om teveel zout te eten als te weinig.

Nu zal het in Nederland wel wat meer meevallen omdat het wat kouder is over het algemeen en als je niet al je eten zelf maakt en wel van zoute dingen houd heb je het probleem niet. Maar ik dacht ik schrijf het toch even op want het zou toch kunnen dat er nog andere mensen ook last van hebben.

Het zal voornamelijk gelden voor mensen die zelf hun eten maken, niet voor mensen die vaak eten kopen.

*edit* ik zit denk ik nog laag met mijn 2-3 gram omdat zout en sodium niet hetzelfde zijn, zit maar iets van 38% sodium in zout. Ok, ik leer steeds meer.
 
Zout is een transportmiddel voor je mineralen, en alles draait om de balans. Mooi dat t voor je werkt.
 
Apart hoeveel je dit ziet en hoort. 4-5x per week cardio doen, 5-6 krachttrainingen er nog eens bij. Daarna drinken ze ook nog eens 4-5L water op een dag "want dat is goed voor herstel". En dan 0 zout toevoegen... "Want zout is ongezond". Zout heeft een belachelijk slechte reputatie omdat in al die zwaar bewerkte producten er veel te veel van in zit. Hierdoor krijgt Jan Modaal er veel te veel van binnen, tsja, dat is ongezond ja. Maar als fanatieke sporter, gezond-eter en waterdrinker is het best essentieel voor je prestaties en herstel om aan je zout te komen.

Zweten = elektrolyten verlies.
Veel water = veel pissen = elektrolyten verlies.
 
Bij mij was het nog niet eens opzet, maar onwetendheid. Ik had niet met opzet mijn zout verlaagd. Ik had er eigenlijk helemaal niet over nagedacht.

Maar over pissen, dat gaat opeens ook veel makkelijker en beter (klinkt raar). Ik dronk altijd best veel water enzo. Heel bizar dat ik deze problemen kreeg als ik het dus geweten had had ik het wel anders gedaan. Veel gelezen over supplementen trainen alles eigenlijk. Maar dit nooit uitgezocht. Gewoon nooit geweten. Pas toen ik water ging vasthouden ben ik gaan zoeken.

Maar ook wist ik dus niet dat het herstel slechter is als je geen zout neemt en dat je energie kut is. Ik dacht echt dat dit allemaal kwam door mijn training schema en het cutten. Maar ik merk nu echt dat het trainen beter gaat ik energie heb en pissen dus ook.

Kan je zien wat foute informatie kan doen.
 
Je hebt ook zout nodig.
Waar het veelal met vocht vasthouden en zout om gaat is wisselingen in hoeveelheid zout. Als je dagelijks je zout inname een beetje gelijk houdt heb je niet veel last van vocht vasthouden.
Ik zweet zelf erg weinig maar merk dat ik relatief hoog in zout inname zit maar ook veel drink en erg vaak en veel plas en mijn bloeddruk is veel te laag.
Soms zijn "feiten die als waarheid" gezien worden erg overdreven of moet je het eerst even in de goede context zien.
 
Heel bijzonder zelfs mijn krachttraining gaat nu beter. Ik voelde het eerst in mijn cardio maar nu gaat mijn krachttraining ook beter. Ik kan meer gewicht doen zelfs in mijn cut. Als ik een beetje terugdenk heb ik eigenlijk altijd heel laag in het zout gezeten. Vooral omdat ik altijd zelf mijn eten maakte. Dus dit is ook iets waar ik vast in het verleden last van gehad heb. Nu was het extremer door de extra cardio (extra zweten en extra belasting)

Dit heeft een enorme impact op mij. De laatste weken was ik echt aan het overwegen om te stoppen met mijn cut omdat ik gewoon te moe werd en mijn cardio steeds meer impact had. Vooral die constante spierpijn, nooit compleet herstel.

Ik heb nu echt een beetje een hekel aan mijzelf, als ik dit eerder had geweten had mijn cut een stuk verder geweest want ik had meer cardio kunnen doen en harder kunnen trainen. :roflol:.
 
Ik heb nu echt een beetje een hekel aan mijzelf, als ik dit eerder had geweten had mijn cut een stuk verder geweest want ik had meer cardio kunnen doen en harder kunnen trainen. :roflol:.
Beter laat dan nooit achterkomen toch? :)
 
Heel bijzonder zelfs mijn krachttraining gaat nu beter. Ik voelde het eerst in mijn cardio maar nu gaat mijn krachttraining ook beter. Ik kan meer gewicht doen zelfs in mijn cut. Als ik een beetje terugdenk heb ik eigenlijk altijd heel laag in het zout gezeten. Vooral omdat ik altijd zelf mijn eten maakte. Dus dit is ook iets waar ik vast in het verleden last van gehad heb. Nu was het extremer door de extra cardio (extra zweten en extra belasting)

Dit heeft een enorme impact op mij. De laatste weken was ik echt aan het overwegen om te stoppen met mijn cut omdat ik gewoon te moe werd en mijn cardio steeds meer impact had. Vooral die constante spierpijn, nooit compleet herstel.

Ik heb nu echt een beetje een hekel aan mijzelf, als ik dit eerder had geweten had mijn cut een stuk verder geweest want ik had meer cardio kunnen doen en harder kunnen trainen. :roflol:.
Hier lees je een leuk stuk over elektrolyten en tekorten https://www.wegmethoofdpijn.nl/elektrolyten-spanningshoofdpijn/
 
Back
Naar boven