MuscleMeat

Zuivel en lactose (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ik lees nu vrij vaak dat je niet te veel zuivel moet gebruiken. Nu ben ik een tijd semi-vegetariër geweest (wel vis, geen ander vlees, maar ook geen tofu :barf:) en at toen heel weinig eiwit.
Ik eet nu best veel kaas, maar ik merk dat als ik veel kwark gebruik, ik last krijg van een loopneus.

Afgezien van of je nu wel of geen dikke huid krijgt van zuivel, is het dus wellicht beter minder lactose-bevattende producten te eten.

Voor ik ga googelen wilde ik eens vragen of iemand hier er het fijne van weet? Ik dacht dat lactose totaal afwezig was in kaas, muv platte kaas/kwark. En als ik daar het vocht weg laat lopen?
Verder voeg ik aan mijn wei-kwarkshakes ook slagroom toe ivm het vet dat ik met een keto dieet nodig heb.. kan ik beter kokos gebruiken daarvoor? Enig probleem is dat ik dan niet uit een bidon kan drinken zoals ik nu doe.. ik drink dat drankje op tijdens de KT en ook vaak tijdens een spinningles. Met kokos kan ik dat wel schudden ;).

De 25 g KH voor tijdens trainingen eet ik trouwens apart in de vorm van drop, ook goed voor de mineralen.

Maar ik was gewoon op zoek naar info over lactose dus...

Espi, die het even te druk heeft voor een eigen zoektocht
 
Doing.. toch even gezocht hier en ik heb ZELF het volgende antwoord gegeven... het ligt dus aan de slagroom, dat ik een loopneus krijg en last van slijmvorming! Daar ik echt geen olie in de shake ga doen wordt het toch weer kokos (dat is ook erg gezond hoor ik).
_______________________-

Melk drink ik al heel lang niet meer, afgezien van in de koffie (maar ook die drink ik niet meer). [nu dus weer wel, 3x100 mg per dag]

Dit is een geschikte webstek, gaat over lactose-intolerantie ivm afwezigheid enzym dat lactose afbreekt:
http://www.voedsel.net/vragen/vraag33.htm

En dan met name deze paragraaf:
Wat is hier aan te doen ? Simpel gezegd, vermijden van lactose. Lactose wordt echter veel gebruikt in allerlei andere producten dan melk. Bij de kaasbereiding komt heel veel lactose vrij, dit wordt gezuiverd en gebruikt als vulmiddel in medicijnen, in koekjes, in chocolade en in legio andere producten. Het dient wel op het etiket te staan als lactose of melksuiker.
Gefermenteerde zuivelproducten, zoals yoghurt, kaas en karnemelk bevatten minder of nauwelijks lactose. Ook bevatten deze producten veel bacteriën die met lactase. Dit extra lactase helpt in de dunne darm met het verteren van de lactose. Dit soort producten kunnen dus door lactoseintolerante personen gewoon gegeten worden. Ook katten en egels lusten graag yoghurt (zonder suiker) en krijgen dar geen diarrhee van.

Het verschijnsel zelf kan niet verholpen worden; het gen dat de aanmaak van het enzym regelt kan niet weer 'aangezet' worden. Eenmaal intolerant, altijd intolerant.

Dus.. geen melk drinken, wel kaas, karnemelk, yoghurt , kwark en hüttenkäse, daar zit maar heel weinig lactose in.. als ik het goed begrepen heb.
 
Leuk, ik eet toch zo'n kilotje of twee yoghurt per dag, errrm, en een liter melk (daar gaan mn lactosevoordeel...).

Enig idee hoeveel lactose (of liter melk) je per dag mag drinken zonder 'dikke huid' te krijgen? Maakt vetvrije melk een verschil?
 
Heb zelf problemen met melk en melkproducten... ik drink een glaasie melk en binnen een uur verga ik van de kramp en ligt heel mijn darminhoud in de pot om het maar is plastisch te zeggen. Heb idd geen last van "zure" melkproducten zoals kwark enzo, maar wel weer van vla. Het gekke is dat ik van opgeklopte slagroom maar weinig last heb. Knap lastig wel zo'n allergie want ben bijv. gek op cappucino, maar dat kost me altijd een kwartier kramp minimaal... :sob:
 
Big Byron, qua 'dikke huid': geen idee, sorry. Maar ik weet wel dat magere melk niets uit zal maken qua lactose, want dat zit er net zo veel in (of zelfs nog een heel klein beetje meer).

Sjakkie, heb jij dan (net als espi) een hele tijd geen melk gedronken? Het schijnt dat je het enzym wat je nodig hebt om lactose te verteren, kwijtraakt als je het een hele tijd niet gebruikt.
 
Sjakkie, heb jij dan (net als espi) een hele tijd geen melk gedronken? Het schijnt dat je het enzym wat je nodig hebt om lactose te verteren, kwijtraakt als je het een hele tijd niet gebruikt. [/B]


Het is altijd al een ramp geweest om zuivel bij mij naar binnen te krijgen. Mijn moeder dacht dat ik me aanstelde als ik zei dat ik pijn in mijn maag kreeg van melk, ook al omdat ik het dus niet echt lekker vind. Als baby heeft ze nl niks aan me gemerkt, begon ergens op mijn vierde ofzo. En snapte niet dat ik het niet kreeg van karnemelk... veel later viel dus het kwartje dat ik wel eens lactose-intolerantie zou kunnen hebben. Hebben nl altijd gedacht dat het aangeboren zou moeten zijn. Sindsdien heb ik idd maar heel weinig "gewone" melk op.
Ben zowiezo een vaag mens hoor.. kan ook slecht tegen eieren en varkensvlees, en dat vind ik nou wel echt lekker dus das stukken minder. Soms ben ik eigenwijs en eet gewoon toch zoiets, maar dat wordt meteen afgestraft.
 
jeuk jeuk jeuk... ik doe ook een week zuivel en een week niet. precies een week de tijd om van de jeuk af te komen.
 
idd jeuk jeuk jeuk... ook zo'n verschijnsel! Gestoord wordt je ervan :mad: Heb zelfs een tijd helemaal geen vlees en zuivel meer gegeten, maar daar werd ik op het laatst een beetje droevig van. Dus de gulden middenweg gezocht en nu maar met mate vlees eten en toch voornamelijk vis.. Ben een blijer mens ondanks de jeuk en kramp :p
 
hmm interessant van die jeuk, het is ook wel beetje psychisch want ik krijg nu prompt jeuk.
De oplossing is eenvoudig, geen slagroom meer.. :(
En evt bij kwark de vloeistof afgieten.

Idd drink ik al zeer lang geen melk meer. Ik vond het nooit lekker omdat we thuis een boerderij hadden en de melk niet afgeroomd was. Als dat vet dan naar boven dreef na 1 dag staan, moest ik bijna kotsen.. wel lekker als het net vers van de koe komt nog 37 graden dus, maar tegenwoordig zit er een koeltank tussen....

Mijn broer (die notabene tot voor kort koeien molk) lust ook geen melk, maar drinkt wel veel karnemelk en yoghurt.

Espi (al weer 3 kwartier terug van spinning)
 
Back
Naar boven