XXL Nutrition

Zuivel producten

Bezoekers in dit topic

marcel

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
18 okt 2002
Berichten
169
Waardering
0
Ik las net de thread van River (melk) en vroeg me wat af. Ik ben sinds 8 weken weer serieus begonnen met trainen. Nou heb ik ook meteen mijn voeding aangepast en daarin zit vrij veel zuivel. Ik eet bv graag magere kwark, huttenkase (=cottage cheese) en drink veel melk. Sinds ik weer begonnen ben is mn huid ook weer vettiger geworden, heb ik last van wat puistjes en heb ik idd het idee dat ik een dikke huid heb. Nu vroeg ik me af of dat door die zuivel kan komen. En zo ja, hoe kan ik dat dan in mn dieet vervangen. Ik neem aan dat de benodigde calcium ergens anders vandaan moet komen? Verder doe ik niet aan een bulk periode, dus ben niet tevreden met nu gewoon die zuivel producten gaan stampen en dan stoppen voor de zomer. Ik vind het nl heel belangrijk dat ik er het hele jaar goed uit zie.

Alvast bedankt jongens,

greetz marcel
 
Ik gebruik geen melk omdat ik dan last van slijmvorming krijg.. hopelijk gaat dat niet op voor kwark en kaas. Hüttenkäse is erg lekker, maar in vergelijking met kwark en kaas zit daar te weinig eiwit in per 100 g.
 
Klopt inderdaad...feit is dat je een ietwat dikkere huid krijgt door zuivelgebruik. Ik zou er weinig van aantrekken en lekker blijven gebruiken. Door nadelen wegen zeker niet op tegen de voordelen die je uit zuivelproducten kan halen!! :thumb:
 
als je puistjes krijgt moet je meer water drinken, dat wil nogaleens helpen
 
Dat dikkere huid, dat ligt toch gewoon aan de snelle suikers in de melk. en niet aan het begrip " zuivel"

Als je veel snelle suikers eet krijg je daar ook last van.
 
Originally posted by Esperantisto
Hüttenkäse is erg lekker, maar in vergelijking met kwark en kaas zit daar te weinig eiwit in per 100 g.

hoe kom je daar nou weer bij?

Voedingswaarde Huttenkase per 100 gram:

energie 91 kcal
eiwit 11,7 g
koolhydraten 2,3 gram
vetten 3,9 gram

Voedingswaarde magere kwark:

energie 60 kcal
eiwit 11 g
koolhydraten 3 g
vet 0 g

Voedingswaarde kaas 20+mper 100 gram:

energie 239 kcal
eiwit 33 g
koolhydraten 0 g
vet 12 g
 
Sorry, ik had me vergist in mijn uitspraak..
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het per EURO te weinig eiwit bevat ;). Het is maar een bakje van 100 g geloof ik (of 200 g voor de grote) en toch betaal je er meer voor dan voor 500 g kwark die dus 5x11 g (soms 7,5 gram) = 37,5-55 gram eiwit voor 70-120 eurocent (afhankelijk van de winkel).

Nogmaals, hüttenkäse is heerlijk spul en ik koop het nog steeds graag, maar als je een zuivelprodukt wilt hebben dat zoveel mogelijk eiwit biedt per euro, dan is kwark moeilijk te verslaan... als je tenminste iets met weinig vet zoekt..
Als je zoals ik aan het keto-en bent dan is kaas nog goedkoper.. kost tussen 6 (reclame) en 15 euro/kg (zeer dure kazen), maar meestal rond 9 euro/kg.. da's 90 cent per 100 gram

Het is trouwens niet waar dat kaas 33 g eiwit/100 g bevat.. sommige kazen bevatten meer (parmezaanse) maar veel kazen bevatten minder eiwit.. vooral geitenkaas bevat minder eiwit.
meen dat een waarde van 25 g/100 g vrij algemeen is..
Als je dat ook nog meeneemt bij de prijsvergelijking, dan heb je rond 1000 g kwark nodig voor 100 g eiwit (1,40-2,40 euro) en slechts 400 g kaas voor 100g eiwit (da's 2,40-3,60 euro bij 25 g eiwit/100g en 1,80-2,70 bij 33g eiwit/100g).
OK, mijn aanname klopt dus niet merk ik nu..
Zelfs dure kwark wint dan vaak nog steeds van kaas... het enige is dat in kwark te veel KH voor een keto-dieet.. en ik me om de vetten in kaas geen zorgen hoef te maken...
 
Originally posted by Mase
Dat dikkere huid, dat ligt toch gewoon aan de snelle suikers in de melk. en niet aan het begrip " zuivel"
De suiker (lactose) in melk staat niet hoog in de GI. (30 - 39%) Lactose is een disaccharide, wat wil zeggen dat het bestaat uit 2 monosacchariden; galactose en glucose (dit zijn de simpelste koolhydraten). De lactose moet echter eerst afgebroken worden in de dunne darm wat het verteren vertraagd en de GI relatief laag houdt.
De glucose kan dan probleemloos opgenomen worden. De galactose, welke sterk gelijkt op glucose (allebei 6 koolstofatomen maar iets andere structuur) kan later door de lever naar glucose omgezet.

Intollerantie komt enkel voor bij mensen die het enzym lactase in de darm niet kunnen aanmaken, ik zie dus niet in hoe melk ervoor kan zorgen dat je meer onderhuids vet krijgt dan om het even welke andere koolhydraat bron. Heb er ook nog nooit iets wetenschappelijk over gelezen, iemand bronnen?
 
Originally posted by admin

Intollerantie komt enkel voor bij mensen die het enzym lactase in de darm niet kunnen aanmaken, ik zie dus niet in hoe melk ervoor kan zorgen dat je meer onderhuids vet krijgt dan om het even welke andere koolhydraat bron. Heb er ook nog nooit iets wetenschappelijk over gelezen, iemand bronnen?

Vooral donkere mensen zoals negers en mensen uit bv Azie missen vaak dit enzym en die krijgen vaak wel een iets dikkere huid van melk maar bij blanke mensen komt dit bijna niet voor.

greetz

Nog een bewijs dat donkere mensen een dikkere huid hebben:
Bij het maken van een Róntgenfoto moet je soms een iets hogere dosis geven.(uit de praktijk gehoord)
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp slaat het krijgen van een dikkere huid hier dus niet op de opslag van onderhuids vet.

Het is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik vraag me af welk mechanisme erachter zit.
 
Ik heb dit al veel vaker gehoord, en degene die ik ken uit het wedstrijdwezen passen dit dan ook allemaal toe.
Nee, ik heb eerlijk gezegt ook geen wetenschappelijk onderzoek gezien, maar het blijkt echter wel zo te zijn.... Het komt door de lactose. Dus niet per definitie door zuivel...
 
Back
Naar boven